  • 31. Data: 2015-10-13 11:16:18
    Temat: Re: Transmisja trzecim przewodem przy 230V
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:mvh3vm$obo$1@speranza.aioe.org...

    > Ma szansę ale mam parę uwag:
    > 1.D2 daj na min 50V podobnie jak D3 i D4, teraz niepotrzebnie ogranicza ci
    > zakres pracy.

    Z tym bym się nie zgodził, bo jak tylko jeden wyłączony to mamy I=0 pod
    warunkiem zerowego napięcia na wspólnym przewodzie.
    Zakłócenia, które tam zakładamy, że mogą być w obie strony będą miały szansę
    powodować przepływ prądu.

    > 2. Transoptory 4N25 mają słabą "emisję" tylko 50%
    > to oznacza że jak dasz na diodę 10mA to na wyjściu
    > dostaniesz 5mA, trochę mało, lepsze będą darlingtony
    > np H11G2M

    Mi wychodzi, że prądy diod będą rzędu 2mA. Rozważyłbym zwiększenie tych 150.
    P.G.

  • 32. Data: 2015-10-13 20:27:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-10-12 20:52, Gof wrote:
    > W sumie ciekawe, czy indukcyjność tego trzeciego drutu nie zabiłaby tego
    > 433...

    3-ci drut zabije *wszystko* jesli w promieniu kilometra pierdyknie
    piorun. Zastanów się czy chcesz mieć laczność przewodową za gruba kasę
    czy bezprzewodową bez martwienia się czy przebiło izolację.
    nadajnik/odbiornik 433 wpinasz wprost w piny uC i masz resztę dnia wolne.

    Jedyny minus jaki widze to fakt że sasiad może mieć kłopot z otwarciem
    samochodu, ale czekaj ... może to wręcz zaleta :D

  • 33. Data: 2015-10-13 21:59:22
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-13 o 11:16, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > szansę powodować przepływ prądu.

    > Mi wychodzi, że prądy diod będą rzędu 2mA. Rozważyłbym zwiększenie tych
    Rób jak uważasz, tak wszystko wyjdzie w prototypie.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 34. Data: 2015-10-15 09:56:29
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > 3-ci drut zabije *wszystko* jesli w promieniu kilometra pierdyknie
    > piorun.

    Nie chodzi mi o dosłowne zabicie, tylko o transmisję 433 po tym drucie.
    Przecież on ma swoją indukcyjność, boję się że na drugim końcu mogę nic
    nie odebrać.

    > Zastanów się czy chcesz mieć laczność przewodową za gruba kasę

    Czemu za grubą kasę?

    > nadajnik/odbiornik 433 wpinasz wprost w piny uC i masz resztę dnia wolne.

    Wiem. Ale tak jak mówiłem - chcę podejść do tego trochę ambitnie :)

    > Jedyny minus jaki widze to fakt że sasiad może mieć kłopot z otwarciem
    > samochodu, ale czekaj ... może to wręcz zaleta :D

    Gorzej, że ja mogę mieć taki kłopot :) ale jeśli robiłbym to na 433, to
    krótkimi burstami co np. sekundę, a nie ciągłą komunikacją...

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 35. Data: 2015-10-15 10:25:35
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Mam 100m kabla telefonicznego i jakieś kilkudziesięciometrowe skrawki
    > skrętki, ale to nie o to chodzi. Podchodzę do tego trochę ambicjonalnie,
    > mam pewien opór związany z odpuszczeniem tematu i obejściem go przez
    > skrętkę czy radio :) Jakaś część mnie mówi, że to jest realizowalne.

    Rozumiem, ja wolę rozwiązania proste i nieskomplikowane - mniejsze
    prawdopodobieństwo awarii.
    Ale rozumiem Twoją chęć zwalczenia problemu i Ci kibicuję!

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 36. Data: 2015-10-15 19:56:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-10-15 09:56, Gof wrote:
    > Czemu za grubą kasę?

    a) koszt zaprojektowania i uruchomienia tx/rx na egzotycznych scalakach
    jest absurdalnie wysoki (czas, frustracja, siwe włosy, firmy sprzedające
    w detalu na wagony).

    > Wiem. Ale tak jak mówiłem - chcę podejść do tego trochę ambitnie :)

    Nie ma po co. Tutaj ambicja zazębia się z niebezpieczeństwem że jak ktoś
    ten drut dziobnie szpadlem to 230V pojawi się na twoim łączu, poleci do
    komputerka i uwali dysk z pornolami. Nie, to zbyt wysokie ryzyko.

  • 37. Data: 2015-10-15 22:44:09
    Od: g...@s...invalid (Gof)

> [...]

