  • 131. Data: 2016-05-25 19:15:30
    Temat: Re: Stacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tak jest. Po to, zeby mogl sie kazdy podlaczyc i zobaczyc "nie ma
    > takiego uzytkownika" czy "dalsza praca wymaga emulatora 3270".

    Nie, po to żeby się najpierw zalogować na bramce, która dopiero zestawi
    nam (bez żadnego transkodowania) kanał do głównej maszyny.

    > Jak widziales - wydaje sie, ze jest po stronie IBM mozliwosc pracy w
    > obu trybach.

    Nie słyszałem o niczym takim, ale oczywiście to niczego nie wyklucza.
    Natomiast w praktyce one nie pracowały w trybie uniksowym terminala
    i tyle. Jakby pracowały, to telnet byłby wystarczający (i z odpowiednią
    bramką - był).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 132. Data: 2016-05-25 22:39:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Nie słyszałem o niczym takim, ale oczywiście to niczego nie wyklucza.

    http://www-01.ibm.com/support/docview.wss?uid=isg1PQ
    52739

    >Natomiast w praktyce one nie pracowały w trybie uniksowym terminala
    >i tyle. Jakby pracowały, to telnet byłby wystarczający (i z
    >odpowiednią
    >bramką - był).

    Cale oprogramowanie na mainframe IBM bylo dostosowane do 3270.

    Co oczywiscie nie wyklucza emulacji - na bramce, czy nawet na
    mainframe...

    J.

  • 133. Data: 2016-05-25 22:44:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Chciałbym wiedzieć co -- i sobie taki przypadek za symulować.

    To popatrz na opcje telneta, albo sobie rozbuduj debug mode.
    Mozna tez jakims snifferem ..

    >Klawisze o niczym nie świadczą, terminal nie ma lokalnego echa
    >(uniksowy, bo 3270 niby ma, nawet więcej niż echo). Jak wciskam
    >"A", to program może mi wyświetlić "B".

    Jak wciskasz A, to VTx/xterm/ansi wysyla A, czy tam B.
    A 3270 nic nie wysyla.
    I to jest ta roznica.

    Po czym wysyla ... nawet caly ekran moze wyslac naraz.

    J.

  • 134. Data: 2016-05-26 10:18:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > To popatrz na opcje telneta, albo sobie rozbuduj debug mode.
    > Mozna tez jakims snifferem ..

    Najpierw bym musiał mieć co podsłuchiwać. Konkretnie sesję między
    mainframe a x3270, bo to dla mnie jest niejasne. Tyle że ja nie
    mam mainframe na strychu, więc trudno będzie.

    Przypomniało mi się jeszcze, że do dużego IBM łączyłem się też
    z pecetów z systemem OS/2. Nie pojedynczym programem w rodzaju
    x3270 -- tam był jakiś kombajn o nazwie "Connection Manager" czy
    podobnie. Działał niesłychanie szybko, mam wrażenie, że ekrany
    rysowały się w mgnieniu oka, a na zwykłym 3270 proces trwał
    chwilę i był widoczny. Ale na pewno fantastycznie działało
    przesyłanie plików między systemami. Nie pamiętam już co i gdzie
    trzeba było napisać, w co kliknąć, ale megabajty przeskakiwały
    błyskwicznie. Bez OS/2 dane kolebały się lokalnym modemem
    z prędkością w rodzaju 2400, 9600 aż w końcu 38400. Jak to było
    ze sobą połączone, czy zwykłym LAN z TCP/IP, czy czymś bliższym
    sieci terminalowej -- tego też nie wiem.

    --
    Jarek

  • 135. Data: 2016-05-26 14:28:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > http://www-01.ibm.com/support/docview.wss?uid=isg1PQ
    52739

    Nooo, ale spójrz na datę :-)

    > Cale oprogramowanie na mainframe IBM bylo dostosowane do 3270.

    Właśnie. Dlatego wszyscy używali TN3270 i było ok, podobnie jak telnet
    był ok z połączeniu z maszyną np. uniksową czy innym np. pedepem.

    > Co oczywiscie nie wyklucza emulacji - na bramce, czy nawet na
    > mainframe...

    Jasne. I, jak widać, nawet (przynajmniej szczątkowo) taka emulacja
    obecnie istnieje.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 136. Data: 2016-05-26 17:48:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 26 May 2016 14:28:49 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
    52739
    > Nooo, ale spójrz na datę :-)

    Wiem, nowka sztuka.
    Ale protokol telneta sie chyba tak bardzo nie zmienil :-)

    J.

