  • 11. Data: 2014-10-16 22:25:14
    Temat: Re: Sprawność ładowania akumulatorów Li-Ion
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Zachariasz Dorożyński pisze:
> [...]
    Trzeba tyle wpompować energii aż ładowarka powie "dość". Poza tym nie pojemność
    nominalna a rzeczywista się liczy.
    > A czym to znaczenie miało objawiać jeśli to ładowarka do solarów a nie ładowarka do
    e papierosa?

    Na jak najmniejszych stratach. Chyba nie zrozumiałeś co napisałem.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 12. Data: 2014-10-16 22:56:28
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 października 2014 22:25:14 UTC+2 użytkownik AlexY napisał:

> [...]
    nominalna a rzeczywista się liczy.

    > Na jak najmniejszych stratach. Chyba nie zrozumiałeś co napisałem.

    Czyli moje na wierzchu jeśli użyje się dedykowanych scalaków.

  • 13. Data: 2014-10-17 10:50:56
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :
    > Ale sam jestem ciekaw ... bo elektroliza wydaje sie byc w miare
    > nieublagana - przerobienie materialu elektrod wymaga okreslonego
    > ladunku, nie mniej, nie wiecej.
    > No chyba ze jest jakis przeplyw pradu bez elektrolizy ... ale on by
    > szybko baterie samorozladowal.
    >
    > W kwasowym przeladowanie rozlozy troche wody, w NiCd/MH nastepuje
    > ponoc dyfuzja tlenu miedzy elektrodami, ale li-ion to chyba puchna :-)

    Ekhm, zdaje się, że w litowych nie ma elektrolizy :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 14. Data: 2014-10-17 10:54:25
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

    > Uwaga - napiecia sa rozne. Ladujesz przy wyzszym, rozladowujesz przy
    > nizszym.
    > Wiec ladunkowo no 97%, a energetycznie powiedzmy 87 :-(

    Eeee... ładunek, to energia. Albo czegoś nie rozumiem.

    > Ha, mam ladowarke z pokazywaniem ladunku, ale to jednak wymaga paru
    > dni notowania ... a swoja droga google na pewno znajdzie jakies
    > publikacje.

    Paru dni? To jak to działa?

    > Tylko wolalbym jakies surowe naukowe wyniki niz takie podsumowanie
    > http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_
    lithium_ion_batteries

    Dzięki, zapomniałem o tej stronie. Prawdę mówiąc, to oprócz tych
    procentów, to nic nowego nie dowiedziałem się :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 15. Data: 2014-10-17 11:45:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

    >Eeee... ładunek, to energia. Albo czegoś nie rozumiem.

    Ladunek to prad * czas.
    Energia to prad * napiecie * czas.

    >Paru dni? To jak to działa?

    Laduje, rozladowuje, liczy mAh ... tylko ladowanie moze trwac 3h,
    rozladowanie 6h, a trzeba pare razy powtorzyc dla rzetelnosci i
    jeszcze pilnowac, bo automatycznie przechodzi do nastepnej fazy i
    kasuje wynik.

    Tylko to NiMH - tam ladowanie ma nadmiar ladunku. Ale moge przerywac
    wczesniej, tylko budzik trzeba..

    J.

  • 16. Data: 2014-10-17 12:28:26
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

    > Ladunek to prad * czas.
    > Energia to prad * napiecie * czas.

    Pewna umowność nazwy ładunku. Utożsamiałem to z energią. Przy
    ładowaniu ma znaczenie, by wiedzieć czy źródło wystarczy do
    naładowania aku.

    87% to tak sobie. Czyli mnożnik 1.15 - o 15% więcej energii trzeba
    wpakować.

    Pewne uproszczenie tak Pi razy oko wskazuje, że aku litowy o Energii
    6.7Wh może być naładowany przez 4 aku niklowe o pojemności 1400+15%,
    czyli 1600mAh. I to powinno wystarczyć. Zakładając że litowy jest
    rozładowany do minimum i naładowany do maksimum.

> [...]
    > kasuje wynik.
    >
    > Tylko to NiMH - tam ladowanie ma nadmiar ladunku. Ale moge przerywac

    Aaaa... Było tak od początku, że o NiMH chodzi. Myślałem, że o
    litowe. Do R6 też mam taką ładowarkę :-)

    Byłoby fajnie, gdyby takie ładowarki liczyły też energię. W
    watogodzinach.
    Czy to do tych niklowych czy kwasowych.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 17. Data: 2014-10-17 12:38:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

> [...]

    >czyli 1600mAh. I to powinno wystarczyć. Zakładając że litowy jest
    >rozładowany do minimum i naładowany do maksimum.

    Ale z przetwornica czy bez, szybko czy wolno ?

    Bo swiezo naladowany NiMH potrafi miec 1.4V. Pod duzym obciazeniem
    spadnie do 1.2.
    W miare rozladowywania spada do ~0.9V. Moze i nizej, ale nie zaleca
    sie.

