  • 121. Data: 2016-05-24 21:46:41
    Temat: Re: Stacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Uruchomic powinienes. Co najwyzej rezultatu nie zobaczysz :-)

    Zobaczę. Wygląda on tak:

    $ mc
    Unknown terminal: ibm-3270-4-e
    Check the TERM environment variable.
    Also make sure that the terminal is defined in the terminfo database.
    Alternatively, set the TERMCAP environment variable to the desired
    termcap entry.

    > Ale tamten moze to moze inaczej sie dogadywac.
    > musialbys probowac opcji roznych
    > http://linux.die.net/man/1/telnet
    >
    > debug, tracefile, linemode ?
    >
    > Z x3270 serwer pokazuje cos wiecej ?

    No jasne! Pokazuje wszystko, co trzeba. Charakterystyczną stronę
    logowania, z tymi wszystkimi asciiartami czy innymi multimediami,
    z linią poleceń na dole i nie mniej charakterystycznym ===>

    > Bo Krzysiek moze miec racje - najpierw sie pokazuje ekran
    > logowania, w czystym ascii.

    Ale to by było kompletnie bez sensu! Transkodować ekran logowania,
    a dalszej sesji nie?!

    > Ale nie osobny program, tylko cos, co moze byc umieszczone pomiedzy
    > unixowym programem, a klientem telnet uzytkownika przezroczyscie.

    Było chyba coś takiego, co potrafiło transkodować gdy łączyło się
    na przykład z DOS-owego terminala z jego pliterkami.

    --
    Jarek

  • 122. Data: 2016-05-24 23:55:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > W manualu słowo "ANSI" nie występuje, czytać całości mi się nie chce. Nie
    > sądzę jednak, by program był tak sprytny, że wmig rozpoznaje z czym się
    > łączy, by mogła nastąpić bifurkacja i manifestacja onej dualności. Łączy
    > się z linuksem -- linux ustawia terminal ibm-3270 i też działa. Operuje
    > przy tym kodami ASCII. Jakoś trudno mi w dualność uwierzyć.

    Takie są fakty, i można o tym przeczytać w manualu x3270 (sprawdziłem) -
    ale nic to.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 123. Data: 2016-05-25 00:13:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Przeszukac pod katem "EBCDIC" moze byc szybkie :-)
    >
    > ftp://ftp.ncsa.uiuc.edu/Telnet/Mac/contributions/tn3
    270/
    > Tu pare razy wystepuje

    Trzeba też pamiętać o tamtych "character generatorach" (ROMach
    z kształem znaków, np. taki 2250 rysował znaki wektorowo) oraz CP
    (code pages).

    > Ale nie osobny program, tylko cos, co moze byc umieszczone pomiedzy
    > unixowym programem, a klientem telnet uzytkownika przezroczyscie.

    Nie ma czegoś takiego.

    > Taki mc czy vi to na stdout wysyla, czy jakos ambitniej swoje dane do
    > terminala wysyla ?

    Wysyła na stdout i stderr, to tego dochodzi termios, ale tam nie ma
    konwersji do EBCDIC.

    > System to musi jakos do sieci skierowac, no i moze gdzies po drodze da
    > sie translowac ?

    Nie, emulator terminala musi to zrobić.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 124. Data: 2016-05-25 00:19:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ze to jakos tam kulawo dzialalo, to mnie nawet nie dziwi - unix rozne
    > terminale obsluguje.
    > Ale potem przestawil w sesji TERM na xterm, uruchomil mc ... i tu sie
    > juz zaczynaja schody.
    >
    > Bo tenze mc zaczyna wtedy wysylac sekwencje sterujace wlasciwe dla
    > xterm/vt220 bodajze, x3270 to odbiera, kompletnie nie rozumie tych
    > sekwencji, ale tekst wyswietla, przynajmniej sie stara ...

    Rozumie, przynajmniej częściowo.

    > No to juz nawet tego wyswietlania tekstu nie jestem pewien :-)
    > Nie wynegocjowal ze "zdalnym" hostem trybu EBCDIC i pozostal w ASCII ?

    Jasne.

    > Zamienia Ebcdic na Ascii, ale podeslanych kodow Ascii nie rozumie,
    > wiec nie zamienia ?

    Dostaje ASCII, wie że to ASCII, więc nie zamienia. Normalnie nie można
    odróżnić ASCII od EBCDIC.

    NVT Mode
    Some hosts use an ASCII front-end to do initial login negotiation, then
    later switch to 3270 mode. x3270 will emulate an ANSI X3.64 terminal
    until the host places it in 3270 mode (telnet BINARY and SEND EOR modes,
    or TN3270E mode negotiation). The emulation is fairly complete; however,
    it is not intended to make x3270 a replacement for xterm(1).

    If the host later negotiates to stop functioning in 3270 mode, x3270
    will return to NVT emulation.

    A tamte starożytne DOSowe TN3270 (przynajmniej pierwsze) tego nie miały,
    od razy wchodziły w tryb 3270, i tyle.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 125. Data: 2016-05-25 11:07:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Rozumie, przynajmniej częściowo.

