  • 1. Data: 2010-01-19 18:58:37
    Temat: UPS - jak to sie mogłostać ?
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    Witajcie,

    Stała się rzecz dziwna, był sobie ups prod. APC 2200kVA, w związku z
    problemami z zasilaniem w byłym częstochowskim, technicy odpalili agregat, i -
    jak zwykle podłączyli do niego UPS (za upsem oczywiście obciążenie).
    Zestaw ten był używany z upsem wielokrotnie i nie było problemów (raz agregat
    zaczął bujać obrotami, ale mu przeszło).
    Teraz najciekawsze:

    podczas WYŁĄCZANIA wtyczki z zasilania agregatu (agregat ciągle pracował), w
    upsie błysnęło, dym i to by było na tyle. Nie jesteśmy w stanie określić, czy
    stało się to po odłączeniu zasilania czy krótko przed - stało się to w czasie
    wyłączania wtyczki.

    Po rozebraniu UPS'a:

    - spalone tranzystory mocy
    - rozerwany kondensator elektrolityczny
    - popalone oporniki w układzie sterowania tranzystorami mocy, płytka brązowa.
    generalnie masakra (mam zdjęcie płyty głównej zrobione komórką)

    Ups jest już nowy, ale chciałbym zapobiec takim zniszczeniom w przyszłości,
    ale za cholere nie wiem co i jak doprowadziło do takich zniszczeń.

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 2. Data: 2010-01-19 19:58:11
    Temat: Re: UPS - jak to sie mogłostać ?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Verox wrote:

> [...]
    > określić, czy stało się to po odłączeniu zasilania czy krótko przed -
    > stało się to w czasie wyłączania wtyczki.

    ponad 2MW na wtyczce?

> [...]
    > - popalone oporniki w układzie sterowania tranzystorami mocy, płytka
    > brązowa. generalnie masakra (mam zdjęcie płyty głównej zrobione komórką)

    Możliwe, że przy odłączaniu powstały przepięcia i kondensator poszedł się
    kochać, tranzystory poszły kibicować, a oporniki poszły za nimi. Możliwe
    też, że agregat już trochę za wysokie napięcie dawał,

    Waldek

  • 3. Data: 2010-01-19 20:22:33
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Tue, 19 Jan 2010 20:58:11 +0100, Waldemar Krzok napisał:

    > ponad 2MW na wtyczce?

    Czepiasz sie :-) 'k' mi sie wpisało.

    > Możliwe, że przy odłączaniu powstały przepięcia i kondensator poszedł się
    > kochać, tranzystory poszły kibicować, a oporniki poszły za nimi. Możliwe
    > też, że agregat już trochę za wysokie napięcie dawał,

    No ok, ale w UPSie masz mnóstwo zabezpieczeń, warystory, pomiar napięc i na
    wejściu i przekaźnik w razie 'W'.
    Przepięcie to mogło powstać z jakiejś dużej inducyjności, ale tam takiej nie
    ma (poza oczywiście prądnicą)

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 4. Data: 2010-01-19 20:37:15
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 19 Jan 2010 20:58:11 +0100, Waldemar Krzok napisał(a):

    > ponad 2MW na wtyczce?
    Hmmm? On nie pisal, ze cala miejscowosc na tym podtrzymywal :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 5. Data: 2010-01-20 01:38:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Verox,

    > Stała się rzecz dziwna, był sobie ups prod. APC 2200kVA, w związku z

    Masakra - produkują takie?

> [...]
    > Teraz najciekawsze:
    > podczas WYŁĄCZANIA wtyczki z zasilania agregatu (agregat ciągle pracował), w

    I to jeszcze podłączane wtyczką? Też przy takiej mocy bym błysnął,
    huknął i zadymił...

> [...]
    > Ups jest już nowy, ale chciałbym zapobiec takim zniszczeniom w przyszłości,
    > ale za cholere nie wiem co i jak doprowadziło do takich zniszczeń.

    Zaiskrzyło. A agregat to źródło z indukcyjnością. Odłączanie pod
    obciążeniem to wyjątkowo niefortunny pomysł.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2010-01-20 01:40:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Verox,

    [...]

    > Przepięcie to mogło powstać z jakiejś dużej inducyjności, ale tam takiej nie
    > ma (poza oczywiście prądnicą)

    A trzeba czegoś więcej? W zupełności wystarczy prądnica.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-01-20 08:09:47
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 19, 7:58 pm, Verox <a...@b...veroxsystems.com>
    wrote:
    > Witajcie,
    >
    > Sta a si rzecz dziwna, by sobie ups prod. APC 2200kVA,

    chyba 2.2kVA

    > podczas WY CZANIA wtyczki z zasilania agregatu (agregat ci gle pracowa ), w
    > upsie b ysn o, dym i to by by o na tyle.

    I ciesz się, że tylko tyle. Ciągniesz 2.2kVa czyli rzędu 10A z 220V z
    kobylastej indukcyjności generatora i próbujesz ten prąd przerwać
    wtyczką. Powodzenia, cud, że tyle przeżyło...

    Marek

  • 8. Data: 2010-01-20 09:05:24
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > stało się to po odłączeniu zasilania czy krótko przed - stało się to w czasie

    Rozumiem, że do generatora nic innego nie było podłączone, tak? Był
    tylko i wyłącznie UPS, który ktoś mu "chamsko" odłączył w czasie pracy,
    zgadza się? No to się nie dziw!! Silnik się kręcił, prądnica też no i co
    się miało stać? Miało się to zatrzymać w miejscu, czy może zacząć kręcić
    w drugą stronę?? :)... Wyprodukowaną energię niestety trzeba gdzieś
    odebrać, inaczej się nie da....
    Na przyszłość - zatrzymaj generator i dopiero wtedy podłącz UPSa...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 9. Data: 2010-01-20 10:06:31
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Verox schrieb:

> [...]
    > wejściu i przekaźnik w razie 'W'.
    > Przepięcie to mogło powstać z jakiejś dużej inducyjności, ale tam takiej nie

    Jak już RoMan napisał, prądnica wystarczy. A warystory też mają swoją
    moc. Z pewnością się skurwiły na samym początku. Pomiar napięć i
    przekaźnik to już musztarda po obiedzie. Zanim stycznik odłączy
    napięcie, tranzystory już dawno u świętego Piotra na obiedzie.

    Waldek

  • 10. Data: 2010-01-20 12:37:45
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Wed, 20 Jan 2010 02:38:25 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Masakra - produkują takie?
    [...]
    > I to jeszcze podłączane wtyczką? Też przy takiej mocy bym błysnął,
    > huknął i zadymił...

    Następny co sie czepia....

    > Zaiskrzyło. A agregat to źródło z indukcyjnością. Odłączanie pod
    > obciążeniem to wyjątkowo niefortunny pomysł.

    Ale co? Zgasić agregat? Czy wyłączyć bezpiecznikiem na agregacie ?

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB