  • 31. Data: 2016-10-03 16:50:33
    Temat: Re: Transmisja danych - low energy
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 03/10/2016 15:07, J.F. wrote:

    > Takie Malediwy - 400 tys ludzi nie maja, a wtyczek z 10 rodzajow.

    Maldives to ok 1200 wysp rozciągniętych na przestrzeni kilkuset
    kilometrów. Rózne wyspy były na przestrzeni czasów okupowane przez
    róznych najezdzców i tak im zostało... :-)

    W hotelu, w którym byłem, blisko Male, były 2 rózne gniazdka
    wielofunkcyjne, w które dało by się wsadzić 90% wtyczek ale to pewnie
    aby nie utrudniać życia turystom.

    Obecnie standardem strają się gniazdka z USB A, które rozwiązują
    wszelkie problemy niekompatybiności :-)

    c.

  • 32. Data: 2016-10-03 17:07:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale 3f to do wiekszych zastosowan - czyli przychodzi elektryk
    > i instaluje co trzeba.

    Efekt jest taki, że ludzie co jeżdżą po kraju z betoniarką, czy
    innym tego typu ustrojstwem, na ogół w ogóle nie mają wtyczki,
    tylko gołe kabelki, które mocują w gniazdku jakimiś patyczkami.

    > W wiekszosci przypadkow nie przeszkadza.
    > Zarowkom wszystko jedno, grzejnikom wszystko jedno, telewizorom
    > dzisiejszym wszystko jedno,
    > a ze niektore silniki beda sie krecily 20% szybciej czy wolniej ...
    > tez nie takie znow istotne.

    No więce te 20% przeszkadza. W maszynach przemysłowych bardzo,
    a kiedyś powszechne w użyciu gramofony i magnetofony też miały
    silniki asynchroniczne. Nie każdemu jest wszystko jedno, gdy
    mu zaczyna coś śpiewać cieno, kiedy czego innego się spodziwał.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2016-10-03 17:10:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > Maldives to ok 1200 wysp rozciągniętych na przestrzeni kilkuset
    > kilometrów. Rózne wyspy były na przestrzeni czasów okupowane przez
    > róznych najezdzców i tak im zostało... :-)

    I to jest właściwe wytłumaczenie -- każdy najeźdźca i okupant zawsze
    stara się zostawić swoje wtyczki.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2016-10-03 18:08:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >No więce te 20% przeszkadza. W maszynach przemysłowych bardzo,

    smiem twierdzic, ze nie tak znow bardzo. Wiekszosc maszyn bedzie
    pracowac, tylko szybciej lub wolniej.
    Jak jeszcze dostosowane do warunkow i zaprojektowane na 55Hz, to
    raptem 10% szybciej, lub 10% wolniej.

    >a kiedyś powszechne w użyciu gramofony i magnetofony też miały
    >silniki asynchroniczne. Nie każdemu jest wszystko jedno, gdy
    >mu zaczyna coś śpiewać cieno, kiedy czego innego się spodziwał.

    Owszem, 20% to juz sporo.
    10% ... ciekawe, czy by zauwazyl.

    Ale tez dosc dawno pojawily sie tam precyzyjniejsze napedy.

    J.

  • 35. Data: 2016-10-03 18:12:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezar" napisał w wiadomości
    On 03/10/2016 15:07, J.F. wrote:

> [...]
    >aby nie utrudniać życia turystom.

    >Obecnie standardem strają się gniazdka z USB A, które rozwiązują

    A gdzie tam - USB-A niby jakis standard, ale czesto mikro, a czasem
    jeszcze mini sie poniewiera.

    A wchodzi USB-C i dopiero bedzie problem :-)

    J.

  • 36. Data: 2016-10-03 18:18:15
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 03/10/2016 17:12, J.F. wrote:

    > A gdzie tam - USB-A niby jakis standard, ale czesto mikro, a czasem
    > jeszcze mini sie poniewiera.
    >
    > A wchodzi USB-C i dopiero bedzie problem :-)
    >
    > J.

    https://www.tlc-direct.co.uk/Images/Products/size_3/
    AA213SSU.JPG

    mysle o czyms takim. Pewnie kabelek, który konczy się USB C, mini,
    micro, zaczyna się od USB A :-)

    c.

