  • 11. Data: 2014-07-29 14:03:49
    Temat: Re: Saga o niebieskim laserze
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 2014-07-29 13:24, J.F. pisze:

    > No, wydaje mi sie ze jeszcze pare lat beda to robic.

    > Ale to akurat dobrze rokuje, bo my pasujemy do dziedzin specjalnych.
    > Zreszta pod koniec sagi autor wspomina o paru zastosowaniach nad ktorymi
    > TopGaN aktualnie pracuje.

    > A w Europie jeszcze sie robi polprzewodniki ?

    Trochę tego jest:
    http://elektronikab2b.pl/images/stories/Jnc9NjQwJmg9
    NDgw/68378:europa_fabryki_polprzewodnikow.jpg

    Za wschodnią granicą też się coś dzieje: http://www.integral.by

  • 12. Data: 2014-07-30 07:29:33
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 28.07.2014 o 23:34, J.F. pisze:

> [...]
    -laserze/

    > Pasjonujaca lektura, tylko zaczac trzeba od konca, tzn od odc 1

    Dzięki za link. Przeczytałem ciurkiem i szlag mnie trafia bo w moim
    mieście przep...no tyle milionów na aquapark w wiecznej budowie (który
    pewnie niedługo trzeba będzie rozebrać lub sam się rozleci), że
    mielibyśmy do oporu polskich laserów we wszystkich kolorach.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 13. Data: 2014-07-30 13:43:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" napisał w wiadomości
> [...]
    >(który pewnie niedługo trzeba będzie rozebrać lub sam się rozleci),
    >że mielibyśmy do oporu polskich laserów we wszystkich kolorach.

    A wolisz miec aquapark, czy zeby gdzies daleko ktos mial lasery we
    wszystkich kolorach ? :-)

    Sage cenie po pierwsze za informacje z pierwszej reki, ot tak, zeby
    wiedziec co jest prawda z tego co pismaki napisza w gazetach.

    Z tekstu moze nie calkiem to wynika, ale wychodzi mi na to ze
    (panstwowo-prywatny) TopGaN robi metoda wysokocisnieniowa zarodki
    krysztalów GaN, ktore potem epitaksjalnie powieksza.
    Ammono stosuje proces narostu krysztalow w amoniaku (tez pod wysokim
    cisnieniem) i uzyskuje krysztaly swietnej jakosci i wielkosci - ale
    drogie.

    A dalsze wnioski ... jak to w zyciu:
    a) najpierw sie rozwodzi jak to wazna jest ilosc reaktorow, na ktorych
    mozna jednoczesnie testowac parametry, a potem sie okazuje ze Nakamura
    zrobil laser przy pomocy jednego, oni zrobili przy pomocy jednego itp,
    b) te wspaniale zachodnie osrodki badawcze z ich srodkami finansowymi
    ... g* zrobily.
    moze dlatego ze prawda wyglada tak jak u Nakamury - srodki tak
    naprawde byly ograniczone, wynagrodzenia marne itp.

    c) wydawanie panstwowych pieniedzy moze sie skonczyc jak we Wloszech -
    wspanialy osrodek badawczy ... i zero efektow,
    d) no a skad panstwo ma wiedziec ze dany temat warto zainwestowac, ze
    X jest bardziej zaawansowany od Y ?
    musi powolac recenzenta ...

    e) zachwyt nad amerykanskim brakiem biurokracji ... ciekawe czy A.L.
    napisze jak olowek chcial kupic do grantu ....

    J.

  • 14. Data: 2014-07-30 13:51:00
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 30 Jul 2014 13:43:30 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >e) zachwyt nad amerykanskim brakiem biurokracji ... ciekawe czy A.L.
    >napisze jak olowek chcial kupic do grantu ....

    Ale to byla biurokracja federalna. Czyli panstwowa

    A.L.

  • 15. Data: 2014-07-30 16:04:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Sage cenie po pierwsze za informacje z pierwszej reki, ot tak, zeby
    > wiedziec co jest prawda z tego co pismaki napisza w gazetach.

