  • 11. Data: 2015-10-10 21:54:18
    Temat: Re: Transmisja trzecim przewodem przy 230V
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Dlaczego sobie sam życie utrudniasz?

    Właśnie chcę je sobie ułatwić...

    > Zastosuj sygnał nośny, wstrzyknij go poprzez kondensatory (jak w PLC)

    Ale ten sygnał nośny będzie potem siał po sieci...

    > a trzeci przewód wykorzystaj zgodnie z przeznaczeniem na PE.

    Nie ma możliwości podłączenia tutaj PE zgodnie ze sztuką. Raz że sama
    pompa ma tylko kabel dwuprzewodowy (bez PE), więc musiałbym podłączyć
    do jej korpusu dodatkowy przewód (co nie jest takie proste - korpus jest
    zanurzony w wodzie), dwa że nie mam gdzie tego PE podłączyć w domu. Dom
    nie ma uziemienia. Że to źle? Wiem, ale ja tu tylko wynajmuję... kiedyś
    miałem plany zrobienia uziemienia, nawet długi wątek był na tej grupie,
    po którym stwierdziłem, że ciężko będzie to zrobić tak, żeby nie
    pogorszyć, więc zostawiłem temat.

    > Obecnie masz za dużą impedancję tej linii i samo napięcie sieci zabije
    > Ci komunikację poprzez pojemności przewodów.

    Napięcie czy prąd idący do pompy? Pompa czasem (95% czasu) będzie
    wyłączona, ale układ musi działać też wtedy, kiedy będzie włączona
    (zresztą to on ma włączać pompę, jak dostanie taki sygnał).

    A może:

    - zrobić pętlę prądową z tej trzeciej linii i przewodu N?
    - dać kluczowaną nośną na tej trzeciej linii?

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2015-10-10 22:01:36
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> wrote:

    > nie napisales co dokladnie chcesz laczyc

    Dwa mikrokontrolery. Jeden będzie wysyłał do drugiego bardzo małą ilość
    danych (temperaturę z dwóch czujników + stan włączenia pompy), drugi
    będzie wysyłał do niego tylko info "włącz pompę" i "wyłącz pompę". Czyli
    ani danych dużo, ani krytyczne czasowo, ani nic się nie stanie, gdy
    część danych zginie (gdy ten drugi mikrokontroler zobaczy, że kazał
    włączyć pompę, a pompa się nie włączyła, to każe ponownie).

    > ale moze wykorzystac jakis gotowy dlan?
    >
    > http://allegro.pl/internet-po-pradzie-dlan-nc-multir
    oom-200mb-s-fv-i5643895114.html

    Armata na muchy, w tej cenie to wolę położyć drugi kabel z RS-485 :)

  • 13. Data: 2015-10-10 22:02:14
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Jest też rozwiązanie dla transmisji szeregowej;
    >
    > http://store.linksprite.com/mclaren-v2-high-speed-po
    werline-communication-module/

    Też armata na muchy :( To ma być jak najprostsze, bo gdy będzie zbyt
    skomplikowane, to cała zabawa w puszczanie tego jednym kablem przestanie
    się opłacać...

  • 14. Data: 2015-10-10 22:03:16
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-10 o 21:54, Gof pisze:

    > Napięcie czy prąd idący do pompy? Pompa czasem (95% czasu) będzie
    > wyłączona, ale układ musi działać też wtedy, kiedy będzie włączona
    > (zresztą to on ma włączać pompę, jak dostanie taki sygnał).
    To po co ci drugi kierunek? daj na tym PE i jednym wspólnym przekaźnik
    na 12 czy 24V i podawaj to nap w domu z zasilacza który musi być
    izolowany na wtórnym bo będzie albo może być pod nap sieci.
    I po problemie.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 15. Data: 2015-10-10 22:03:21
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Może to śmieszne, ale nie da się radiowo na 433?

