  • 211. Data: 2019-09-13 13:18:21
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ale on nie robił za terminal. Czytnik był odpalony na nim, po prostu
    >gadał
    >po NNTP przez serial :)

    Wow ... jaki program byl czytnikiem ?

    Dzialalo znosnie?
    Newsy z serwera na 33kb/s sciagalo dobrze,
    Natomiast terminalowa praca na 2400 ... nie , to nie bylo najlepsze
    rozwiazanie :-)
    A taki XT moglby i 115k sciagac ... choc to juz spore obciazenie dla
    niego ....

    J.

  • 212. Data: 2019-09-13 13:45:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, September 13, 2019, 1:18:21 PM, you wrote:

> [...]
    > Newsy z serwera na 33kb/s sciagalo dobrze,
    > Natomiast terminalowa praca na 2400 ... nie , to nie bylo najlepsze

    Dlaczego nie? Modem 2400 bps z MNP5 miał transfer tekstu na poziomie
    prawie 500 cps - w zupełności wystarczające do czytania.

    Poza tym - jak stanęła bramka Usenet<->FidoNet można było ściągać
    paczki skompresowane i czytać offline. Przez lata używałem Usenet
    przez bramkę właśnie.

    > A taki XT moglby i 115k sciagac ... choc to juz spore obciazenie dla
    > niego ....

    Bez problemu. Transfer plików po kablu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 213. Data: 2019-09-13 13:59:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..

    >Dlaczego nie? Modem 2400 bps z MNP5 miał transfer tekstu na poziomie
    >prawie 500 cps - w zupełności wystarczające do czytania.

    Do czytania moze i wystarczal, ale przy pisaniu jak trzeba bylo zrobic
    redraw ekranu (2000 znakow), to dluzsza chwila mijala.

    No i przeprosilem sie z vi - lepiej obslugiwal vt100/ansi, nie
    wyswietlal na nowo całosci co chwila.

    >Bez problemu. Transfer plików po kablu.

    A racja - to tylko 11.5 KB/s, ze 100us na obsluge przerwania, rozkazow
    ... chyba ze tez 100 .
    Spowolni, ale nie zablokuje ...

    J.

  • 214. Data: 2019-09-13 14:01:37
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-09-11 o 18:58, s...@g...com pisze:

    > Uzywales zle. Bo miales jakies badziewie doinstalowane.
    > Winda jako taka nie miala wielu problemow. Problemy robily sterowniki i jakies
    durne oprogramowanie dodatkowe. Wszelkiej masci agenty, przydalki, rozszerzenia
    schowka i podobne dziadostwo. W tamtych czasach ludzie tego instalowali mase bo bylo
    darmo, z plyt kioskowych i bylo ciekawe.

    > I wywalalo sie co chwila albo mulilo system.
    >
    > Starczylo nie wrzucac dziadostwa i dobrac sterowniki do grafiki/dzwiekowki czy
    sieciowki i system byl raczej bez problemowy.

    Proste programiki C++ pisane przez niedoświadczonych programistów masowo
    nie używały destruktorów, co powodowało zwiechy tych aplikacji, albo
    blue screeny całego windowsa.

    > Bylo lepiej ale sytuacja dalej podobna. Sensowne sterowniki nie sprawialy
    problemow. A jak ktos wrzucil syfa to nawet duron600 z gigiem ramu sie wywalal.
    > U mnie problemy robilo AGP fast write. Starczylo wylaczyc w biosie i komp byl
    stabilny jak skala. A z wlaczonym wywalal sie po 3-15-45-90 minutach. Ot tak
    randomowo.

    Ja miałem kartę graficzną, wersję PRO, która miała fabrycznie wyższe
    zegary. Musiałem zegary odkręcać do wersji nie-PRO żeby mi się randomowo
    nie zawieszała. Reklamacja nie przyniosła skutku, w innym kompie
    stabilna, nawet dało się wyżej ją podkręcić. Winna była moja płyta
    główna, po pół roku przyszedł nowszy bios i było po problemie. Wtedy
    modowany driver z suwakiem do podkręcania faktycznie używałem do
    podkręcania :)

    --
    viktorius

  • 215. Data: 2019-09-13 14:11:12
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Wow ... jaki program byl czytnikiem ?

    ^^ :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 216. Data: 2019-09-13 14:11:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, September 13, 2019, 1:59:30 PM, you wrote:

    [...]

    > Do czytania moze i wystarczal, ale przy pisaniu jak trzeba bylo zrobic
    > redraw ekranu (2000 znakow), to dluzsza chwila mijala.

    Ale po co? Piszesz z szybkością 500 cps? Od tego jest ANSI przecież.
    ansi.sys miałeś w DOSie od zawsze.

    > No i przeprosilem sie z vi - lepiej obslugiwal vt100/ansi, nie
    > wyswietlal na nowo całosci co chwila.

    Ale to tylko kwestia używania właśnie ANSI a nie wydajności łącza.
    Pisać się dało nawet na 300 bps bez kompresji.

