  • Data: 2017-09-10 09:38:11
    Temat: Re: synteza FM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 10 Sep 2017 02:20:21 +0200, HF5BS napisał(a):

    > A to nie mógł być jakiś specjalizowany chip, który w sposób przezroczysty, z
    > możliwością ingerencji z zewnątrz jeśli zajdzie potrzeba, przeliczał
    > potrzebne dane i wypluwał oczekiwany rezultat, odciążając resztę systemu od
    > tego? coś jak UDMA w kompie...?

    mogl i chyba nawet byl (choc okolo roku 1998 MS zrobil swoj programowy
    syntezator), ale - o to wlasne chodzi, system wymaga probek np co
    44kHz, my mamy przebieg zapamietany przy 44kHz, ale teraz trzeba
    odtworzyc z inna czestotliwoscia, gdy probki wyjsciowe sa pomiedzy
    wejsciowymi. Prosta liniowa interpolacja jest imo za prosta.

    Co prawda az tak skomplikowane to nie jest, gdzies wlasnie w okolicach
    98 MS to IMO zrobil w Windows, ktore ma IMO cyfrowy mikser i wszystko
    przelicza na 96kHz.
    No i jak pisalem - realizacja FM wydaje mi sie obliczeniowo nawet
    bardziej skomplikowana.

    > Zasadniczo, C64, wspominany przeze mnie, był
    > w stanie, OIMW w czasie rzeczywistym przeliczać dane dla swojego Covoxa (4
    > bity). Wykorzystywał to w demach, np. przesuwając widmo. Oczywiście, nie
    > było to hi-fi, ale dźwięk był czytelny. A jakby miał dedykowaną kość do
    > tego...?

    Na moj gust troche tej matematyki musialaby realizowac.
    Nie tak znow duzo, ale zawsze troche.
    A ktory to rok byl przy pierwszych ?
    Bo tak z jednej strony - koprocesor arytmetyczny dopiero w 486 sie
    zmiescil, z drugiej - byly juz CD z 1-bit przetwornikiem, a i
    wczesniej chyba wszystkie mialy oversampling.

    > Więc w urządzeniu z szybszym przepływem danych myślę, że nie powinno być
    > zbytniego problemu z przeliczeniem tego? Prędzej MP3, o, z tym był problem,
    > 386 się dusił, aby odsłuchać, musiałem zgrać do WAV i dopiero wtedy
    > odtworzyć, inaczej koszmarnie cięło.

    Hm, moze sie myle, ale wydaje mi sie, ze 386 odtwarzal mp3.

    >A MIDI, WAVy, itd. grały dobrze. A
    > jeszcze jak specjalizowana kostka się za to przeliczanie weźmie...?

    W czasach 386 to MIDI grala chyba wlasnie specjalizowana kostka na
    karcie. Tak mi chodzi po glowie, ze dopiero gdzies w Win98 ja MS
    zignorowal.
    W ktorejs wersji systemu mialem mozliwosc uzycia obu, a w kolejnej ten
    z karty z juz znikl. A moze to nowy komputer byl, i na karcie juz nie
    bylo ..

    J.