  • 161. Data: 2019-09-12 17:34:42
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/09/2019 16:47, J.F. wrote:
    > Ale to chwalisz, czy ganisz ?

    Może inaczej. Jestem kiedyś na instytucie fizyki. Gadam z jednym
    fizykiem. Śjakieś tam elektrony liczyli. Że sprzęt warty grubą kasę i
    bardzo wiekowy. Drąże więc temat i okazuje się że trzeba liczyć impulsy
    w jednostce czasu. Po chwili biorę kalkulator bo o mało nie umarłem ze
    śmiechu. Jakieś może z tysiąc na sekundę to maksimum bo graniczone samym
    procesem. Czyli że wyrabia się nawet 8051. Nie byli zainteresowani
    zmianami. W końcu mogło by się okazać że gruba kasa wydawana na
    konserwację tego złomu była wydawana bezcelowo.

    Teraz wracając do pytania: XT kręcił silnikiem krokowym z zamocowanym
    kryształem do prześwietlania. XT z powodu wieku swojego w każej chwili
    popsuć się mógł. I wtedy dupa. Instytut staje. Czy ja wiem czy chwale.
    Tak tylko sobie myśle że jednak fakt że w roku X pojawiają się dyskietki
    3.5 cala nie oznacza że na całym świecie w roku X+1 nie ma już ani
    jednaj 5.25 jak chciałby Roman. Gdzieniegdzie przetrwały całkiem długo.
    Szczególnie w pokojach nastolatków których na zmianę nie było stać ale i
    na uczelniach gdzie nie było stać z powodów niefinansowych.

    > W powaznym instytucie byl np spektrofotometr, ktory ktos sprzegl z
    > komputerem.
    > Z XT jeszcze.

    I nie mam z tego powodu ani troche za złe komukolwiek. Może tylko
    złośliwie zapytam kierownika czy zdaje sobie sprawę co się stanie jak
    się popsuje.

    > No i potem byl dylemat - kupic nowy lepszy spektrofotometr, za grube
    > pieniadze,
    > dorobic intefejs do lepszego komputera, czy utrzymac XT przy zyciu ...

    Kręcenie silnikiem krokowym to nie jest rocket science. Problem był
    raczej o okolic że sprzęt za $2000 robi naukę a polutowana płytka z
    mikrokontrolerem która robi to samo to dziecinada. Na uczelni to
    powszechne podejście, szczególnei w naukach ścisłych ale nie związanych
    z elektroniką.

    > Takiego 15-latka, zainteresowanego grami.

    90% populacji nastolatków zainteresowanych komputerami w ogóle.

    > Bo np zabezpieczenia DVD zostalo zlamane przez 16-letniego Norwega,
    > ktory sobie zdeasseblowal playera ... takie mial zainteresowania :-)

    I takich ludzi było dużo. Tylko że jak się chłodno skalkukuje ile ich
    faktycznie było na tle całości to przestaje to być dużo.

  • 162. Data: 2019-09-12 17:41:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/09/2019 16:09, J.F. wrote:
    > Albo Hercules. Popularne i calkiem dobre rozwiazanie.

    Faktycznie, zapomniałem że rozwiązanie że to był TV z wejściem na
    Herculesa jest bardziej oczywiste niż że to był fake. Znowu wychodze na
    idiotę.

    > Bez przesady - moze sie oryginalny monitor zepsul, a moze w ogole nie
    > kupiono, bo krajowy telewizor tanszy.

    A moze poszli do lasu.

    > Albo wygladalo jak telewizor, a to jednak byl juz dedykowany monitor.

    Nie. To był telewizor. Wiesz, monitory nie mają składanych anten, choć
    oczywiście niczego nie wykluczam.

    > Czyli krajowej produkcji TV, w tej samej obudowie, ale bez czesci
    > odbiorczej TV ...

    Tak tak, to na pewno, to wojskowy mogł być, może ta antena to jakaś
    dywersja mająca na celu pokazanie wyższości myśli technicznej wojska nad
    tępe pustaki używające monitorów. Abo cuś.

    > Hercules niby wymagal czegos lepszego, ale gdzies tam na granicach
    > zakresow dzialal w "standardzie TV".

    Oczywiście, tylko torche wyczka niekompatybilna z RF czy innym
    composite. Ale bardzo możliwe, w końcu łatwiej w wojsku zrobic przelotkę
    na TV niż kupić monitor.

