  • Data: 2019-09-18 14:41:38
    Temat: Re: przypomniało mi się...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 18.09.2019 14:07, J.F. wrote:

    >Teleinformatyka to dość stara dziedzina.

    Ale nie w kraju, gdzie na telefon sie czeka 20 lat :-)

> [...]
    >książki dotyczące telekomunikacji, wydane chyba jeszcze pod koniec
    >lat
    >sześćdziesiątych. Przy okazji omawiania dalekopisów wspomniano tam o
    >transmitowaniu sygnału poprzez AFSK (na potrzeby komunikacji między
    >centralami), padła też wzmianka o transmisji danych między
    >komputerami,
    >co wymagało większej troski o zabezpieczenie przed błędami podczas
    >transmisji.
    >System PESEL ruszył pod koniec lat siedemdziesiątych. Chodziło w nim
    >przecież właśnie o to, żeby można było zdalnie uzyskać informacje z

    Przy czym mogl do tego wystarczyc telefon i to czysto glosowy -
    zadzwonilo sie do Warszawy.
    A ze uprawnionych bylo niewielu, to i zapytan bylo niewiele.

    >Nie było techniczną niemożliwością, żeby PKP w latach
    >osiemdziesiątych korzystało z podobnych rozwiązań.

    Odry jakies mozliwosci telekomunikacji mialy.
    Gdzies tam chyba jeszcze we wczesnych latach 80-tych powstala
    koncepcja KASK,
    i np zestawiono lacza PWr-Opole-Gliwice.
    Przydaly sie pozniej w czasach internetu ...
    Poczatkowo je uzywano chyba wlasnie z Odrami, ale to eksperyment byl.

    w Riadach czy raczej w IBM mozliwosci tez byly, od systemu 370 nawet
    spore.
    Ale czy socjalistyczny przemysl robil wszystkie potrzebne elementy ?

    No i co innego jakis eksperyment na uczelni, a co innego system w PKP.
    Serwer mogli postawic. Telefony wlasne mieli ... ale czy dodatkowa
    linia na kazda stacje by sie znalazla ?
    Zalozmy ze daliby rade rozbudowac, moze nawet lepiej jakby to jakis
    wdzwaniany system byl.

    Do tego tysiace terminali, modemow, drukarek, przeszkolenie ludzi -
    spore przedsiewziecie.
    Wiec cos mi sie nie chce wierzyc w latach 80-tych, i na poczatku
    90-tych.
    Ale jakos te miejscowki sprzedawali - i to znacznie wczesniej, gdy w
    ogole komputerow nie bylo :-)

    J.