  • 201. Data: 2019-09-13 10:24:45
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 12.09.2019 22:03, Queequeg wrote:

    > S3 Trio też miałem :) I w sumie chyba nadal gdzieś mam. Pamiętam, że była
    > do karty dołączona gra Descent i dziwiłem się, jak to może tak płynnie
    > działać :)

    Ja tego pierwszego peceta też sobie zostawiłem. Na początku w roli
    "backupu", żeby mieć w domu jakikolwiek drugi komputer na wypadek awarii
    nowego Durona 700 MHz. Potem leżał z uwagi na sentyment, aż w końcu
    uświadomiłem sobie, że minęło dwadzieścia lat i zdążył zyskać status
    "retro". Nawet jakiś czas temu zrobiłem generalny przegląd i niewielki
    remont. ;)

    Też pamiętam Descent na płycie dołączonej do karty graficznej. To chyba
    była jakaś shareware'owa wersja demo? Przez pewien czas byłem zachwycony
    jej grafiką 3D. :)

    > W 3D to i Doom był, i Duke Nukem 3D... i działały nawet na starych
    > Pentiumach. To dla mnie nadal niewiarygodne, tym bardziej że pisałem
    > też własne silniki z raytracingiem.

    Doom (Duke Nukem 3D chyba też) nie były do końca grami 3D. One jedynie
    sprawiały takie wrażenie prze sprytny sposób generowania grafiki. Pod
    spodem miało się standardową logikę odpowiadającą za generowanie
    bohatera poruszającego się po dwuwymiarowej mapie. Tylko zamiast widoku
    z góry na bieżąco był generowany obraz tego, co postać ma przed oczami.
    Wiązało się to jednak z tym, że przeciwnicy wyglądali jak sylwetki
    wycięte z kartonu, cały czas zwrócone w stronę gracza. Nie dało się
    zajść przeciwnika od tyłu. :)

    Dopiero nieco później pojawiły się gry (takie jak Quake) w których
    przestrzeń faktycznie była trójwymiarowa, wypełniona trójwymiarowymi
    obiektami.

  • 202. Data: 2019-09-13 10:50:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >I się dało.

    Ale nie chodzilo mi o to, ze sie dalo, tylko ze przez dekade 81-90
    przybylo predkosci ze trzy razy.
    A przez kolejna ... 50 razy ?

    >Ok. 2002 r. pisałem na takim posty na Usenet. Na monitorze Hercules
    >i napisanym przez siebie czytnikiem. Za bramkę do serwera news robił
    >porządniejszy komputer, który z jednej strony miał serial do XT, a z
    >drugiej TCP/IP i Ethernet :)
    >Dało się. I klimatycznie było.

    No ale widzisz - XT sie nie nadawal na komputer, tylko co najwyzej na
    terminal.
    I to tylko znakowy :-)

    J.

  • 203. Data: 2019-09-13 10:53:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    >A te komórki były albo 100% dobre lub 100% złe? Nie było czegoś
    >pomiędzy,
    >czyli że np. lekko uszkodzona komórka generalnie trzyma bit, ale
    >jednak
    >nie zawsze?

    Niewazne. Testow nie przeszly ... ale pol dobre :-P

    J.

  • 204. Data: 2019-09-13 10:56:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,
    Thursday, September 12, 2019, 4:50:36 PM, you wrote:

    >Do pracy w trybie HD. Ale mogły pracować również w trybie DD.

    I mialy dwie predkosci obrotowe ?
    Chyba nie ... no i jak to przelaczac, na zlaczu nie ma pinu.

    Chodzi mi po glowie, ze zmienili to kwarcem w kontrolerze, ktory
    taktowal dane.
    Ale moze zle pamietam.

    J.

  • 205. Data: 2019-09-13 11:11:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 12/09/2019 21:35, RoMan Mandziejewicz wrote:

    >DOS to CP/M. Co prawda starali się dryfować w jakimś biżej
    >nieokreślonym kierunku ale jednak oderwać się od tych korzeni cieżko.

    >Owszem w wiekszosci translowanego automatycznie z CP/M 8080 na 8086,
    >przynajmniej na początku.

    Wydaje mi sie, ze jednak byly oryginalne produkty.
    Ale w sumie to nie znalem wczesnego rynku CP/M, ani wczesnego rynku
    pecetow.
    Moze tych pare lat wystarczylo do produkcji oryginalnych wersji czy
    programow.

