  • 101. Data: 2016-05-23 13:14:50
    Temat: Re: Stacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale o ile zrozumialem, to korzystajac z emulatora x3270 nawiazales
    > polaczenie z wlasnym, klasycznym unixem (linuxem ?).

    Dokładnie tak.

    > No to teraz odpal klasycznie vi czy emacsa i chwile popracuj :-)
    > Dziala vi, czy od razu wypisuje, ze tylko w ex-mode ?
    >
    > Inne tez mozna sprawdzic - more, less, edycja linii bash, mc,

    Odpaliłem mc. Marudził, że mu się ibm-3270-cośtam nie podoba, więc
    robił nie będzie. No to mu wpisałem "TERM=xterm". Uruchomił się,
    i choć pięknie nie wyglądał, to dało się używać.

    > I to wlasnie nazywam "dualnym programem" - kompletnie inna koncepcja
    > terminala.

    Koncepcja może inna, ale realizacja na tyle podobna, że dualnością
    bym tego nie określał.

    --
    Jarek

  • 102. Data: 2016-05-23 13:35:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał
    >Tak na marginesie -- czy jak ktoś dzisiaj ma Windows 10, to może
    >sobie
    >wetknąć jakiś modem i bez problemu połączyć się z 202121 (to podobno
    >jeszcze funkcjonuje)?

    Mam testowo zainstalowana 10 ... i wyglada na to, ze dial-up jeszcze
    przetrwaly.
    Mozna skonfigurowac.

    Pozostaja za to inne problemy:
    -nie mam portu szeregowego w laptopie,
    -nie wiem czy da sie stary modem zainstalowac,
    -a troche nowszy USB ? Pewnie problem z driverami
    -modemy jeszcze robia, czy tylko tylko komorkowe ?

    ... hm, SLIPa chyba skreslili, tylko PPP, ale to chyba wczesniej.

    J.

  • 103. Data: 2016-05-23 16:52:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:
    >Dokładnie tak.

    >Odpaliłem mc. Marudził, że mu się ibm-3270-cośtam nie podoba, więc
    >robił nie będzie. No to mu wpisałem "TERM=xterm". Uruchomił się,
    >i choć pięknie nie wyglądał, to dało się używać.

    A to juz ciekawe ... jak to dzialalo ? sekwencje sterujace calkiem
    inne.
    Chyba ze ten x3270 zauwazyl te zmiane TERM i przestal emulowac ...
    albo nie zauwazyl, tylko przekazywal wszystko czego nie rozpoznal jak
    leci i emulator w jego oknie w miare dobrze pokazal :-)

    >Koncepcja może inna, ale realizacja na tyle podobna, że dualnością
    >bym tego nie określał.

    Z koncepcji wynika tez koniecznosc innej realizacji :-)

    J.

  • 104. Data: 2016-05-23 17:42:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A to juz ciekawe ... jak to dzialalo ? sekwencje sterujace calkiem
    > inne.

    Dzwoniło się (w roku 1990) telefonem z modemem i programem Telix do
    serwera terminali wystawionego przez IBM 3090. W formie najbardziej
    prymitywnej można było sobie pogadać wierszowo, czyli dalekopisowo.
    Ja mu coś tam, a on mi w odpowiedzi na przykład listę emaili. Potem
    treść maila numer 4, albo co. W bardziej wyrafinowanej postaci była
    jakaś emulacja, ale *też* zrobiona "server side". Czyli trzeba było
    wydał polecenie odpalenia tego emulatora, a wtedy pojawiały się
    szczątkowe możliwości pracy ekranowej. Nie trzeba mieć wszystkich
    sekwencji zrealizowanych, by dało się coś zrobić na mainframe.
    Ale x3270, to już full wypas. Łącznie z fontem o kroju i znakach
    specjalnych jak w oryginale. Kolory też w oryginalnym odcieniu
    i liczbie (ich tam chyba jest 12, 14, czy podobnie nieokrągło).

