  • 1. Data: 2018-01-24 00:32:29
    Temat: malejąca jasność LED
    Od: "zhbick" <n...@p...tu>

    Jakiś czas temu wymieniłem żarówki E27 na LED 13W ~1500 lumenów i byłem
    zadowolony z ilości światła. Teraz coraz częściej odnoszę wrażenie, że tego
    światła dają znacznie mniej, niż na początku. To subiektywne moje odczucie,
    czy faktycznie LED na trzonku E27 tak ma i z biegiem czasu świeci coraz
    marniej?

  • 2. Data: 2018-01-24 07:31:41
    Temat: Re: malejąca jasność LED
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2018-01-24 o 00:32, zhbick pisze:
> [...]
    > tego światła dają znacznie mniej, niż na początku. To subiektywne moje
    > odczucie, czy faktycznie LED na trzonku E27 tak ma i z biegiem czasu
    Trzonek chyba nie wiele ma z tym wspólnego ale zużycie

  • 3. Data: 2018-01-24 11:47:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-24 o 07:31, Roman Rogóż pisze:
    > Trzonek chyba nie wiele ma z tym wspólnego ale zużycie

    Można polemizować.
    Nie tyle zużycie (bo to raczej objaw), co prędzej zbyt wysoka
    temperatura pracy (złe oddawanie ciepła) i/lub zbyt wysokie parametry
    zasilania.

    Prosty przykład z mojego "podwórka".
    Mam ledówki różnego rodzaju, zarówno na E27, jak i E14 oraz GU10, a
    także lampy dzienne do auta, reflektory sceniczne, rampy świetlne, itd.
    Część tych lamp pracuje już naprawdę wiele lat, po wiele godzin dziennie.
    Ledówki na E27 i GU10, głównie Philips. Swego czasu kosztowały majątek.
    Ale w czasie pracy są w zasadzie tylko lekko ciepłe. Ale też nie znaczy
    to, że LED gotuje się w środku, a obudowa zimna; znaczy to, że są dobrze
    wysterowane.
    Czasem oglądam różne ledówki. Część z nich jest gorąca. A po pewnym
    czasie ludzie mi mówią, że ledy są be, bo padają. Być może, ja
    podejrzanie tanich rzeczy nie kupuję. Nie kupuję też żarówek (czy innej
    elektroniki) w sklepach z marchewkami czy innymi żabami.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2018-01-24 14:37:41
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Wszystkie LED-y tak mają od niepamiętnych czasów.
    Nawet te małe zasilane prądem 10mA. Przy podświetleniu nimi skali w starym
    radiu zamiast żarówek już po miesiącu widać, że się "wstępnie" wypaliły i
    już potem trzymają ten poziom światła przez wiele kolejnych lat. Czyli taki
    chiński marketing, w momencie pierwszego uruchomienia światło kosmos, po
    pewnym czasie światło już liche.
    Widać to doskonale na pylonach stacji paliw orlen z cenami paliw.
    Jak uruchomili nową stację to cyferki składane z czerwony pojedynczych
    diodek dawały takiego czadu, że oczy trzeba był mróżyć jak się tam
    przechodziło. Minęło kilka miesięcy i te same czerwone diody świecą w tym
    pylonie przeciętnie, już nie kopie tak po oczach.
    A w obecnej chińszczyźnie nastała moda na katowanie diod ich maksymalnymi
    prądami, więc tam efekt ściemnienia światła takiej żarówki ledowej będzie
    bardziej wyraźny, niż w przypadku żarówki, która by miała ilościowo więcej
    wsadzonych diod zasilanych mniejszym prądem.

  • 5. Data: 2018-01-24 17:16:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 24 Jan 2018 14:37:41 +0100, jedrek napisał(a):
> [...]
    > radiu zamiast żarówek już po miesiącu widać, że się "wstępnie" wypaliły i
    > już potem trzymają ten poziom światła przez wiele kolejnych lat.

    Wszytkie to IMO nie. Te stare kolorowe byly dlugowieczne.

