  • 91. Data: 2017-02-22 20:24:38
    Temat: Re: Trudno wszystko przewidzieć
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2017-02-22 o 17:57, J.F. pisze:

    >Te spółdzielnie chyba nie były dofinansowywane z budżetu państwa.
    >Wujek pracował wtedy przy tramwajach i spłacił mieszkanie tuż przed
    >wojną.

    Jak mozna doczytac - pozyczali pieniadze od bankow, w tym BGK.
    Bo tak sie zastanawialem skad 61 osob stac na wybudowanie budynku
    mieszkalnego.

    Tym niemniej ciekawe - splacil mieszkanie w ~10 lat, czy raczej 15 ?
    Jakos tak znacznie krocej niz dzis ... proporcje cen i zarobkow byly
    inne, standard inny (chyba nie - skoro do dzis zamieszkane).

    A moze odsetki kredytu inne ? Albo jednak jakas dotacja ... tylko od
    kogo ...

    >Teraz też, gdy lokator nie może płacić, a chroni go prawo przed
    >wyrzuceniem z lokalu, to mieszka sobie spokojnie dalej na koszt
    >właściciela mieszkania.
    >Pytałem na grupie prawniczej, dlaczego koszty ponosi właściciel,
    >a nie solidarnie wszyscy obywatele?, to byli zdziwieni pytaniem.

    No bo obywatele solidarnie chca, aby placil wlasciciel :-)
    Wlasiciciel jest jeden i ma jeden glos przy urnie, a obywateli jest
    wielu i oni wynajmuja mieszkania :-)

    Przy czym na moj gust, to i tak sie sporo "polepszylo".

    >To prawda.
    >Druga ciotka po powstaniu, w którym była sanitariuszką, uciekła do
    >rodziny w Krakowie, gdzie zamieszkała z mężem powstańcem i dziećmi.

    Ale musialbys podpytac - rodzina przyjela z dobroci serca, bo miala
    bardzo duze mieszkanie/dom, czy mogla dostac przydzial do kogokolwiek,
    ale przedwojenny honor zakazywal sie tak narzucac, czy rodzina
    przyjela, aby odpowiednie "zageszczenie" uzyskac i uniknac przydzialu
    przypadkowego lokatora :-)

    Tak czy inaczej, przyszedl socjalizm i imperialistyczny wyzysk
    zlikwidowal :-)

    J.

  • 92. Data: 2017-02-23 01:21:28
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 22 lutego 2017 22:31:57 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > O ile kojarze wspomnienia, to w niektorych okresach pieniedzy nie
    > dostawal, ale remontu od niego wymagano.
    > Srodkow nie dajac.
    > Srodkow tez zreszta nie mogl miec, bo i skad, po dwoch
    > socjalistycznych wymianach pieniedzy :-)

    > No to roznica jest glownie taka, ze u nas "nie mogl wyremontowac", a w
    > Danii "musi wyremontowac" chocby nie bylo takiej potrzeby :-)

    Dżejef, mój ty anonimie umiłowany w postprawdzie, teraz będziesz świadomie wypierał
    fakty które nie pasują do Twojego moherowego systemu wartości? Może i żyjesz w
    czarnej dupie, ale tam gdzieś indziej to Murzynów biją i masz na to mnóstwo dowodów
    którymi będziesz samego siebie przekonywał do słuszności swojej linii i moralnego
    zwycięstwa nad całą zgnilizną tego świata za Twoim oknem.
    Kontynuuj, a ja będę się przyglądał tej psychopatologii.

    > Nie wiem jak w Kopenhadze, ale w paru innych miastach podniosl sie
    > szum, ze wlasciciele wola wynajac turystom na tydzien, niz obywatelom
    > na lata, za ustawowy czynsz. I ze brakuje mieszkan dla mieszkancow.
    > I w slad za tym zakazy takiej dzialalnosci.
    > Wellfare state, k* mac. Rewolucja socjalistyczna, tylko bezkrwawa :-)
    > Dania ... to pewnie podatek spadkowy wysoki :-)

    No i jeszcze z czaszek swoich ofiar piją krew. Pewnie byś pierwszy poleciał i na nich
    atomówkę zrzucił w "wojnie co to ma być o pokój", już Ty dobrze wiesz jakie to
    ścierwo tam siedzi.

  • 93. Data: 2017-02-23 07:24:05
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-02-22 o 20:24, J.F. pisze:

    > Jak mozna doczytac - pozyczali pieniadze od bankow, w tym BGK.
    > Bo tak sie zastanawialem skad 61 osob stac na wybudowanie budynku
    > mieszkalnego.