    > Chyba ze ten x3270 zauwazyl te zmiane TERM i przestal emulowac ...
    > albo nie zauwazyl, tylko przekazywal wszystko czego nie rozpoznal
    > jak leci i emulator w jego oknie w miare dobrze pokazal :-)

    No ale on naprawdę nie musi wiele emulować, bo emulacja jest "server
    side". Sekwencja czasowa była taka, że najpierw zaimplementowano
    TCP/IP na dużych maszynach, potem zrobiono "jakiś" telnet, a na koniec
    pełną emulację, której nie potrzeba było więcej, niż w VT-ileś. Czyli
    wyświetlanie lierek i dowolne przemieszcznie kursora. Oczywiście
    x3270 operuje już kodem ASCII, choć prawdziwy terminal 3270, tak jak
    sama maszyna, posługuje się zapisem EBCDIC.

    > Z koncepcji wynika tez koniecznosc innej realizacji :-)

    No to zrealizowali inaczej. Inaczej, niż niektórym może się wydawać.

    --
    Jarek

  • 105. Data: 2016-05-24 00:16:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Moge sie mylic co do wersji, ale bylo dosc latwe.
    > Trzeba bylo tylko w opcjach odnalezc "pokaz okienko terminala", mozna
    > tez bylo napisac skrypt automatyzujacy.

    W normalnym W95 nie było skryptów (okienko terminala było). W każdym
    razie tak twierdzili wszyscy, którzy się tym wtedy zajmowali.

    > Moze i byly, ale dlugo mialem W95 w pracy i w domu i sie dalo.
    > Nawet callback mi dzialal (z linuxa).

    Może OSR2, nie wiem czy tam nie było skryptów - ale to było dużo
    później. Osobiście starałem się trzymać od tego z daleka, chociaż nie
    zawsze się dawało.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 106. Data: 2016-05-24 00:43:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Ale terminal IBM 3270 nie miał z kolei nic wspólnego z protokołem TCP/IP.
    > Programy w rodzaju tn3270 łączyły się z serwerem wystawionym przez
    > mainframe na porcie 23, używając telneta jako protokołu transportowego.

    Protokołem transportowym był jednak TCP, tak samo jak w (zwykłym)
    telnecie.

    > No więc nie mam tn3270, ale został mi jeszcze w komputerze program x3270,
    > także służący mi kiedyś do łączenia się z mainframe IBM i właśnie do tego
    > przeznaczony. Wpisałem "x3270 localhost" -- i bardzo ładną sesję dostałem.
    > Więc nie żadna tam "implementacja dualna", to po prostu działa.

    Nie, to jest implementacja dualna. Widocznie ten względnie "nowy" x3270
    obsługuje zarówno tryb 3270, jak i VT (NVT, ANSI, czy jak to tam się
    nazywało). Wystarczy sprawdzić w manualu.

    Tamte tn3270 też to robiły - tyle że używając tego drugiego programu,
    telbin.exe :-)

    To jest też do sprawdzenia, ale mam wrażenie, że tamte TN3270 w ogóle
    nie obsługiwały "opcji" telneta - w każdym razie pamiętam, że startowały
    od razu w trybie IBMa.

    > W drugim
    > kierunku też -- z terminala mainframe zdarzało mi się robić telnet na
    > maszynę uniksową.

    Owszem, dzięki programowi "telnet" na tamtej maszynce (np. PLEARN).
    Ten program m.in. emulował terminal DECa, dokonywał m.in. konwersji
    EBCDIC <> ASCII itd.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 107. Data: 2016-05-24 00:50:47
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Tak to wygląda w fizycznym terminalu 3270, określanym kieyś bodaj
    > jako "inteligentny terminal". W przypadku mainframe włączonego do
    > sieci TCP/IP, ta inteligencja siedzi w serwerze terminali, blisko
    > jednostki centralnej. Połączenie zdalnej aplikacji w rodzaju
    > x3270 z tym serwerem, to już zwykły telnet.

