  • 21. Data: 2018-06-19 09:28:27
    Temat: Re: Rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 13.06.2018 o 09:16, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Naszło mnie takie pytanie. W jaki sposób rezystor w fajce zapłonowej
    > wpływa na zmniejszenie zakłóceń generowanych przez zapłon?
    >
    > Domyślam się, że żeby zmniejszyć zakłócenia (czyli dU/dt) musi powstać
    > obwód RC, ale gdzie jest pojemność? Czy to pojemność przerwy w świecy?
    >
    > Co w ogóle promieniuje te zakłócenia? Przewód zapłonowy robi za antenę?
    >
    > Czemu montuje się te rezystory w fajkach (i świecach), a nie w cewce? Czy
    > bliskość rezystora do świecy ma jakieś znaczenie?
    >
    > Czemu producenci stosują różne wartości w zależności od pojazdu (widziałem
> [...]

    Nie analizowałem funkcji tego rezystora, ale dlaczego masz założenie, że
    musi być pojemność? Może być reaktancja przeciwnego znaku, czyli
    indukcyjność. Każdy filtr RC ma swój odpowiednik RL.
    Jest stała czasowa L/R...

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 22. Data: 2018-06-19 12:39:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >musi być pojemność? Może być reaktancja przeciwnego znaku, czyli
    >indukcyjność. Każdy filtr RC ma swój odpowiednik RL.

    Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama
    sobie ogranicza :-)
    dI/dt tez ogranicza, wiec zaklocenia male ...

    >Jest stała czasowa L/R...

    Hm, podniesc R, aby wypchnac czestotliwosc na bardzo w.cz ?
    Czy raczej nie podnosic - bo bedzie wystarczajaco niskie ?

    Swoja droga - patrzyl ktos na te cewki, co sa bezposrednio na swiecach
    ?
    Tam tez sa takie oporniki ?

    J.

  • 23. Data: 2018-06-19 15:30:11
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 19.06.2018 o 12:39, J.F. pisze:
    > Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama sobie
    > ogranicza :-)
    > dI/dt tez ogranicza, wiec zaklocenia male ...

    Autor miał wątku miał moim zdaniem na myśli filtr RC, więc podałem jako
    przykład, że pojemność nie jest potrzebna. A faktycznie, to jak ktoś
    wspomniał, chyba chodzi ujemną rezystancję iskry.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 24. Data: 2018-06-19 16:28:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Autor miał wątku miał moim zdaniem na myśli filtr RC, więc podałem
    >jako
    >przykład, że pojemność nie jest potrzebna.

    Tylko to jest dualne, wiec nie tak prostu sie zamienia.

    >A faktycznie, to jak ktoś
    >wspomniał, chyba chodzi ujemną rezystancję iskry.

    IMO - to ona nie ma az kohm. Wiec czemu rezystory takie duze ?

    Hm, a moze jednak ma ?

    J.

  • 25. Data: 2018-06-19 23:02:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Tuesday, June 19, 2018, 12:39:20 PM, you wrote:

    [...]

    > Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama
    > sobie ogranicza :-)

    Chyba, że się nasyci...

    > dI/dt tez ogranicza, wiec zaklocenia male ...

    j.w.

    W przypadku cewki zapłonowej ograniczeniem jest rezystancja uzwojenia
    cewki.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2018-06-20 00:23:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Jun 2018 23:02:21 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > Tuesday, June 19, 2018, 12:39:20 PM, you wrote:
    > [...]
    >
    > Chyba, że się nasyci...

    > j.w.

    Hm, dales mi do myslenia ...

    a) w przypadku cewki zaplonowej chyba nie ma takiego ryzyka - tzn
    biorac pod uwage, ze energia po wtornej stronie pochodzi z cewki/pola.

    b) ale tu mamy do czynienia z "transferem" pradu z pierwotnej na
    wtorna strone ... to chyba dI/dt moze byc duze

    c) mimo b) beda nam przeszkadzaly indukcyjnosci rozproszone, ktore w
    cewce w.n. beda dosc spore.

    d) ... a jesli po pierwotnej stronie bedzie tak duzy prad, ze rdzen
    sie nasyci ? To i indukcyjnosci rozproszone male

    e) ... czy rozproszone wlasnie wzrosly, wlasnie z powodu nasycenia
    rdzenia ?

    Trzeba sprawdzic ... tylko jak - obciazenie opornikiem po wtorrnej
    stronie bedzie dobre ?

    > W przypadku cewki zapłonowej ograniczeniem jest rezystancja uzwojenia
    > cewki.

    Calkiem spora zreszta ... a jednak daja dodatkowe.

    Jak na zlosc to chyba nie mam zadnej cewki, same diesle :-(

    J.

  • 27. Data: 2018-06-20 05:04:12
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:6789835803$20180619230222@squadack.com...

    > Chyba, że się nasyci...

