  • 11. Data: 2017-03-09 15:56:52
    Temat: Re: Zapraszam - wirtualne muzeum - polskie telefony
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Thu, 9 Mar 2017 14:15:18 +0000 (UTC)
    g...@s...invalid (Adam Wysocki) wrote:

    > Co tam się tak grzało, cewki styczników?

    To samo miałem pytać, tylko inaczej sformuować.
    Przecież to były płyty z elektroniką typu UCY7400, sporadycznie jakiś EPROM dewizowy
    z AMD. Przekaźniki w CSAL (koncentrator) - jedyne miejsce z analogową komutacją - to
    kontaktrony. Na mój prosty rozum to powinno chodzić w temperaturach od zera do 50 bez
    problemu, o ile podstawa czasu (główne zegary) są odpowiednio stabilne.

    P.

  • 12. Data: 2017-03-09 16:11:45
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr C. <p...@m...com.delete.pl> wrote:

    > Strona http://telesfor99.org - głównym celem było zebranie wszelkich
    > informacji o historii i szczegółach technicznych telefonów produkowanych
    > w Polsce, głównie za czasów PRL.

    To uczucie, gdy widzi się w muzeum sprzęt, który pamięta się osobiście...

    Świetna strona, ale po lekturze nasuwa mi się parę pytań... (może warto
    dodać dział FAQ?)

    O co chodzi z nośną 36kHz w M004? "Prawdopodobnie sprawny, reaguje na
    nośną 36kHz." Chodzi o TN1+1?

    Czym się charakteryzuje praca zespołowa w P006 (ZAT-CB-58A)?

    Czy żetony B, rozpoznawane przez AWS-6, wycofano dlatego, że automat przez
    podobieństwo akceptował też dawne 2zł? Po wycofaniu przerobiono wszystkie
    AWS-6 tak, żeby ich nie akceptował (widzę w serwisówce, że była matryca
    kodująca, więc pewnie przełączono dip-switche na niej)?

    Jak działał przycisk do uziemiania linii w Aster-72F - skąd miał
    uziemienie (podłączało się je razem z linią?), co zwierał - jeden przewód
    do uziemienia, oba? Jakie dodatkowe funkcje centrali wywoływał?

    Co robił induktor do pracy z centralą ręczną w CB-740 ("Jaskier")?
    Generował prąd dzwonienia przy kręceniu korbką?

    Co to jest łącznica telefoniczna centralnej baterii?

    Co robił przycisk wywoławczy w ZAT-CB-59?

    Co to jest przekaźnik koercyjny?

    Czemu dział "Części telefoniczne" jest pod hasłem i czy można je zdobyć?

    Przewidujecie także dodanie działu na temat central?

    Pozdr.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 13. Data: 2017-03-09 16:54:38
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Thu, 9 Mar 2017 15:11:45 +0000 (UTC)
    g...@s...invalid (Adam Wysocki) wrote:

    > Świetna strona, ale po lekturze nasuwa mi się parę pytań... (może warto
    > dodać dział FAQ?)

    Niezły pomysł w sumie. Albo FAQ albo uzupełnić informacje o te wątpliwości - do
    przemyślenia

    > O co chodzi z nośną 36kHz w M004? "Prawdopodobnie sprawny, reaguje na
    > nośną 36kHz." Chodzi o TN1+1?

    Tak, to aparat do telefonii nośnej opisany szerzej tu:
    http://telesfor99.org/index.php/telefony-modele/aste
    r-tn11-pzt/
    Uzupełnie informacje, czasem operuje się skrótami które dla piszącego są znane a dla
    odbiorcy niekoniecznie...

    > Czym się charakteryzuje praca zespołowa w P006 (ZAT-CB-58A)?

    Podobnie jak TN1+1 - dwa telefony na jednej parze, tylko bardziej prymitywne
    rozwiązanie, opsiane troche pod koniec tej strony:
    http://telesfor99.org/index.php/telefony-modele/cb-4
    9-i-cb-59/

    > Czy żetony B, rozpoznawane przez AWS-6, wycofano dlatego, że automat przez
    > podobieństwo akceptował też dawne 2zł?
    Dokładnie tak, też przeredaguje

    > Po wycofaniu przerobiono wszystkie
    > AWS-6 tak, żeby ich nie akceptował (widzę w serwisówce, że była matryca
    > kodująca, więc pewnie przełączono dip-switche na niej)?
    Masz pełną serwisówkę? Ja tylko część ze schematami - wrzuciłem linka - ale nie mam
    całości

    > Jak działał przycisk do uziemiania linii w Aster-72F - skąd miał
    > uziemienie (podłączało się je razem z linią?), co zwierał - jeden przewód
    > do uziemienia, oba? Jakie dodatkowe funkcje centrali wywoływał?

