  • Data: 2018-03-14 00:17:46
    Temat: Re: Zmiana sposobu jazdy?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 13 Mar 2018 23:36:14 +0100, Marek S napisał(a):

    > No zgoda :-)
    > Ja opisuję sytuację jako użytkownik diesla. Tam gdzie wykres pokazał mi
    > moc o prawie 100KM niższą od maksymalnej (2400-2800 obr), tam auto
    > przyspiesza dużo lepiej. Nic na to nie poradzę.

    Jest to tylko takie wrażenie

    Tzn. istotnie jest tak, że jadąc powiedzmy na IV biegu przy 1500rpm i
    naciskając gaz do dechy, taki samochód będzie przyspieszał coraz lepiej,
    przy tych 2800 będzie przyspieszał najlepiej, a potem wraz z dalszym
    wzrostem obrotów będzie przyspieszał coraz słabiej.

    Mimo tego jednak, że na IV biegu przy 2800 przyspieszał najlepiej, można
    było wtedy zredukować i mając ~3800rpm na biegu III przyspieszać jeszcze
    lepiej niż przy 2800 na IV (właśnie dlatego że przy 3800 moc jest wyższa).

    Dlatego że niższy moment przy wyższych obrotach (a moment razy obroty to
    właśnie moc), przy niższym przełożeniu skrzyni biegów da w efekcie wyższy
    moment na kołach.

    I nie ma tu znaczenia czy mówimy o dieslu, czy silniku z motocykla - zasada
    jest dokładnie ta sama.

    Tak jak już wcześniej dawałem przykład - jak na metrowym kiju zawiesisz
    10kg, to dostaniesz niewyczerpalne źródło 100Nm, z którego jednak niczego
    nie da się napędzać. Właśnie dlatego że to jest moment obrotowy za którym
    nie stoją obroty - a w zasadzie ich iloczyn, czyli moc.