  • 111. Data: 2016-05-24 01:31:20
    Temat: Re: Stacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam <a...@p...onet.pl> writes:

    > Stąd też, znając kierunkowe kolejnych miast, można było "szeregowo"
    > wybierać kolejne dziewiątki, np. z Dębicy to Tarnowa 93 [sygnał] 95
    > (Tarnów-Bochnia) [sygnał] 91 (Bochnia-Kraków) - itd.
    > Mało kto o tym wiedział.

    Wszyscy (używający) o tym wiedzieli, bo takie szeregowe ósemki (nie
    dziewiątki, te były "na milicję" itp) były niezbędne, by się połączyć
    z niektórymi abonentami.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 112. Data: 2016-05-24 12:46:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
> [...]
    0CUTCP.pdf

    >To jakaś supernowa wersja musi być :-)

    Pamietaj ze program z czasow DOS, taka supernowa :-)

    >... co wyklucza raczej możliwość, by konwersja na VT102 odbywała się
    >po
    >stronie IBMa.

    Jakby tak bylo, to by nie musieli takiego programu pisac :-)

    Zacytowalem dlatego, ze z tego jasno wynika, ze vt100 tez emulowal.

    J.

  • 113. Data: 2016-05-24 13:03:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    >A nie "przed IBM"?
    >Bo jakby dzwoniło się do IBMa, to po co jakiś "serwer terminali"?
    >Wystarczy modem.

    Mainframe RS232 nie mialy. Mialy za to "kanaly", a do nich podlaczone
    "teleprocesory", czy jak to sie tam fachowo nazywalo ...

    >Nie, bo (normalnie przynajmniej) tn3270 łączył się bezpośrednio
    >z maszyną IBM, przez TCP, bez pośrednictwa koncentratora terminali.

    Ja sie juz pogubilem o czym Jarek pisze - wydawalo mi sie, ze calkiem
    wspolczesnie na swojej linuxowej maszynie uruchomil x3270 i polaczyl
    sie do siebie.

    Ze to jakos tam kulawo dzialalo, to mnie nawet nie dziwi - unix rozne
    terminale obsluguje.
    Ale potem przestawil w sesji TERM na xterm, uruchomil mc ... i tu sie
    juz zaczynaja schody.

    Bo tenze mc zaczyna wtedy wysylac sekwencje sterujace wlasciwe dla
    xterm/vt220 bodajze, x3270 to odbiera, kompletnie nie rozumie tych
    sekwencji, ale tekst wyswietla, przynajmniej sie stara ...

    >x3270 operuje w ASCII, gdy jest w trybie ASCII :-)

    No to juz nawet tego wyswietlania tekstu nie jestem pewien :-)
    Nie wynegocjowal ze "zdalnym" hostem trybu EBCDIC i pozostal w ASCII ?
    Zamienia Ebcdic na Ascii, ale podeslanych kodow Ascii nie rozumie,
    wiec nie zamienia ?

    J.

  • 114. Data: 2016-05-24 13:09:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >W normalnym W95 nie było skryptów (okienko terminala było). W każdym
    >razie tak twierdzili wszyscy, którzy się tym wtedy zajmowali.

    Moga mi sie wersje mylic, to juz w koncu 20 lat temu, ale
    http://www2.isye.gatech.edu/~mgoetsch/cali/Windows%2
    0Configuration/Windows%20Configuration%20Html/Dial_U
    pConnectionAutomationScripts___SCP_.htm

    I dzialalo ... ale moze to i OSR2.

    J.

  • 115. Data: 2016-05-24 13:15:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Tak by się nie dało.
    >To było zrobione po to, by zalogować się wcześniej (login:/Password:)
    >na
    >koncentratorze terminali czy na innej bramce. Tyle że dawno temu nie
    >emulowało to VTx, co najwyżej zwykły "liniowy" input.

    emulowalo VTx dobrze, inaczej bym nie uzywal :-)
    Ale mozliwe, ze inna/pozniejsza wersja.

    J.

  • 116. Data: 2016-05-24 13:54:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Nie, to jest implementacja dualna. Widocznie ten względnie "nowy" x3270
    > obsługuje zarówno tryb 3270, jak i VT (NVT, ANSI, czy jak to tam się
    > nazywało). Wystarczy sprawdzić w manualu.

    W manualu słowo "ANSI" nie występuje, czytać całości mi się nie chce. Nie
    sądzę jednak, by program był tak sprytny, że wmig rozpoznaje z czym się
    łączy, by mogła nastąpić bifurkacja i manifestacja onej dualności. Łączy
    się z linuksem -- linux ustawia terminal ibm-3270 i też działa. Operuje
    przy tym kodami ASCII. Jakoś trudno mi w dualność uwierzyć.

    > Owszem, dzięki programowi "telnet" na tamtej maszynce (np. PLEARN).
    > Ten program m.in. emulował terminal DECa, dokonywał m.in. konwersji
    > EBCDIC <> ASCII itd.

    A w przypadku x3270 w ogóle nie widzę, by gdzieś używał on EBCDIC.
    Konwersja musi być robiona po stronie mainframe. Bo jak inaczej?

