  • 191. Data: 2010-09-25 11:41:44
    Temat: Re: ZginÄ?li jadÄ?c pod prÄ?d
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Hinek" <h...@a...pl.invalid> napisał w wiadomości
    news:4c9dbf92$1@news.home.net.pl...

> [...]
    >
    > 1.Poniewaz znasz sie na statystyce, powiniennes wiedziec ze jest
    > obojetne do ktorego samochodu wsiadziesz. Statystycznie
    > bedziesz uczestnikiem stluczki raz na np 5 lat niezaleznie od
    > tego czym i czy wogole bedziesz jezdzil.
    >
    > 2.Jesli popatrzysz sie na to pod katem prawdopodobienstwa
    > wypadku, to bezieczniej bedzie z kierowca z drugiego
    > przykladu. Prawdopodobienstwo ze piec kolejnych wyjazdow
    > skonczy sie stluczkami jest znikome - podobnie jak trafienie
    > piatki w lotto. Prawdopodobienstwo ze SZESC kolejnych wyjazdow
    > skonczy sie stluczka jest wiecej niz znikome.

    No to dla mnie o statystyce masz praktycznie zerowe podejście.
    Statystyka to coś bardzo zbliżonego do prawdopodobieństwa - są to pokrewne
    zagadnienia. Jeżeli miałbyś na egzaminie wstępnym na uczelnie techniczną
    takie zadanie jak powyżej i odpowiedziałbyś tak, jak odpowiedziałeś - to byś
    oblał. A jest to zadanie na poziomie wiedzy ucznia 2-3 klasy liceum.
    Jeśli jakiś kierowca do tej pory powodował wypadki z prawdopodobieństwem
    równym 1, czyli każdy wyjazd to był wypadek, to liczenie na to, że kolejny
    wyjazd nie będzie zakończony wypadkiem jest kretynizmem, jeśli podejdziesz
    do tego ze STATYSTYCZNEGO punktu widzenia.
    Jeżeli natomiast jakiś kierowca powoduje wypadki z prawdopodobieństwem
    1/1000, to masz ze STATYSTYCZNEGO punktu widzenia zdecydowanie większe
    szanse na odbycie z nim bezwypadkowej przejażdżki.

    Problem przedstawiłem Ci w najprostszy możliwy sposób, aby podważyć teorię,
    że wypadek = wypadek i nie ma znaczenia tutaj ilość przebywanych przez
    kierowcę kilometrów, a co za tym idzie - czas, przez jaki będzie on
    poddawany "próbie wypadkowej".

    Kiedyś, jak się bardziej zagłębisz w zagadnienia statystyki czy też
    prawdopodobieństwa, zrozumiesz o co chodzi. Na razie bredzisz.

    Jurand.

  • 192. Data: 2010-09-25 13:06:18
    Od: "Hinek" <h...@a...pl.invalid>

> [...]
    > wyjazd nie będzie zakończony wypadkiem jest kretynizmem, jeśli podejdziesz do

    Pewien czlowiek gral w ruletke. Piec razy z rzedu trafil! Szczesciarz!
    Juz chcial isc z majatkiem, ale niejaki Jurand przekonywal:
    jesli do tej pory trafiales z prawdopodobienstwem rownym 1, czyli
    kazda gra to byla wygrana, to liczenie na to, ze kolejna
    gra nie zakonczy sie szczesliwie jest KRETYNIZMEM, jesli podejdziesz
    do tego ze STATYSTYCZNEGO punktu widzenia!

    Uwierzyl w brednie. Przegral :(
    Musisz wrocic do rachunku prawdopodobienstwa - albo sie nie
    przykladales do nauki, albo pamiec juz nie ta...

    --
    Hinek

  • 193. Data: 2010-09-25 13:28:46
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 25 Sep 2010 09:46:13 +0200, Jurand wrote:
> [...]
    >ostatnie 10 lat i te 5 razy skończyło się wypadkiem.

    >Proszę, odpowiedz na to proste pytanie. Jest ono skonstruowane dokładnie wg

    Ale jest tez druga strona.
    Wjezdzasz na autostrade i wieksze bedzie zagrozenie ze strony kierowcy
    ktory:
    a) raz na 1000 sie myli i wjezdza pod prad, tylko ze on jezdzi w kazdy
    dzien powszedni,

    b) raz na 20 sie myli .. ale on tylko dwa razy rocznie opuszcza garaz
    ..