    W 1938 spółdzielnia miała 5396 mieszkańców w 24 budynkach.
    Dominującym typem mieszkań był mały lokal pótoraizbowy, którego czynsz
    był proporcjonalny do zarobków robotników i nisko uposażonej inteligencji.
    http://wsm.pl/index.php/o-nas/historia

> [...]
    > inne, standard inny (chyba nie - skoro do dzis zamieszkane).
    >
    > A moze odsetki kredytu inne ? Albo jednak jakas dotacja ... tylko od

    24.I.1922
    Rejestracja statutu Spółdzielni, które określił cele na: ,,dostarczanie i
    wydzierżawianie członkom tanich i zdrowych mieszkań budowanych drogą
    samopomocy zbiorowej przy poparciu instytucji państwowych i komunalnych,
    zaspakajania wspólnymi siłami kulturalnych potrzeb członków."

> [...]
    > ale przedwojenny honor zakazywal sie tak narzucac, czy rodzina przyjela,
    > aby odpowiednie "zageszczenie" uzyskac i uniknac przydzialu

    Kraków nie był aż tak zniszczony, a sporo lokali stało pustych po
    zabitych na wojnie właścicielach.
    Ciotka wraz z rodziną uciekła z obozu przejściowego i dotarła do Krakowa.
    Musieli uciekać, bo wujek miał ranę postrzałową a mimo to wyszedł z
    rodziną jako cywil. Niemcy właśnie zaczęli takich wyszukiwać i traktować
    tak samo jak złapanych dywersantów.

    WM

  • 94. Data: 2017-02-23 10:11:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >W 1938 spółdzielnia miała 5396 mieszkańców w 24 budynkach.

    Ale zaczynali od 61 czlonkow i

    >Dominującym typem mieszkań był mały lokal pótoraizbowy, którego
    >czynsz był proporcjonalny do zarobków robotników i nisko uposażonej
    >inteligencji.
    >http://wsm.pl/index.php/o-nas/historia

    czyli co - 1 pokoj z "aneksem kuchennym" ? Toaleta na korytarzu ?

    rok 1938, wiec w kryzysowych czasach - ale tez nie wiadomo z jakiego
    okresu te "dominujace".

    Stoja jeszcze te budynki, czy Niemcy zburzyli ?

    Ale to chyba nie o takim 1.5-izbowym mieszkaniu pisales w kwestii
    dokwaterowania ?

    >Kraków nie był aż tak zniszczony, a sporo lokali stało pustych po
    >zabitych na wojnie właścicielach.

    Podejrzewam, ze wladzy ludowej nie przeszkodzilo to "znacjonalizowac"
    reszty :-)

    J.

  • 95. Data: 2017-02-23 13:01:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    >moralnego zwycięstwa nad całą zgnilizną tego świata za Twoim oknem.
    >Kontynuuj, a ja będę się przyglądał tej psychopatologii.

    Na razie, to z tego co napisales, to w Kopenhadze nie ma gdzie
    mieszkac.
    Czyzby dlatego, ze czynsze sa za niskie i nowych budynkow stawiac sie
    nie oplaca ?

    I mamy jak za PRL - mieszkania tanie, taki dobrobyt, ale trzeba swoje
    w kolejce odczekac.
    Dobrze, ze nie 20 lat :-)

    >No i jeszcze z czaszek swoich ofiar piją krew. Pewnie byś pierwszy
    >poleciał i na nich atomówkę zrzucił w "wojnie co to ma być o pokój",
    >już Ty dobrze wiesz jakie to ścierwo tam siedzi.

    Poczekamy, zobaczymy ... ten system kilkadziesiat lat wytrzymal, ale
    teraz zachodnioeuropejska gospodarka jakby coraz gorzej przedzie, moze
    z wyjatkiem niemieckiej.

    J.

  • 96. Data: 2017-02-23 16:09:47
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-02-23 o 10:11, J.F. pisze:

    > czyli co - 1 pokoj z "aneksem kuchennym" ? Toaleta na korytarzu ?

    Bywałem u córki przyjaciółki cioci i widziałem to małe mieszkanie.
    Jeden duży pokój salon dla rodziców. Z pokoju rodziców było jedno
    wyjście do małego dziecinnego pokoju i drugie wyjście do przedpokoju.
    Łazienka miała jedno wyjście do przedpokoju, drugie do dziecinnego.
    Z przedpokoju można było jeszcze wyjść z mieszkania, lub wejść do kuchni.
    Jak się pootwierało wszystkie drzwi w pokojach i łazience to można było
    biegać w kółko :)

    > rok 1938, wiec w kryzysowych czasach - ale tez nie wiadomo z jakiego
    > okresu te "dominujace".
    >
    > Stoja jeszcze te budynki, czy Niemcy zburzyli ?

    Stoją i nadal są zamieszkałe.