    > A racja - to tylko 11.5 KB/s, ze 100us na obsluge przerwania, rozkazow
    > ... chyba ze tez 100 .
    > Spowolni, ale nie zablokuje ...

    Transfery pod Nortonem jak burza. Choć ja wolałem używać programu
    terminalowego z ZModemem - lepsza kontrola danych.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 217. Data: 2019-09-13 14:17:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..

    >Ale po co? Piszesz z szybkością 500 cps?

    Ba, zebym tylko wpisywal nowa tresc.
    A tu np kasuje niepotrzebna linie, trzeba podciagnac reszte tekstu.

    >Od tego jest ANSI przecież. ansi.sys miałeś w DOSie od zawsze.

    Ktos tego w ogole uzywał ?
    Chyba sie nie spotkalem ... wiec trudno powiedziec, na ile dobra
    emulacja.

    >Ale to tylko kwestia używania właśnie ANSI a nie wydajności łącza.
    >Pisać się dało nawet na 300 bps bez kompresji.

    No i wlasnie - vi uzywal w miare dobrze, a taki joe ... co chwila
    wyrzucal wiele znakow na ekran, a przy 300bps potrzebujesz 3s na
    linijke, minute na ekran :-)

    >Transfery pod Nortonem jak burza. Choć ja wolałem używać programu
    >terminalowego z ZModemem - lepsza kontrola danych.

    Ale juz na granicy mozliwosci procesora.
    Nie bez powodu powstaly potem 16550 ...

    J.

  • 218. Data: 2019-09-13 14:58:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, September 13, 2019, 2:17:29 PM, you wrote:

    > Ba, zebym tylko wpisywal nowa tresc.
    > A tu np kasuje niepotrzebna linie, trzeba podciagnac reszte tekstu.
    > Ktos tego w ogole uzywał ?

    Jeśli program terminala nie miał wbudowanej obsługi ANSI...

    > Chyba sie nie spotkalem ... wiec trudno powiedziec, na ile dobra
    > emulacja.

    Do pozycjonowania treści na ekranie, używania kolorów i atrybutów -
    wystarczająca.

    > No i wlasnie - vi uzywal w miare dobrze, a taki joe ... co chwila
    > wyrzucal wiele znakow na ekran, a przy 300bps potrzebujesz 3s na
    > linijke, minute na ekran :-)

    Dlatego używaliśmy modemów 2400 a nie 300 bps. 300 bps to dla edytora
    liniowego.

    > Ale juz na granicy mozliwosci procesora.
    > Nie bez powodu powstaly potem 16550 ...

    16550A - 16550 miały błąd utrudniający korzystanie z bufora. Ale one
    były bardziej potrzebne w systemach wielozadaniowych.

    Do Muzeum Historii Komputerów i Informatyki (Sebuś - blisko masz -
    zwiedź) oddałem kartę ZyXela 2x16550A z przełącznikami zegara -
    pracowały do 460800 bps :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 219. Data: 2019-09-13 15:09:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..

    >Jeśli program terminala nie miał wbudowanej obsługi ANSI...

    A ktory nie mial wbudowane ...

    >Do pozycjonowania treści na ekranie, używania kolorów i atrybutów -
    >wystarczająca.

    A tu wiecej trzeba - np usunac linie ze srodka ekranu z podsunieciem
    ponizszych linii.
    Albo usunac znak na poczatku linii z przesunieciem nastepnych w lewo -
    bo jak je na nowo wypiszesz, to 2s przy 300bps :-)

    >Dlatego używaliśmy modemów 2400 a nie 300 bps. 300 bps to dla edytora
    >liniowego.

    No i 2400 dobre na vi, ale niewystarczajace dla joe :-)

    J.

  • 220. Data: 2019-09-13 16:22:48
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Wow ... jaki program byl czytnikiem ?

    Mój :P

    > Dzialalo znosnie?

    Tak. Na tyle, że nie odczuwałem opóźnień. Przede wszystkim najważniejsze,
    żeby nie było opóźnień podczas pisania, bo samo wysyłanie to już niech się
    wysyła powoli -- choć tu było bardzo znośnie, stabilnie. W końcu serial do
    drugiego pokoju, a dalej już ethernet i kablówka.

    > Newsy z serwera na 33kb/s sciagalo dobrze,
    > Natomiast terminalowa praca na 2400 ... nie , to nie bylo najlepsze
    > rozwiazanie :-)

    Ja swego czasu miałem "feed kawiarenkowy". Ściągałem w kawiarence newsy na
    dyskietkę, w domu importowałem do lokalnego INN-a, odpisywałem na wszystko
    (w sumie subskrybowałem kilkadziesiąt grup... teraz zresztą też, ale na
    80% z nich nie zaglądam, więc w sumie niepotrzebnie), eksportowałem to, co
    napisałem, na dyskietkę, i następnego dnia znowu do kawiarenki.

    W domu miałem do tego własne narzędzia (małe programy do lokalnego INN-a),
    w kawiarence używałem Hamstera (na Windows).