    Albo takie porownanie sprzed lat: w USA na kazdy mln kilometrow
    przypada cos trzy raz mniej ofiar niz w Polsce.
    Bezpieczniej tam mieszkac ? Tylko ze u nich ginelo w wypadkach cos 50
    tys osob rocznie przy 350mln mieszkancow.

    J.

  • 194. Data: 2010-09-25 17:24:12
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 25 Sep 2010 13:06:18 +0200, Hinek napisał(a):

> [...]
    > gra nie zakonczy sie szczesliwie jest KRETYNIZMEM, jesli podejdziesz
    > do tego ze STATYSTYCZNEGO punktu widzenia!

    Bredzisz. Szanse na trafienie w ruletce są znane.
    Natomiast w omawianym przypadku nie znasz prawdopodobieństwa wypadku z
    danym kierowcą.

    Inaczej mówiąc - masz ruletkę, w której nie widzisz tarczy. Nie wiesz, czy
    czasem nie ma na przykład 36 zer. Nie masz możliwości wyliczenia
    prawdopodobieństwa, możesz jedynie na podstawie wyników wyznaczyć szanse.

    --
    ___________ (R)

  • 195. Data: 2010-09-25 18:43:58
    Od: "Hinek" <h...@a...pl.invalid>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał

    > Nie masz możliwości wyliczenia prawdopodobieństwa, możesz jedynie
    > na podstawie wyników wyznaczyc szanse.

    O! A co rozumiesz przez "wyznaczyc szanse"?? Bo widzisz,
    prawdopodobienstwo jest wlasnie miara szansy zajscia zdarzenia.
    Inaczej - "wyznaczajac szanse" okreslasz prawdopodobienstwo
    zajscia zdarzenia. Operujesz pojeciami, ktorych nie rozumiesz i
    przekonujesz mnie ze biale jest biale.
    Niestety trudno Ci bedzie dyskutowac na temat teori
    prawdopodobienstwa podpierajac sie Googlami i Wikipedia :))
    Ale poszperaj, mozna tam znalezc ciekawe rzeczy
    Teraz jeszcze napisz ze masz doktorat z matematyki a ja
    dalej bredze. Na tym koncze.
    Pozdr

    --
    Hinek

  • 196. Data: 2010-09-26 12:39:39
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

> [...]
    > gra nie zakonczy sie szczesliwie jest KRETYNIZMEM, jesli podejdziesz
    > do tego ze STATYSTYCZNEGO punktu widzenia!

    Ten przykład dobitnie stwierdza Twoje podstawowe braki w posługiwaniu się
    danymi statystycznymi.

    > Uwierzyl w brednie. Przegral :(
    > Musisz wrocic do rachunku prawdopodobienstwa - albo sie nie
    > przykladales do nauki, albo pamiec juz nie ta...

    Wiesz co, niedawno tutaj jeden zapatrzony w siebie fizyk twierdził, że super
    zajebiście zna się na fizyce i udowodni, że Aaltonenem szybciej da się
    wyhamować samochód, niż hamując tradycyjnie. Problem pojawił się w momencie,
    jak miał to przedstawić na konkretnych liczbach. Ja wyliczenia wszystkie
    mogę Ci przeprowadzić. Ty, jak przejdziemy naprawdę do konkretów, tego nie
    zrobisz. Więc weź sobie może kartkę, długopis, kilka podstawowych wzorów i
    przelicz te prawdopodobieństwa, o których ja pisałem i o których Ty
    piszesz...

    Jurand.

  • 197. Data: 2010-09-26 12:47:24
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

> [...]
    > Inaczej - "wyznaczajac szanse" okreslasz prawdopodobienstwo
    > zajscia zdarzenia. Operujesz pojeciami, ktorych nie rozumiesz i

    "Wyznaczanie szansy" to jest właśnie badanie statystyczne, które opiera się
    na iluś znanym nam KONKRETNYCH przypadkach i na tej podstawie dokonujemy
    oceny szansy zaistnienia danej sytuacji, albo pojawienia się danego
    parametru.
    Podając za przykład ruletkę - nie możesz sobie wziąć za wzór jednego
    osobnika, który miał szczęście i 5 razy z rzędu dobrze obstawił - bo jeden
    przypadek nie pozwoli Ci na stworzenie żadnej sensownej populacji do badań.
    ALE, posłużę się tym przykładem, żeby Ci znowu wykazać idiotyzm Twojego
    podejścia do tematu - bo zamiast patrzeć na zjawisko ze statystycznego
    punktu widzenia (czyli losowo wybierasz sobie próbkę), zaczynasz podchodzić
    do tego analizując konkretnie wybrane przypadki.
    Pytanie brzmi - KOMU powierzyłbyś swoje pieniądze jeśli chodzi o obstawienie
    wyniku w ruletce:
    1. Gościowi, który wygrał właśnie 5 razy z rzędu
    2. Gościowi, który ostatni raz wygrał np. 150 prób temu.

