  • 51. Data: 2015-11-09 07:04:07
    Temat: Re: sprawdzać bilingi
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 09.11.2015 01:23, nadir wrote:

    > Tylko, że to ustąpienie to nie jest to samo co ustąpienie pieszemu przed
    > normalnym przejściem dla pieszych bez sygnalizacji.
    > W przypadku zielonej strzałki dla pojazdów pieszy ma zielone światło na
    > przejściu i może w zasadzie pełnoprawnie wbiec lub przejechać rowerem,
    > no ażeby ludzie na przejściach nie ginęli to nakazano zatrzymywać się.

    Akurat cel "teoretyczny" tego przepisu jest w miarę jasny.

    > Tylko, że są też niesprzyjające warunki i jak od dowolnej i subiektywnej
    > interpretacji zależy ich ocena, to potem ludzie giną nawet na
    > przejściach z sygnalizacją.

    Śmiem twierdzić, że takich przypadków jest skrajnie mało. To znaczy, że
    jeśli ktoś zabija pieszego na przejściu to zwykle nie z powodu tego, że
    jechał 10 czy nawet 20 km/h na strzałce. A przecież już nie
    koloryzujmy. Jak ma skręcić o 90 stopni "w miejscu" to przecież nie
    zapierdalał.

    BTW - przecież od skręcania na zielonej strzałce niebezpieczniejsze jest
    skręcanie na zielonym, a tam nikt zatrzymania nie wymaga.

    > A tak sprawa jest jasna, trzeba zawsze się
    > zatrzymać i ruszyć ponownie.

    Z tym, że trochę bez sensu.

    Shrek.

  • 52. Data: 2015-11-09 11:16:21
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 07.11.2015 o 20:08 Cavallino <c...@k...pl> pisze:

    > A na niej sens zatrzymania jest dokładnie taki sam, jak przed każdym
    > skrzyżowaniem bez świateł - jak trzeba (coś jedzie/idzie) to się
    > zatrzymujesz, a jak nie trzeba to nie ma to najmniejszego sensu.

    Nierzadko zdarzają się też skrzyżowania, na których zielona strzałka
    (warunkowa oczywiście) świeci się gdy przejazd jest całkowicie
    bezkolizyjny natomiast zwykłe zielone - gdy po skręcie można napotkać
    pieszych (przechodzących na swoim zielonym).

    --
    SW3
    ----

  • 53. Data: 2015-11-09 11:27:17
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 08.11.2015 o 19:34 re <r...@r...invalid> pisze:

    > No właśnie o to mi chodziło, że sens tego zatrzymywania na strzałce
    > przeciętny ludzik upatruje się w ustępowaniu pojazdom a faktycznie
    > chodzi o ustępowanie pieszym.

    Ale jak przeciętny ludzik nie wie, że ma ustąpić pieszym to i zatrzymanie
    nic nie pomoże: zatrzyma się, ruszy i wjedzie w pieszego.

    --
    SW3
    ----

  • 54. Data: 2015-11-09 12:04:31
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    > Chyba jestem jedyny, który zatrzymuje się na tych strzałkach. Jak sięgam
    > pamięcią to raz widziałem u kogoś takie zachowanie.

    Są strzałki i strzałki. Ostatnio montują całą masę strzałek w prawo
    "bezkolizyjnych" (piesi mają czerwone, samochody z drogi poprzecznej
    skręcają w lewo - na strzałce, więc teoretycznie nie zawrócą), więc po
    co się zatrzymywać?

    Pozdrawiam

  • 55. Data: 2015-11-09 12:29:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 09.11.2015 11:16, SW3 wrote:

    > Nierzadko zdarzają się też skrzyżowania, na których zielona strzałka
    > (warunkowa oczywiście) świeci się gdy przejazd jest całkowicie
    > bezkolizyjny

    Oj chyba rzadko.