  • 37. Data: 2016-10-03 18:29:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cezar" napisał w wiadomości grup
    On 03/10/2016 17:12, J.F. wrote:

    >https://www.tlc-direct.co.uk/Images/Products/size_3
    /AA213SSU.JPG
    >mysle o czyms takim. Pewnie kabelek, który konczy się USB C, mini,
    >micro, zaczyna się od USB A :-)

    Zapewne takie beda, ale USB-C przewiduje zasilanie negocjowalne i
    napiecia nawet do 20V.

    Wiec w przyszlosci przygotuj sie raczej na gniazdka USB-C, a do tego
    czasem kabelek z wtyczka micro na drugim koncu ...

    J.

  • 38. Data: 2016-10-03 18:42:21
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 03/10/2016 17:29, J.F. wrote:
> [...]
    >
    > Wiec w przyszlosci przygotuj sie raczej na gniazdka USB-C, a do tego
    > czasem kabelek z wtyczka micro na drugim koncu ...

    Te kable dalej mogą zaczyać (i zaczynają) się od USB Type-A. Podnoszenie
    napięcia definiują rózne standardy. Najbardziej znane są Qualcomm Quick
    Charge 1.0 - 4.0
    Nie widziałem jeszcze takich wbudowanych w gniazdko ale na pewno się
    pojawią.

    c.

  • 39. Data: 2016-10-03 18:54:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > smiem twierdzic, ze nie tak znow bardzo. Wiekszosc maszyn bedzie
    > pracowac, tylko szybciej lub wolniej.
    > Jak jeszcze dostosowane do warunkow i zaprojektowane na 55Hz, to
    > raptem 10% szybciej, lub 10% wolniej.

    Operator maszyny, który sę dowie, że ma normę dzienną podniesioną
    o 10 czy 20%, będzie miał inne zdanie. Podobnie też odbierze to
    kapitalista, który nie będzie sie godził na takie uszczuplenie
    przychodów.

    > Owszem, 20% to juz sporo.
    > 10% ... ciekawe, czy by zauwazyl.

    10%, to więcej niż dwa półtony. 20% -- prawie trzy.

    > Ale tez dosc dawno pojawily sie tam precyzyjniejsze napedy.

    Miałem pochodzące stamtąd napędy, wyprodukowane tuż przed pojawieniem
    się płyt CD. Te nieprecyzyjne przetrwły więc do samego końca.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2016-10-03 20:23:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:

    >Operator maszyny, który sę dowie, że ma normę dzienną podniesioną
    >o 10 czy 20%, będzie miał inne zdanie.

    A wcale nie koniecznie - po prostu bedzie krocej czekal az tokarka czy
    frezarka wykonaja zadany posuw.
    Albo i nie bedzie, jesli mu technolog kaze przelozenia zmienic, bo
    narzedzie sie przegrzewa.
    Pompa bedzie pompowac, sprezarka sprezac, wiertarka wiercic ... i
    tylko faktycznie niektore linie moga leciec zbyt szybko :-)

    >10%, to więcej niż dwa półtony. 20% -- prawie trzy.

    I zauwazysz ?
    Nie majac bezposredniego porownania - ot, wkladamy ulubiona plyte, nie
    sluchana od paru dni, i odtwarzamy.

    Taka odchylka to jednak w dzwieku niedopuszczalne (niezaleznie od
    tego, czy zauwazysz :-)), wiec musieli sobie jakos poradzic.
    Dodatkowe stopnie w przekladni ?

    >Miałem pochodzące stamtąd napędy, wyprodukowane tuż przed pojawieniem
    >się płyt CD. Te nieprecyzyjne przetrwły więc do samego końca.

    Na silniku a/synchronicznym ?
    U nas magnetofony kasetowe chyba wszystkie byly pedzone malymi
    silnikami DC.
    Szpulowe ... tam chyba silnik na 220V.
    Gramofony co lepsze w latach 80-tych tez juz mialy naped DC, czasem AC
    z falownika.

    No ale jakos musieli sobie Japonczycy radzic w latach 70-tych, 60-tych
    czy 50-tych.

    Tak czytam, ze Technics w 1969 wprowadzil gramofony direct-drive ...
    to juz chyba musial miec falowniki, bo 50 czy 60Hz to troche za
    szybko.

    Te ~90 biegunow moze by i mogli zrobic, ale przelaczanie 33/45 ...

    Ktos kojarzy modele SP-10, SL-1100 czy SL-1200 ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200
    Hm ... Frequency Generator Servo Control Quartz Lock ... jak to
    pogodzic z tym potencjometrem do regulacji Pitch ?

    J.