    >Serio? To robi się z tego znakomity prezent dla nastolatka w
    >konkursie telewizyjnym :) Nie ma to jak dostać nieużyteczną kupę
    >złomu zajmującą pół pokoju kiedy sąsiad ciupie w R-Type pół dnia na
    >Amidze a potem programuje w asm drugie pół.

    Dlaczego - AT z EGA i monitorem to brzmi dumnie.
    Ale rok 91 - wiec AT z SVGA i monitorem. I z HDD.

    Gry sie znajda :-)

    >Mało który nastolatek w domach miał taki sprzęt.

    Zeby nie powiedziec - zaden.
    Bo to jednak pare pensji kosztowalo, i raczej bylo za drogim prezentem
    dla dziecka.

    Ale moze tatus mial, a dziecko mialo dostep.

    Znajomy kiedys przyprowadzil swojego malucha do pracy.
    Dziecko "tatusiu, ja chce porysowac".
    "Czekaj, zaraz Ci cos znajde" ... i zaskoczony widze, jak odpala
    komputer, windowsa, paintbrusha .. maluj sobie ...

    > Mieli głównie Atari, C64, pojedyncze Amigi. Tak się pechowo składam
    > że byłem dokładnie w tym wieku i w tym miejscu na osi czasu i byłem
    > bardziej świadomy niż przypuszczasz.

    Tym niemniej - w 91 atarynka w konkursie dla dzieci ... ubogi ten
    konkurs.
    A pecet dla takiego 16+ w branzowym konkursie ... to brzmi dumnie.

    >Przeciętmy nastolatek w PL nie miał telefonu w okolicy 90/91. Mi
    >założyli w 92 albo 3. W drodze wyjątku.

    W latach 80-tych we wroclawiu, w mojej klasie w liceum chyba juz
    wszyscy telefony mieli.
    Moze jacys nieliczni nie mieli.

    Co nie znaczy, ze w miescie wszyscy mieli - znajomy czekal chyba do
    98.
    To liceum tez istotne - rodzice gdzies musieli mieszkac z dziecmi
    przez 15 lat, wniosek mogl dlugo odczekac.
    Mieszkania czesto mieli w nowym budownictwie - wiec o telefonach
    pomyslano ... choc zrealizowano z opoznieniem :-)

    Tym niemniej statystyka jakas jest ..

    J.

  • 206. Data: 2019-09-13 11:36:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 12/09/2019 20:57, J.F. wrote:

    >Do nauki - bardzo podobne. Większośc wczesnego software na DOSa to
    >bezczelnie przetranslowane CP/Mowe 8080->8086 gotowce. Myśle że w

    W 91-96 ? Zdecydowanie nie. Szczegolnie, ze juz windows sie panoszylo.

    >początkowym kresie róznice były tylko w ilosci RAM a i to niewielkie.
    >W dodaku OS Atari był łudząco podobny do CP/Ma a i wybór
    >profesjonalszego softu jak się miało stację dysków jakiś był.

    >Do komfortu pracy - nie, 4 pixelowe czcionki się nie nadawały za
    >bardzo. Co nie zmienia faktu że programy w Fortranie kolega pisał w
    >domu na Atari i używał na uczelni na czymś większym bez zauważalnych
    >zmian.

    Byl Fortran na Atari ? Zdziwiony nieco jestem :-)

    >Przy czym weźmy w poprawkę że w PL to był problem. Reszta świata,
    >nawet z 8-bit maszynami, kupowała dedykowany monitor. Na nim 80
    >kolumn to nie był jakiś wielki problem, nawet jesli to tylko 4 bitowe
    >fonty.

    No i co ci da dedykowany monitor do Spectrum, Atari czy C64 ?

    Owszem - Amstrad CPC 64 - tam bylo 80 znakow.
    Chyba, ze ktos kupil monitor kolorowy, to 80 nie nadawalo sie do
    ogladania :-)

    >Bo timex i ZX miały ten sam problem - prawie CP/M tylko pamięć źle
    >podzielona i d...a. Co nie zmienia faktu że poprawki w kodzie były
    >możliwe i jakaś pseudo wersja CP/M na gołym ZX ponoć chodziła.