    > Ale dlaczego laptopy ? Przyszlo ... chyba PS/2, i przyszly dyskietki 3.5".
    > PS/2 w Polsce to jakis ewenement, ale dyskietki 3.5" sie
    > rozpowszechnily, i w pozniejszych AT to byla norma.

    Tak, jak pamiętam to każdy posiadacz XTka ze stacjami 5.25 rozrzucał na
    stoliku dyskietki 3.5. Faktycznie tak było, jak bum cyk cyk, sam
    widziałem, bez tego komputery nie działy.

  • 163. Data: 2019-09-12 17:44:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/09/2019 16:44, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Więc o co?

    O to że białe literki na niebieskim tle dają +5 do inteligencji
    bredzącego w/g redaktora.

    Do dzisiaj to działa bez pudła, może tylko tło zmieniło się w excela.

    Sztuczka z garniturem musiała się już wtedy przejeść.

  • 164. Data: 2019-09-12 17:55:51
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 12/09/2019 16:29, J.F. wrote:

    > Na sile udowadniasz :-)
    > https://youtu.be/pzNbGa05dfg?t=973
    >
    > Tylko troche uszkadza :-)

    BTW, jak jeszcze nie było mnie stać na kartę dźwiękową, podłączałem
    swój wzmacniacz pod port pcspeakera przez transformator - taki
    wyciągniety ze wzmacniacza audio jakiegoś radia na transystorach
    germanowych. to chyba mój pierwszy "przedwzmacniacz" klasy D :-)

    Grało to naprawdę świetnie - O wiele lepiej niż na tym video.
    BTW2 - Pinball fantasies był dobrym Playerem MODów - wystarczyło
    podmienić jeden plik....

  • 165. Data: 2019-09-12 17:57:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 12/09/2019 16:09, J.F. wrote:

> [...]
    >na idiotę.

    >Nie. To był telewizor. Wiesz, monitory nie mają składanych anten,

    Ok, byla antena, byl telewizor.

    >Tak tak, to na pewno, to wojskowy mogł być, może ta antena to jakaś
    >dywersja mająca na celu pokazanie wyższości myśli technicznej wojska
    >nad tępe pustaki używające monitorów. Abo cuś.

    Tak czy inaczej - krajowy przemysl robil male telewizory 14",
    a krajowy rynek potrzebowal monitorow do komputerow, nie tylko
    pecetow.

    Reszta jest naturalna. Monitory przypominace TV (ale bez anteny),
    TV wejsciem monitorowym.
    Troche tego bylo.

    Krajowy przemysl robil tez troche zielonych kineskopow, a moze i
    bursztynowych, wiec zdecydowanie do monitorow,
    a potem je montowali w obudowach "telewizyjnych".

    >Oczywiście, tylko torche wyczka niekompatybilna z RF czy innym
    >composite. Ale bardzo możliwe, w końcu łatwiej w wojsku zrobic
    >przelotkę na TV niż kupić monitor.

    Po co wspominac o composite, skoro kineskop mono.
    A wtyczka ... dwa oporniki i juz Hercules kompatybilna ...

    >Tak, jak pamiętam to każdy posiadacz XTka ze stacjami 5.25 rozrzucał
    >na stoliku dyskietki 3.5. Faktycznie tak było, jak bum cyk cyk, sam
    >widziałem, bez tego komputery nie działy.

    No ale co - podejrzewasz, ze redaktor przyniosl pudelko dyskietek do
    porozrzucania ?
    Moze i powiedzial "przydalby sie jakis komputer w tle i cos
    kolorowego" ... i widac w instytucji znalazly sie dyskietki 3.5".

    A moze po prostu poza kadrem stal drugi komputer z 3.5" .

    J.

  • 166. Data: 2019-09-12 18:10:01
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/09/2019 17:29, J.F. wrote:
    > Ale tam to wlasnie atarynki.

    Teraz już wiesz dlaczego taka nagroda obciachowa nie była, nawet w 91.

    > Nie mowie nie, ale czasopisma co rusz dawaly jakis kurs programowania.
    > Tylko to specyficzne zajecie, nie kazdy sie nadaje.

    Bajtek wygenerował całe pokolenie programistów mających obecnie 40+. Ale
    wiecej wygenerował by dostęp masowy w latach 80 do ZX Spectrum. W sumie
    plan był (Elwro) tylko wyszło jak zwykle.

    > Na sile udowadniasz :-)
    > https://youtu.be/pzNbGa05dfg?t=973

    https://www.youtube.com/watch?v=QZnOd_f9YjQ

    To dokładnie to samo. Ba, nawet na atari to robili na jednym bicie tylko
    dlatego że można.

    > Z drugiego obiegu?

    Od wujka w RFN.

    > Bo oryginalnie to bylo bardzo drogie.
    > I zupelnie nie wiadomo po co do tej stacji Spectrum - tylko
    > przeszkadzalo :-)

    Zależy co się robiło. To i tak lepiej niż microdrive.

    > A NC miales ? To juz wygladalo inaczej, jesli mowa o latach 90-tych :-)

    Trudno NC nazwać systemem operacyjnym choć przyznaje że wielu tak uważało.

    NC jest nawet na Atari. Nie nazywa się NC. I nie było go wtedy, fakt.

    I aby była jasność: jeśli uczesniczyłeś na początku lat 90 w kursie
    komputerowym to uczyłeś się DOSa i czasem Win3.11. Nie NC bo to była
    zabawka niekanoniczna w/g coniektórych wyznawców. Kanoniczne było format
    c:/ i xcopy.

    > Troche watpie, bo tych programistow tez byl nagly wysyp.

    I styl gier zmienił się nagle. Przegapiłeś rewolucję.

    > Krajowi raczej nie mieli doswiadczenia z VCS.

    I pisali w sposób zupełnie inny niż gry z lat 80.

    > Albo nie bylo potrzeby - poszlo sie do znajomego z pudelkiem dyskietek :-)

    Amigowiec też a jednak chodził na giełdę. Odpowieź jest prosta. Jak już
    ukradłeś NC, Taga i te 4 gry to już nie było po co chodzić.

    > Ale chocby w linku powyzej masz sporo.

    Na giełdach w latach 90 nie było linków. Znowu nie jest istotne co mogło
    być tylko co było.

    > No, w RMF co dzien kilkadziesiat tysiecy, dzis chyba 250 ...

    To chyba jednak inna skala, znajdź jakiś dla zdolnej młodzieży. Ostatnio
    za "wybitne osiągnięcia" na skalę wojewódzką dawali gówniane pendrive
    8GB. Nie wiem czy w hurcie przekraczają 5zł.

    > XT w Polsce mialo 640

    Serio? Kasowałem głównie takie poniżej 512kB :D Może żyjemy w
    równoległych rzeczywistościach tylko moja bardziej gówniana.

    > Nie mowie nie, ale w 91 to juz 386 bylo dostepne ...

    To samo + popsuty tryb 32 bit :D

    > No wlasnie.
    > Na tym zachodzie tez zreszta niespecjalnie ...

    Bo ja wiem, jesli chodzi o C64 to w RFN znalezienie magnetofonu to była
    sztuka, w sklepach gry wyłacznie na dyskietkach.

    > TV ostroscia nie grzeszyly ...

    To był monitor. Unitra WZT, taki:

    https://archiwum.allegro.pl/oferta/stylowy-monitor-u
    nitra-wzt-twm-315-od-1-zl-i6694186682.html

    Na tej samej bazie był TV.

    Wystarczyło zjechac z jasnością do połowy i było widać każdy pixel, choć
    nakręciłem się dużo geometrią i szerokością plamki.

    > A jakiej wielkosci ?
    > Bo o duzy TV mono tez juz bylo trudno.

    To maleństwo rozmiaru Junosta. W wieku lat 20 ma się lepszy wzrok.

    > No dobra - ale w takim razie cos zarzucasz temu "telewizorowi" na
    > blaszaku w czasie wywiadu ?

    Że to był telewizor do oglądania meczy a nie telewizor przerobiony przez
    jakiegoś zdolnego inzyniera który przy okazji dogiął tez głowice w
    stacji aby czytała 3.5 cala.

    Potrzebne było +5 do charyzmy co załatwiał mudur czy garnitur i jeszcze
    +5 do inteligencji a suwak logarytmiczny już nie wystarczał, nadchodziła
    nowa era w zderzeniu z rzeczywistoscią. Rozsypane dyskietki wydawały się
    pewnie niegłupie.

    > Z zycia - windows dzialala, OrCAD dzialal ...

    TTak, t było krytyczne w życiu 5-10-15 latków.

    > No OK, ale po co kupowales 8-bit VGA ?

    Mało kogo było stać na 16 bit. Zaś pierwsze (S)VGA na PCI kosztowały
    taką kasę że czytając w Bajtku cenę na wszeli wypadek policzyłem zera bo
    cięzko było dać wiarę.

