  • 21. Data: 2014-10-17 16:26:32
    Temat: Re: Sprawność ładowania akumulatorów Li-Ion
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości
    J.F. napisał(a) :
    >Nie, to nie tak. Powerbank dla oszczędnych :-)
    >Po co tracić moc na grzanie przetwornicy?

    No w zasadzie tak :-)

    >Też nie. Aku ma nominalnie 3.7V i 1.8Ah. To jest 6.66Wh. Taką energię
    >mam też napisaną na jego obudowie.

    OK. Co prawda napiecie spadaod ~4.2 do 3.6 w miare rozladowania, ale
    pod obciazeniem jest dodatkowy spadek - wychodzimy od 1800mAh.

    Bez przetwornic taki ladunek musi przeplynac ... chyba ze bateria
    stara i zuzyta :-(

    >Jakiś ogranicznik napięcia jest. Mam nieoryginalną ładowarkę z
    >napięciem nie 5.0, ale 5.7V. Mój tel informuje mnie dźwiękiem i
    >napisem, że napięcie jest za duże i mam odłączyć ładowarkę. Nie
    >ładuje w tej sytuacji. Tel kolegi bez żadnego komunikatu po prostu
    >nie ładuje.

    Ale tam nawet przy 5.2V mogloby za duzo poplynac, i ciekaw jestem
    gdzie ograniczaja.
    Na razie to problem wydaje sie lezec w ladowarkach - lepsze daja
    wiecej pradu, gorsze mniej, czyli chyba ich ch-ka ogranicza.

    J.

  • 22. Data: 2014-10-17 16:37:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, October 17, 2014, 4:26:32 PM, you wrote:

    > No w zasadzie tak :-)

    Step-up to strata jakieś 0.4V na diodzie, gdy przetwornica nie działa.
    O sprawności step-up przy niewielkich podbiciach napięcia decyduje
    właśnie ten spadek + oczywiście strata napięcia na kluczu. Ale ta
    zaczyna mieć znaczenie dopiero przy wykorzystywaniu źródła do cna.
    Podbicie z 4.8V do 5.0V to praktycznie sprawność na poziomie 90+%,
    Przy podbiciu z 3.6V (4*0.9V) można liczyć na jakieś 60% przy kluczu
    bipolarnym a trochę więcej, jeśli znajdzie się układ z DMOSem.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2014-10-17 22:02:24
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości
    [..]

    > Laduje, rozladowuje, liczy mAh ... tylko ladowanie moze trwac 3h,
    > rozladowanie 6h, a trzeba pare razy powtorzyc dla rzetelnosci i jeszcze
    > pilnowac, bo automatycznie przechodzi do nastepnej fazy i kasuje wynik.
    >
    > Tylko to NiMH - tam ladowanie ma nadmiar ladunku. Ale moge przerywac
    > wczesniej, tylko budzik trzeba..

    Mam ładowarkę modelarską i trochę ogniw rozmaitych typów, mogę zrobić
    NiCd, NiMh, LiIon, LiPol, Pb. Ino motywacji jakoś brak i założę się że
    już ktoś to zrobił a dane są dostępne.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 24. Data: 2014-10-25 13:22:05
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Zbynek Ltd. napisał(a) :

    > W czasie pomiaru wyłączę telefon. I zobaczymy jak to wyjdzie w
    > naturze. W każdym razie podczas prób ładowało przy napięciu ok.4.5V.

    No i nie jest źle. Eneloopy rozładowane do zera. Pojemności, nie
    napięcia :-) Ładowałem mocno rozładowanymi.

    Pełen test przy świeżo naładowanych powinienem ukończyć za parę dni.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 25. Data: 2014-11-03 10:08:32
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F. napisał(a) :

> [...]
    > potrafi sporo pradu zuzyc na potrzeby wlasne.
    > Po wydojeniu jednego kompletu podlaczylbym drugi swiezy.

    Nie trzeba drugiego. Raczej. Właśnie ukończyłem testy.
    Sprawność ładowania jednak nie powala. Raczej kiepska. Ale dotyczy
    to całości układu - telefon, układ ładowania w nim, aku.

    Kilkuletnie Eneloopy z obecną pojemnością ok. 1945mAh (na
    rozładowaniu 500mA) zmierzoną zaraz po odłączeniu od ładowania.
    Pojemność aku smarkfona 1746mAh (rozładowując prądem 1/10C).
    Zmierzone od napięcia 4.22V po zakończeniu ładowania do 3.30V, które
    jest napięciem na aku przy którym telefon wyłącza się.

    Enel. w koszyczku, w którym miałem na stałe w szereg rezystor 0.33
    Ohma (poprzedni tel wymagał obniżenia napięcia, możliwe, że i ten
    też). Świeżo odłączone od ładowarki. Tel zakończył ładowanie, gdy
    napięcie na jego aku osiągnęło 4.28V. Wskazał 100%. Po zakończeniu
    ładowania zostało w Enel. jeszcze ok. 30mAh (rozładowując prądem 500mA).
    Oczywiście, ładowanie przy wyłączonym telefonie.

    Do gniazdka ładowania dostarczyłem (odliczając 0.42Wh strat na
    rezystorze) 8.85Wh energii. Aku przyjął jej ok 6.66. Sprawność
    ładowania wychodzi więc 0.75. D... nie urywa.
    Nie jest też tak strasznie. Aku R6 naładowane jakiś czas prędzej,
    pewnie nie dadzą rady naładować do pełna. W końcu samorozładowanie,
    chociaż b. małe, jednak w nich jest.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600