    W trybie emulacji 3270 nie powinien :-)

    >Jasne.

    >Dostaje ASCII, wie że to ASCII, więc nie zamienia. Normalnie nie
    >można
    >odróżnić ASCII od EBCDIC.

    https://en.wikipedia.org/wiki/EBCDIC
    Taki znak C1 wypada zamienic na 41 aby sie pokazalo A.
    Ale jak sie dostanie 42 ? Puste pole w ebcdic, dobrze byloby zamienic
    na spacje ... ale jak sie nie zamieni wcale, bo nie wiadomo na co, to
    na terminalu ascii bedzie prawidlowe B.

    J.

  • 126. Data: 2016-05-25 11:23:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Zobaczę. Wygląda on tak:

    >$ mc
    >Unknown terminal: ibm-3270-4-e
    >Check the TERM environment variable.

    Ale potem ponoc zrobiles
    TERM=xterm
    mc

    ... i co zobaczyles ?

    Bo tym razem mc powinien sie uruchomic i zaczac normalnie dzialac -
    tzn normalnie dla programu, bo na ekranie kaszanka.

    >Ale to by było kompletnie bez sensu! Transkodować ekran logowania,
    >a dalszej sesji nie?!

    Tak jest. Po to, zeby mogl sie kazdy podlaczyc i zobaczyc "nie ma
    takiego uzytkownika" czy "dalsza praca wymaga emulatora 3270".

    Jak widziales - wydaje sie, ze jest po stronie IBM mozliwosc pracy w
    obu trybach.

    J.

  • 127. Data: 2016-05-25 11:52:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >
    > Bo tym razem mc powinien sie uruchomic i zaczac normalnie dzialac -
    > tzn normalnie dla programu, bo na ekranie kaszanka.

    Uruchomił się, normalnie działał, i względnie normalnie wyglądał.
    To znaczy ramek nie miał, ale żadnej kaszany związanej z różnicami
    między ASCII a EBCDIC nie było.

    > Tak jest. Po to, zeby mogl sie kazdy podlaczyc i zobaczyc "nie ma
    > takiego uzytkownika" czy "dalsza praca wymaga emulatora 3270".

    Ale ekran logowania już wymaga pełnego emulatora 3270!

    > Jak widziales - wydaje sie, ze jest po stronie IBM mozliwosc pracy
    > w obu trybach.

    Widziałem i wiedziałem od zawsze -- w trybie wierszowym i ekranowym.
    Ten wierszowy na pewno jest ASCII, bo można telnetem, można też było
    modemem z konsolą ASCII (np. telix, minicom). W ekranowym wciąż nie
    rozumiem jak wytłumaczyć to, co widziałem. Z założeniem, że lokalny
    terminal x3270 działa w EBCDIC. Nie że się upieram przy tezie z ASCII,
    po prostu nie wiem jak by ta "dualność" mogła być aż tak sprytna.

    Chyba w końcu dojdzie do tego, że sobie zainstaluje u siebie emulator
    mainframe IBM. Jest taki, "Hercules" się nazywa. Podobno bardzo dobrze
    działa. Widział ktoś?

    --
    Jarek

  • 128. Data: 2016-05-25 13:16:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Uruchomił się, normalnie działał, i względnie normalnie wyglądał.
    >To znaczy ramek nie miał, ale żadnej kaszany związanej z różnicami
    >między ASCII a EBCDIC nie było.

    Co imo znaczy, ze ten x3270 pracowal w trybie VTx a nie jako 3270.

> [...]
    >ASCII,
    >po prostu nie wiem jak by ta "dualność" mogła być aż tak sprytna.

    Nie mam pojecia, ale podejrzenia mam dwa:
    -jest cos, co przelacza tryby, i jest uzywane.
    -... a moze w trybie 3270 tekst do umieszczenia musi byc poprzedzony
    jakims znaczkiem specjalnym i emulator juz wie - teraz idzie 3270 .. i
    byc moze nawet ebcdic wlacza.

    Klawisze tez inaczej dzialaja w obu trybach.

    J.

  • 129. Data: 2016-05-25 13:52:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > -... a moze w trybie 3270 tekst do umieszczenia musi byc poprzedzony
    > jakims znaczkiem specjalnym i emulator juz wie - teraz idzie 3270 ..

    Chciałbym wiedzieć co -- i sobie taki przypadek za symulować.

    > Klawisze tez inaczej dzialaja w obu trybach.

    Klawisze o niczym nie świadczą, terminal nie ma lokalnego echa
    (uniksowy, bo 3270 niby ma, nawet więcej niż echo). Jak wciskam
    "A", to program może mi wyświetlić "B".

    Chyba trzeba mi będzie tego Herculesa sobie obstalować.

    --
    Jarek

  • 130. Data: 2016-05-25 19:12:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > Ale jak sie dostanie 42 ? Puste pole w ebcdic, dobrze byloby zamienic
    > na spacje ... ale jak sie nie zamieni wcale, bo nie wiadomo na co, to

    Co tu kombinować, jak jest napisane czarno na białym w manualu.
    --
    Krzysztof Hałasa