    Natomiast przy nowoczesnych bialych LED sie pojawil parametr "lumen
    maintenance" i mozna wyczytac o ile im spada np po 1000h pracy.

    Do tego faktycznie wysoka temperatura.

    J.

  • 6. Data: 2018-01-24 17:49:34
    Od: "zhbick" <n...@p...tu>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup

    > Wszystkie LED-y tak mają od niepamiętnych czasów.

    Rozumiem, dziękuję za rozwianie wątpliwości. Już się bałem, że zaczynam
    ślepnąć.

    Te wspomniane LED to są 13W Philips 1521 lumenów, odpowiednik 100W żarówki.
    Zastąpiłem nimi żarówki różnej mocy, od 40W do 100W. Po kilku miesiącach
    jasność spadła na tyle, że w miejscach, gdzie wystarczała 100W żarówka (i
    początkowo wystarczała też 13W LED Philipsa) zdecydowałem się założyć
    rozdzielacz na 2xE27 by uzyskać wystarczającą ilość światła. A tam, gdzie
    było 4x75W zamienione na 4xLED początkowo było super jasno a teraz jest
    zaledwie wystarczająco...

  • 7. Data: 2018-01-25 13:03:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-01-24 o 17:49, zhbick pisze:
> [...]
    > ilość światła. A tam, gdzie było 4x75W zamienione na 4xLED początkowo
    > było super jasno a teraz jest zaledwie wystarczająco...

    Wiem, że są osoby, które na bazie tego słabnięcia jasności od lat
    wymieniają LEDówki na podstawie niezgodności produktu z opisem. Czyli
    raz zainwestowali i teraz (pamiętając o przechowywaniu paragonów) mają
    je gratis.
    W parametrach jest coś w stylu, że świeci tak jasno jak 60W i jak nowa
    to tak, a po czasie łatwo pokazać, że towar nie jest zgodny z opisem.
    Ledówka to urządzenie elektroniczne a nie żarówka i jako takie podlega
    gwarancji.

    Ale jak dokładnie to przebiega to może niech napiszą praktycy. Ja
    jeszcze nie kupiłem żadnej LEDówki. Za to od lat się zastanawiam jakby
    tu przerobić żyrandole aby między oprawką a kloszem zapewnić przepływ
    powietrza. Jak kiedyś to zrobię to wtedy wkręcę tam LEDówki licząc na
    to, że poświecą długo.
    P.G.

  • 8. Data: 2018-01-25 14:21:24
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 25.01.2018 o 13:03, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > tu przerobić żyrandole aby między oprawką a kloszem zapewnić przepływ
    > powietrza. Jak kiedyś to zrobię to wtedy wkręcę tam LEDówki licząc na

    Dobrze sprawdza się żyrandol taki z oprawkami co 2/3 pi, skośnie do góry
    ze środka, a do tego od spodu jakieś szkło.

    --
    Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

  • 9. Data: 2018-01-25 17:18:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-01-25 o 14:21, Cezary Grądys pisze:

    > Dobrze sprawdza się żyrandol taki z oprawkami co 2/3 pi, skośnie do góry
    > ze środka, a do tego od spodu jakieś szkło.

    Faktycznie ma którędy wpływać zimne.
    Ja myślałem o jakichś niepełnych podkładkach pod klosz i pod nakrętkę od
    oprawki. Ale na razie tylko myślałem.
    Niedawno u kolegi widziałem bardzo stary żyrandol. Klosz jakby szkło z
    lampy naftowej zdjąć i rozdmuchać na boki. Od dołu do góry pełny
    prześwit, a w środku jedna żarówka 200W.
    To by się do LEDówek sprawdziło.
    P.G.

  • 10. Data: 2018-01-25 19:59:21
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.01.2018 o 17:18, Piotr Gałka pisze:

    > Faktycznie ma którędy wpływać zimne.
    > Ja myślałem o jakichś niepełnych podkładkach pod klosz i pod nakrętkę od
    > oprawki. Ale na razie tylko myślałem.

    Coś takiego?

    https://www.flickr.com/photos/154223859@N03/25024671
    767/in/dateposted-public/