    A to nie robi się jakiejś małej szczelinki, na tyle małej, żeby zanadto nie
    zmalał strumień magnetyczny?

    > W przypadku cewki zapłonowej ograniczeniem jest rezystancja uzwojenia
    > cewki.

    Nie wiem, czy to prawda, że cewki do zapłonów elektronicznych mają mniejsze
    oporności po stronie pierwotnej i włączenie takiej cewki w miejsce
    tradycyjnej, mogło by przeciążyć, albo nawet zrobić qq, obwodowi
    (przerywacz, przewody, itd.), jak i samej cewce, zwłaszcza, gdy się
    przekręci kluczyk, ale jeszcze nie odpali silnika? Pytam o tę cewkę, bo
    "zadzwonili w którymś kościele", a ja nie wiem, w jakim, a jakoś mi umknęło
    to rozkminić, korzystam więc z okazji i obecności mądrzejszego od siebie
    kolegi...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 28. Data: 2018-06-20 08:18:28
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-06-20 o 05:04, HF5BS pisze:

> [...]
    > "zadzwonili w którymś kościele", a ja nie wiem, w jakim, a jakoś mi
    > umknęło to rozkminić, korzystam więc z okazji i obecności mądrzejszego

    Prawda, w klasycznym Żuku z mechanicznym przerywaczem cewka miała
    na uzwojeniu pierwotnym 4,5 - 5? natomiast w wersji z przerywaczem
    elektronicznym 0,5-0,7?.
    Daewo Tico uzwojenie pierwotne cewki zapłonowej miało ok 0,4?.
    Przy mechanicznym zapłonie cewka cały czas była zasilana a iskra
    była wywoływana rozwarciem styków natomiast w elektronicznym w momencie
    zapłonu na pojedyncze milisekundy cewka była zasilana przez resztę
    czasu odłączona.
    Sprawdzałem kiedyś to na Żuku w obu wersjach amperomierzem.
    W elektronicznym pobór prądu na zgaszonym silniku był minimalny
    natomiast w mechanicznym ok 2,5A cały czas płynęło.

    --
    pzdr, j.r.

  • 29. Data: 2018-06-20 13:05:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >A to nie robi się jakiejś małej szczelinki, na tyle małej, żeby
    >zanadto nie zmalał strumień magnetyczny?

    Powinna byc - przeciez to fly-back.
    Niekoniecznie uchroni przed nasyceniem.

    No i jak sobie przypomne te stare cylindryczne cewki - tam szczeliny
    na pewno byly.
    Tylko juz od dawna takich cewek sie nie uzywa.

    Potem byly na rdzeniach z blach skladanych.

> [...]
    >obwodowi (przerywacz, przewody, itd.), jak i samej cewce, zwłaszcza,
    >gdy się przekręci kluczyk, ale jeszcze nie odpali silnika?

    Potrafi, to kiedys widzialem - dziecko sobie zaplon wlaczylo, zeby
    radia posluchac, az dym poszedl z cewki.
    Maluch to byl ... tam chyba byl przewidzany w zasilaniu kabel oporowy,
    mozliwe ze wlasciciel go zastapil zwyklym.

    Elektroniczny o tyle lepszy, ze chyba nie wlaczy pradu na stałe, byc
    moze ma tez kontrole pradu.

    Tak czy inaczej - to nas raczej nie dotyczy, natomiast wtorne ma duzo
    zwojow, to juz opor jest spory.

    Hm, chyba, ze w tych nowoczesnych cewkach, to wcale nie tak duzo ...

    J.

  • 30. Data: 2018-06-20 14:03:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacek" napisał w wiadomości grup
    .

> [...]
    >momencie
    >zapłonu na pojedyncze milisekundy cewka była zasilana przez resztę

    Ja masz 4 cyl (tico mial chyba 3) silnik przy 3000rpm czyli 50rps, to
    mamy 100 iskier/s, czyli co 10ms.
    Wiec niezaleznie od systemu - cewka bedzie wlaczona przez "pojedyncze
    ms".

    Gorzej na jalowym biegu, gdy mechaniczny przerywacz zachowuje %
    wypelnienia, a elektroniczny moze sterowac czasem wlaczenia,
    a jeszcze gorzej, jak silnik stanie, gdy mechaniczny przerywacz moze
    trzymac cewke dlugo pod napieciem.

    >Sprawdzałem kiedyś to na Żuku w obu wersjach amperomierzem.
    >W elektronicznym pobór prądu na zgaszonym silniku był minimalny
    >natomiast w mechanicznym ok 2,5A cały czas płynęło.

    Jak jednak uruchomisz silnik, to prad musi wzrosnac, bo wymagana jest
    pewna energia iskry.

    Zuk sie dorobil elektronicznego zaplonu ? Takiego z mikroprocesorem
    sterujacym ?

    J.