  • 21. Data: 2010-01-17 19:52:49
    Temat: Re: superheterodyna FM z MT 12/84
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    J.F. pisze:

    > Niestety - do tego czasu nadajniki FM znikna :-)

    bez obawy - jeśli nadal w takim tempie jak obecnie decydenci będą
    debatować na cyfryzacją radia, to i za dwadzieścia lat FM będzie raźnie
    hulał :-)

    --
    Bogdan

  • 22. Data: 2010-01-17 20:24:10
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Klik-klik-klik... To Atlantis informuje :
    > Kontynuując rozważania radiowe. ;)

    Tak a propos, to jesli chcesz się zabawić, mogę podesłać Ci schemat
    i rysunek płytki odbiornika UKF na całych dwóch tranzystorkach
    i jednej cewce wydrukowanej na płytce.
    (leży też wciąż na elektrodzie, ale jest tam 'opunktowany')

    To co mnie w nim najbardziej zdziwiło to to, że... działa ;)

    Sławek
    --
    ________
    _/ __/ __/ Człowiek, który się sigom nie kłaniał...

  • 23. Data: 2010-01-17 20:51:29
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    > In news:hit6sr$9v2$1@atlantis.news.neostrada.pl,
    > Atlantis <m...@w...pl> nabazgrał:

    > To robić to czego w pierwszym lepszym radiu niema, np. zmiana szerokosci
    > pasma p.cz.
    > (w moim starym, lampowym Telefunkenie jest to zrealizowane ruchomymi
    > cewkami
    > w filtrach p.cz.).
    >
    > Włodek
    >
    > P.S.
    > przypomniałem sobie że mam jakieś kondensatory kilkusekcyjne, potem
    > przypomniałem sobie od jakiego odbiornika są niektóre i goglnąłem, i
> [...]

    Hihi, taką Estonię niedawno gdzieś u rodziny jeszcze widziałem :)
    Się znaczy "niedawno" - to tak ze 20 lat temu ;) jak jeszcze naprawiałem
    Rubiny.

    Stronę wrzuciłem do ulubionych, przy okazji pooglądam dokładniej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 24. Data: 2010-01-17 21:03:02
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Sławomir Szczyrba" <c...@o...the.night> napisał w wiadomości
> [...]
    > (leży też wciąż na elektrodzie, ale jest tam 'opunktowany')
    >
    > To co mnie w nim najbardziej zdziwiło to to, że... działa ;)

    A możesz mi podesłać ten schemat? :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 25. Data: 2010-01-17 22:32:26
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > ktory to byl rok ? domyslam sie ze gdzies 82/83 ?

    No nie, w 82/83 to ja miałem dopiero 11/12 lat i wykonywałem dopiero
    bardzo zaawansowane na wygląd i kompletnie bezsensowne w działaniu
    urządzenia składające się z metalowego chassis obstawionego lampami
    w podstawkach. Chassis z podstawkami pochodziło z wytachanego ze
    śmietnika radia, a lampy - "pan do telewizora" w tych czasach był w
    domu stałym gościem, a zwykle po jego wizycie zostawała na pamiątkę
    kolejna lampa, którą łakome elektroniki dziecię natychmiast
    zawłaszczało. Współcześni rodzice by pewnie zawału na samą myśl
    dostali, że dziecko ma się bawić czymś takim, nie dość że
    cienkościennym, szklanym i implodującym przy tłuczeniu, to jeszcze
    pełnym straszliwych trucizn, ówcześni nieświadomi widać byli. W
    każdym razie owe lampy przy pomocy radzieckiej lutownicy grzałkowej
    (Eliektropajalnik na niej pisało) spinałem żarzeniami razem i
    podłączałem do transformatora od kolejki piko. Celu toto nie miało
    żadnego, ale za to, jak się napięcie żarzenia ponad normę podniosło,
    jak to pięknie wszystko świeciło... echhh....
    A z działających rzeczy - w oparciu o elementy z enerdowskiego
    "małego elektryka" zrobiłem elektryczne oświetlenie do szopki
    bożonarodzeniowej, którą należało wykonac na "prace ręczne".
    Zrobiwszy je byłem tak absolutnie szczęśliwy i dumny z siebie, że
    absolutnie mi nie przeszkadzał delikatny rozdźwięk między tą
    elektryka, a czasami, które szopka miała symbolizować. W końcu tam
    cuda się miały dziać, prawda? Więc jeden cud wtę czy wewtę... A
    fakt, że ta moja szopka składała się głównie z wyklejonego
    "złotkiem" pudełka od butów i oświetlenia, brakowało w niej zaś
    pewnych elementów... powiedzmy, że bardzo istotnych dla szopki - no
    nie przeszkadzał mi jakoś zupełnie i dlatego absolutnie nie mogłem
    zrozumiec, dlaczego nauczycielka nie doceniwszy nowatorskiego
    podejścia, za pracę postawiła mi trójczynę. Echhh...

    Ten tuner ukazał się w 86 roku i w tymże roku go zrobiłem.

    > A przepustki na podroz zlikwidowali juz chyba ?

    Te milicyjne już dawno, ale ja jeszcze na tyle samodzielny, żeby po
    Polsce w poszukiwaniu laminatu jeździć, nie byłem.

    > Niestety - do tego czasu nadajniki FM znikną :-)

    Tym bardziej będzie podziwiał (mam nadzieję) elektronikę z czasów
    króla ćwieczka :-)

    J.