    Dałoby się, jest widoczność, zresztą ten trzeci kabel mógłby spokojnie
    robić za falowód (niedopasowany oczywiście, ale odbiorniki powinny dać
    sobie radę). Pytanie jaką przewagę ma 433 względem tego mojego prostego
    rozwiązania...

  • 16. Data: 2015-10-10 22:06:51
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Rozumiem ze masz kabel 3 przewodowy, z ktorego wykorzystujesz 2 linie
    > do zasilania, a trzecia chcialbys poswiecic na transmisje danych ?

    Dokładnie tak. W sumie nie muszę trzecią, ale celowo kupiłem kabel
    3-przewodowy, żeby mieć tą jedną żyłę do wykorzystania.

    > To co wymysliles powinno dzialac (powoli, osiagniecie 50b/s moze byc
    > pewnym wyzwaniem)

    50 b/s spokojnie wystarczy.

    > ale ... czy nie powinienes pompy podlaczyc takze do przewodu
    > ochronnego ?

    Teoretycznie powinienem. Praktycznie to nie będzie takie proste -
    odpisałem już Romanowi, dlaczego.

    > No chyba ze uziemiona solidnie na miejscu, co chyba nawet lepsze ...
    > to moze skorzystac z transmisji przez 3 drut i ziemie ?

    W sumie o tym nie pomyślałem - jest przecież ziemia. Ale oczywiście jak
    mogę nie wbijać nic w ziemię, to wolę nie wbijać, bo to dodatkowa robota
    :)

    > No i na dobra sprawe mozna sprobowac na czestotliwosciach radiowych -
    > majac jeden drut do dyspozycji nie powinno byc problemow z lacznoscia
    > :-)

    Tak, o tym też myślałem :) ale chcę to zrobić jak najprościej i przy
    okazji tak, żeby nic nie zakłócać.

  • 17. Data: 2015-10-10 22:19:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Saturday, October 10, 2015, 9:54:18 PM, you wrote:

    > Właśnie chcę je sobie ułatwić...
    > Ale ten sygnał nośny będzie potem siał po sieci...

    Niby jak? Przecież, żeby go wstrzyknąć i odebrać, musisz dać w szereg
    dławiki.

    [...]

    Cokolwiek zrobisz stałoprądowo, to zawsze będziesz miał fałszowanie
    spadkami napięć wynikających z obciążenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2015-10-10 22:42:21
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    > To po co ci drugi kierunek?

    Układ od strony domu ma wysyłać sygnał włącz/wyłącz, ale układ na zewnątrz
    ma wysyłać dane o temperaturze do domu (zarówno przy włączonej jak przy
    wyłączonej pompie).

    W domu będzie przycisk, tak samo jak na zewnątrz, który będzie włączał lub
    wyłączał pompę - coś jak układ schodowy, po prostu przycisk będzie ją
    przełączał. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przycisk ten zwierał trzeci
    przewód do jednego ze wspólnych, ale nadal mamy problem transmisji choćby
    w jedną stronę...

    Cyfrowo sobie to ogarnę, chodzi mi tylko o elektroniczną część.

  • 19. Data: 2015-10-10 22:44:15
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    > Niby jak? Przecież, żeby go wstrzyknąć i odebrać, musisz dać w szereg
    > dławiki.

    Ok, czyli dochodzą jeszcze dławiki.

    > Cokolwiek zrobisz stałoprądowo, to zawsze będziesz miał fałszowanie
    > spadkami napięć wynikających z obciążenia.

    Ale mnie nie interesuje wartość napięcia, mnie interesuje tylko wykrywanie
    jego obecności lub braku.

  • 20. Data: 2015-10-10 22:50:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Saturday, October 10, 2015, 10:44:15 PM, you wrote:

    [...]

    > Ale mnie nie interesuje wartość napięcia, mnie interesuje tylko wykrywanie
    > jego obecności lub braku.

    Ręce mi opadły :(

    --
    Best regards,