  • 21. Data: 2015-04-18 22:07:58
    Temat: Re: Stara różnicówka ?
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...com>

    W dniu 2015-04-18 o 21:48, PeJot pisze:

    > Kurcze, to tak jak u mnie.

    > I takiej różnicówki nie da się sprawdzić na tę okoliczność ?

    A jak ta różnicówka ma - osobną dźwigienki nadprądową i różnicową, czy
    wspólne?

    Bo główną przyczyną śmierci wyłączników nadprądowych jest częste
    eksploatowanie ich blisko ich wartości zadziałania. Wówczas wyzwalacz
    bimetalowy stale jest nagrzany i najwyraźniej mu to służy.

  • 22. Data: 2015-04-18 22:10:44
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-18 o 17:57, PeJot pisze:

    > Ano jest.

    Jednak członu nadprądowego *nie ma*, dopiero odszyfrowałem zatarte
    oznaczenie. Podejrzany wygląda tak:

    http://www.plccenter.co.uk/en-GB/Buy/SIEMENS/5SM1344
    0

    Oznaczenie RCCB mówi wszystko.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 23. Data: 2015-04-18 22:12:07
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-18 o 22:07, Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > eksploatowanie ich blisko ich wartości zadziałania. Wówczas wyzwalacz
    > bimetalowy stale jest nagrzany i najwyraźniej mu to służy.

    Członu nadprądowego nie ma na pewno, dopiero odczytałem zatarte
    oznakowanie RCCB.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 24. Data: 2015-04-19 01:38:16
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...com>

    W dniu 2015-04-18 o 22:10, PeJot pisze:

    > Jednak członu nadprądowego *nie ma*, dopiero odszyfrowałem zatarte
> [...]

    Ja miałem kiedyś dwukrotnie problem z jedną różnicówką - wywalała bez
    sensu - w momencie załączenia urządzenia na obwodzie nie chronionym
    przez nią. Z tuzin elektryków mądrzyło się i wszyscy polegli na tym, z
    jakiego powodu wyrzuca, skoro załączane jest urządzenie poza chronionym
    obwodem.

    Przyczyna okazała się taka - przepięcie w instalacji przy załączaniu
    obciążenia indukcyjnego. Raz to był wentylatorek w okapie kuchennym,
    drugi raz w łazience. W pierwszym przypadku założyłem kondensator od
    odkurzacza, w drugim przypadku jakiś styrofleks. Problem zniknął a
    stałem się ekspertem od rozwiązywania problemów z przepięciami przez
    wieszanie kondensatorów :D Swoją drogą, ciekawe kto dopuścił do
    sprzedaży urządzenia bez kondensatorów pz. Przecież taki zwykły Kowalski
    nie będzie umiał sobie z tym poradzić i tuzin elektryków też nie miał
    pojęcia jak to ugryźć.

  • 25. Data: 2015-04-19 08:29:30
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-19 o 01:38, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > Swoją drogą, ciekawe kto dopuścił do
    > sprzedaży urządzenia bez kondensatorów pz.

    Pewnie ten co ustala dopuszczalne poziomy zakłóceń *ciągłych*. Goły
    silnik indukcyjny z definicji nie produkuje takowych.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 26. Data: 2015-04-19 10:48:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-04-18 o 15:14, PeJot pisze:

    > To jest najprostsze rozwiązanie, ale wcześniej wolałbym jednak
    > instalację sprawdzić. Mam podejrzenia pewne podejrzenia co do zmywarki.

