  • 11. Data: 2015-04-18 17:33:38
    Temat: Re: Stara różnicówka ?
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...com>

    W dniu 2015-04-18 o 14:49, PeJot pisze:
    > Czołem.
    >
    > Prosty temat: czy wyłącznik różnicowo-prądowy, dajmy na to Siemens, po
    > 13 latach normalnej eksploatacji w mieszkaniu ma prawo zacząć wariować,
    > czy z definicji należy szukać upływu w instalacji ? Wyskakuje kompletnie
    > bez przyczyny i związku z aktualnie używanymi sprzętami.

    Może wariować, ale nie powinien. Ja mam 20-letni FAEL, jeszcze starego
    typu, zajmujący 3 pola na rozdzielnicy i on trzyma parametry idealnie.

    Jeśli ten twój to jest może różnicowo-nadprądowy to one często ulegają
    awarii w sekcji nadprądowej.

  • 12. Data: 2015-04-18 17:57:32
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-18 o 17:33, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Jeśli ten twój to jest może różnicowo-nadprądowy to one często ulegają
    > awarii w sekcji nadprądowej.

    Ano jest. Jakie są konsekwencje ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2015-04-18 18:06:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    Saturday, April 18, 2015, 3:29:05 PM, you wrote:

    > Tematu nie znam, wszystkiego nie czytam. Mysz została odkryta
    > przypadkowo, czy w trakcie zakrojonych na szeroką skalę poszukiwań ?

    Najpierw zlokalizowano, że winnym zamieszania jest ekspres. Mysz
    została zlokalizowana po zdjęciu obudowy. Przy okazji wyszedł brak
    wyobraźnie producenta - obudowa miała otwory w takich miejscach, do
    których człowiek nie mógł włożyć paluchów. Ale mysz wlazła bez
    problemu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2015-04-18 18:07:00
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-18 o 16:12, t-1 pisze:

    > Np. tu opisują jakie i kiedy:
    > http://www.cerpom.pl/Cz%C4%99stotliwo%C5%9B%C4%87-po
    miar%C3%B3w.php

    Wzywać elektryka prywatnie czy na koszt spółdzielni ? Może jednak
    wcześniej samemu poszukać, sprzęt do pomiaru rezystancji izolacji bym
    pożyczył.

    II sprawa: nie podoba mi się że w całej instalacji jest jedna,
    trójfazowa różnicówka. Chciałbym rozdzielić to np. na 3 odrębne fazy,
    albo na obwody kuchnia, łazienka, reszta. Jak to zrobić legalnie -
    zgłaszać w spółdzielni, administracji ? Skrzynka z różnicówką w mieszkaniu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 15. Data: 2015-04-18 18:31:55
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Najpierw zlokalizowano, że winnym zamieszania jest ekspres.

    Metodą eliminacji ? Jak ustrojstwo ma trwały upływ to się da zrobić.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2015-04-18 18:54:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    Saturday, April 18, 2015, 6:31:55 PM, you wrote:

    > Metodą eliminacji ?

    Tak - po kolei odłączając obwody a potem w obwodzie urządzenia. Ale
    odłączanie obwodów nie pomaga zlokalizować przebić PE do N :(

    > Jak ustrojstwo ma trwały upływ to się da zrobić.

    Na tyle trwały, że dało się zlokalizować.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2015-04-18 20:26:43
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-04-18 o 18:07, PeJot pisze:

> [...]
    > albo na obwody kuchnia, łazienka, reszta. Jak to zrobić legalnie -
    > zgłaszać w spółdzielni, administracji ? Skrzynka z różnicówką w mieszkaniu.

    Spółdzielnia powinna zlecać okresowo wykonanie pomiarów elektrycznych.
    Formalnie, aby pomiary były wykonane jak należy, elektryk musi mieć
    uprawnienia pomiarowe a to jest wyższy stopień wtajemniczenia niż
    uprawnienia montera.
    Jednak często sprowadza się to do pomiarów po łebkach obwodów zerowania
    (podłączenia bolców w gniazdkach).
    Wystarczyło by przy takich zleconych pomiarach zwrócić wykonującemu je
    uwagę na problemy. Choć nie wiem czy by nie chciał dodatkowej opłaty
    gdyby coś trzeba było zreperować czy wymienić. W końcu to instalacja
    prywatna jeśli mieszkanie własnościowe.