    Tutaj 100% pewności nie ma, tylko luźne dywagacje. Najprawdopodobniej tak jednak
    było. To nie działało w sieci publicznej a tylko w centralkach wewnętrznych - podobne
    zastosowanie jak flash. Zachodnioeuropejskie telefony miały taki przycisk dość często
    i w sumie większość ludzi nie miała pojęcia po co. Więcej po ang. na stronie
    znajomego Holendra: http://www.matilo.eu/idk/waar-is-dat-witte-knopje-no
    u-toch-voor-bijna-niemand-weet-het/?lang=en

    > Co robił induktor do pracy z centralą ręczną w CB-740 ("Jaskier")?
    > Generował prąd dzwonienia przy kręceniu korbką?
    Tak, do przywołania operatorki na centrali. Identycznie jak prastare telefony, tylko
    że w dość nowoczesnej (jak na czasy) obudowie, co bylo nieco kuriozalne.

    > Co to jest łącznica telefoniczna centralnej baterii?
    > Co robił przycisk wywoławczy w ZAT-CB-59?
    Przyłączał tel. do linii. Generalnie po samym podniesieniu słuchawki nie działo się
    nic, dopiero wciśnięcie przycisku zajmowało linię.

    > Co to jest przekaźnik koercyjny?
    Trudno powiedzieć dokładnie, nie znalazłem dokładnych informacji, wydaje mi się że
    rodzaj przekaźnika dwustabilnego. Nie rozgryzłem działania tego aparatu.

    > Czemu dział "Części telefoniczne" jest pod hasłem i czy można je zdobyć?

    Po prostu mało co tam jest, draft taki. Hasło - szeroko stosowane w teleinformatyce
    "dupa".

    > Przewidujecie także dodanie działu na temat central?

    Kolega z którym to współtworze mnie namawiał, kiedyś to było moje główne hobby.
    Bardzo możliwe, zobaczę czy w ogóle będzie zainteresowanie. W tej chwili priorytet to
    dokończenie katalogu kolekcji, uzupełnienie brakujących zdjęć. Więc bardzo możliwe
    ale nieprędko.

    Dzięki za uwagi i czegam na więcej, jeśli ktokolwiek ma jakiś pomysł.

    P.

  • 14. Data: 2017-03-09 18:36:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr C." napisał w wiadomości grup
    @mabanana.com.delete.pl...
    Wysocki) wrote:

> [...]
    >to powinno chodzić w temperaturach od zera do 50 bez problemu, o ile
    >podstawa czasu (główne zegary) są >odpowiednio stabilne.

    Przy duzej koncentracji elementow na 50 mogloby sie nie skonczyc ...
    no ale przeciez ta klima az tak duzo nie dawala.

    pomieszczenie powinno byc zamkniete, bo swobodny naplyw powietrza
    zmniejszal trwalosc ?

    J.

  • 15. Data: 2017-03-09 20:05:13
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Co tam się tak grzało, cewki styczników?

    Raczej scalaki - to-to było na TTLach przecież! Przekaźnik, póki mu się
    izolacja nie zacznie zwęglać, to powinien działać. Z półprzewodnikami
    gorzej... Dlatego też, na mojej, choć ona elektromechaniczna, centrali,
    trzeba było kombinować przy temperaturze większej, niż 40 stopni (Ale i ZTCP
    poniżej tak... hm... 10, zimą), aby półprzewodniki wzorem Maksa Paradysa nie
    powiedziały "Tak będę leżał!". Bo była elektronika, np. bramki
    (tranzystorowe!) w przeliczniku, generatory, również tranzystorowe, do R2,
    jedynie chyba w maszynie sygnałowej dzielniki, były na scalakach.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 16. Data: 2017-03-09 20:08:28
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Co to jest łącznica telefoniczna centralnej baterii?

