  • 31. Data: 2017-01-21 00:42:12
    Temat: Re: SSD używany - warto?
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Fri, 20 Jan 2017 10:27:44 -0800, s.grushka83 napisał(a):

    > ext4 jak juz, byle z wylaczonym journalingiem.

    Jeśli ma to pracować tylko jako worek na dane, to może właśnie w drugą
    stronę - EXT2? Mniej zajmuje filesystem i jest więcej miejsca na dane.
    Zauważalnie. Oczywiście mniejsze bezpieczeństwo, ale skoro i tak
    proponujesz wyłączyć żurnaling...

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 32. Data: 2017-01-22 17:58:23
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Marsjanin" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > stronę - EXT2? Mniej zajmuje filesystem i jest więcej miejsca na dane.
    > Zauważalnie. Oczywiście mniejsze bezpieczeństwo, ale skoro i tak

    Proponuje ext4 bez journalingu.

    https://blogofterje.wordpress.com/2012/01/14/optimiz
    ing-fs-on-sd-card/

  • 33. Data: 2017-01-22 19:43:45
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    W dniu 2017-01-19 o 16:21, atm pisze:
    > Z nieco innej beczki:czy komus tutaj padl SSD z powodu wyekploatowania?
    > A jak czeste sa przypadkowe usterki?
    > Odnosze wrazenie, ze wciaz pokutuje przeswiadczenie, ze z tymi
    > urzadzeniami trzeba jak z jajkiem. A zapewne szybciej sie zuzyje
    > morlanie niz fizycznie w zdecydowanej wiekszosci przypadkow.

    wszelkie badania wykazują ze SSD jest trwalsze od HDD, ale... dyski HDD
    niezmiernie rzadko padają bez zapowiedzi. Jakieś hałasy, problemy ze
    spojnoscia danych, spadek wydajnosci itp... Na ogół user zdąży zmienić
    dysk, a ze nie są one drogie to ogolnie nie ma tragedii. Dane uratowane,
    a na nowym wiecej miejsca...

    --
    @foe_pl

  • 34. Data: 2017-01-22 20:06:27
    Od: the_foe <t...@c...pl>

    W dniu 2017-01-18 o 03:50, Krystek pisze:
    > Suma odczytów hosta: 858 GB
    > Suma zapisów hosta: 507 GB
    > Suma zapisów NAND: 816
    > Włączenia dysku: 292 razy
    > Czas pracy: 61 godzin

    Po pół roku (b. intensywne użytkowanie, ale mam też HDD - jednak bez
    przenoszenia tempów i pagefile) mam

    Suma odczytów hosta: 1351 GB
    Suma zapisów hosta: 2125 GB
    Suma zapisów NAND: 2594
    Włączenia dysku: 396 razy
    Czas pracy: 232 godzin

    z tego co widzę "czas pracy" nie jest realny, to znaczy nie dotyczy
    maszyny. W moim przypadku jest zaniżony co najmniej 5x. Chyba ze względu
    na błyskawiczny rozruch dyski SSD czesto przechodzą w stan uśpienia.
    Moja teoria.
    --
    @foe_pl

  • 35. Data: 2017-01-22 21:09:19
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-01-22 o 19:43, the_foe pisze:

> [...]
    > spojnoscia danych, spadek wydajnosci itp... Na ogół user zdąży zmienić
    > dysk, a ze nie są one drogie to ogolnie nie ma tragedii. Dane uratowane,

    Dokładnie.
    Sandforców trochę już w łapach miałem do pochowania. Ot tak sam od
    siebie już nie wstał. A leży mi właśnie kompletne guano Patriot Pyro
    240GB (PP240GS25SSDR PE000214), które zgłasza się tylko jako SandForce
    200026BB. Już drugie.
    A sposób gwarancji udzielanej przez Patriota, a właściwie jej brak jak
    nie ma faktury, powoduje że nigdy więcej Patriota w jakiejkolwiek postaci.