  • 26. Data: 2010-01-17 22:56:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 17 Jan 2010 23:32:26 +0100, "Jarek P."

    >No nie, w 82/83 to ja miałem dopiero 11/12 lat i wykonywałem dopiero
    >[...]
    >Ten tuner ukazał się w 86 roku i w tymże roku go zrobiłem.

    brak tam jakiejkolwiek daty, jest tylko odwolanie do nr 7-8/81 -
    znaczy sie pozniejszy :-)

    >Te milicyjne już dawno, ale ja jeszcze na tyle samodzielny, żeby po
    >Polsce w poszukiwaniu laminatu jeździć, nie byłem.

    zaraz tam po Polsce - najblizsze wieksze miasto.

    >Tym bardziej będzie podziwiał (mam nadzieję) elektronikę z czasów
    >króla ćwieczka :-)

    Ale nie uwierzy ze to gralo :-)

    J.

  • 27. Data: 2010-01-17 23:06:42
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > brak tam jakiejkolwiek daty, jest tylko odwolanie do nr 7-8/81 -
    > znaczy sie pozniejszy :-)

    Spójrz na sam link do skanu, podany tu przez kogoś :-)

    > zaraz tam po Polsce - najblizsze wieksze miasto.

    Jako 16latek byłem mało samodzielny w takich sprawach. Najbliższe
    większe miasto to dla mnie była Łódź, doległa o ok. 50km i rodzice w
    życiu by mnie wtedy nie puścili tam samego, w dodatku po jakieś
    "płytki i części". Wg najprawdopodobniejszego scenariusza
    usłyszałbym najwyżej coś w stylu pamiętnego, Balcerkowego: "a lekcje
    gówniarzu odrobiłeś?" i to byłaby cała rozmowa :-)

    > Ale nie uwierzy ze to gralo :-)

    No... to jest prawdopodobne. Najgorsze, że nawet nie udowodnię, bo
    raz, że wszystkie elektrolity by trzeba z marszu wymienić, poza tym
    toto jeszcze w OIRT pracowało, przestrajać by trzeba było, a tego
    już by mi się na pewno nie chciało. NIc, jak będzie poddawał
    ojcowskie opowieści w wątpliwość, zawsze się mogę spytać, czy lekcje
    już odrobił gówniarz jeden ;->

    J.

  • 28. Data: 2010-01-18 08:43:55
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    J.F. napisał(a):
    [ciap]

    > Niestety - do tego czasu nadajniki FM znikna :-)

    pożyjemy, zobaczymy:
    jak w pierwszej klasie technikum zrobiłem ten tuner z MT_8/86 to potem
    pomyślałem o czymś bardziej zaawansowanym ale w piśmie AudioVideo (nie
    pamietam dokładnie z którego roku) przeczytałem że radio analogowe jest
    na wymarciu, że bodaj w 2005 zniknie całkowicie, nawet w Polsce. Jest
    2010 i jakoś nie zniknęło.

    przy okazji do autora wątku:
    - dlaczego przestrajane cewkami? Heh, jak się mieszkało niedaleko
    Dzierżoniowa to się takich pytań nie zadawało :-) Jeden z ówczesnych
    odbiorników samochodowych, ale nazwy nie pamiętam, miał taką głowicę,
    dziwnie identyczną jak ta z Młodego Technika, wtedy problem części mi
    się rozwiązał sam :-) A jak ktoś chciał AM przestrajane warikapami to
    bodaj w Traperze czy czymś takimś była BB113. Wcale bym się nie zdziwił
    gdyby przy tym granitowym słoniu we Wrocławiu jeszcze gdzieś mieli
    zachomikowany podobny złom.

    Andrzej Kamieniecki

  • 29. Data: 2010-01-18 08:52:57
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    Krzysztof Tabaczyński napisał(a):
    [ciap]
    > Całe dwa lata w wojsku (1974-1976) mialem Danę. Długie i UKF.

    posiadaczem Dany to zostałem dopiero w 82, ale tam też średnie były.
    Chyba że chodzi o jakąś inną wersję.

    Andrzej Kamieniecki

  • 30. Data: 2010-01-18 09:18:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"
    <_...@t...com.pl>
> [...]
    > miał taką głowicę, dziwnie identyczną jak ta z Młodego Technika,
    > wtedy problem części mi się rozwiązał sam :-)

    Ale reszta odbiornikow z Dzierzoniowa miala normalne kondensatory
    zmienne,
    jesli mnie skleroza nie myli to chyba Ducati .

    > A jak ktoś chciał AM przestrajane warikapami to bodaj w Traperze
    > czy czymś takimś była BB113.

    Z falami srednimi jest klopot ze rozpietosc czestotliwosci jest 3x.
    Co daje wymog na rozpietosc pojemnosci [albo indukcyjnosci] 9x.
    Owczesne warikapy takiej nie mialy.
    No i nie wiem jak ze wspolbieznoscia wejscia i heterodyny - byc
    moze wymagalo to innych charakterystyk kondensatorow.

    >Wcale bym się nie zdziwił gdyby przy tym granitowym słoniu we
    >Wrocławiu jeszcze gdzieś mieli zachomikowany podobny złom.

    A ten sklep jeszcze zyje ? Obrotow chyba nie ma duzych ..

    J.