    --
    Jarek

  • 117. Data: 2016-05-24 14:00:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Nie jest to prawda (niezależnie od tego czym jest "zwykły telnet"),
    > tn3270 (oraz x3270) normalnie emulowały terminale IBM, z ich zestawami
    > znaków, trybem buforowanym itd. Było to natychmiast widoczne przy
    > wszelkich "lagach" w sieci (wtedy lag był jeden nieustający) - edycja
    > była lokalna.

    Znalazłem w historii połączeń swojego x3270 host, który jeszcze żyje
    i wystawia sesję. Jeśli nie mam racji, to by oznaczało, że po sieci
    lecą teksty w EBCDIC. Nie chcę mi się takiego śledztwa prowadzić, ale
    jeśli ktoś chętny, mogę podać adres dinozaura. W x3270 zaopatrzyć się
    łatwo.

    --
    Jarek

  • 118. Data: 2016-05-24 15:35:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...

> [...]
    >Łączy
    >się z linuksem -- linux ustawia terminal ibm-3270 i też działa.

    A dlaczego ustawia 'ibm-3270' ? widac mu ten x3270 przeslal
    informacje, ze taki powinien byc.

    To moze i inne informacje przeslac - ze np nalezy podsylac ebcdic.

    >Operuje przy tym kodami ASCII. Jakoś trudno mi w dualność uwierzyć.

    Zadziwiajaco trudno sie doczytac w RFC jak to powinno byc zrobione.

    Ale takie cos
    http://www-01.ibm.com/support/docview.wss?uid=isg1PQ
    52739

    O ile rozumiem - klient wyslal, ze jest "unknown", serwer zalozyl
    wiec, ze jest tn3270 i translacji nie wdrozyl, tylko slal w EBCDIC.
    Z drugiej strony - to tez znaczy server IBM zamienic na ASCII potrafi
    w razie potrzeby.

    Czy na unixie jest cos podobnie zdolnego, aby z ASCII przetlumaczyc na
    ebcdic ?
    telnetd musialby to tlumaczyc ... czy jeszcze cos wczesniej ? curses ?

    J.

  • 119. Data: 2016-05-24 17:55:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A dlaczego ustawia 'ibm-3270' ? widac mu ten x3270 przeslal
    > informacje, ze taki powinien byc.

    Zgadza się -- x3270 powiedział kim jest, a linux sam ustawił
    TERM=ibm-3270-4-e.

    > To moze i inne informacje przeslac - ze np nalezy podsylac ebcdic.

    Gdy połączę się zwykłym telnetem i sam ustawię TERM=ibm-3270-4-e,
    to wprawdzie nie uruchomię już mc, ale pisać mogę. Podsyłając ASCII.
    Jakoś nie potrafię z klocków, które mam, zestawić takiego połączenia,
    gdzie byłby konflikt między EBCDIC i ASCII, nieczytelność z powodu
    braku przekodowania.

    Zrobiłem zwykły telnet do serwera terminali 3270 -- też widzę czytelne
    napisy, choć sesja tylko wierszowa. Ustawiłem więc TERM=ibm-3270-4-e,
    z nadzieją, że tamten sobie pomyśli, że klikam spod x3270 -- bez zmian,
    wszystko czytelne. To potwierdza moje podejrzenia, że EBCDIC zostaje
    tem na miejscu, a używanie telneta jako warstwy komunikacyjnej oznacza
    również, że używany jest również kod ASCII. Dalen jie widzę argumentów
    za tezą przeciwną. Jak tak dalej pójdzie, to będziemy tu roztrząsać kod
    źródłowy x3270.

    > Czy na unixie jest cos podobnie zdolnego, aby z ASCII przetlumaczyc
    > na ebcdic ?

    dd.

    --
    Jarek

  • 120. Data: 2016-05-24 20:33:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]

    >Gdy połączę się zwykłym telnetem i sam ustawię TERM=ibm-3270-4-e,
    >to wprawdzie nie uruchomię już mc, ale pisać mogę. Podsyłając ASCII.

    Uruchomic powinienes. Co najwyzej rezultatu nie zobaczysz :-)

> [...]
    >napisy, choć sesja tylko wierszowa. Ustawiłem więc TERM=ibm-3270-4-e,
    >z nadzieją, że tamten sobie pomyśli, że klikam spod x3270 -- bez

    Ale tamten moze to moze inaczej sie dogadywac.
    musialbys probowac opcji roznych
    http://linux.die.net/man/1/telnet

    debug, tracefile, linemode ?

    Z x3270 serwer pokazuje cos wiecej ?
    Bo Krzysiek moze miec racje - najpierw sie pokazuje ekran logowania, w
    czystym ascii.

    >Jak tak dalej pójdzie, to będziemy tu roztrząsać kod źródłowy x3270.

    Przeszukac pod katem "EBCDIC" moze byc szybkie :-)

    ftp://ftp.ncsa.uiuc.edu/Telnet/Mac/contributions/tn3
    270/
    Tu pare razy wystepuje

    >dd.

    Ale nie osobny program, tylko cos, co moze byc umieszczone pomiedzy
    unixowym programem, a klientem telnet uzytkownika przezroczyscie.
    Taki mc czy vi to na stdout wysyla, czy jakos ambitniej swoje dane do
    terminala wysyla ?
    System to musi jakos do sieci skierowac, no i moze gdzies po drodze da
    sie translowac ?

    J.