  • 21. Data: 2016-02-12 15:15:24
    Temat: Re: Szybkie interfejsy szeregowe -- dlaczego nie np. EFM-plus zamiast 8b10b?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Nie calkiem - Ty robiles to na linii krotkiej, to sie bardziej liczy jak
    > filtr RLC.
    > Teraz mamy transmisje, przy ktorych kabel robi sie linia dluga :-)

    To nie ma znaczenia, Jarku. Jedynym istotnym elementem jest black-box
    o zadanym paśmie. A czy to jest drut liczony jako układ o stałych
    rozłożonych, czy inny laser, to tylko zaciemnia sprawę.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2016-02-12 15:23:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale nie zwiekszamy 3 razy, bo z 8 bitow robimy 14 :-)

    Pierwszą wypowiedź zrozumiałem tak, że stosując 8/10 nie zmieniamy czasu
    bitu i tracimy (z 1,25G robi się 1G).
    Natomiast stosując EFM tracimy 2x bo 8 kodujemy na 16 i zyskujemy 3x właśnie
    skracając bit 3 razy (był wzór: 1.25G*3*8/16 = 1.875Gbps).
    Piszę opierając się wyłącznie na tych informacjach.

    > Nie calkiem - Ty robiles to na linii krotkiej,
    Mam 1200m skrętki w szufladzie. To chyba już była linia długa.
    > jak filtr RLC.
    Ta zależność im dłużej stan tym później zbocze bardziej brała się z
    półprzewodników niż z linii.

    > Poza tym jesli zmienisz dlugo trwajacy stan to impuls przeleci po jakims
    > tam czasie, a jesli ten stan bedzie jeszcze dluzej trwal ... to czas
    > powinien byc ten sam.
    Tak, ale coś przeczuwam, że przy transmisjach o które chodzi nigdy nie ma
    długo trwającego stanu, ani tym bardziej jeszcze dłużej trwającego.
    > To przy skracaniu zaczynaja wychodzic cuda :-)
    A wszystkie stany są krótko trwające.
    P.G.

  • 23. Data: 2016-02-12 15:35:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >To nie ma znaczenia, Jarku. Jedynym istotnym elementem jest black-box
    >o zadanym paśmie. A czy to jest drut liczony jako układ o stałych
    >rozłożonych, czy inny laser, to tylko zaciemnia sprawę.

    No nie Piotrze - tzn niby dobrze piszesz, ale diabel tkwi w
    szczegolach.
    Pierwsza sprawa - a jakie jest pasmo kawalka kabla, np koncentrycznego
    ? Gigaherce ?

    Druga - przy wolnozmiennej petli pradowej dominujacy bedzie wplyw
    pojemosci kabla, tzn calkowitej pojemosci.
    Calkiem spora moze wyjsc, a prad musi ja przeladowac.

    Przy szybkozmiennej trzeba bedzie na to popatrzec jak na linie
    transmisyjna - calkiem szybko moze transmitowac, wyjscie moze byc
    opoznione od wejscia o pare bitow, ale duzego napiecia na wyjsciu sie
    nie uzyska. Bo juz na wejsciu bedzie np 20mA*50 ohm = 1V.
    Ktore to 50 ohm przy wolnozmiennnym sygnale w ogole nie ma
    uzasadnienia.

    A raczej polowa, bo trzeba opornik dopasowujacy, a nawet dwa :-)
    Co prawda gdzies tam na wyjsciu linii dlugiej sie ten prad pojawi (tzn
    polowa i jeszcze stlumiona), ale detektor trzeba niskonapieciowy.

    Taki detektor moze by sobie i z wolnozmiennym poradzil rownie dobrze i
    Pawel moglby cos innego napisac :-)

    J.

  • 24. Data: 2016-02-12 15:38:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Przykład ekstremalny: możemy wyzwolić impuls 1ns
    > z rozdzielczością również 1ns i robimy to raz na sekundę.
    > Czekamy tyle nanosekund od umownego początku, ile wynosi
    > wartość elementu do przesłania. Mamy więc zakres 0..999999999
    > (~30 bitów) i przesyłamy element z takiego alfabetu raz
    > na sekundę -- jedna lub dwie zmiany, zależnie jak chcieć
    > to liczyć. Czy to oznacza, że pasmo kabla to 2Hz? :-)

    Nie rozumiem, jak to się ma do tamtego (w sensie pasma, bo w sensie idei
    rozumiem, że to jest to samo tylko bardziej).
    Tam było założenie (nie zakładam, że słuszne), że pasmo kabla decyduje o tym
    jaki najkrótszy impuls można przesłać i kodując tak, aby bity zawsze były co
    najmniej 3 można zwiększyć prędkość 3 razy.
    Tutaj zakładając impuls 1ns (dwie zmiany) zakładamy (przez analogię z
    poprzednim), że kabel ma pasmo wystarczające do przesłania najkrótszego
    impulsu - czyli raczej 1GHz niż 2Hz..
    P.G.

  • 25. Data: 2016-02-12 15:43:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Pierwsza sprawa - a jakie jest pasmo kawalka kabla, np koncentrycznego ?
    > Gigaherce ?

    W kontekście wątku to nie ma znaczenia. Gigabitowy kabel ma mieć IIRC
    pasmo 250MHz na parę przy jakimś tłumieniu i nie jest istotne, czy
    Twój ma więcej. Chodzi o to, że wolno mu mieć dokładnie tyle i dalej
    spełni normy.

    > Druga - przy wolnozmiennej petli pradowej dominujacy bedzie wplyw
    > pojemosci kabla, tzn calkowitej pojemosci.

    Ale to się w końcu wszystko sprowadzi do tłumienia w funkcji
    częstotliwości składowych sygnału i długości kabla (czyli pasma)
    oraz zależności ich fazy od tej częstotliwości (czyli dyspersji).
    Więcej w tym modelu IMO nie ma, jeśli założymy liniowy zakres
    pracy kabla (nie przebija izolacji itp.)

    > Calkiem spora moze wyjsc, a prad musi ja przeladowac.

    Owszem, to i jeszcze cała masa innych efektów tu będzie miała
    udział, ale to efektywnie skończy jako pasmo i dyspersja.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 26. Data: 2016-02-12 15:47:48
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > Tutaj zakładając impuls 1ns (dwie zmiany) zakładamy (przez analogię z
    > poprzednim), że kabel ma pasmo wystarczające do przesłania najkrótszego

    OK, wersja jeszcze bardziej ekstremalna: po zmianie stanu nie wracamy
    już do poprzedniego przez jeszcze jedną sekundę, czyli impuls jest
    długi (w zakresie [1..2) sekund).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 27. Data: 2016-02-12 16:57:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > OK, wersja jeszcze bardziej ekstremalna: po zmianie stanu nie wracamy
    > już do poprzedniego przez jeszcze jedną sekundę, czyli impuls jest
    > długi (w zakresie [1..2) sekund).

    Chyba ogarniam.
    Gdybyś napisał, że z tego, że sygnał ma 1Hz (choć wymagana dokładność zbocza
    1ns) nie można wyciągać wniosku, że da się go przesłać kablem o paśmie 1Hz
    od początku byłoby jasne.
    Ale napisałeś jakby odwrotnie - czy z tego, że sygnałowi zdarzyło się mieć
    1Hz wynika, że kabel ma 1Hz i to mi nie grało.
    P.G.

  • 28. Data: 2016-02-12 20:02:37
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-02-11 o 19:12, mk pisze:

    > Nie! Po przekodowaniu EFM-plus nie będzie w strumieniu bitów żadnego
    > dowolnego wycinka 3-bitowego jak pokazałeś. Po przekodowaniu jest
    > gwarancja, że linia po zmianie stanu, utrzyma swój stan przez co
    > najmniej 3 bity! Stąd bity w linii można 3x upakować i czynnik 3 w moim
    > wzorze.
    Wg mnie nie, zawsze gdzieś się trafi sekwencja szybsza i wtedy pasmo ci
    gwałtownie rośnie. A jeżeli nie to się nie da zakodować bo jak Cię
    zrozumiałem z 8 bitów robisz 16 tak aby minimalna grupa wynosiła 3 bity
    tego samego typu, to oznacza 5 grup + 1 bit czyli de fakto jedna grupa
    ma 4 bity, zgadza się? a to oznacza że możesz zakodaować tylko 2^5
    stanów a to jest mniej niż 2^8, co oznacza że muszą występować grupy
    krótsze 2 lub nawet 1 bitowe, czyli wracamy do tego co napisałem w 1
    poście, przepustowość przy tym samym paśmie spada o połowę.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 29. Data: 2016-02-13 12:03:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tego samego typu, to oznacza 5 grup + 1 bit czyli de fakto jedna grupa ma
    > 4 bity, zgadza się? a to oznacza że możesz zakodaować tylko 2^5

    2^5 gdy pierwsza grupa jest 4 bity
    2^5 gdy druga jest 4 bity
    nikt też nie zabronił aby były 4 grupy w tym 5 bitowe.

    Nie chce mi się wyszukiwać wszystkich możliwości, ale skoro ktoś to tak
    wymyślił to zapewne się da.
    P.G.

  • 30. Data: 2016-02-13 23:48:59
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2016-02-12 20:02, janusz_k pisze:

> [...]
    > tego samego typu, to oznacza 5 grup + 1 bit czyli de fakto jedna grupa
    > ma 4 bity, zgadza się? a to oznacza że możesz zakodaować tylko 2^5

    Przyznaję, że nie potrafię zrozumieć Twojego wywodu.

    > co oznacza że muszą występować grupy
    > krótsze 2 lub nawet 1 bitowe, czyli wracamy do tego co napisałem w 1
    > poście, przepustowość przy tym samym paśmie spada o połowę.

    Powtarzam: przekodowanie EFM-plus daje gwarancję niezmienności stanu
    linii częściej niż co 3 bity. I to nie jest jakaś cecha uboczna, ale
    właśnie wokół tej cechy EFM-plus został zaprojektowany.

    Ok... rozumiem, że masz wątpliwości wynikające z tego, że 16 bitów kodu
    wyjściowego, po narzuceniu ograniczenia, że stan linii ma być utrzymany
    przez co najmniej przez 3 bity (ale nie dłużej niż 11), nie da 256
    możliwości, które potrzebne są do reprezentowania 8-bitów ciągu przed
    przekodowaniem. Dodatkowo jeszcze ograniczenie, że po sklejeniu dwóch
    dowolnych 16 bitowych kodów wyjściowych również nie będzie naruszona
    poprzednia reguła.

    No to przeprowadziłem trochę obliczeń...
    Z punktu kombinatoryki problem jest podobny do problemu obliczenia "na
    ile sposobów można wejść po schodach", gdzie dana jest liczba schodów
    przy czym można wykonywać krok zwykły, gdzie posuwamy się o jeden
    stopień, albo krok długi, gdzie posuwamy się o dwa stopnie.
    Problem rozwiązuje się poprzez odkrycie reguły rekurencyjnej: liczba
    możliwych sposobów dotarcia do stopnia n jest równa f(n) = f(n-1)+f(n-2).
    Od razu też widać bezpośredni związek z ciągiem Fibonacciego.

    Nasz problem jest nieco inny: dozwolone są tylko kroki w których
    pokonujemy od 3 stopni do 11 w jednym kroku :-) (ktoś tu ostatnio
    narzekał na idealnie okrągłe krowy o nieskończenie małej średnicy).
    Z racji tego, że już samo wyprowadzenie wzoru na n-ty element ciągu
    Fibonacciego trywialne nie jest, to uznałem, że tym bardziej trywialne
    nie będzie dla naszego problemu. Więc sięgnąłem po rozwiązanie
    algorytmiczne i sporządziłem na kolanie mały programik to obliczający.

    I faktycznie wejść na 16 stopni, przy ww. ograniczeniu, da się na 83
    sposoby, czyli to odpowiada log2(83) = 6.375... bitów.
    No i gdyby się tu zatrzymać, miałbyś rację -- nie da się.

    No ale sprawdźmy na ile sposobów da się wejść na 32 stopni przy ww.
    ograniczeniu.
    Odpowiedź brzmi: 33961
    czyli log2(33961) = 15.0516 bitów. Wciąż nie... ale już prawie.

    No to 64 stopnie.
    Liczba możliwych sposobów wejść ok. 5.62 mld
    czyli log2(5.63 mld) = 32.3891 bitów. DA SIĘ!
    Strumień 64 bitów przekodowanych jest w stanie nieść 32 bity danych
    oryginalnych!

    Gdyby jeszcze interesowało kogoś opcja 512 schodów...
    Liczba sposobów 6.57*10^82
    Log2(6.57*10^82) = 275.114 bitów.
    Czyli widać, że EFM-plus nie jest optymalny bo da nam tutaj możliwość
    przeniesienia "jedynie" 256 bitów. Daje on jednak ekstra DC-free i po
    prostu, domniemuję, daje się go efektywnie zaimplementować.

    Nie znam szczegółów pryncypiów działania EFM-plus, ale nie działa on na
    zasadzie prostej "look-up table" 8->16 bitów. Wg wiki po każdym
    przekodowaniu 8->16 zapamiętywany jest stan w 4-stanowej maszynie i stan
    ten jest uwzględniany w kolejnym przekodowaniu 8->16.

    pzdr
    mk