  • 31. Data: 2016-02-13 23:49:14
    Temat: Re: Szybkie interfejsy szeregowe -- dlaczego nie np. EFM-plus zamiast 8b10b?
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2016-02-12 14:38, Piotr Wyderski pisze:

    > Ale to nie są dowolne przełączenia, które możesz wykorzystać
    > wedle woli, np. transmitując 1,25G przełączeń w 0,1s i potem
    > przez 0,9s milczeć, tylko zmiany mogące się dokonać w ściśle
    > określonym slocie czasowym, wyznaczonym przez parametry ADC
    > w PHY karty sieciowej, które z kolei wynikają z opisanych
    > w standardzie minimalnych parametrów kabla w dziedzinie pasma.
    >
    > Ty chcesz zakodować nadmiarową informację w pozycji czasowej
    > impulsu

    Tak.

    > (tj. *kiedy* zaczyna się ciąg trzech jedynek),

    Trzech jedynek, albo czterech, albo pięciu itd. I niech liczba tych
    jedynek też niesie informację.

    > czyli
    > w jego fazie.

    Hmmm...

    > A to wymaga szerszego pasma,

    No i tu się nie zgadzam.
    Myślę, że nie jest zbyt wydumane założenie, że kanał który przeniesie
    impulsy o długości 1*t, 2*t, 3*t...
    przeniesie też impulsy o długości 1.33*t, 1.67*t, 2.33*t...

    pzdr
    mk

  • 32. Data: 2016-02-13 23:59:06
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2016-02-12 13:41, s...@g...com pisze:
    > Ah. Racja. Poczytalem i widze co i jak. Ale tam chyba nadal problemem będzie to aby
    odróżnić czy w danym ciagu jest 4 czy 5 kolejnych "zer".

    > To nie był przytyk do Ciebie.

    Nie odbieram jako przytyk: w wojsku mawiało się: "Najlepszy rezerwisty
    pagon czysty!" ;-)

    > Tak. Innymi słowy ilość zmian sygnału w jednostce czasu.

    > Ano :)

    No to nawiązując do wątku o kostce Rubika takie zadanie:
    Skoro robot jest w stanie ułożyć kostkę z dowolnego stanu początkowego w
    ciągu jednej sekundy, to i jest w takim czasie wstanie wykonać operację
    odwrotną.
    Więc niech robot koduje informację w postaci odpowiedniego "rozkopania"
    kostki i wyrzuca ją co sekundę w kierunku odbiorcy informacji.

    Ile bitów na sekundę, a ile bodów? ;-)

    pzdr
    mk

  • 33. Data: 2016-02-14 00:12:20
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2016-02-12 10:43, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "mk" <reverse_lp.pw@myzskm> napisał w wiadomości

    > Tak myślą tylko ludzie logicznie myślący, ale z patentów żyją prawnicy =
    > wszystko da się opatentować.

    Myślałem, że z patentów żyją przede wszystkim wynalazcy (czy ich
    "opiekuni").
    Więc EFM-plus (czy inne) jest opatentowane nie po to by leżeć w
    szufladzie i robić wszystkim na złość nie mogąc być wdrożone, ale wprost
    przeciwnie: po to by jednak być wdrażane gdzie się da (za odpowiednią
    opłatą oczywiście) i jak najszybciej (bo czas leci).

    > OIDP nie tak dawno w Australii jakiś gość złożył wniosek o patent na
    > wynalazek koła i dostał ten patent.

    I co? Pewnie zarobił na tym kupę kasy?

    > Sam się zdziwił, a że ogólnie zrobił to aby pokazać jak wypaczona
    > została idea patentów to następnie nieodpłatnie udostępnił patent całej
    > ludzkości.

    No właśnie: bo tylko tyle wart był ten patent.

    pzdr
    mk

  • 34. Data: 2016-02-14 00:35:08
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2016-02-11 19:48, Waldek Hebisch pisze:

    > Mysle ze bledne jest milczaco przyjmowane przez ciebie zalozenie
    > ze ograniczeniem jest ilosc zmian sygnalu. Ja mysle ze glownym
    > ograniczniem jest mozliwosc precyzyjnego wykrywania zboczy: ty
    > bys wymagal 3 razy lepszej rozdzielczosci przy wykrywaniu zboczy.
    > Ograniczajac ilosc zboczy pewnie mozna by troche poprawic
    > rozdzielczosc ale nie sadze by to skompensowalo strate na
    > gestosci kodowania.

