  • 21. Data: 2015-10-10 22:53:53
    Temat: Re: Transmisja trzecim przewodem przy 230V
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Ręce mi opadły :(

    Dlaczego? Co za różnica dla diody w transoptorze (który pracuje tylko jako
    włącz/wyłącz), czy płynie przez nią 2mA, czy 5mA?

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 22. Data: 2015-10-11 09:23:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-10-10 22:03, Gof wrote:
    > Dałoby się, jest widoczność, zresztą ten trzeci kabel mógłby spokojnie
    > robić za falowód (niedopasowany oczywiście, ale odbiorniki powinny dać
    > sobie radę). Pytanie jaką przewagę ma 433 względem tego mojego prostego
    > rozwiązania...

    Koszt:

    http://allegro.pl/modul-nadajnik-odbiornik-433mhz-rf
    -arm-avr-arduino-i5459472118.html

  • 23. Data: 2015-10-11 12:40:04
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-10 o 22:42, Gof pisze:

    > Układ od strony domu ma wysyłać sygnał włącz/wyłącz, ale układ na zewnątrz
    > ma wysyłać dane o temperaturze do domu (zarówno przy włączonej jak przy
    > wyłączonej pompie).
    >
    > W domu będzie przycisk, tak samo jak na zewnątrz, który będzie włączał lub
    > wyłączał pompę - coś jak układ schodowy, po prostu przycisk będzie ją
    > przełączał. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przycisk ten zwierał trzeci
    > przewód do jednego ze wspólnych, ale nadal mamy problem transmisji choćby
    > w jedną stronę...
    Ok.

    > Cyfrowo sobie to ogarnę, chodzi mi tylko o elektroniczną część.
    No to już dostałeś odpowiedź że wtej wersji nie pójdzie, bo sterujesz
    napięciem,
    zrób to samo ale prądowo, musisz dodać oporniki i tranzystory.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 24. Data: 2015-10-12 09:58:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:3218461852$20151010221921@squadack.com...

    > Cokolwiek zrobisz stałoprądowo, to zawsze będziesz miał fałszowanie
    > spadkami napięć wynikających z obciążenia.

    Tu są dwa stany 0V i 15V. Jeśli odbiornik będzie tak dobrany (rezystorami w
    kolektorach tranzystorów w transoptorach odbiorczych) aby próg odbiornika
    był na 7,5V to odporność na spadki napięć wynikających z obciążenia będzie
    tego rzędu.
    Nie sądzę, aby w stanie ustalonym spadki były większe. Stany przejściowe,
    można programowo wyeliminować. Jeśli tam jest komutator i wynikające z tego
    iskrzenie będzie widać w transmisji to też nie widzę problemu aby przy
    transmisji, która wymaga prędkości 1bod nie dało się tego programowo
    wyeliminować.
    P.G.

  • 25. Data: 2015-10-12 14:30:41
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Dokładnie tak. W sumie nie muszę trzecią, ale celowo kupiłem kabel
    > 3-przewodowy, żeby mieć tą jedną żyłę do wykorzystania.

    Trzeba było kupić 4 albo 5 przewodowy.
    Może połóż obok zwykły kabel telefoniczny albo skrętkę Ethernet i będziesz
    mógl puszczać co chcesz.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 26. Data: 2015-10-12 20:49:31
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    > No to już dostałeś odpowiedź że wtej wersji nie pójdzie, bo sterujesz
    > napięciem,
    > zrób to samo ale prądowo, musisz dodać oporniki i tranzystory.

    Ok, podejście z pętlą prądową.

    http://www.chmurka.net/r/transmission-230v-2.png

    Jak sobie wyobrażam, że to będzie działało:

    1. Gdy OK2 i OK4 będą zamknięte (włączone), prąd będzie płynął przez D1,
    R1, OK2, R4, OK4 i R5. Ominie D2, bo będzie na niej tylko ok. 6.5V
    (spadek na OK2, R4, OK4, R5). Część tego prądu popłynie też przez OK1 i
    OK3, które też będą włączone.

    2. Gdy OK2 lub OK4 zostanie wyłączony (otwarty), pętla też będzie otwarta
    i prąd popłynie przez D1, R1 i D2.

    D2 jest dlatego, że 4N25 przebije się przy 70V, więc żeby do tego nie
    dopuścić, napięcie na tranzystorach w OK2 i OK4 jest ograniczane do tych
    30V. Dodatkowo są zenery D3 i D4, zabezpieczające te tranzystory na
    wypadek przepięć na linii.

    Diody w OK1 i OK3 zabezpieczone są przez D5 i D6.

    Ma szansę działać?

  • 27. Data: 2015-10-12 20:52:26
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Koszt:
    >
    > http://allegro.pl/modul-nadajnik-odbiornik-433mhz-rf
    -arm-avr-arduino-i5459472118.html

    W sumie ciekawe, czy indukcyjność tego trzeciego drutu nie zabiłaby tego
    433...

  • 28. Data: 2015-10-12 20:53:43
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    yabba <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:

    > Trzeba było kupić 4 albo 5 przewodowy.
    > Może połóż obok zwykły kabel telefoniczny albo skrętkę Ethernet i będziesz
    > mógl puszczać co chcesz.

    Mam 100m kabla telefonicznego i jakieś kilkudziesięciometrowe skrawki
    skrętki, ale to nie o to chodzi. Podchodzę do tego trochę ambicjonalnie,
    mam pewien opór związany z odpuszczeniem tematu i obejściem go przez
    skrętkę czy radio :) Jakaś część mnie mówi, że to jest realizowalne.

  • 29. Data: 2015-10-12 21:00:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >50 b/s spokojnie wystarczy.

    A 10b/s wystarczy ?
    Bo to dziala co drugi polokres, przy 10 wystarczy impulsy wydluzac np
    74123, przy 50 trzeba sie synchronizowac siecia i przesylac np
    skracaniem impulsow

    J.

  • 30. Data: 2015-10-12 22:08:22
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-12 o 20:49, Gof pisze:

> [...]
    > wypadek przepięć na linii.
    >
    > Diody w OK1 i OK3 zabezpieczone są przez D5 i D6.

    Ma szansę ale mam parę uwag:
    1.D2 daj na min 50V podobnie jak D3 i D4, teraz niepotrzebnie ogranicza
    ci zakres pracy.
    2. Transoptory 4N25 mają słabą "emisję" tylko 50%
    to oznacza że jak dasz na diodę 10mA to na wyjściu
    dostaniesz 5mA, trochę mało, lepsze będą darlingtony
    np H11G2M
    http://www.tme.eu/pl/details/h11g2m/transoptory-wyjs
    cie-tranzystorowe-tht/fairchild-semiconductor/

    Z racji tego że wszystko zasilasz impulsowo to i impulsy dostaniesz na
    wyjściach, wiesz o tym?

    --
    Pozdr

    Janusz_K