    > Ale to chyba nie o takim 1.5-izbowym mieszkaniu pisales w kwestii
    > dokwaterowania ?

    Ciotka miała dodatkowy pokój, który zamieszkiwały dwie dokwaterowane
    siostry.

    > Podejrzewam, ze wladzy ludowej nie przeszkodzilo to "znacjonalizowac"
    > reszty :-)

    Tam trafili repatrianci np. Stanisław Lem ze Lwowa.

    WM

  • 97. Data: 2017-02-23 19:50:02
    Od: 4...@g...com

    Nieprawda. Wlasciciel nie znacjonalizowanej kamienicy swobodnie mogl nia zarzadzac.
    Jedyne ograniczenie dotyczylo czynszu ktory byl regulowany. Poniewaz czynsz nie
    wystarczal na utrzymanie kamienicy i wlasciciela to wlasciciel dostawal z urzedu
    miasta dotacje na przeprowadzenie remontow i napraw. W kazdej przedwojennej kamienicy
    a raczej nieruchomosci byly pomieszczenia przeznaczone do prowadzenia dzialalnosci
    gospodarczej, czyli sklepy, zaklady rzemieslnicze itp. W nich zawsze obowiazywal
    czynsz wolnorynkowy. Wiekszosc nie znacjonalizowanych kamienic jest w o wiele lepszym
    stanie technicznym od tych co byly znacjonalizowane. Wlasnie dlatego ze wlasciciele
    nimi dobrze zarzadzali bo rozsadnie wydawali pieniadze jakie dostawali z czynszow i
    dotacji. Syf kila i mogila byly w kamienicach komunalnych.

  • 98. Data: 2017-02-23 20:10:01
    Od: 4...@g...com

    Ale byly okresy kiedy dostawali pieniadze na remonty. Teraz czynsz w kamienicach jest
    regulowany. Nie moze przekroczyc 3% wartosci odtworzeniowej rocznie dla mieszkan. Do
    tego sa okreslone wspolczynniki poprawkowe za wyposazenie lokalu mieszkalnego,
    pietro, wysokosc mieszkania. W Lodzi miasto remontuje sporo swoich kamienic. Po
    remoncie budynek standardem odpowiada nowo zbudowanemu budynkowi a mieszkanie jest w
    stanie wniesc meble i mieszkac. Czynsz z metra w takich budynkach to 8-12 zlotych. W
    Lodzi nikt nikomu z czynszem w kamienicy nie podskoczy bo w tej chwili jest w niej
    kilka tysiecy wolnych mieszkan. Co ciekawe cena z metra jaka pobiera miasto jest
    czesto wyzsza niz w prywatnej kamienicy.

  • 99. Data: 2017-02-23 22:17:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Feb 2017 16:09:47 +0100, WM napisał(a):
> [...]
    > Z przedpokoju można było jeszcze wyjść z mieszkania, lub wejść do kuchni.
    > Jak się pootwierało wszystkie drzwi w pokojach i łazience to można było

    Czyli nie takie zle te mieszkania ... ewentualnie "dobre kawalerki"
    :-)

    J.

  • 100. Data: 2017-02-24 13:00:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4kogutek44 napisał w wiadomości
> [...]
    >Do tego sa okreslone wspolczynniki poprawkowe za wyposazenie lokalu
    >mieszkalnego, pietro, wysokosc mieszkania.

    Jesli mowa o tej ustawie, w brzmieniu aktualnym
    0733

    a) 3% jest nagminnie lamane w prywatnym wynajmie, przynajmniej we
    Wroclawiu, i pewnie w Warszawie ... a wiec czy ustawa obowiazuje ?
    Niby obowiazuje, wiec skad te lamanie ? :-)

    b) wspolczynniki o ktorych piszesz obowiazuja w "publicznym zasobie
    mieszkaniowym".
    I chyba nie sa okreslone, wiec mozna ustalic dowolnie, np 0.01%,
    zeby juz nie byc bezczelnym :-)
    I moga podwyzszac ... czemu nie o 100%, albo 500% ?

    c) jest przewidziany "najem okazjonalny" i tam przepis nie obowiazuje.

    d) jesli dobrze widze, to 3% obowiazuje przy podwyzce. Czynsz
    poczatkowy mozna ustalic dowolnie ?

    e) w art 8 masz odstepstwa od tych 3%. Za glupi jestem, zeby wiedziec
    na co mozna sobie pozwolic, ale tak na oko to wyliczyc mozna cos
    calkiem innego ...

> [...]
    >chwili jest w niej kilka tysiecy wolnych mieszkan.
    >Co ciekawe cena z metra jaka pobiera miasto jest czesto wyzsza niz w

    Czy w zwiazku z tym miasto ma wolne lokale kwaterunkowe ?

    J.