  • 1. Data: 2017-10-08 18:13:15
    Temat: Rozbudowa kilkuletniego desktopa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Od kilku lat używam desktopa na procesorze Pentium G620. Płyta główna to
    GA-H61M-S2PV. W ciągu tych lat trochę go rozbudowałem - dodałem dysk SSD
    i rozbudowałem pamięć do 8GB, tak więc chodził na Windowsie 7 całkiem
    znośnie. Zwłaszcza, że na co dzień używam też laptopa ze starszym i5.

    Parę dni temu po awarii Windowsa postanowiłem również na tym pececie
    zainstalować Linuksa. Postawiłem Debiana 9 z GNOME. I myślę, że warto
    byłoby go przy tej okazji nieco rozbudować. Zwłaszcza, że przydałaby się
    możliwość okazjonalnego odpalenia Windowsa 7 albo 10 na wirtualce - nie
    wszystkie programy z których korzystałem mają swój bezpośredni
    odpowiednik na Linuksie.

    Jaki procesor mogę włożyć do tej płyty, żeby otrzymać optymalną jak na
    dzisiejsze czasy wydajność, bez wydawania dużych pieniędzy?

  • 2. Data: 2017-10-08 20:44:05
    Temat: Re: Rozbudowa kilkuletniego desktopa
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-10-08 o 18:13, Atlantis pisze:

    > Jaki procesor mogę włożyć do tej płyty, żeby otrzymać optymalną jak na
    > dzisiejsze czasy wydajność, bez wydawania dużych pieniędzy?

    http://www.gigabyte.pl/products/page/mb/ga-h61m-s2pv
    rev_20#support-cpu

    Wybierz rewizję płyty jaką masz (1.0, 2.1 lub 2.2) i w zakładce Obsługa
    CPU sobie coś wybierz w zależności ile chcesz wydać.
    Patrz też na wersję BIOS, może będziesz musiał zrobić upgrade.
    Pokop za procesorami Ivy-Bridge. Może jakiś i5? i5-3550 ?

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2017-10-08 21:26:28
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 08.10.2017 o 20:44, Irokez pisze:

> [...]
    > Patrz też na wersję BIOS, może będziesz musiał zrobić upgrade.
    > Pokop za procesorami Ivy-Bridge. Może jakiś i5? i5-3550 ?

    sprawdź sobie prędkośc procków wpisując jego nazwę i passmark w google.
    Twój stary procek to zółw. polecany i5 jest spoko. ale nie każdy i5,
    albo i7 jest szybki. sprawdź co jest dostępne w zakładanym przedziale
    cenowym, a potem jakie ma wyniki w passmarku.
    Co do samego linuksa, mozesz w nim wyłączyć pierdylion rzeczy żeby
    działał szybciej. ale jak niemasz doświadczenia, poproś jakiegoś
    znajomego linuksiarza.

    ToMasz

  • 4. Data: 2017-10-08 22:14:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-08 o 21:26, ToMasz pisze:

> [...]
    > Co do samego linuksa, mozesz w nim wyłączyć pierdylion rzeczy żeby
    > działał szybciej. ale jak niemasz doświadczenia, poproś jakiegoś

    Zwrócił bym jeszcze uwagę, że czasem łatwiej (i niejednokrotnie znacznie
    taniej) kupić odpowiednik na Xeonie.

    Odnośnie oficjalnej tabeli kompatybilności - zdarza się, że płyta
    obsługuje kolejne, szybsze procesory. A nie są opisane ze względu na to,
    iż ich wtedy jeszcze nie było.

    UWAGA: zanim włożysz nowszy procesor, sprawdź, czy masz najnowszy BIOS.
    Bywa, że ze starszym BIOSem procek nie ruszy, a nowszy już go obsługuje.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2017-10-09 20:17:23
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-10-08 o 22:14, Adam pisze:

    > Odnośnie oficjalnej tabeli kompatybilności - zdarza się, że płyta
    > obsługuje kolejne, szybsze procesory. A nie są opisane ze względu na to,
    > iż ich wtedy jeszcze nie było.

    Ale to już loteria. Trzeba pokopać po forach, popytać, kto co próbował i
    poszło lub nie, a Atlantis miał problem zajrzeć na stronę producenta co
    może wsadzić z oficjalnej tabeli ;)

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2017-10-10 17:27:27
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Jaki procesor mogę włożyć do tej płyty, żeby otrzymać optymalną jak na
    > dzisiejsze czasy wydajność, bez wydawania dużych pieniędzy?

    i7 2600 trudno dostać w cenie poniżej 500 zł, ale 8 wątków kusi...
    Najsensowniej jednak wziąć i5 2400 za ~200 zł, różnica w porównaniu do G620
    będzie olbrzymia

  • 7. Data: 2017-10-13 11:03:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zdecydowałem się kupić i5-3550. Procesor zainstalowałem, komputer działa
    prawidłowo, ale dla świętego spokoju wolę zaptać.

    Intuicyjnie nałożyłem jakiś 3x więcej pasty termoprzewodzącej, niż
    miałem w zwyczaju nakładać na starsze procesory AMD z odsłoniętym
    rdzeniem. Radiator oczywiście nie miał już fabrycznej pasty.
    Potem założyłem chłodzenie (standardowy okrągły radiator z zestawu).

    Temperatura procesora utrzymuje się w granicach około 50 stopni.
    Po odpaleniu programu stress na Linuksie wzrasta do około 70 stopni.

    Czy mogę uznać, że wszystko jest w porządku? A może jednak powinienem
    zdjąć radiator, wyczyścić procesor i nałożyć mniej pasty?

  • 8. Data: 2017-10-13 11:08:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-13 o 11:03, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Czy mogę uznać, że wszystko jest w porządku? A może jednak powinienem
    > zdjąć radiator, wyczyścić procesor i nałożyć mniej pasty?

    Nie wyczyścić, tylko zmyć. Większość past jest rozpuszczalnych w
    "suchej" benzynie (np. ekstrakcyjnej).
    Zasada jest taka, że im mniej pasty, tym lepiej.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2017-10-13 20:07:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.10.2017 11:08, Adam wrote:

    > Nie wyczyścić, tylko zmyć. Większość past jest rozpuszczalnych w
    > "suchej" benzynie (np. ekstrakcyjnej). Zasada jest taka, że im mniej
    > pasty, tym lepiej.

    Ok, zdecydowałem się wymienić chłodzenie na duży radiator z 10 cm
    wentylatorem. Przy tej okazji nałożyłem jeszcze raz pastę.
    Sytuacja uległa dość mocnej poprawie - około 30 stopni na rdzeń przy
    normalnej pracy.

  • 10. Data: 2017-10-13 20:29:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą, jak w chwili obecnej na wydajność systemu wpłynie
    dołożenie niezbyt drogiej karty graficznej - np. czegoś od nVidii do 400
    zł? Mogę liczyć na to, że procesor zostanie odciążony podczas
    generowania elementów GUI albo oglądania wideo?
    Czy normalne programy użytkowe (i sam system) korzysta czasem z CUDA,
    czy jest to cały czas domeną obliczeń naukowych i bitcoinowego górnictwa?

    Mowa cały czas o Linuksie. Grać nie mam raczej zamiaru (choć nie
    wykluczam, że kiedyś może mi się zachcieć odpalić jakąś grę ze Steama) a
    o zakupie karty graficznej myślę z bardziej trywialnego powodu -
    chciałem sobie zrobić trójmonitorowe stanowisko pracy, a płyta główna ma
    tylko dwa wyjścia monitorowe (DVI i analog). :)