    > a) koszt zaprojektowania i uruchomienia tx/rx na egzotycznych scalakach
    > jest absurdalnie wysoki (czas, frustracja, siwe włosy, firmy sprzedające

    Transoptory nie są egzotycznymi scalakami, a mikrokontrolerów i tak
    tutaj potrzebuję...

    > Nie ma po co. Tutaj ambicja zazębia się z niebezpieczeństwem że jak ktoś
    > ten drut dziobnie szpadlem to 230V pojawi się na twoim łączu, poleci do
    > komputerka i uwali dysk z pornolami. Nie, to zbyt wysokie ryzyko.

    Jakiego komputerka? To będą dwa mikrokontrolery, jeden będzie miał
    czujniki, drugi wyświetlacz. Nie są ani nigdy nie będą wpięte do peceta.

    Poza tym po to cała ta zabawa z transoptorami, żeby jednak ktoś mógł
    dziobnąć ten kabel i najwyżej upalić bezpiecznik, który będzie po
    stronie zdalnej między zakończeniem linii a neutralem (nie narysowałem
    go, bo dopiero o nim pomyślałem).

  • 38. Data: 2015-10-16 09:47:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Nie ma po co. Tutaj ambicja zazębia się z niebezpieczeństwem że jak ktoś
    > ten drut dziobnie szpadlem to 230V pojawi się na twoim łączu, poleci do
    > komputerka i uwali dysk z pornolami. Nie, to zbyt wysokie ryzyko.

    Ale wiesz, że izolacja w transoptorach to są rzędy 5kV?
    P.G.

  • 39. Data: 2015-10-16 20:36:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-10-16 09:47, Piotr Gałka wrote:
    > Ale wiesz, że izolacja w transoptorach to są rzędy 5kV?

    Nie. Izolacja przy używaniu transoptorów jest dokładnie taka jak
    niechlujstwo w ich montazu i izolacji na płytce. Nie zabepieczysz przed
    wilgocią i twoje 5kV może być tylko wspomnieniem.

    Ponadto transoptory nie chronią przed uszkodzeniem nadajnika/odbiornika
    linii. Więc może i pornoli nie skasuje, ale scalaka pewno tak. Kupujesz
    egoztyczny to potem szukasz gdzie można go jeszcze kupić bo dostawca
    miał jedną sztukę.

    IHMO jesli to ma działać bezpiecznie i tanio powinno być bezprzewodowe.
    Jeśli ktoś się nie lubi z radiami to można pobawić się optycznie dla
    sportu, tam też się można wykazać.

    Alternatywnie: moduły wifi/bluetooth do uC osiągaja obsurdalnie niskie ceny.

  • 40. Data: 2015-10-19 11:22:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Nie. Izolacja przy używaniu transoptorów jest dokładnie taka jak
    > niechlujstwo w ich montazu i izolacji na płytce. Nie zabepieczysz przed
    > wilgocią i twoje 5kV może być tylko wspomnieniem.

    Jak coś się robi w 1 egzemplarzu dla siebie to według mnie o niechlujnie nie
    ma mowy.

    > Ponadto transoptory nie chronią przed uszkodzeniem nadajnika/odbiornika
    > linii. Więc może i pornoli nie skasuje, ale scalaka pewno tak.

    Odizolowanie nadajnika/odbiornika od GND znakomicie ułatwia jego
    zabezpieczenie, ale oczywiście samo w sobie go nie zabezpiecza.

    > Kupujesz egoztyczny to potem szukasz gdzie można go jeszcze kupić bo
    > dostawca miał jedną sztukę.

    Albo nie pamiętam, albo wprowadzasz nowy temat. Była mowa o jakichś
    egzotycznych elementach (scalakach/transoptorach)?

    > IHMO jesli to ma działać bezpiecznie i tanio powinno być bezprzewodowe.

    Chyba demonizujesz problemy wynikające z kabla 100m.

    > Jeśli ktoś się nie lubi z radiami to można pobawić się optycznie dla
    > sportu, tam też się można wykazać.

    Nie lubię się z radiami głównie dlatego, że nie udało mi się w R&TTE
    wyczytać jednoznacznie, że jak mam moduł mający CE to ja już nie muszę badać
    radiówki. Ale wczytywałem się dość dawno i dokładniej nie pamiętam.

    > Alternatywnie: moduły wifi/bluetooth do uC osiągają obsurdalnie niskie
    > ceny.

    Nie mam rozeznania ale wydaje mi się, że w tym temacie szybciej może
    wystąpić sytuacja zniknięcia zastosowanego modelu niż w przypadku
    scalaków/transoptorów.
    P.G.