    Co 5 lat powinien być dokonywany przegląd instalacji oraz pomiary - to
    jest obowiązek ciążący na właścicielu lub administratorze budynku.
    Jeżeli jesteś właścicielem mieszkania to ten obowiązek ciąży na Tobie o
    ile nie stanowi inaczej uchwała wspólnoty lokatorów, która ten obowiązek
    przenosi na administratora.
    Aby być pewnym co jest przyczyną, należy dokonać pomiarów. Poza
    odpowiednimi świadectwami kwalifikacyjnymi w zakresie pomiarowym i
    dozoru, osoba wykonująca te pomiary musi posiadać odpowiednie,
    legalizowane przyrządy. Takiego pomiaru nie wykonasz byle jakim
    miernikiem. Dlatego musisz zatrudnić elektryka, który posiada
    odpowiednie świadectwa kwalifikacyjne: pomiarowe i dozorowe oraz przyrządy.
    Oczywiście różnicówka może źle funkcjonować po tylu latach. Zdarzyło mi
    się wymieniać różnicówki po kilku latach, a nawet miałem przypadki, że
    zaraz po ukończeniu remontu/budowy, nowa różnicówka nadawała się na
    śmietnik. Niestety różnicówki są nienaprawialne i są bardzo wrażliwe na
    wilgoć oraz kurz, zwłaszcza pył gipsowy i tynk.
    Jeżeli masz tylko jedną różnicówkę 3-fazową na całą instalację to
    koniecznie przerób tą instalację tak, aby obwody 1-fazowe były objęte
    różnicówkami 1-fazowymi, ponieważ uszkodzona różnicówka 3-fazowa może
    powodować uszkodzenia urządzeń zasilanych napieciem 230V. Nie chcę tu
    kolejny raz na grupie robić wykładów dlaczego tak się dzieje, ale mi
    uwierz, że tak jest. Jako pomiarowiec spotykałem się wielokrotnie z
    takimi przypadkami.

  • 27. Data: 2015-04-19 12:01:53
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-19 o 10:48, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > miernikiem. Dlatego musisz zatrudnić elektryka, który posiada
    > odpowiednie świadectwa kwalifikacyjne: pomiarowe i dozorowe oraz przyrządy.

    OK, ale w sytuacji gdy różnicówka wywala bez przyczyny raz na jakiś
    czas, poszukiwanie winowajcy przypomina wymaga czasu. ZTCC potrzebny
    jest megaomomierz 500 V DC, a ten prawdopodobnie mam w zasięgu. Tyle że
    tą metodą sprawdzę instalację, a podejrzewam sprzęt do niej przypięty,
    dlatego dochodzenie raczej będę musiał robić sam.

> [...]
    > śmietnik. Niestety różnicówki są nienaprawialne i są bardzo wrażliwe na
    > wilgoć oraz kurz, zwłaszcza pył gipsowy i tynk.

    No, pyłu w rozdzielnicy trochę jest. Ale 12 lat sprzęt funkcjonował bez
    zarzutu.

    > Jeżeli masz tylko jedną różnicówkę 3-fazową na całą instalację to
    > koniecznie przerób tą instalację tak, aby obwody 1-fazowe były objęte
    > różnicówkami 1-fazowymi,

    Jeśli mam mieszkaniu 6 obwodów mam dać aż 6 różnicówek ? To chyba zbytek
    łaski, myślałem co najwyżej o 3 jednofazowych. A w sumie kolejne pytanie
    do praktyków, bo osprzęt elektroinstalacyjny to całkiem nie moja
    działka: które firmy robią przyzwoite różnicówki ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 28. Data: 2015-04-19 12:50:47
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Jednak często sprowadza się to do pomiarów po łebkach obwodów zerowania
    > (podłączenia bolców w gniazdkach).

    No to musialby zmyslac wpisujac cos do protokolu, a jest tego troche. Od
    zamawiajacego pomiary (obowiazkowe), czyli wspolnoty
    mieszkaniowej/spoldzielni/wlasciciela zalezy dopilnowanie tego.
    Od 86 str:
    http://www.sep.com.pl/opracowania/opracowania_wykony
    wanie_pomiarow.pdf

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 29. Data: 2015-04-20 14:18:20
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    PeJot wrote:

> [...]
    > czy z definicji należy szukać upływu w instalacji ? Wyskakuje kompletnie
    > bez przyczyny i związku z aktualnie używanymi sprzętami.

    Ma prawo. Mój 4-letni Legrand również bez powodu zwariował
    i przestał dawać się włączyć, nawet po odłączeniu go od instalacji.
    Godnie zastąpił go Hager... :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 30. Data: 2015-04-20 14:38:56
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2015-04-20 o 14:18, Piotr Wyderski pisze:

    > Ma prawo. Mój 4-letni Legrand również bez powodu zwariował
    > i przestał dawać się włączyć, nawet po odłączeniu go od instalacji.
    > Godnie zastąpił go Hager... :-)

    Jutro wyłącznik idzie do sprawdzenia. Swoją drogą, co by się mogło
    popsuć w różnicówce, żeby zrobiła się nadmiernie czuła ? Magnesy
    osłabły, kurz/brud pod kotwicą przekaźnika, czy co innego ?

    --
    P.Jankisz