  • 11. Data: 2018-11-05 23:14:00
    Temat: Re: Szukam płyty pod NAS
    Od: "Roger(OS)" <s...@z...hell>

    Dnia Mon, 5 Nov 2018 22:34:25 +0100, Mateusz Bogusz napisał(a):

    <ciach>
    > Zawsze możesz kupić gotowca od FreeNAS, Synology, QNAP...oni mają takie
    > sprzęty.

    Jestem "majsterklepka", zrobiłem w domu monitoring z routera i kamery z
    laptopa plus sterowanie na krokowcu i mikrokontrolerze ATmegi, tylko po to,
    bym miał frajde, że napisałem program w assemblerze.
    Koszt monitoringu jakieś 5-10zł (router miałem nieuzywany). Tak wiem, że za
    70-200zł kupie w pięknym pudełku to samo, może nawet lepiej działające -
    tylko, że KUPIĘ, a to zrobiłem sam.
    Zajęło mi to dwa tygodnie (głownie nauka podstawowych komend assemblera),
    do tego miesiąc czekania na paczkę z Chin z programatorem - ale zrobiłem i
    mogę teraz budować kolejne jak np. szwagier będzie chciał.
    Mało, kasy, dużo czasu - ale mam.
    Kupić na arregro? 2dni i jest paczka, 30min montowanie i po wszystkim - a
    gdzie frajda?

    Jak ktoś nie wiem czym było/jest freesco:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Freesco

  • 12. Data: 2018-11-05 23:44:38
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jestem "majsterklepka", zrobiłem w domu...
    to po kija sobie utrudniasz zycie portami sata, które muszą byc na
    płycie, nie na karcie wetkniętej do PCI?
    ToMasz

  • 13. Data: 2018-11-06 07:32:42
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 05.11.2018 Roger(OS) <s...@z...hell> napisał/a:

    > Odpalam ZFS na np. https://www.freenas.org/download-freenas-release/, a to
    > potrzebuje potężnych ilości RAM (chyba 2-4GB na 1 Tb hdd)
    > Lub innej dystrybucji Linux'a/Unix'a

    FreeNAS nie jest Linuksem, tylko xBSD (konkretnie bodajże
    FreeBSD).

    Jeśli idziesz w ZFS, zostań przy BSD. Faktycznie, dużo RAM
    jest niezbędne. Jeśli idziesz w Linuksy.. to ja bym wybrał
    inny FS, choć może faktycznie linuksowa implementacja
    już jest totalnie dojrzała? Trzeba by się kiedyś pobawić :-)

    > Kamery przemysłowe na kontrolerze: (nie pamiętam symbolu) - cena około
    > 400zł za kontroler, kamery mam, oczywiście zwykłe IP także będą - dokupię w
    > przyszłości.

    A system wspiera rzeczony kontroler?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 14. Data: 2018-11-06 20:19:15
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-11-05 o 21:54, Roger(OS) pisze:
> [...]
    384/merkmale.html

    > Zastanawiałem sie nad tymi kartami, niestety nie moge znaleźć informacji
    > czy/jak/które modele współpracują z Unixem/Linuxem, a przede wszystkim ZFS
    > czy je poprawnie "zobaczy" i wykryje dyski.

    Widzisz, a wystarczy przeczytać:

    System requirements

    o Windows 7/7-64/8.1/8.1-64/10/10-64, Linux ex Kernel 2.6.x / Kernel 4.x.x

    --
    Irokez

  • 15. Data: 2018-11-07 15:59:32
    Od: "Roger(OS)" <s...@z...hell>

    Dnia Tue, 6 Nov 2018 06:32:42 +0000 (UTC), Dominik Ałaszewski napisał(a):

    > FreeNAS nie jest Linuksem, tylko xBSD (konkretnie bodajże
    > FreeBSD).

    Dokładnie tak jak piszesz, nie wypisywałem tego bo i po co komu te
    informacje.

    > A system wspiera rzeczony kontroler?

    Oczywiście.

    Wracając do tematu.
    Mam kompletny sprzęt (prawie bo bez płyty gł.):
    karty TV/CAM, kamery, RAM, dyski 8x 1TB, 2x 2.5Tb, pudło, zasilacz,
    klawisze, mycha, wentylatory zmodernizowane do podłączenia pod dyski 3,5"
    (tak by utrzymać 30-40*C ), rozdzielacze napięcią pod rzeczone wyżej
    wentylatory, oraz mini centralka do regulacji obrotów wentylatorów wewnątrz
    obudowy jak i na HDD (rezystory za kilka zł) cały sprzęt jest, nie ma tylko
    płyty głównej.