    > Pasjans, minesweeper :-)

    No właśnie.

  • 167. Data: 2019-09-12 18:10:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 12/09/2019 16:47, J.F. wrote:

> [...]
    >zainteresowani zmianami. W końcu mogło by się okazać że gruba kasa
    >wydawana na konserwację tego złomu była wydawana bezcelowo.

    Ale rok ktory ?

    Bo maja te swoje XT, ktory liczy. A 8051 trzeba dopiero zaprojektowac.
    I wykonac. I oprogramowac.
    To pare zlecen na ladnych kilka srednich pensji.

> [...]
    >kryształem do prześwietlania. XT z powodu wieku swojego w każej
    >chwili popsuć się mógł. I wtedy dupa. Instytut staje. Czy ja wiem czy

    A jak Ci padnie ten 8051 zrobiony w jednym egzemplarzu ?

    Poza tym komputera i tak potrzebujesz, bo wyniki pewnie trzeba
    zapisac, wiec ten 8051 powinien byc podlczony do komputera.

    Owszem, kiedys bym tak zrobil. A oni wczesniej zrobili na XT, i poki
    dzialalo - to nie ruszac.
    A z biegiem czasu w instutucie sie pewnie zgromadzilo wiecej starych
    komputerow, ktore moga zastapic ten jeden, i juz "nic nie kosztuja",
    choc akurat rozliczenia w nauce to temat na dluzszy wyklad :-)

> [...]
    >dyskietki 3.5 cala nie oznacza że na całym świecie w roku X+1 nie ma
    >już ani jednaj 5.25 jak chciałby Roman. Gdzieniegdzie przetrwały

    Oczywiscie. Co kto lubi.

    >I nie mam z tego powodu ani troche za złe komukolwiek. Może tylko
    >złośliwie zapytam kierownika czy zdaje sobie sprawę co się stanie jak
    >się popsuje.

    To sie wtedy bedzie kierownik martwil.
    Moze wystapi z grantem o nowy, moze wystepuje od kilku lat, ale
    jeszcze nie dali,
    moze sie okaze niepotrzebny ... moze pracownik znajdzie sobie ciekawy
    staz za granica :-)

> [...]
    >mikrokontrolerem która robi to samo to dziecinada. Na uczelni to
    >powszechne podejście, szczególnei w naukach ścisłych ale nie

    Ta dziecinade ktos musi zrobic. Moge zrobic ja ... ale przeciez nie za
    darmo.

    >I takich ludzi było dużo. Tylko że jak się chłodno skalkukuje ile ich
    >faktycznie było na tle całości to przestaje to być dużo.

    No wiec wracamy do pytania dla kogo ten konkurs.

    No i czy atarynka byla z magnetofonem w komplecie, czy goła :-)

    J.

  • 168. Data: 2019-09-12 18:18:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 12/09/2019 16:33, J.F. wrote:

    >Praktycznie ich nie było. Były CGA głównie poupychane w 286 i VGA
    >poupychane w 386/486. Prawdę mówiąc miałem może do czynienia z jedną
    >EGA u kogoś w domu, poza tym to jakiś nieistniejący sprzęt po
    >pokojach nastolatków.

    Bo to jednak sporo drozej.
    Karta droga, monitor specjalny.

    Tylko ze znow - co to za nastolatkowie ?
    EGA byla dostepna gdzies pod koniec lat 80-tych, potem VGA byla
    jeszcze lepsza, a koszt podobny - tzn klony szybko spadly w cenie.
    Tak czy inaczej - nie byl to sprzet na kieszen nastolatka, a jak mu
    kupili rodzice - to juz dobierali caly zestaw.

    >Nie, chodzi o to że od momentu pojawienia się tandemu 386/VGA CPU
    >potrafiły już uzyskać podobną prędkosć "blitowania" jak Amiga. Co
    >dawało "arcade experience" i nareszcie mogli się przestać wstydzić.

    >ZX nie miał arcade experience.

    Nie bardzo wiem co nazywasz "arcade experience", te prawdziwe stare
    arcade na monety, to nierzadko mialy przeciez jeszcze wolniejsze
    rozwiazania.

    Amiga nie byla tu jakims standardem :-)

    >Były inne, inaczej ograniczone. Atari miało zupełnie inaczej
    >zorganizowane DMA niż C64, zupełnie inny machanizm wyświetlania.