    Rozumiem, że obecnie sprawa jest pilna (awaryjna).
    Zabezpieczanie wszystkich jednofazowych odbiorników jednym wyłącznikiem
    różnicowo-prądowym to faktycznie kiepskie w eksploatacji rozwiązanie,
    stosowane czasem w celach oszczędnościowych. Ale masz chyba jakiś piec
    czy kuchnię?
    W swoim mieszkaniu (za licznikiem) możesz sobie pomierzyć, naprawić a
    nawet przebudować instalację sam, jeśli potrafisz a więc wiesz co i jak
    robić i masz świadomość że prąd może w trakcie prac lub później zrobić
    komuś krzywdę. Nie jest to jak na razie przestępstwo.
    Chociaż może grozić problemami, gdy nie daj Boże dom się później spali
    lub kogoś zabije.

  • 18. Data: 2015-04-18 20:33:19
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...com>

    W dniu 2015-04-18 o 17:57, PeJot pisze:

    > Ano jest. Jakie są konsekwencje ?

    Umierające nadprądowe wyłączają prąd same z siebie co pewien czas, bez
    wyraźnego powodu. Koniec będzie taki, że w ogóle nie będzie się dało
    włączyć, bo wyłączać będzie od razu.

  • 19. Data: 2015-04-18 21:45:38
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-18 o 20:26, t-1 pisze:

    > Rozumiem, że obecnie sprawa jest pilna (awaryjna).

    Niestety tak, bo różnicówka wywaliła już któryś z rzędu raz w ciągu
    miesiąca.

> [...]
    > różnicowo-prądowym to faktycznie kiepskie w eksploatacji rozwiązanie,
    > stosowane czasem w celach oszczędnościowych. Ale masz chyba jakiś piec

    No jasne. Kocioł CO i zmywarka są podejrzane co do upływu.

> [...]
    > robić i masz świadomość że prąd może w trakcie prac lub później zrobić
    > komuś krzywdę. Nie jest to jak na razie przestępstwo.

    OK, więc myślę nad tym żeby rozbić 3 fazy na 3 różnicówki. Pewnie że
    wolałbym rozbić instalację na 3 obwody kuchnia, łazienka, reszta, ale to
    jest grubsza robota, bo obwody są wymieszane, a ja nie mam nawet planów
    instalacji. Skoro obecna różnicówka ma człon nadprądowy 40 A, to i 3
    pojedyncze taki człon muszą mieć.

    Chwila, zdaje się że mam gdzieś w przydasiach 1 różnicówkę 1f. A co
    myślisz o tym by *na próbę* puścić jedną losowo wybraną fazę przez tę r.
    1 fazową, a 2 pozostałe przez obecną r. 3 fazową ? Wydaje mi się że w
    ten sposób mógłbym na zasadzie losowej w końcu wyodrębnić fazę na której
    jest upływ ( o ile jest faktycznie na jednej fazie, a nie na 2 lub 3 ) i
    zawęzić obszar poszukiwań. Lepiej byłoby po prostu pójść do sklepu i
    kupić 3 jednakowe różnicówki i założyć, a potem szukać upływu, ale coś
    mi się wydaje że winny jest któryś z domowych sprzętów, a nie różnicówka
    ani instalacja.

    > Chociaż może grozić problemami, gdy nie daj Boże dom się później
    > spali lub kogoś zabije.

    No właśnie, np. ubezpieczyciel mógłby robić problemy gdyby zwietrzył że
    ktoś grzebał w instalacji. Czyli pasowało by żeby taką trwałą przeróbkę
    zrobił ktoś z uprawnieniami i wystawił jakiś papier.

    Jeszcze jedno mi przychodzi do głowy: taką różnicówkę 3 fazową to da się
    sprawdzić w warunkach warsztatowych ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 20. Data: 2015-04-18 21:48:03
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-18 o 20:33, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Umierające nadprądowe wyłączają prąd same z siebie co pewien czas, bez
    > wyraźnego powodu.

    Kurcze, to tak jak u mnie.

    > Koniec będzie taki, że w ogóle nie będzie się dało
    > włączyć, bo wyłączać będzie od razu.

    I takiej różnicówki nie da się sprawdzić na tę okoliczność ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem