  • 1. Data: 2014-09-23 18:07:02
    Temat: Supercap
    Od: Bool <n...@n...com>

    Muszę zrealizować podtrzymanie układu po zaniku napięcia przez około 30 sekund, pobór
    prądu niecałe
    0,4A. Chciałbym to zrealizować na kondensatorze supercap, a właściwie na dwóch bo
    zasilanie wynosi
    5V i nie znalazłem kondensatorów 5,5V o takiej pojemności jaką potrzebuję. Jeśli
    chodzi o kontrolę
    ładowania to fajnie wygląda LTC3226, tylko ta cena. Gdyby był jeden supercap, to od
    biedy chyba
    wystarczyłby rezystor w szereg. Wiem że w przypadku dwóch szeregowo połączonych
    kondensatorów można
    zastosować równolegle rezystory precyzyjnie dobrane, ale to rozwiązanie mnie nie
    przekonuje. Macie
    jakieś pomysły jak można to w inny sposób zrealizować? Dodam że na płytce jest
    mikrokontroler, w
    którym mam jeszcze wolne kilka wejść/wyjść cyfrowych/analogowych.

  • 2. Data: 2014-09-23 18:48:19
    Temat: Re: Supercap
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-09-23 18:07, Bool pisze:
> [...]
    > jak można to w inny sposób zrealizować? Dodam że na płytce jest
    > mikrokontroler, w którym mam jeszcze wolne kilka wejść/wyjść

    UPS do sterownika PLC Beckhoff CX1010 jest zbudowany właśnie z
    Supercapów. Czterech w dodatku szeregowo połączonych.
    Podtrzymuje te 30 sekund przy napięciu 24V ale z czasem jest to coraz
    mniej. Po 6 latach UPS'y nie wstały (2 maszynki). Kondensatory popuchły
    i się prawie wylały. Gdzieś miałem foty.
    W każdym razie balansowanie potencjałem aby było równomiernie o ile
    dobrze pamiętam to tam na tranzystorach było.
    Jakaś przetworniczka do tego bo suma napięć kondenastorów mniejsza niż
    24V - czyli wychodzi na to, że jakieś step-up zrobione za kondensatorami.
    Może tędy droga? Zasilać z 3.3V i jeden supercap a potem step-up do 5V.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2014-09-23 20:02:20
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Bool pisze:
> [...]
    > inny sposób zrealizować? Dodam że na płytce jest mikrokontroler, w
    > którym mam jeszcze wolne kilka wejść/wyjść cyfrowych/analogowych.

    Do czego to doszło.. ładowarka do kondensatora...

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2014-09-24 12:04:31
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > jak można to w inny sposób zrealizować? Dodam że na płytce jest
    > mikrokontroler, w którym mam jeszcze wolne kilka wejść/wyjść
    Można dać kondensatory szeregowo i wzmacniacz operacyjny w konfiguracji
    wtórnika z wyjściem pomiędzy kondensatorami, a na wejście nieodwracające
    dzielnik 1/2 z zasilania.

    Ja tymczasem w podobnej sytuacji dałem capy szeregowo i równolegle do
    każdego rezystor + dioda Zenera (bodajże na 2V4).
    EdiM

  • 5. Data: 2014-09-24 14:41:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    AlexY wrote:

    > Do czego to doszło.. ładowarka do kondensatora...

    Sama ładowarka nie dziwi, kondensatory mają bardzo
    nieprzyjemny początkowy fragment charakterystyki
    ładowania. Im lepszy tym lepsze zwarcie robi. Ale
    po co specjalizowany kontroler? Dla "nieprzemysłowych"
    pojemności powinno wystarczyć źródło prądowe na jfecie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2014-09-25 00:04:40
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > po co specjalizowany kontroler? Dla "nieprzemysłowych"
    > pojemności powinno wystarczyć źródło prądowe na jfecie.

    O ile faktycznie jest tam potrzebne ograniczenie prądowe.

  • 7. Data: 2014-09-25 09:08:17
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2014-09-25 00:04, AlexY pisze:

    > O ile faktycznie jest tam potrzebne ograniczenie prądowe.

    Rozumiem że jesteś zwolennikiem podłączenia w szereg rezystancji i dwóch
    kondensatorów 25F na
    napięcie 2,7V i zasilenie całości z 5V...

    Weź pod uwagę:
    - początkowy prąd ładowania,
    - czas ładowania,
    - rozkład napięć na kondensatorach przy tolerancji 20% i zmianach pojemności w
    czasie.

  • 8. Data: 2014-09-25 18:31:57
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Bool pisze:
    > W dniu 2014-09-25 00:04, AlexY pisze:
    [..]

    > Rozumiem że jesteś zwolennikiem podłączenia w szereg rezystancji i dwóch
    > kondensatorów 25F na napięcie 2,7V i zasilenie całości z 5V...

    Źle rozumiesz

    > Weź pod uwagę:
    > - początkowy prąd ładowania,
    > - czas ładowania,
    > - rozkład napięć na kondensatorach przy tolerancji 20% i zmianach
    > pojemności w czasie.

    Wziąłbym pod uwagę inne rzeczy, np czy źródło wytrzyma ładowanie bez
    ograniczania prądu (np samo w sobie będize takim ograniczeniem).

  • 9. Data: 2014-09-25 18:43:30
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2014-09-25 18:31, AlexY pisze:
    > [..]

    > Źle rozumiesz

    To się podziel na grupie swoim rozwiązaniem jeśli łaska. Źródło napięcia z
    ograniczeniem prądowym?

    > Wziąłbym pod uwagę inne rzeczy, np czy źródło wytrzyma ładowanie bez ograniczania
    prądu (np samo w
    > sobie będize takim ograniczeniem).

    Jakie inne? To co wymieniłeś dotyczy właśnie wymienionego przeze mnie prądu
    ładowania.

  • 10. Data: 2014-09-25 21:19:46
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Bool pisze:

    > To się podziel na grupie swoim rozwiązaniem jeśli łaska. Źródło napięcia
    > z ograniczeniem prądowym?

    Nie podzielę się bo nie ma czym, rozwiązanie trzeba dopasować do
    konkretnych wymagań.

    > Jakie inne? To co wymieniłeś dotyczy właśnie wymienionego przeze mnie
    > prądu ładowania.

    Jak już będę coś na supercapach robił to kryteria będę miał swoje, na
    pewno będzie to zależne od zastosowania. Używając elementu patrz na jego
    parametry a nie na coś co nazwałeś początkowy prąd ładowania.