  • 137. Data: 2016-05-27 18:37:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Wiem, nowka sztuka.
    > Ale protokol telneta sie chyba tak bardzo nie zmienil :-)

    Pewnie nie, bo kto go miałby zmieniać (w ogóle używać)?
    Ale szczegóły kodu do obsługi terminala na mainframe - mogły.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 138. Data: 2016-06-02 16:10:21
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    " ąćęłńóśźż" news:nhcprf$dpt$1@node2.news.atman.pl
    > Mam UPC, może zalezy, jaki aparat podłączysz

    W rozważaniu bierzemy dotychczasowy aparat podłączony do POTS i przepinamy
    na UPC i nie chciałbym usłyszeć rozczarowania, że ten sam aparat, a
    rozmówców słyszę ciszej i oni mnie także. To będzie oznaczać, że nie jest to
    w pełni kompatybilne z POTS skoro ten sam sygnał na wejście dostaje i
    przychodzący ze świata ma nadal ten sam, a efekt dźwiękowy inny.

    > mnie nieco denerwuje zupełna cisza, gdy jest cicho

    Pewnie to działa jak bramka szumu ;) w niektórych systemach nagłośnień -
    mówi słychać go z szumem otoczenia, przestaje mówić słychać, że po ~1sek
    szum też znika - w kościołach tak wielu teraz jest.
    Kompletna cisza inna niż szumek analogowej linii faktycznie może być myląca
    i jakaś taka nieswoja.

    > W UPC abo jest tańsze (szczególnie multilinia biznes 20 zł + vat),
    > ale modem sporo prądu rżnie (bo to taki modem do wszystkiego 3 w jednym).

    Jak już masz neta to zakładam, że odpalenie VoIp na nim nie pociągnie więcej
    niż dodatkowe 1W.
    Obecnie za 20zł jak bierzesz jako drugą usługę, masz no limit do wszystkich
    w PL.

    > Jakbyś nie wiedział, że to VoIP, to byś się nie domyslił,
    > ja mam na tym faks i śmiga bardzo pewnie i szybko zwykle na 33600 bps

    Na POTS faxy potrafią się wyżej synchronizować? Nie miałem faxu w domu więc
    nie znam zagadnienia. Czyli na POTS jest inny sposób transmisji faxów?

  • 139. Data: 2016-06-02 16:12:40
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "nadir" news:573a666a$0$682$65785112@news.neostrada.pl

    > To zależy co rozumiesz przez lepszy?

    Lepszy, bo nie złapie echa z niezaplanowanego opóźnienia przesyłu, czkawki
    (?)
    I zauważyłem przypadłość, że dzowniąc z POTS-a orange na upc zdarza się, że
    czasami system twierdzi, że nr upc jest zajęty. Gdy w końcu się dodzwonisz
    posiadacz nr upc twierdzi, że nigdzie nie dzwonił ani do niego nie dzwoniono
    aby linia miała być zajęta dla innych. Jakieś wąskie gardło tego upc?
    Podobnie ma play ze swoimi na 2G, słuchawka leży nieużywana, zalogowana, a
    próbujący się dodzwonić dostaje info, że numer jest ponoć zajęty...

  • 140. Data: 2016-06-02 16:22:31
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    > Nie potwierdzam -- Play i na stałe ustawiona Era i echa nie ma.

    No tak, bo przecież korzystasz z tego samego węzła krakowskiego co ja....
    W Krakowie mają z tym problem i stąd trzeba ciągle się przełączać ręcznie z
    powrotem na play w przypadku 2G (na 3G nie ma takich problemów). Oczywiście
    nie jest to zjawisko występujące 24/24h, po prostu wypada gorszy moment dnia
    i wtedy nagle masz echo, dwie godziny później rozmowa idzie znośnie. Z
    punktu widzenia użytkownika można przypuszczać, że TM traktuje Play jako
    "szkodnika" więc i niższy priorytet widocznie dostają słuchawki play-a lub
    mają kiepski styk wymiany ruchu TM-Play i się dławi w godzinach szczytu - i
    stąd echo. A system mają tak skonfigurowany, że można odnieść wrażenie, że
    to TM jest siecią macierzystą dla słuchawki Play, a swoje bazy Play traktuje
    jako roaming, bo ciągle wywala z Play-a na rzecz bazy TM. I nieważne, że
    znajdujesz się w okręgu 500m w którym postawione są 4 bazy play, a 2 TM.
    System działa tak jakby to TM miało w Krakowie 1000stacji bazowych a Play
    1szt......
    Wygląda to na zamierzoną, przemiliczaną konfigurację "wywalać wszystko na
    roaming, żebyśmy mieli jak najwięcej pasma dla neta".