    Jurand.

  • 198. Data: 2010-09-26 12:48:59
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

> [...]
    > dzien powszedni,
    >
    > b) raz na 20 sie myli .. ale on tylko dwa razy rocznie opuszcza garaz

    Ale ja mam w dupie dorabianie do prostego zadania jakiejś chorej ideologii.
    Miałeś matematykę w szkole? Jak tam było zadanie w książce, to czy ktoś
    rozwiązywał je na zasadzie "nie jestem w stanie podać odpowiedzi, bo jeśli
    tu zaistniałby taki a taki przypadek, to wynik byłby inny"?

    Zadanie jest zadaniem. Masz wszystkie niezbędne dane do wyciągnięcia
    wniosków.

    Jurand.

  • 199. Data: 2010-09-27 08:17:05
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Jurand wrote:

    > Użytkownik "Massai" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Stosunku ilości wypadków w danej grupie wiekowej do przebywanych
    > dystansów.

    To może od razu podzielmy przez średnią prędkość?
    Co się bawić z dystansami.

    Jeśli wyjdzie że ci co jeżdżą 2 razy szybciej powodują tylko 1,5 raza
    więcej wypadków, to git, lepsi kierowcy, nie?

    > Nie odwracaj kota ogonem.
    > Facet, który jeździ 180 tysięcy km rocznie i ma przez ten czas 2
    > stłuczki, jest gorszym kierowcą, niż facet, który jeździ 5000 km
    > rocznie i ma co roku 1 stłuczkę?

    Zastanów się - którego z nich wpuścisz na rok na drogi - gdyby od
    Ciebie zależała decyzja?

    Pytanie nie dotyczy tego który jest "lepszym" kierowcą, tylko który z
    nich stanowi większe zagrożenie na drodze.

    Bardziej łopatologicznie - ten facet co przejeżdża 5 tysięcy rocznie z
    jednym wypadkiem, stanowi MNIEJSZE zagrożenie niż ten co przejeżdża 180
    tysięcy i ma 2 wypadki.
    Po prostu masz większe szanse spotkać na drodze tego co przejeżdża 180
    tysięcy.

    Jeszcze inaczej to przedstawiając:
    dwa samochody, jeden pali 5 l/100km, drugi 100l/100 km, ale ten
    pierwszy rocznie przejeżdża 100 tysięcy km, a drugi 200 km.
    Który Cię będzie więcej kosztował w skali roku?

    Który z kierowców pośle więcej ludzi do szpitala?

    Nie szukamy tu jakiejś hipotetycznej grupy lepszych kierowców, a
    jedynie typujemy grupę, która powinna być poddawana badaniom kontrolnym.

    Zawodowi kierowcy ciężarówek stosunek "wypadki do pokonanego dystansu"
    mają zapewne najlepszy, a jakoś muszą regularnie przechodzić takie
    badania kontrolne. Zastanów się, dlaczego?

    --
    Pozdro
    Massai

  • 200. Data: 2010-09-27 08:52:54
    Od: "Hinek" <h...@a...pl.invalid>

> [...]
    > sobie próbkę), zaczynasz podchodzić do tego analizując konkretnie wybrane

    Oto losowa (!) probka wybrana przez Ciebie:

    "2. Prowadzonego przez kierowcę, który wyjechał z garażu 5 razy przez
    ostatnie 10 lat i te 5 razy skończyło się wypadkiem."

    No comments :(

    Widzisz, nie zwyklem prowadzic dyskusji z kims kto usilnie
    usiluje mnie obrazic. Te idiotyzmy, kretynizny :(

    Albo to: "Ja wyliczenia wszystkie mogę Ci przeprowadzić.
    Ty, jak przejdziemy naprawdę do konkretów, tego nie zrobisz"

    Pycha zwykle sluzy do maskowania indolencji.
    Poziom na ktorym usilujesz prowadzic dyskusje nie odpowiada mi.
    Milego dnia.

    --
    Hinek