    Ale CPM w stacji i terminal z 64 znakami to juz jest cos, a 32 -
    ponizej krytyki :-)

    >Były przygodówki ale prawie wszystkie miały lepsze implementacje na
    >Amigę.

    Byc moze gorsze, ale jednak byly :-)

    >No i znowu wygrać Amigę a wygrać PC przestaje być dylematem.

    Ale wygrales 8-bit atari :-)
    No dobra - lepsze atari niz nic, w wieku 5-18 lat ciagle jest na czym
    pograc ...

    >Jakie to po latach wszystko się gładkie zrobiło, wszystko działało i
    >cacy było :D

    Ale to Windows juz sie pare lat poniewieralo, i gry powstaly ...
    Tak wlasnie patrze - od 1996 wydaja CD-Action.

    P.S. Moze ktos skojarzy i podpowie ... polska gra sprzed ~15 lat,
    przygodowka,
    chodzilo sie po takiej zabudowanej wyspie, tzn wyspa stozkowa i
    zabudowana miastem.
    Grafika dosc nietypowa - niby uboga, ale jednak oryginalna i ciekawa.

    J.

  • 207. Data: 2019-09-13 12:05:24
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale widzisz - XT sie nie nadawal na komputer, tylko co najwyzej na
    > terminal.
    > I to tylko znakowy :-)

    Ale on nie robił za terminal. Czytnik był odpalony na nim, po prostu gadał
    po NNTP przez serial :)

  • 208. Data: 2019-09-13 12:18:14
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > W latach 80-tych we wroclawiu, w mojej klasie w liceum chyba juz
    > wszyscy telefony mieli.
    > Moze jacys nieliczni nie mieli.

    U mnie (Warszawa) pod koniec lat 80 był, tylko sekretarski / dyrektorski
    na spółkę z sąsiadką (jeden numer na dwa mieszkania i przycisk, który
    przełączał telefon). W roku 1991 przeprowadziliśmy się (do nowego wtedy
    budownictwa) i tam już była normalna linia, na jedno mieszkanie.

    Za to dobrze pamiętam, że u rodziny w małym mieście jeszcze w okolicy 1995
    r. była centrala ręczna, z telefonistką, która ręcznie łączyła rozmowy. U
    innej rodziny, na wsi, telefonu nie było nigdy -- komórki upowszechniły
    się zanim doczekali się na linię od TP.

  • 209. Data: 2019-09-13 12:24:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >U mnie (Warszawa) pod koniec lat 80 był, tylko sekretarski /
    >dyrektorski
    >na spółkę z sąsiadką (jeden numer na dwa mieszkania i przycisk, który
    >przełączał telefon).

    Nawiasem mowiac - za takie rozdwojenie telefonu, w dawnych czasach
    operatorzy chcieli pobierac dwie oplaty.
    I to nie tylko w Polsce. Czasem nawet za dwa gniazdka w jednym
    mieszkaniu.

    No coz, zakladajac, ze abonament jest opłatą za "gotowość swiadczenia
    usług", to moze i slusznie :-)

    >W roku 1991 przeprowadziliśmy się (do nowego wtedy
    >budownictwa) i tam już była normalna linia, na jedno mieszkanie.

    To juz razem miales poltorej linii :-)

> [...]
    >rozmowy. U
    >innej rodziny, na wsi, telefonu nie było nigdy -- komórki

    Z wsiami sie zgadza. Moze nawet TP im w koncu linie zaproponowalo -
    ale komorki byly juz tansze.
    Jak sie nie ma malych dzieci i nie wymaga dostepu do internetu ...

    J.

  • 210. Data: 2019-09-13 13:16:30
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello heby,

    Friday, September 13, 2019, 7:06:48 AM, you wrote:

    > Całe szczęscie jesteśmy w branchu tego wątku w którym od jakiś 200
    > postów rozmawiamy na temat tego jak to widziały nastolatki. Ciesze się
    > że udało się to wyjaśnić, a jesli potrzebujesz pogadać o wyższości
    > czegoś nad czymś to są inne branche tego wątku.

    Sebciu, to Ty zacząłeś od porównania blaszanki do Spectrum. A poten
    wybrzydzałeś na dyskietki 3.5" i NC.

    --
    Best regards,
    RoMan