    --
    Irokez

  • 36. Data: 2017-01-23 12:53:27
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako the_foe <t...@c...pl>
    w artykule <news:o62vri$dn5$1@node2.news.atman.pl> pisze:

    > Po pół roku (b. intensywne użytkowanie, ale mam też HDD - jednak bez
    > przenoszenia tempów i pagefile) mam

    To jest jakiś desktop?

    > Suma odczytów hosta: 1351 GB
    > Suma zapisów hosta: 2125 GB
    > Suma zapisów NAND: 2594
    > Włączenia dysku: 396 razy

    Pół roku, czyli włączenie przeciętnie 2,5-3 razy dziennie.

> [...]
    > maszyny. W moim przypadku jest zaniżony co najmniej 5x. Chyba ze względu
    > na błyskawiczny rozruch dyski SSD czesto przechodzą w stan uśpienia.

    Zaniżenie oceniasz na 5x, ale liczba uruchomień dziennie to tylko 2,5x,
    czyli coś nie tak z rachunkami w przypadku uśpienia. Poza tym czym według
    Ciebie jest uśpienie SSD? Przy hibernacji całego systemu wyłączasz
    zasilanie, więc gdyby dysk był usypiany częściej niż system, miałbyś
    znacznie więcej włączeń - zwłaszcza w przypadku notebooka z domyślną
    konfiguracją zarządzania energią.

    Moim zdaniem czas pracy oznacza czas aktywnej pracy, czyli te chwile,
    kiedy były dokonywane operacje odczytu/zapisu z dyskiem, a nie czas od
    włączenia zasilania do uśpienia/wyłączenia (po angielsku - work time,
    a nie uptime). Jest to zatem realny czas pracy dysku, a nie systemu.
    Porównaj z telefonem komórkowym używanym tylko do rozmów (nie smartfonem) -
    tam czas pracy byłby łącznym czasem rozmów, a nie czasem rozładowywania
    akumulatora.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 37. Data: 2017-01-31 07:30:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2017-01-22 17:58, qwerty pisze:

    > Proponuje ext4 bez journalingu.
    >
    > https://blogofterje.wordpress.com/2012/01/14/optimiz
    ing-fs-on-sd-card/

    A exFAT? Niedawno czytałem na różnych specforach, że by zachować dostęp
    do danych pod różnymi systemami można formatować jako UDF.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 38. Data: 2017-02-01 00:56:13
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Z ograniczeniem wielkości pojedynczego pliku do 4 GB?
    Filmy, archiwa, ...

    -----

  • 39. Data: 2017-02-01 13:15:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-02-01 o 00:56, ąćęłńóśźż pisze:
    > Z ograniczeniem wielkości pojedynczego pliku do 4 GB?
    > Filmy, archiwa, ...
    >

    > -----

    Pomyliło Ci się.
    FAT32 ma ograniczenie do 4GB. ExFAT ma pojedynczy plik duuuużo większy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 40. Data: 2017-02-01 15:49:04
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Na karty pamięci sformatowane jako exFAT (SDXC > 32 GB) nagrywają m.in. kamery,
    aparaty itp?
    Z exFAT jest taki kłopot, że Linuks (różne NAS-y i podobne urządzenia) natywnie nie
    czyta: podłączasz kamerę lub aparat i nie dość, że nie widzisz plików, to jeszcze
    czasem ryzykujesz automatycznym sformatowaniem nierozpoznanej karty :-(
    QNAP dopiero w ostatnich miesiącach wypuścił PŁATNY dodatek do czytania exFAT
    (jeszcze nie instalowałem, ale jakby co odżałuję te $3).
    Ciekawostka: Samsung smart TV (Tizen 2015) czyta i NTFS i FAT i może cos jeszcze
    czyta (nie pamiętam, jak to z exFAT, ale chyba nie widzi takiej karty), ale nagrywa
    tylko na ext4 (jak nie przeformatujesz nośnika docelowego, to nie nagrasz) :-o

    Jak dla mnie najbardziej uniwersalnym formatem stał się NTFS (ale nie uzywam Maca),
    choć natywny Linuks (m.in. routery, dyski sieciowe itp.) ponoć nie ma szybkich
    sterowników NTFS.
    Ale nie rozumiem, jak system plików NTFS może szkodzić pamięciom flash?

    -----