    > natomiast zwykłe zielone - gdy po skręcie można napotkać
    > pieszych (przechodzących na swoim zielonym).

    Już pisałem, że skręcanie na swoim zielonym jest niebezpieczniejsze niż
    na strzałce. A już zwłaszcza na skrzyżowaniach w kształcie T albo co
    gorsza Y, gdzie jak się zapala zielone, to malo osób poza miejscowymi
    spodziewa się pieszych.

    Shrek.

  • 56. Data: 2015-11-09 13:27:08
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2015-11-09 o 07:04, Shrek pisze:
    > Śmiem twierdzić, że takich przypadków jest skrajnie mało. To znaczy, że
    > jeśli ktoś zabija pieszego na przejściu to zwykle nie z powodu tego, że
    > jechał 10 czy nawet 20 km/h na strzałce.

    No ale chodzi nie tylko o to żeby nie zabić ale w ogóle nie powodować
    obrażeń.

    > A przecież już nie koloryzujmy.
    > Jak ma skręcić o 90 stopni "w miejscu" to przecież nie zapierdalał.

    A to już zależy od konstrukcji skrzyżowania, czasem od przejścia do
    samego skrętu jest kila czy kilkanaście metrów. Wielu kierowców dopiero
    tam zwalnia żeby skręcić.

    > BTW - przecież od skręcania na zielonej strzałce niebezpieczniejsze jest
    > skręcanie na zielonym, a tam nikt zatrzymania nie wymaga.

    No ale wtedy pieszy nie ma zielonego światła na przejściu i jest
    mniejsze ryzyko że wpakuje się pod maskę.

    > Z tym, że trochę bez sensu.

    No ale co w tym bezsensownego? Gdyby dano w przepisach prawo wybory, to
    nikt by się nigdy nie zatrzymywał i w efekcie pieszy, który powinien
    mieć pierwszeństwo na takim przejściu grałby w ruletkę.

  • 57. Data: 2015-11-09 14:45:34
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 09.11.2015 13:27, nadir wrote:

    > No ale chodzi nie tylko o to żeby nie zabić ale w ogóle nie powodować
    > obrażeń.

    Przed chwilą pisałeś o tych co giną na pasach. I prawdę mówiąc wydaje mi
    się, że w kwestii zielonej strzałki jest to pomijalne statystycznie. Co
    do "kolizji", to też IMHO dużego znaczenia czy jedziesz 10km/h cały
    czas, czy się zatrzymasz i potem jedziesz 10 km/h nie ma. Zwalniając co
    masz zauważyć to zauważysz, a czego nie to i zatrzymując się nie
    zauważysz (zakładam normalnego kierowcę). Problemem nie są ci ci się nie
    zatrzymują, a ci co co nie zwalniają i się nie rozglądają.

    > A to już zależy od konstrukcji skrzyżowania, czasem od przejścia do
    > samego skrętu jest kila czy kilkanaście metrów. Wielu kierowców dopiero
    > tam zwalnia żeby skręcić.

    Czasem są. A na ogół nie. Czasami jest nawet jeszcze słabiej jak np
    skręt w Stołeczną (nowa nazwa Popiełuszki) przy Hali marymonckiej w
    Warszawie.

    > No ale wtedy pieszy nie ma zielonego światła na przejściu i jest
    > mniejsze ryzyko że wpakuje się pod maskę.

    Ależ nie ma siły - skręcając na ogół (chyba że robisz to na żółtym etc)
    przejeżdzasz przez przejście, gdzie piesi mają zielone. Skręcając na
    strzałce _najpierw_ przejeżdzasz przez przejęcie i pieszych masz z boku
    (więc raczej widocznych). Skręcając na zielonym pieszych masz do
    ostatniej chwili za sobą (i co gorsza rowerzystów) i przed tym
    przejściem _nie_masz_obowiązku_ się zatrzymywać (co nie znaczy, że nie
    masz obowiązku się rozejrzeć i zwolnić a nawet się zatrzymać
    _jak_jest_potrzeba_)

    > No ale co w tym bezsensownego? Gdyby dano w przepisach prawo wybory, to
    > nikt by się nigdy nie zatrzymywał i w efekcie pieszy, który powinien
    > mieć pierwszeństwo na takim przejściu grałby w ruletkę.

