    From: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: pierwszeństwo umowne
    Date: Sat, 10 Oct 2015 12:24:13 +0200

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości
    news:XnsA52F60A893664PanElektronik@localhost.net...
    > Ponieważ w pewnym niewielkim mieście (kiedyś wielkich Niemiec) władza
    > stawiająca znaki ma zryty beret, tak się utarło wsród tubylców, że dla
    > wygody i płynności ruchu długie ulice osiedlowe mają pierwszeństwo
    > przed gałązkami ignorując zasadę ten z prawej ma pierwszeństwo.
    >
    > Niestety coraz częściej młodzi kierowcy po kursie, z głowa pełną
    > przepisów lub zamiejscowi chcą respektować ogólne zasady ruchu i można
    > się stuknąć.
    >
    > Czy macie też w swoich miastach podobną sytuację i jak walczyć z władzą
> [...]

    Jeszcze kilka lat temu widywałem wiele skrzyżowania z pierwszeństwem
    "zwyczajowym". Droga z pierwszeństwem nie miała żadnego znaku, a
    podporządkowana miała "Ustąp pierwszeństwo". Mieszkańcy jeździli na pamięć,
    przyjezdni traktowali to skrzyżowanie jak równorzędne. Słyszałem o przypadku
    gdy skradziono trójkąt "Ustąp pierwszeństwa" i doszło do kolizji. Nie wiem
    jakie było rozstrzygnięcie.
    Teraz dużo takich skrzyżowań zostało lepiej oznakowanych przy okazji unijnej
    modernizacji chodników. :)

    Nadal jednak trafiam na miejsca, gdzie na dojeździe do skrzyżowania nie ma
    znaków. I nie wiem czy z prawej dochodzi równorzędna droga (brak znaków),
    podporządkowana (ktoś ukradł znak), strefa ruchu (nie widać tablic zza
    drzew), długi dojazd do posesji (to już czasem niczym nie różni się od
    zwykłej ulicy).

    --
    Pozdrawiam,

    yabba