    Widzę, że z używanych ciężko coś dostać spełniającego moje (chyba) niezbyt
    wygórowane wymagania.
    Zostaje mi zatem kupno nowej, z milionem pierdółek które w serwerze NAS
    wykożystane nie będą...

    Patrzyłem nawet w chinach na płyty "przemysłowe" - ceny kosmiczne, a
    różnica taka, iż obsługuje ISA ;-) No i może inne komponenty użyte.

  • 16. Data: 2018-11-07 18:11:59
    Od: "Roger(OS)" <s...@z...hell>

> [...]

    > inny FS, choć może faktycznie linuksowa implementacja
    > już jest totalnie dojrzała? Trzeba by się kiedyś pobawić :-)

    Zgadza się, widzę, że wiesz o czym "gadasz".
    Jak na razie pod pingwinem ZFS kuleje, stąd też wybór padł na BSD, jednakże
    chcę postawić jeden serwer na kilka(naście) lat i tylko dyski zmieniać jak
    potanieją, może procesor za kilka lat...

    Stąd też ta płyta jest tak istotna!
    Musi być stabilna, sprawdzona. To najważniejsza część jeśli nie chcę za
    jakis czas stawiać kolejnych serwerów czy to w firmie czy w domu.

  • 17. Data: 2018-11-07 21:56:25
    Od: Poldek <p...@i...eu>

> [...]
    > monitoring (czyli karta do obsługi kamer oraz karta TV)
    >
    > Ktoś coś poleci? Te na alledrogo wszystkie mają 4-6 złącz sATA.

    Kup sobie NASa - ReadyNAS, Qnap, Synology lub podobny.

    2 dyski spokojnie wystarczają, dla lubiących przesadę są NASy na 4 dyski.

  • 18. Data: 2018-11-08 01:24:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-07, Roger(OS) <s...@z...hell> wrote:
    > Stąd też ta płyta jest tak istotna!
    > Musi być stabilna, sprawdzona. To najważniejsza część jeśli nie chcę za
    > jakis czas stawiać kolejnych serwerów czy to w firmie czy w domu.

    Mam postawionego NASa na takiej płycie:
    https://www.msi.com/Motherboard/C847MS-E33/Specifica
    tion

    To jest stara płyta niestety ale jest bezwentylatorowa i ma aż 3 wolne
    sloty. Dokupiłem do niej 8-portową kartę LSI i SATA mam tam do kupy
    12. Obsługuje do 16G RAMu. Nie wiem czy coś podobnego da się obecnie
    dostac, bo jak jest płyta typu SFF to zwykle nie ma za dużo rozszerzeń,
    ale szedłbym w tym kierunku. Jakas płyta typu microATX z dobrymi
    opiniami i 2-3 wolnymi slotami i do tego wieloportowa karta SATA.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2018-11-08 07:14:36
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 07.11.2018 Roger(OS) <s...@z...hell> napisał/a:

    > Widzę, że z używanych ciężko coś dostać spełniającego moje (chyba) niezbyt
    > wygórowane wymagania.

    Niezobowiązująca uwaga: jeśli nie znajdziesz kompletnego
    rozwiązania można rozważyć rozbicie na 2 komponenty:
    serwer + macierz dyskowa. Niekoniecznie SAN czy iSCSI,
    10Gb Eth spokojnie wydajnościowo da radę (a i mniej
    pewnie jest szansa), choć z używanych masz spore
    szanse na te interfejsy (serwer i macierz).

    Są macierze czy już raczej NASy już z BSD/ZFS
    na pokładzie, a jeśli nie to i tak masz nie najgorsze
    zarządzanie dyskami, czasem też deduplikację.

    A na samym serwerze zrobisz już sobie bez problemu
    monitoring, eftepy i inne, nie martwiąc się o dyski.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 20. Data: 2018-11-08 07:19:07
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 08.11.2018 Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> napisał/a:

    > serwer + macierz dyskowa. Niekoniecznie SAN czy iSCSI,

    Korekta: miało być oczywiście FC, nie SAN :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.