  • 41. Data: 2019-01-31 17:18:23
    Temat: Re: Telewizor jako monitor
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>
    w artykule <news:5c52d521$0$514$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

    > No nie wiem. Odcinek Allo Allo widziałem wczoraj z bocznymi czarnymi
    > paskami. Za to parę miesięcy temu mignął mi w tvp Znachor nadawany w
    > czarnej ramce (sic!). Znaczy klatka o proporcjach kinowych umieszczona w
    > kadrze tv 4:3 z paskami na górze i dole, a potem zamieniona na 16:9 przez
    > dodanie czarnych pasków po bokach. Nawet zdjęcie zrobiłem.

    ,,Znachora" i wiele innych filmów w TVP cały czas tak nadają, a ogólnie to
    zależy od stacji telewizyjnej i od nadawanego widowiska.

    W przypadku TVP celowo nadaje się nagrania zarejestrowane kiedyś
    w telekinie, aby utrzymać znośną jakość sygnału HD, bo w jeden multipleks
    jest upchniętych więcej kanałów niż powinno. W tej chwili są to 3 kanały
    HD i 4 kanały SD, czyli o 2 kanały SD (albo jeden HD) za dużo. W przypadku
    ,,Znachora" inaczej się tego nie da wytłumaczyć, bo na kanałach HD nadają go
    z nagrania HD zrekonstruowanego cyfrowo.

    Inne stacje starsze seriale i filmy nadają raczej z wydanego później nośnika
    optycznego, a nie z archiwalnej taśmy telekina. Kanał SD odpowiada jakości
    DVD, więc w grę wchodzi tylko konwersja z MPEG2 (plus strumienie audio i
    napisów) na ts/MPEG42 i zmuksowanie tego z EPG, telegazetą i co tam jeszcze
    dochodzi, np. oddzielny strumień audio z dubbingiem czy lektorem, bo na
    nośniku optycznym brak wersji polskiej lub stacja woli własną wersję.
    Ale ja się nie znam, nie wiem nawet, co z tego robi stacja telewizyjna,
    a co operator nadajników (Emitel).

    Największy problem jest z materiałami dokumentalnymi z okresu przejściowego,
    gdzie pomieszane są nagrania z różnymi formatami obrazu, głównie 4:3 i 16:9,
    a oryginały są i analogowe, i cyfrowe. Wydaje się, że w większości takich
    przypadków nikt się nie bawi w pełną rekonstrukcję cyfrową i ponowny montaż
    fragmentów o różnych formatach. W wielu przypadkach nawet nie ma dostępu do
    oryginalnego materiału źródłowego, w archiwum jest tylko zmontowane końcowe
    nagranie.

    Innym problemem jest rekonstrukcja cyfrowa ze zmianą formatu z oryginalnego
    4:3 (TV i stare filmy) czy 21:9 (filmy szerokoekranowe) do panoramicznego
    16:9. W pierwszym przypadku obcina ludziom głowy i nogi oraz giną szczegóły
    u góry i u dołu obrazu, w drugim przypadku giną szczegóły po bokach. W obu
    przypadkach obcinane są też napisy. Szczegóły mogą być istotne dla dalszego
    rozwoju akcji, napisy - dla dokumentacji (kto się wypowiadał, kto wystąpił
    itp.).

    Dziwne, że nikt się nie zajmuje ani jakością tak okaleczonych nagrań, ani
    rozbieżnością czasu emisji z programem nadawanym w EPG czy inymi rozjazdami.
    Ostatnio głośno było tylko o napisach z pasma wspólnego TVP regionalnych
    nadawanych w Gdańsku podczas pogrzebu. Słyszał ktoś, żeby za takie rzeczy
    ukarano którąś stację?

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 42. Data: 2019-01-31 21:42:44
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 30-01-2019 o 17:26, s...@g...com pisze:

    > Zrob test.
    > obejrz pare filmow z jakiejs enki czy polsatu. I policz ile jest czarnych paskow.
    >
    > mnie to do pasji doprowadzalo bo filmy byly panoramiczne, tv jest anoramiczny a
    paski sa nadal

    > I to sa paski nadawane. Znaczy sie material je zawiera, to nie problem z
    dopasowaniem proporcji na tv/dekoderze.

    > Nadawcy w tym zakresie daja ciala niemozebnie.
    >
    > A przynajmniej z rok dwa temu tak bylo. Ale nie sadze aby sie zmienilo bo nawet
    leciwe materialy byly tak nadawane.

    Format kinowy jest jeszcze bardziej panoramiczny od 16:9, dlatego czasem
    na filmie kinowym oglądanym w telewizorze widać czarne paski na górze i
    dole.

    yabba