    Zgadzam się z tym... chociaż wolałbym mówić o precyzji zlokalizowania
    punktu próbkowania sygnału względem zboczy.
    Za lokalizacją zboczy odpowiada układ PLL, który wytwarza sygnał
    zegarowy (lub nawet wiele sygnałów o różnych fazach) i tenże PLL ładnie
    filtruje jittering zboczy. Wczytując się w parametry różnych układów PLL
    producenci obiecują na wyjściu jittering < 1 ps.

    Prawdą jest, że wg tego co proponuję zbliżamy się z punktem próbkowania
    3x w kierunku punktu przełączania i to oczywiście jest problem. Ale też
    patrząc na te wszystkie eye-diagram szybkich linii, są takie ładne :-)
    Jittering wcale nie taki wielki, aż kusi by to próbkować gęściej...

    Proponowałem też, że jeśli kręcić zegara się nie da już, to można
    wprowadzić trzy sygnały zegarowe o przesuniętych fazach... No ale po
    przemyśleniu: przecież prawdopodobnie to rozwiązanie już jest stosowane
    -- przy 8b10b kto wie czy nie ma 10-fazowego taktowania. A ja chcę to
    jeszcze razy 3...

    pzdr
    mk

  • 35. Data: 2016-02-14 01:37:32
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > I co? Pewnie zarobił na tym kupę kasy?

    > No właśnie: bo tylko tyle wart był ten patent.

    No, ale gdyby się uparł i posmarował dobrym papugom? ("połowa wygranej jest
    pana... a nawet 90%, niech stracę")
    Tak o tym patencie czytając pomyślałem sobie, czy dało by się wykorzystać
    takie tam zawiłości patentowe, przeciw organizacjim takim, jak ZAiKS, itd?
    Ale to już chyba NTG...

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 36. Data: 2016-02-16 12:52:14
    Od: Artur <n...@g...com>

    > Ale zauważ, że w EFM-plus mamy gwarancję że sygnał wyjściowy (po
    > przekodowaniu) nie zmieni się częściej niż co trzy bity, więc można

    Na Wikipedii piszą, że dla EFM-plus mogą wystąpić co najmniej dwa zera i co najwyżej
    dziesięć zer między jedynkami. Czyli może być 0010010010000, skąd dane, że zmiana
    stanu może wystąpić nie częściej niż co trzy bity?

  • 37. Data: 2016-02-16 13:12:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >0010010010000,
    >skąd dane, że zmiana stanu może wystąpić nie częściej niż co trzy

    Dalej masz wyjasnienie:
    "This is because bits are encoded with NRZI encoding, or modulo-2
    integration,
    so that a binary one is stored on the disc as a change from a land to
    a pit or a pit to a land, while a binary zero is indicated by no
    change."

    dwa zera to brak zmian, zmiana nastepuje dopiero na trzeciej jedynce.
    Czyli minimalna dlugosc pitu lub landu to 3 bity/jednostki.

    J.

  • 38. Data: 2016-02-16 13:34:49
    Od: Artur <n...@g...com>

> [...]
    >
    > dwa zera to brak zmian, zmiana nastepuje dopiero na trzeciej jedynce.
    > Czyli minimalna dlugosc pitu lub landu to 3 bity/jednostki.

    Racja, nie doczytałem że dalej jest NRZI. No ale jakoś intuicja mówi mi, że gdzieś
    jest haczyk. Pewnie w tych krótszych zboczach..

  • 39. Data: 2016-02-16 13:52:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Racja, nie doczytałem że dalej jest NRZI. No ale jakoś intuicja mówi
    >mi, że gdzieś jest haczyk. Pewnie w tych krótszych zboczach..

    W krotszych zboczach i w przejsciu z kodowania przez obecnosc pita na
    kodowanie przez polozenie pita.

    Tak jakbys mial np na tasmie perforowanej dziurki np 2mm srednicy,
    odstep 1mm czyli rozstaw 3mm, i wychodzi 1/3 bit/mm.

    Dziurki z roznych powodow nie chcesz zmniejszac, ale sie umawiasz ze
    dziurka moze byc normalnie lub milimetr dalej lub 2mm dalej.
    Oczywiscie wymaga to powiekszenia rozstawu do 5 mm.
    Jedna dziurka koduje teraz 2 bity, i mamy 2/5 bit/mm.

    Jest zysk, ale fotodiody trzeba precyzyjniejsze. Tym niemniej nadal
    moga miec 2mm srednicy.

    J.