    Litowe 6.7Wh tez ma pewne napiecie poczatkowe i koncowe.

    Tak czy inaczej - sprawa sie komplikuje i trzeba dokladniejszych
    rachunkow ... a lepiej pomiarow. Bo jeszcze dochodzi sprawnosc
    przetwornicy ...

    A jesli to ma byc czesciej uzywane, to sugeruje ogniwa co najmniej
    2000mAh - niklowe sie samorozladowuja i degraduja z czasem.

    J.

  • 18. Data: 2014-10-17 13:09:29
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

> [...]
    > spadnie do 1.2.
    > W miare rozladowywania spada do ~0.9V. Moze i nizej, ale nie zaleca

    Zakładam nominalne 1.2V. Nie chodzi mi wyniki z dokładnością co do
    pojedynczej jednostki.

> [...]
    >
    > Tak czy inaczej - sprawa sie komplikuje i trzeba dokladniejszych
    > rachunkow ... a lepiej pomiarow. Bo jeszcze dochodzi sprawnosc

    Podłączam "na żywca" do gniazda ładowania.
    Jakaś tam elektronika ładowania w telefonie jest (ale baaaardzo
    kiepska, o czym innym razem). Więc niech będzie kolejne 5% na straty.
    Przy odrobinie czasu (zgubiłem złączkę) zrobię pomiar i zobaczę czy,
    oraz ile energii zostanie w Eneloopach przy ładowaniu od 0 do 100%.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 19. Data: 2014-10-17 13:53:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

> [...]
    >Przy odrobinie czasu (zgubiłem złączkę) zrobię pomiar i zobaczę czy,
    >oraz ile energii zostanie w Eneloopach przy ładowaniu od 0 do 100%.

    rozumiem ze robisz powerbank dla ubogich, bez przetwornicy.

    To rachunek jest inny.
    Nie wiemy co oni przyjeli do tego li-ion, ale ja bym obstawil
    ze 6.7Wh= 3.9V * 1.72Ah.

    Jak i w telefonie nie ma przetwornicy, to naladowac nalezy 1.72Ah, no
    moze ciut wiecej.
    Tylko ze napiecie koncowe ladowania li-ion to 4.2V, cholera wie co oni
    tam wsadzili w telefonie i jakiej rezerwy napiecia wymagaja, ale usb
    powinno dawac co najmniej 4.75V lub 4.45V (usb 3.0).
    Telefon wiec moze miec problem z wydojeniem eneloopow do konca,
    podejrzewam ze nawet 1.1V/ogniwo moze mu nie wystarczyc.
    Wiec takie eneloopy 2Ah moga miec problem z ladowaniem do pelna.
    Szczegolnie, ze to godzine czy dwie potrwa, a smartfon w tym czasie
    potrafi sporo pradu zuzyc na potrzeby wlasne.
    Po wydojeniu jednego kompletu podlaczylbym drugi swiezy.

    No i ciekaw jestem czy maja jakis ogranicznik pradu ladowania w
    telefonie, czy licza na to ze ladowarka ma kabelek dlugi i cienki ...

    J.

  • 20. Data: 2014-10-17 15:31:22
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

    > rozumiem ze robisz powerbank dla ubogich, bez przetwornicy.

    Nie, to nie tak. Powerbank dla oszczędnych :-)
    Po co tracić moc na grzanie przetwornicy?

    > To rachunek jest inny.
    > Nie wiemy co oni przyjeli do tego li-ion, ale ja bym obstawil
    > ze 6.7Wh= 3.9V * 1.72Ah.

    Też nie. Aku ma nominalnie 3.7V i 1.8Ah. To jest 6.66Wh. Taką
    energię mam też napisaną na jego obudowie.

> [...]
    > Szczegolnie, ze to godzine czy dwie potrwa, a smartfon w tym czasie
    > potrafi sporo pradu zuzyc na potrzeby wlasne.

    W czasie pomiaru wyłączę telefon. I zobaczymy jak to wyjdzie w
    naturze. W każdym razie podczas prób ładowało przy napięciu ok.4.5V.

    > Po wydojeniu jednego kompletu podlaczylbym drugi swiezy.
    >
    > No i ciekaw jestem czy maja jakis ogranicznik pradu ladowania w
    > telefonie, czy licza na to ze ladowarka ma kabelek dlugi i cienki ...

    Jakiś ogranicznik napięcia jest. Mam nieoryginalną ładowarkę z
    napięciem nie 5.0, ale 5.7V. Mój tel informuje mnie dźwiękiem i
    napisem, że napięcie jest za duże i mam odłączyć ładowarkę. Nie
    ładuje w tej sytuacji. Tel kolegi bez żadnego komunikatu po prostu
    nie ładuje.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600