  • 41. Data: 2016-10-03 20:49:32
    Temat: Re: Transmisja danych - low energy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A wcale nie koniecznie - po prostu bedzie krocej czekal az tokarka
    > czy frezarka wykonaja zadany posuw.
    > Albo i nie bedzie, jesli mu technolog kaze przelozenia zmienic, bo
    > narzedzie sie przegrzewa.
    > Pompa bedzie pompowac, sprezarka sprezac, wiertarka wiercic ... i
    > tylko faktycznie niektore linie moga leciec zbyt szybko :-)

    Silniki nie napędzają tylko wrzesion, pomp, i sprężarek. Napęd taśm
    produkcyjnych, to też nie wszystko. Dość się napatrzyłem na maszyny,
    które produkuja to i owo. Ludzie kombinują, żeby w jakieś kółko pasowe
    zwiększyć o parę milimetrów, zębatkę zmienić na takż z jednym zębem
    więcej lub mniej -- żeby dobrać optymalne tempo produkcji. Jeden czy
    dwa procent, to juz bywa dużo. Dzisiaj są falowniki, więc łatwiej.
    Ale właśnie falownik pozwala zobaczyć, jak wąskie to optimum bywa.

    > I zauwazysz ?
    > Nie majac bezposredniego porownania - ot, wkladamy ulubiona plyte,
    > nie sluchana od paru dni, i odtwarzamy.

    Zauważę.

    > Taka odchylka to jednak w dzwieku niedopuszczalne (niezaleznie od
    > tego, czy zauwazysz :-)), wiec musieli sobie jakos poradzic.
    > Dodatkowe stopnie w przekladni ?

    Jak byłem w liceum, to kolega przywiózł z wakacji w USA magnetofon.
    Szpulowy. Z silnikiem asynchronicznym. Nagrać i posłuchać -- to się
    dało. Ale żeby odsłuchać taśmy z innego magnetofonu -- wykluczone.
    Znaleźliśmy najlepszą do tego rolkę w napędzie -- i zwiększyliśmy
    jej średnicę za pomocą papieru i epidianu. Pełen sukces.

    > Na silniku a/synchronicznym ?
    > U nas magnetofony kasetowe chyba wszystkie byly pedzone malymi
    > silnikami DC.

    Kasetowe tak, szpulowe miały asynchroniczny.

    > Szpulowe ... tam chyba silnik na 220V.
    > Gramofony co lepsze w latach 80-tych tez juz mialy naped DC,
    > czasem AC z falownika.

    W 80-tych już było CD, a ja pisałem o wcześniejszych. Większość
    miała asynchroniczny.

    > No ale jakos musieli sobie Japonczycy radzic w latach 70-tych,
    > 60-tych czy 50-tych.

    Skoro turbozespoły elektrowni były objęte regionalizacją, to silniki
    patefonów też mogły.

    > Tak czytam, ze Technics w 1969 wprowadzil gramofony direct-drive ...

    Ten direct-drive, to produkt marketingu i bezsens technologiczny.
    Napęd paskiem, prostszy i tańszy, dawał lepsze rezultaty. Mniej
    drgań napędu przenosiło się na igłę.

    > to juz chyba musial miec falowniki, bo 50 czy 60Hz to troche za
    > szybko.

    W każdej reklamie pisali, że stabilizowany kwarcem.

    > Te ~90 biegunow moze by i mogli zrobic, ale przelaczanie 33/45 ...
    >
    > Ktos kojarzy modele SP-10, SL-1100 czy SL-1200 ?
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200
    > Hm ... Frequency Generator Servo Control Quartz Lock ... jak to
    > pogodzic z tym potencjometrem do regulacji Pitch ?

    Marketing nie takie rzeczy potrafi pogodzić.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2016-10-04 14:37:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Zauważę.

    A na jakim utworze ?

    >Skoro turbozespoły elektrowni były objęte regionalizacją, to silniki
    >patefonów też mogły.

    Raczej rolki. Silnika tak prosto nie zmienisz o te 20%.

    No chyba zeby tak ... 12 biegunowy, skoro i tak wolnych obrotow
    potrzeba, a inne 10 biegunowe ?

    >Ten direct-drive, to produkt marketingu i bezsens technologiczny.
    >Napęd paskiem, prostszy i tańszy, dawał lepsze rezultaty. Mniej
    >drgań napędu przenosiło się na igłę.

    Nie wiem, nie mialem ... ale jak widac falowniki juz w 1971 trafily
    pod strzechy (bo w 69 to "professional").

    A przeciez ... naped moze byc wprost na talerz.
    Co prawda jak kojarze, to taki polski gramofon (Daniel ?) z silnikiem
    liniowym mial parametry ciut gorsze niz konkurencja ...

    >Marketing nie takie rzeczy potrafi pogodzić.