    Z tym, że to nie od zatrzymania się zalezy bezpieczeństwo pieszego, a od
    rozejrzenia się i ogarnięcia kierowcy. Zatrzymanie tego nie zastąpi. A
    próbuje się to właśnie zastąpić:P

    Shrek.

  • 58. Data: 2015-11-09 16:18:43
    Od: masti <g...@t...hell>

    Pawel "O'Pajak" wrote:

    > Powitanko,

    > A polegajace na ...?

    ty też nie widzisz żadnego zagrożenia przez Cavallino przelatującego na
    gazie, bo przecież ograniczenia są dla kapeluszy, przez przejście dla
    pieszych, którzy mają zielone?

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 59. Data: 2015-11-09 17:01:22
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 09.11.2015 o 12:29 Shrek <...@w...pl> pisze:

    > Oj chyba rzadko.

    Niech będzie, że rzadko. Nie będę się kłócił ile to jest rzadko a ile już
    nie ;) w każdym razie takie skrzyżowania jak to
    https://goo.gl/maps/tWivjjdeFdQ2
    się zdarzają.
    Skręt w prawo z DK28 w DK73. Na załączonym obrazku jest akurat zwykłe
    zielone. W tej sytuacji piesi na przejściu mogą mieć również zielone (jest
    to jedyna sytuacja kiedy może byc zielone dla pieszych na tym przejściu) a
    między sygnalizatorem a przejściem jezdnia nie skręca o 90 stopni więc jak
    najbardziej niektórzy mogą być zaskoczeni przez pieszych.
    Za to czerwone + zielona strzałka zapala się razem z zielonym dla
    wjeżdżających na główną. Wtedy piesi co prawda mogli by mieć zielone na
    tej połówce ale światła są wspólne dla obu części przejścia więc mają
    czerwone. czyli przejeżdżający na zielonej strzałce nie muszą ustępować
    ani żadnym samochodom ani pieszym.

> [...]
    > na strzałce. A już zwłaszcza na skrzyżowaniach w kształcie T albo co
    > gorsza Y, gdzie jak się zapala zielone, to malo osób poza miejscowymi

    Tak jak w powyższym przykładzie. Między sygnalizatorem a przejściem jest
    dużo mniej niż 45 stopni a jednak to przejście jest "po skręcie".

    --
    SW3
    ----

  • 60. Data: 2015-11-09 19:18:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 09.11.2015 17:01, SW3 wrote:

> [...]
    > przejściu) a między sygnalizatorem a przejściem jezdnia nie skręca o 90
    > stopni więc jak najbardziej niektórzy mogą być zaskoczeni przez pieszych.

    Również o tym pisałem. Więc po prostu skrzyżowanie jest źle oznakowane.
    Przy czym "źle" niekoniecznie oznacza niezgodnie z przepisami, a również
    w sposób niezrozumiały i zaskakujący dla kierowców. Bo przecież
    podstawowym celem oznakowania jest zapewnienie bezpieczeństwa, a jeśli
    oznakowanie jest błędnie rozumiane to tego celu nie spełnia.

    > Tak jak w powyższym przykładzie. Między sygnalizatorem a przejściem jest
    > dużo mniej niż 45 stopni a jednak to przejście jest "po skręcie".

    Patrz wyżej. Zgadzam się z tobą. Po prawdzie to nawet skrzyżowania w
    kształcie T są niebezpieczne - jak dostajesz zielone to podświadomie
    myślisz, że możesz jechać bo inni powinni mieć czerwone. A nie mają.

    Shrek.