    Łącznica, jest częścią wykonawczą centrali. W mowie potocznej, a nawet
    niezbyt potocznej, używa się zamiennie "łącznica" i "centrala", ale to nie
    jest to samo - centrala jest pojęciem szerszym.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 17. Data: 2017-03-09 20:15:33
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w wiadomości
    a.com.delete.pl...
    > Dzięki za uwagi i czegam na więcej, jeśli ktokolwiek ma jakiś pomysł.

    Ja postaram się porobić playlisty (jak ta z SALME), pogrupowane tematycznie,
    specjalnościowo, zależnie od danego tematu.
    Ty byś zamieszczał linki do nich. Albo też do gotowych juz playlist, jeśli
    by jakaś zgadzała się tematycznie z danym obiektem.
    Pierwszy link już masz :) (podawałem... powtórzyć, czy wygrzebiesz go?)
    Wydobędziesz zresztą z mojego profilu, o nazwie jak tutaj nick na grupach.
    Docelowo, przewiduję zmienić nazwę i zawartość, ale na razie spokojnie
    linkuj, jeśli, to raczej będę dodawać to i owo, a jak coś będzie się miało
    istotnie zmienić, to dam znać.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 18. Data: 2017-03-09 21:01:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >przeliczniku, generatory, również tranzystorowe, do R2, jedynie chyba
    >w maszynie sygnałowej dzielniki, były na scalakach.

    Ale TTL do 70 wytrzymuja.

    J.

  • 19. Data: 2017-03-09 22:44:31
    Od: i...@p...pl

    W dniu środa, 8 marca 2017 06:44:06 UTC+1 użytkownik Piotr C. napisał:
    > Mając w końcu nieco czasu dokończyłem pewien projekcik.
    >
    > Strona http://telesfor99.org - głównym celem było zebranie wszelkich informacji o
    historii i szczegółach technicznych telefonów produkowanych w Polsce, głównie za
    czasów PRL. Do tego troche galerii oraz aktualny stan kolekcji (ta część akurat nie
    jest gotowa i wymaga uzupełnienia). Z czasem informacje będą dodawane, ale zasadnicza
    część jest gotowa.

    > Ostatnio zamknięto Telemuzeum UKE, mam nadzieję że nasza strona z czasem wypełni
    lukę. Śmiem twierdzić że to najbardziej całościowe opracowanie w tej chwili. Byłbym
    jednak wdzięczny za wszelkie uwagi, szczegóły jakie pamiętacie, katalogi i inne
    materiały z tamtych lat.

    > Jest to premierowa odsłona i liczę na wsparcie :)

    Fajna inicjatywa. Gratulacje!

    Ircys

  • 20. Data: 2017-03-10 00:11:26
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale TTL do 70 wytrzymuja.

    Wg Wiki, centrala ma wytrzymać do 50, ale jak miałem chwilę wolnego akurat,
    jakiś kurs był techniczny na mojej centrali, to urwałem się z grupą
    pochodzić po reszcie obiektu. Technik z centrali powiedział, że na 3
    wysokościach są czujniki temperatury i jeśli ta wyjdzie powyżej 32 stopni,
    to centrala jest wyłączana. Czyli coś jeszcze musi być, skoro wyłącza się
    łącznicę, choć jej TTL-e jeszcze by mogły. Że w ogóle się to klimatyzuje i
    utrzymuje temperaturę, dość niską, tam było po prostu zimno. Moja centrala,
    niby też to na tranzystorach krzemowych (generatory i odbiorniki), a jednak
    miała pewien zakres temperatur, którego nie należało przekraczać, też wg
    specyfikacji powinna być klimatyzowana, ale jedyne, co dali, to
    klimatyzejszyn ołpen dedor... I weź tu bracie przygotuj 60 translacji, bo
    akurat nowy kierunek jest włączany (ACMM Szczecin), a upał 40 stopni (pobór
    mocy w ruchu, to nawet 45 kW). Mokry byłem, ale wszystko przygotowałem
    (rozpoznanie zajęcia łącza, podniesienie, rozłączenie, potwierdzenie
    rozłączenia, wszystko na prostych uniwibratorach precyzowanych
    potencjometrem).

    (C) Kabaret Neo-Nówka.