    A moze jednak inzynierowie pogodzili ?

    Serwisowke znalazlem
    https://www.manualslib.com/download/387776/Technics-
    Sl-1200mk2.html

    na 19 stronie pogladowo rozrysowane ... ciekawie sie robi

    AN6682 ... pdf to sie pewnie nie dorwie.
    Swoja droga - 1969 i juz uklady na zamowienie ?

    J.

  • 43. Data: 2016-10-04 15:30:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A na jakim utworze ?

    Najprędzej na takim, który już raz słyszałem. Przez te, no, reminiscencje.

    > Nie wiem, nie mialem ... ale jak widac falowniki juz w 1971 trafily
    > pod strzechy (bo w 69 to "professional").
    >
    > A przeciez ... naped moze byc wprost na talerz.

    Właśnie to "wprost na talerz" jest kompletnym nieporozumieniem.
    Bo lepiej jest paskiem.

    > Co prawda jak kojarze, to taki polski gramofon (Daniel ?) z silnikiem
    > liniowym mial parametry ciut gorsze niz konkurencja ...

    Nie wiem co to są tek "parametry". Talerz ma być po prostu ciężki.
    A ramię zamocowane też na czymś ciężkim, by nie łapać drgań z zewnątrz.
    No, i ono samo też ma być porządne. Reszta, to audiofilstwo.

    > A moze jednak inzynierowie pogodzili ?

    Wystatczy, że zrobią kwarcowy zegar.

    > Serwisowke znalazlem
    > https://www.manualslib.com/download/387776/Technics-
    Sl-1200mk2.html

    > na 19 stronie pogladowo rozrysowane ... ciekawie sie robi

    Nie aż tak, bym chciał dokładnie wnikać. Widzę jakieś sprzężenia
    zwrotne -- czyli nie silnik działający synchronicznie z wzorcem
    czasu, tylko jakoś z tym wzorcem porównywany. Widywałem gramofony
    z cyfrowym wyświetlaczem LED (co wtedy uchodziło za kosmiczną
    technologię) pokazującym prędkość w RPM i potencjometrem regulacji
    prędkości. Co wcale takie głupie nie było.

    > AN6682 ... pdf to sie pewnie nie dorwie.
    > Swoja droga - 1969 i juz uklady na zamowienie ?

    A czemu nie? Warunki do tego były lepsze niż teraz. Rzecz droga,
    nie masowa, technika dopiero co oswojona. Kiedyś spodnie też się
    robiło na zamówienie u krawca.

    Jarek

    --
    Proszę pana, ja jestem umysł ścisły, mnie się podobają melodie, ktore
    już raz słyszałem... poprostu. No, to porzez, no, reminiscencje. No

  • 44. Data: 2016-10-04 15:38:35
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    > dostępnych
    >
    > a dlaczego zakladasz ograniczenie maski adresu na /24? w klasie
    > 192.168.0.0 (/16) możesz mieć 65k adresów...

    zawsze można skorzystać z klasy 10.0.0.0/8

    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 45. Data: 2016-10-04 15:47:44
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 04/10/2016 14:38, tck wrote:

    > Użytkownik "Marek" <f...@f...com> napisał w wiadomości

    > zawsze można skorzystać z klasy 10.0.0.0/8

    oj tam... dlaczego się ograniczać do ipv4?

    c.

  • 46. Data: 2016-10-04 16:04:02
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Cezar <c...@B...pl.invalid> napisał(a):
    > oj tam... dlaczego się ograniczać do ipv4?
    > c.

    Dobre pytanie. Ostatnio np. natknąłem się na sieć 6LoWPAN, która
    wykorzystuje właśnie IPv6.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 47. Data: 2016-10-04 16:21:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Najprędzej na takim, który już raz słyszałem. Przez te, no,
    >reminiscencje.

    Raz, to moze byc za malo :-)

    >Właśnie to "wprost na talerz" jest kompletnym nieporozumieniem.
    >Bo lepiej jest paskiem.

    Chodzi mi o rozroznienie, ze u Technicsa to byl silnik pod talerzem,
    a pozniej pojawily sie cewki z boku i na zasadzie silnika liniowego
    napedzaly wprost talerz.

    A w studyjnych konstrukcjach bylo ponoc jeszcze inne rozwiazanie - dwa
    talerze - gorny do plyt lekki, a pod spodem ciezki, stale sie krecacy.
    I sprzeglo miedzy nimi. Dolny zapewnial stabilnosc, a gorny szybkie
    zatrzymanie i ruszanie.

    >Nie wiem co to są tek "parametry". Talerz ma być po prostu ciężki.

    Stabilnosc obrotow, kolysanie dzwieku.
    Talerz byl chyba podobny jak i w innych owczesnych polskich
    konstrukcjach, ale nowy naped jakos gorzej wychodzil niz paskowy.

    Sl-1200mk2.html

    >Nie aż tak, bym chciał dokładnie wnikać. Widzę jakieś sprzężenia
    >zwrotne -- czyli nie silnik działający synchronicznie z wzorcem
    >czasu, tylko jakoś z tym wzorcem porównywany.

    Servo Control w koncu. Ale silnik byc moze synchroniczny, tylko
    kontrolowany dokladniej.
    Tak czy inaczej - kwarc jest i ciekawi mnie jak dolozyli do niego
    potencjometr regulacji obrotow ..

    >Widywałem gramofony
    >z cyfrowym wyświetlaczem LED (co wtedy uchodziło za kosmiczną
    >technologię) pokazującym prędkość w RPM i potencjometrem regulacji
    >prędkości. Co wcale takie głupie nie było.

    Pod warunkiem, ze na koniec plyty predkosc pokazywana jest taka sama
    jak na poczatku :-)

    Poza tym np w radiu wole jednak synteze i 20 pamieci a nie galke i
    czestosciomierz.

    >A czemu nie? Warunki do tego były lepsze niż teraz. Rzecz droga,
    >nie masowa, technika dopiero co oswojona. Kiedyś spodnie też się
    >robiło na zamówienie u krawca.

    Ale krawiec nie zadal 100 tys $ za przygotowanie wykrojow.
    A jesli rzecz nie masowa, to trzeba ten koszt rozbic na malo sztuk.
    Choc Technics to chyba jednak dosc masowa, podejrzewam ze w milionach
    robiony.

    J.

  • 48. Data: 2016-10-04 16:56:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Raz, to moze byc za malo :-)

    Za dużo. W ogóle nie ma się ochoty słuchać tego do końca. Nawet jeden
    raz.

    > Chodzi mi o rozroznienie, ze u Technicsa to byl silnik pod talerzem,
    > a pozniej pojawily sie cewki z boku i na zasadzie silnika liniowego
    > napedzaly wprost talerz.

    A, jeśli to mabyć tylko do celów dydaktycznych, to tak.

> [...]
    > talerze - gorny do plyt lekki, a pod spodem ciezki, stale sie krecacy.
    > I sprzeglo miedzy nimi. Dolny zapewnial stabilnosc, a gorny szybkie

    Radiowych.

    > Stabilnosc obrotow, kolysanie dzwieku.

    To może w "mister-hicie", który miał mały talerzyk z plastiku.
    Przy ciężkim talerzu ani silnik, ani elektronika nie ma siły
    zakołysać.

    > Talerz byl chyba podobny jak i w innych owczesnych polskich
    > konstrukcjach, ale nowy naped jakos gorzej wychodzil niz paskowy.

    Każdy wyjdzie gorzej.

    > Pod warunkiem, ze na koniec plyty predkosc pokazywana jest taka sama
    > jak na poczatku :-)

    Była. Nie maiłem innego gramofonu, niż napędzany silniekiem prądu
    stałego zasilanym ze źródła (mniej więcej) prądowego regulowanego
    potencjometrem. A do tego stroboskop. Dwudziestominutowa stabilność
    jest wystarczająca.

    > Poza tym np w radiu wole jednak synteze i 20 pamieci a nie galke
    > i czestosciomierz.

    Świat był wtedy analogowy.

    > Ale krawiec nie zadal 100 tys $ za przygotowanie wykrojow.

    Żądał. Krawiec mężczyźniany żądał odpowiednika tych stu tysięcy.
    Ponadto miał w ofercie cerowanie, łatanie, a przede wszystkim
    nicowanie. Szybko się przyzwyczailiśmy do tego, że spodnie nie
    są żadną ważną inwestycją.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2016-10-04 17:48:56
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 04/10/2016 15:04, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Dobre pytanie. Ostatnio np. natknąłem się na sieć 6LoWPAN, która
    > wykorzystuje właśnie IPv6.

    a moj dostawca zaczął przydzielać ipv6/64. Jak tu żyć z
    18446744073709551616 adresami?

    ps... co ciekawe ok 20% trafiku idzie po ipv6

    c.

  • 50. Data: 2016-10-06 12:45:42
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Cezar" <c...@B...pl.invalid> napisał w wiadomości
    > a moj dostawca zaczął przydzielać ipv6/64. Jak tu żyć z

    UPC miało od 2012... do dziś nie zrobili. A ja kojarzę, ze w domciu bez
    mostkowania, korzystałem juz z IPv6... na SDI?

    > 18446744073709551616 adresami?

    No co, przydzielisz każdemu ziarnku piasku na świecie tak koło tysiąca - i
    zaśniesz spokojnie :)

    Śmiejmy się z głupich, choć i przewielebnych. - I.Krasicki "Monachomachia"