  • Data: 2019-01-10 14:26:52
    Temat: Re: taśma led o weryfikowalnych parametrach
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-01-09 o 11:14, ww pisze:

    > Chyba nie miałem na myśli ani tak dużej jasności ani tak dużej
    > trwałości. Producent diód (tych porządniejszych a takie chce właśnie
    > kupić) pewnie podaje jaki jest minimalny prąd żeby cokolwiek świeciło
    > a jaki jest maksymalny żeby nie świeciło jedynie przez ułamek sekundy.

    Przypuszczam, że mechanizm wypalania się LEDa polega na degradacji
    struktury LEDa, a ta zależy zapewne przede wszystkim od temperatury,
    która z kolei zależy od prądu i od chłodzenia. Producent LEDa nie zna
    warunków chłodzenia w taśmie, której nie produkuje.

    Producent taśmy zapewne cyrkluje w pracę LEDów w pobliżu ich maksymalnej
    temperatury bo wtedy może się pochwalić największą jasnością swojej
    taśmy (no i jak za kilka lat się wypalą to klient kupi następną).
    Przyjmijmy, że temperatura otoczenia jest 20? a LEDy w taśmie zasilanej
    12V pracują w temperaturze 120? (aby się łatwo liczyło).
    Czyli przy prądzie dla 12V struktury ogrzewają się o 100? względem
    otoczenia.
    Jak zmierzysz prąd pobierany przez taśmę przy 12V i obniżysz napięcie
    tak, aby ten prąd spadł dwukrotnie (przypuszczam, że będzie to gdzieś
    koło 11V) to jasność spadnie mniej więcej 2x, i różnica między
    temperaturą struktury a temperaturą otoczenia też mniej więcej 2x (czyli
    wyniesie 50?). Obniżenie temperatury struktur LEDów ze 120? do 70?
    przełoży się na wzrost ich żywotności 10..100 a może więcej razy.
    To czy oświetlenie będzie wymagało wymiany za 5 czy za 500 lat ma
    kluczowe znaczenie dla wygody użytkowania i chyba warto przepłacić za to
    2x kupując 2 razy więcej taśmy dla uzyskania tej samej ilości światła.
    Oczywiście jak jedna taśma będzie tuż przy drugiej to się będą na wzajem
    grzały i temperatura struktur mniej spadnie.

    Dlatego jak najbardziej popieram regułę - zasil 11V i będziesz miał na
    wieki. A jak do tego jeszcze zadbasz o odprowadzanie ciepła...

    A co do LEDów to w sensie trwałości jest chyba (na podstawie tego co mi
    się obiło o oczy) tak:
    3528 - najgorsze
    5050 - lepsze
    2835 - najlepsze

    W tych ostatnich jest chyba lepszy przepływ ciepła od struktury LEDa do
    nóżek. Ale jeśli nawet ciepło fajnie odprowadza się ze struktur do taśmy
    to jak nie będzie dobrze odprowadzane dalej to temperatura i tak wzrośnie.
    P.G.