    Owszem. I IMO - gorzej.

    Spectrum musial sobie radzic bez, a pecety ... tez sobie radzily bez,
    i IMO calkiem dobrze im szlo, nie tylko w 386.

    J.

  • 169. Data: 2019-09-12 18:20:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/09/2019 17:57, J.F. wrote:
    > No ale co - podejrzewasz, ze redaktor przyniosl pudelko dyskietek do
    > porozrzucania ?

    Koledzy przynieśli.

    > Moze i powiedzial "przydalby sie jakis komputer w tle i cos kolorowego"
    > ... i widac w instytucji znalazly sie dyskietki 3.5".

    No i dokładnie tak mogło być.

    Albo inaczej. Rok może 2001 albo troche dalej. W miejscu gdzie pracuje
    robią "wywiad do telewizji". Redaktor krytycznym okiem zerkną na
    asectyczny pokój gdzie to sie miało odbyć i zarządził wstawienie
    komputera. Kolega pyta co ma na nim być. Redaktor mówi że wygaszacz,
    tylko żeby się nie za bardzo ruszało bo wtedy na kamerze źle widać. W
    swojej złośliwości zapytał czy może nie lepiej w serwerowni bo tam
    wszystko fajnie miga i się nie rusza. Redaktor uznał że faktycznie
    fajniejsze ale czy można wyłączyć żeby tak nie szumiało. No...

    > A moze po prostu poza kadrem stal drugi komputer z 3.5" .

    Ba, może nawet z czytnikiem Bluray. Już się tego nie dowiemy, nawet nie
    pamiętam co to za gazeta.

  • 170. Data: 2019-09-12 18:29:38
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/09/2019 18:10, J.F. wrote:
    > Ale rok ktory ?

    Końcówka lat 90.

    > Bo maja te swoje XT, ktory liczy. A 8051 trzeba dopiero zaprojektowac.
    > I wykonac. I oprogramowac.
    > To pare zlecen na ladnych kilka srednich pensji.

    Albo student który to chętnie zrobi na zaliczenie. Przynajmniej miałem
    taką nadzieję. Nie chcieli.

    > A jak Ci padnie ten 8051 zrobiony w jednym egzemplarzu ?

    To zrobie ich na zaś ze 4 sztuki.

    > Poza tym komputera i tak potrzebujesz, bo wyniki pewnie trzeba zapisac,
    > wiec ten 8051 powinien byc podlczony do komputera.

    Wiesz, wyniki akuratnie zapiywały się na kliszy. Komputer jeno kręcił.

> [...]
    > komputerow, ktore moga zastapic ten jeden, i juz "nic nie kosztuja",
    > choc akurat rozliczenia w nauce to temat na dluzszy wyklad :-)

    Tu nie chodzi do końca o to. Już pisałem, działające druciarstwo jest
    postrzegane jako nienaukowe. Takie podejście mają fizycy,
    materiałoznawcy, chemicy z którymi miałem do czynienia. Albo wydajesz
    $2000 na sprzęt do liczenia impulsów albo to nie nauka.

    > To sie wtedy bedzie kierownik martwil.

    A jak to mój kierownik?

    > Moze wystapi z grantem o nowy, moze wystepuje od kilku lat, ale jeszcze
    > nie dali,
    > moze sie okaze niepotrzebny ... moze pracownik znajdzie sobie ciekawy
    > staz za granica :-)

    Popusł się kiedyś piec. Ale nie popsuł komputerowo tylko ze starości.
    Staneły prace mgr kilkunastu studentów. Z ich perspektywy to troche kiepsko.

    > Ta dziecinade ktos musi zrobic. Moge zrobic ja ... ale przeciez nie za
    > darmo.

    Dlaczego nie. Jedna z najbardziej zdumiewających rzeczy jaką odkryłem na
    uczelni to jest niemożność zrobienia pracy mgr/inż w katedrze 1 na rzecz
    katedry 2. Potem dopiero zarozumiałem że to żałosna polityka. Ale jaki
    problem aby instytut elektroniki nadzorował prace mgr dla katedry
    polimerów? No więc to pytanie retoryczne jest bardziej ...

    > No wiec wracamy do pytania dla kogo ten konkurs.

    Dla ówczesnego nastoletniego suwerena.

    > No i czy atarynka byla z magnetofonem w komplecie, czy goła :-)

    Z XC12. Przerabiasz na turbo i masz wszystko co potrzebujesz.