    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: siec nr 1, analogowy telefon POTS
    Date: Tue, 21 Aug 2018 17:31:01 +0200

    pan jedrek napisał:

> [...]
    > 10 użytkowników, a nie tysiące (a jeszcze bazy polikwidowali, bo protesty
    > były i walka na bazie o pasmo) i tylko głuchy nie słyszy degradacji dźwięku
    > i to degradacji w niewymagającym przecież paśmie telefonicznym 300Hz-3kHz
    > (a nie, że wcześniej była jakość CD i nagle zdegradowało do telefonicznej).
    > Więc już jest dramat jeżeli takie pasmo telefoniczne ulega kolejnej
    > degradacji i potem jakieś czkawki, kompresje i wszystko dzwoni, charczy,
    > tnie, fonia jak z rury kanalizacyjnej lub przez skarpetkę.
    > Degradację komórkową pięknie słychać na wszelakich melodyjkach na czekanie

    Kilka tygodni temu wymieniłem swoją Nokię 6210i na smartfon. Nie bez żalu,
    muszę przyznać. Skłoniło mnie do tego w zasadzie jedno -- w miejscu, w
    którym wiele przebywam (ścisłe centrum Warszawy) przestało dać się rozmawiać
    przez telefon GSM. Albo nagle telefon się wylogowywał, nikt nie mógł do mnie
    się dodzwonić, albo słychać było w jedną stronę, albo wymienione charczenie.

    > Dzwoniąc z druciaka, czy VoIP z kablówki jakość fonii jak na możliwości
    > jakości telefonicznej żyleta. Ta sama melodyjka przez komorę jakieś
    > charczenia szumiąco-kompresyjne, czasem coś utnie na 0,2sek itp cuda na
    > kiju. Degradacja postępuje tym bardziej im więcej miłośników LTE przybywa,
    > bo coraz mniej pasma zostaje na bazie na 2G 3G i się walka o pasmo na bazie
    > realizuje - stąd degradacja, bo sektory obsługujące kiedyś 2G,3G wyłączyli
    > i LTE pyknęli.

    Oni puknęli, ja pyknąłem -- i z LTE nie mam już najmniejszych problemów.
    I nie mam powodów by się o cokolwiek awanturować, działa, słychać, więc
    nie narzekam.

    [...o tym, że PSTN dobre, a komórki niedobre...]

    > Podobnie z porządnego VoIP, a nie jakiejś tam protezy dziwnych operatorów
    > "krzak".

    Przez to samo LTE w tym samym miejccu testowo przez terminal uzyskuję
    prędkość około 70 mbps. Skoro VoIP też jest ok, to cału pułk mógłby na
    raz prowadzić niezależne rozmowy przez taki telefon

    > Zastanawia mnie jaka jest jakość jakby się "drutowo" wpiąć na bazę komórkową
    > i kręcić na numer stacjonarny.
    > Czy wtedy zapięty jakimś telefonem testowym na taką bazę (jakaś karta
    > serwisowa co ma wyjście na RJ-11 i zapiąć sobie zwykłego druciaka) czy
    > jakość by była taka jak z druciaka na druciaka? Czy raczej będzie słychać
    > nadal degradację dźwięku?

    Najpierw odrzućmy "nadal", jako całkowicie nieudokumentowane. Nie udało mi
    się zaobserwować degradacji dźwięku w LTE. A gdyby podłączyć druciaka (mam
    i taką możliwość), to by nie było jak z druciaka na druciaka, ale gorzej.
    Dwa mikrofony w komórkowcu bardzo dobrze eliminują hałas otoczenia, druciak
    tak nie umie.

    --
    Jarek