    Ale to tylko wersja prawdy Lesczynskiego, w sieci można znaleźć inne
    wersje wg których Leszczyński delikatnie mówiąc mija się z prawdą.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2014-07-30 17:20:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...
    On Wed, 30 Jul 2014 13:43:30 +0200, "J.F."

    >Ale to byla biurokracja federalna. Czyli panstwowa

    Ale on tak pisze o DARPA
    http://alfaomega.webnode.com/news/micha%c5%82%20lesz
    czy%c5%84ski%3a%20saga%20o%20polskim%20niebieskim%20
    laserze%20-%20odc-%20xxviii/

    "W Ameryce mają Agencję do Zaawansowanych Badań na Rzecz Obronności
    (DARPA - Defence Advanced Research Project Agency), która, jak ma
    jakiś projekt do zrealizowania, zatrudnia jednego faceta (kobiety
    chyba w historii DARPA-y nie było!) na stanowisko koordynatora. Facet
    ten dobiera sobie laboratoria według własnego uznania. Oczywiście,
    można go namawiać, żeby zdecydował się na tego, a nie innego
    wykonawcę, ale to on jednoosobowo podejmuje decyzje. Jest całkowicie
    niezależny od wykonawców. Jego jedynym pracodawcą jest DARPA. Grant
    odniesie sukces, to jego następna pensja będzie dwa razy większa.
    Przegra, to dwa razy mniejsza."

    Co prawda ... mysle ze sie myli lub przesadza :-)
    Na panstwowym poziomie biurokracja na pewno jest spora, a pensja w
    miare stala.

    Moze nie calkiem zrozumial, moze to na podstawie jakiegos czlowieka z
    prywatnej firmy, ktory realizuje dla DARPA projekt ... a moze sie
    jednak myle i o ile olowek to trzeba liczyc co do centa, to setki
    milionow wydaje sie w/g widzimisie :-)

    J.

  • 17. Data: 2014-07-30 17:22:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Jul 2014 13:43:30 +0200, "J.F."
    >Ale to tylko wersja prawdy Lesczynskiego, w sieci można znaleźć inne
    >wersje wg których Leszczyński delikatnie mówiąc mija się z prawdą.

    Zapewne, kazdy sie stara wybielic.
    Mysle jednak ze nie zmysla rzeczy calkowicie, co sie naszym pismakom
    zdarza, a i perypetie opisuje tez rzeczywiste.

    J.

  • 18. Data: 2014-07-30 18:28:46
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 30 Jul 2014 17:20:33 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >prywatnej firmy, ktory realizuje dla DARPA projekt ... a moze sie
    >jednak myle i o ile olowek to trzeba liczyc co do centa, to setki

    Co prawda nie pracowalem dla DARPA a dla NOAA, wiec niby nie to samo,
    ale jednak sadze ze to co facio pisze to urban legend. Tak na
    wyczucie, to pewnie biurokracji w DARPA wiecej. W koncu to wojsko

    A.L.

  • 19. Data: 2014-07-30 18:56:19
    Od: A.L. <a...@a...com>

    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >prywatnej firmy, ktory realizuje dla DARPA projekt ... a moze sie
    >jednak myle i o ile olowek to trzeba liczyc co do centa, to setki

    Grant odniesie sukces, to jego nastepna pensja bedzie dwa razy
    wieksza. Przegra, to dwa razy mniejsza."

    A to juz calkowita urban legend.

    A.L.

  • 20. Data: 2014-07-30 21:05:37
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 30.07.2014 o 13:43, J.F. pisze:

    > A wolisz miec aquapark, czy zeby gdzies daleko ktos mial lasery we
    > wszystkich kolorach ? :-)

    Zdecydowanie wolę ośrodek naukowy i lasery świecące gdzieś tam w Polsce
    niż to:

    http://www.tvn24.pl/pomorze,42/slupski-aquapark-nisz
    czeje-a-konca-budowy-nie-widac-zabezpiecza-dach-i-el
    ewacje,423888.html

    http://wyborcza.pl/1,75478,15825502,Z_tej_inwestycji
    _smiala_sie_cala_Europa__Marszalek.html

    tym bardziej, że po drugiej stronie miasta mam już aquapark :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz