    Subject: Re: z cyklu durne pomysły - podłączenie pralki do gorącej wody
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: WM <c...@p...onet.pl>
    Date: Wed, 12 Jun 2019 20:30:52 +0200

    W dniu 2019-06-12 o 19:09, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    1956_Regeneracja-ciepla-w.pdf

    > P.S. artykul pochodzi z 1954 ... ale para sie przeciez od tego czasu nie
    > zmienila.

    Wykres T-S dla wody i pary został teraz zastąpiony dokładnymi równaniami.
    Każde urządzenie cieplne w obiegu ma swój model matematyczny.
    Układa się równania bilansowe dla masy i entalpii.
    Ustala zakres ograniczeń na parametry i rozwiązuje.
    Szuka się optymalnych parametrów dla danej konfiguracji.
    Komputer rozwiązuje równania, nie człowiek z suwakiem logarytmicznym.

    Jest nawet lepiej bo są gotowe programy, które liczą za inżyniera.

    W artykule piszą, że Rosjanie zalecali by temperatury pary upustowej
    tworzyły postęp arytmetyczny, Niemcy przyjmowali stałe różnice entalpii.
    Musieli oni przyjmować założenia upraszczające, by rozwiązać problem.
    Obecnie komputer wylicza jaka temperatura upustu jest optymalna i cześć.

    > Usiluje to zrozumiec.
    >
    > O ile nie sposob sie nie zgodzic, ze sprawnosc (teoretyczna) wynosi:
    > 1- Q2/Q1
    >
    > i z matematycznym wnioskiem z tego, ze "im mniej pary odejdzie do
    > skraplacza, tym lepiej, wiec trzeba z zaczepow pobrac jak najwiecej",

    W artykule oni zakładają idealny przypadek nieskończonej liczby upustów
    i dochodzą do sprawności obiegu Carnota; idealna karnotyzacja.

    > to juz fizycznie nie jest tak ciekawie.
    > Skoro jak najmniej ... to zlikwidujmy ostatni czlon turbiny calkowicie,
    > i skraplacz tez zlikwidujmy calkowicie :-)
    > Tylko ze wtedy, to otrzymamy maszyne o zerowej sprawnosci, bo gdzie tu
    > chlodnica ?
    >
    > Nie, ta ilosc Q2 jest w jakis sposob ograniczona od dolu, nie mniej niz
    > ... a tego jakos nie widze w pracy.

    Ta idealna wartość Q2 wynika z obiegu Carnota.
    Obieg rzeczywisty z grubsza przypomina trapez, a powinien być
    prostokątny jak w idealnym obiegu Carnota.
    Trzeba przerzucić część ciepła z jednej strony na drugą, karnotyzować.
    Tyle razy (przykładowo) wartość masy ma być mniejsza, ile razy przyrost
    entropii jest ponad normę obiegu Carnota.

    > Fakt, ze na rysunku to ladnie wyglada ... cieplo z kazdego takiego
    > upustu nie wydostaje sie na zewnatrz, wiec nie ma strat ... ale przeciez
    > bez chlodnicy maszyna cieplna pracowac nie moze.

    Para się rozpręża, więc kolejne stopnie turbiny mają większe kanały.
    Jeżeli część pary upuści się, to nie trzeba aż tak powiększać.

    > No i temperaturze komina nie widze tam ani slowa, a przeciez im wieksza
    > temperatura kondensatu, tym wiecej ciepla przez komin wylatuje.
    >
    > Wychodzi na to, ze musze sobie termodynamike bardziej przypomniec, a tu
    > tyle innych nieprzyjemnych, ale obowiazkowych zadan czeka :-(

    Po co Ci to?
    Ja od dawna już nie siedzę w termodynamice, ale jeszcze co nieco pamiętam.

    WM