  • 41. Data: 2017-02-02 04:25:20
    Temat: Re: SSD używany - warto?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2017-02-01 15:49, ąćęłńóśźż pisze:
    > Jak dla mnie najbardziej uniwersalnym formatem stał się NTFS (ale nie uzywam Maca),

    Chyba Windows ;) Na Macach Apple niedawno wyciął sterownik do NTFS i
    trzeba się posiłkować jakimiś komercyjnymi wynalazkami do NTFS dla OSX.

    > choć natywny Linuks (m.in. routery, dyski sieciowe itp.) ponoć nie ma szybkich
    > sterowników NTFS.

    Są opensourcowe wynalazki kompatybilne z NTFS (np. NTFS-3G) i produkty
    stworzone przez komercyjne firmy , np. NTFS for Linux firmy Paragon
    Software - <https://www.paragon-software.com/ntfs_linux_index.h
    tml>

    > Ale nie rozumiem, jak system plików NTFS może szkodzić pamięciom flash?

    Journaling - księgowanie / dziennik zdarzeń dla operacji zapisu na
    plikach i folderach. Po każdej operacji jest uaktualniany, więc zwiększa
    liczbę odwołań i zapisu do kości pamięci, co z czasem powoduje
    degradację komórek pamięci w pendrive'ach i SSD-kach.

    SAMSUNG stworzył ciekawy system plików: F2FS -
    <https://pl.wikipedia.org/wiki/F2FS>

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 42. Data: 2017-02-02 08:15:42
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Ale jesli na pendrajwie/karcie są tylko bardzo duże lub duże pliki (1-6 gigabajtowe
    filmy lub 10-30 megabajtowe zdjęcia), generalnie zapisywane raz i ewentualnie usuwane
    raz po jakimś czasie, to ten żurnaling nie wydaje się być groźny?

    -----

  • 43. Data: 2017-02-11 02:50:30
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2017-02-02 08:15, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    jakimś
    > czasie, to ten żurnaling nie wydaje się być groźny?

    W takim przypadku journaling nie jest groźny.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/