    Nie jest to prawda (niezależnie od tego czym jest "zwykły telnet"),
    tn3270 (oraz x3270) normalnie emulowały terminale IBM, z ich zestawami
    znaków, trybem buforowanym itd. Było to natychmiast widoczne przy
    wszelkich "lagach" w sieci (wtedy lag był jeden nieustający) - edycja
    była lokalna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 108. Data: 2016-05-24 00:56:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > albo nie zauwazyl, tylko przekazywal wszystko czego nie rozpoznal jak
    > leci i emulator w jego oknie w miare dobrze pokazal :-)

    Tak by się nie dało.
    To było zrobione po to, by zalogować się wcześniej (login:/Password:) na
    koncentratorze terminali czy na innej bramce. Tyle że dawno temu nie
    emulowało to VTx, co najwyżej zwykły "liniowy" input.
    Natomiast przełączenie w tryb 3270 jest realizowane przez "opcje".
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 109. Data: 2016-05-24 01:14:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Dzwoniło się (w roku 1990) telefonem z modemem i programem Telix do
    > serwera terminali wystawionego przez IBM 3090.

    A nie "przed IBM"?

    Bo jakby dzwoniło się do IBMa, to po co jakiś "serwer terminali"?
    Wystarczy modem.

    Niejaki IIRC Gandalf(?), to był właśnie taki serwer terminali. I on (być
    może) dokonywał także konwersji między VTx i IBM.

    > No ale on naprawdę nie musi wiele emulować, bo emulacja jest "server
    > side".

    Nie, bo (normalnie przynajmniej) tn3270 łączył się bezpośrednio
    z maszyną IBM, przez TCP, bez pośrednictwa koncentratora terminali.
    Modemy (przypuszczalnie, bo nie musiało tak być) używały koncentratora,
    pewnie z kilku powodów, ale jednym pewnie była właśnie konwersja
    terminali.

    > Sekwencja czasowa była taka, że najpierw zaimplementowano
    > TCP/IP na dużych maszynach, potem zrobiono "jakiś" telnet, a na koniec
    > pełną emulację, której nie potrzeba było więcej, niż w VT-ileś.

    To ostatnie - zdaje się, że na gandalfa można było się połączyć
    telnetem (i następnie m.in. z PLEARNem), więc w ogóle to może być jakaś
    prawda. Było tam kilka pozycji, pewnie jeszcze jakieś frodo, sam itp.
    (zwykłe naskowe maszyny).
    Ale to nie ma nic wspólnego z tn3270.

    > Czyli
    > wyświetlanie lierek i dowolne przemieszcznie kursora. Oczywiście
    > x3270 operuje już kodem ASCII, choć prawdziwy terminal 3270, tak jak
    > sama maszyna, posługuje się zapisem EBCDIC.

    x3270 operuje w ASCII, gdy jest w trybie ASCII :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 110. Data: 2016-05-24 01:27:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > O, to bedzie to
    > ptm2.cc.utu.fi/ftp/network/Oldies/cutcp/Installing%2
    0CUTCP.pdf

    > TN3270.EXE Telnet/Rlogin/Rshell VT102/3278 w/FTP and RCP server

    To jakaś supernowa wersja musi być :-)

    > 7. With tn3270, although it is possible to have multiple vt100 telnet
    > sessions open at the same time, you can only have one
    > 3270 session open at a time.

    ... co wyklucza raczej możliwość, by konwersja na VT102 odbywała się po
    stronie IBMa.

    > Cos mi jeszcze chodzi po glowie, ze bylo haslo tymczasowe, i program
    > je wysylal jakas kombinacja ... Alt-I ? Ale moze to inny program.

    Też mi się tak wydaje, ale nie używałem tej opcji zbyt często.
    Może to była inna wersja, było ich wiele.
    --
    Krzysztof Hałasa