  • 1. Data: 2010-01-19 20:25:22
    Temat: przedłużacz i2c
    Od: bdronka <b...@p...gazeta.pl>

    witam.

    zrobiłem sobie zegar (dcf) i termometr (ds1621) w jednym.
    Ma mały problem z przedłużeniem szyny i2c - chciałem aby pomiar
    temperatury był jak najdokładniejszy, wiec pociągnąłem przewód na
    północną ściane domu. wyszło ok 30 metrów przewodu (skrętka
    komputerowa). Do przedłużenia szyny zastosowałem układ p82b715pn. Na
    chwile obecna termometr milczy. zakładam ze wszystko jest zrobione
    prawidłowo (na krótko działa)

    mam teraz pytania:
    - jaki może być maksymalnie długość przewodu pomiędzy dwoma układami
    p82b715pn
    - czy może to być skrętka komputerowa?
    - czy jest jakis inny układ przedłużający i2c
    - do p82b715pn scl i sda to jedna para skręconych przewodów. Czy uzyska
    się lepszy efekt, gdy do przesłania scl i sda wykorzysta się więcej niż
    jedną żyłe?

    pozdrawiam!

  • 2. Data: 2010-01-20 01:29:12
    Temat: Re: przedłużacz i2c
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > - jaki może być maksymalnie długość przewodu pomiędzy dwoma układami
    > p82b715pn

    W pdfie masz napisane. Testowalem kiedys na krazku kabla 100m
    telefonicznego plaskiego, dzialalo.

    > - czy może to być skrętka komputerowa?

    Od biedy tak, zalezy jakie przewody wykorzystasz.

    > - do p82b715pn scl i sda to jedna para skręconych przewodów. Czy uzyska
    > się lepszy efekt, gdy do przesłania scl i sda wykorzysta się więcej niż
    > jedną żyłe?

    Skrecanie ze soba zegara i danych raczej sensu nie ma, moze byc wrecz
    szkodliwe. Ja bym probowal dac sda jedna zyla, pare od niej umasic i tak
    samo z scl. Masy polaczyc w jednym miejscu, drugi koniec wolny. Osobno
    zasilanie, to juz moze isc 1 para.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2010-01-20 08:58:45
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > komputerowa). Do przedłużenia szyny zastosowałem układ p82b715pn. Na
    > chwile obecna termometr milczy. zakładam ze wszystko jest zrobione

    Zrób to, co napisał Paweł (zmień używane przewody) a do tego podaj, na
    jakiej częstotliwości chodzi Ci I2C i ewentualnie próbuj z mniejszą ;)...

    > mam teraz pytania:
    > - jaki może być maksymalnie długość przewodu pomiędzy dwoma układami
    > p82b715pn

    Według PDFa to typowo 50m lub 3000pF (długość w pF? :P)

    > - czy może to być skrętka komputerowa?

    Drut to drut ;).. choć skrętka to raczej do transmisji różnicowej, więc
    trzeba uważać...

    > - czy jest jakis inny układ przedłużający i2c
    Nigdy nie używałem...

    > - do p82b715pn scl i sda to jedna para skręconych przewodów. Czy uzyska
    > się lepszy efekt, gdy do przesłania scl i sda wykorzysta się więcej niż
    > jedną żyłe?

    Co to znaczy DO układu?? Ja rozumiem, że masz tak:
    uC -> P82B715PN =================> P82B715PN -> termometr
    Gdzie krótkie strzałki symbolizują krótkie połączenia w obrębie PCB, a
    długa strzałka ==> to połączenie skrętką... Dobrze wnioskuję??

    A co do Twojego pytania - to nie możesz zwiększać ilości przewodów!
    Dając więcej żył dajesz równolegle kilka kondensatorów, co owocuje
    większą pojemnością i tym bardziej transmisja nie pójdzie. No i nie
    puszczaj SDA i SCL tą samą parą!

    Pozdrawiam
    Konop

  • 4. Data: 2010-01-20 10:01:42
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop schrieb:

    > Zrób to, co napisał Paweł (zmień używane przewody) a do tego podaj, na
    > jakiej częstotliwości chodzi Ci I2C i ewentualnie próbuj z mniejszą ;)...

    > Według PDFa to typowo 50m lub 3000pF (długość w pF? :P)

    Kiedyś pojemność kondensatorów była podawana w cm, dlaczego więc nie na
    odwrót? ;-)

> [...]
    > Dając więcej żył dajesz równolegle kilka kondensatorów, co owocuje
    > większą pojemnością i tym bardziej transmisja nie pójdzie. No i nie

    Z tego, że czasami działa wnioskuję raczej, że albo OP puścił SCL i SDA
    jedną parą (przesłuchy), albo nie dobrał odpowiednio pull-upów. Najpierw
    dać odpowiednio wyliczone oporniki na długiej linii (z obu stron), no i
    oczywiście muszą być na wejściach międzymordzia, ale to już nie jest
    krytyczne (4.7k do 10k, w zależności od napięcia). No i jakim napięciem
    są te interface zasilane. Musi być przynajmniej 5V, jak ma być wszystko
    zasilane z 3.3V to trzeba wymienić układ na P82B96.

    Waldek

  • 5. Data: 2010-01-20 12:04:48
    Od: bdronka <b...@p...gazeta.pl>

    napięcie ze stabilizatora 5V
    rezystory powinny być na Lx czy Sx?

    pozdrawiam i dzię?uję za odpowiedz:)

  • 6. Data: 2010-01-20 12:15:51
    Od: bdronka <b...@p...gazeta.pl>

    napięcie ze stabilizatora 5V
    rezystory powinny być na Lx czy Sx?

    zmieniłem pary, scl i sda idą zyłą w innych parach, ale nadal nie działa.
    Czy taka kombinacja byłaby dobra:
    uC -> P82B715PN ===> P82B715PN->P82B715PN ===> P82B715PN->ds1621
    (zastosowanie P82B715PN pośrodku trasy)

    pozdrawiam i dzię?uję za odpowiedz:)

  • 7. Data: 2010-01-20 12:17:35
    Od: bdronka <b...@p...gazeta.pl>

[...]

    spytam jeszcze czy pojemność mierzyć na podłączonym P82B715PN czy samej
    pary przewodów?

    pozdrawiam i dzię?uję za odpowiedz:)

  • 8. Data: 2010-01-20 15:08:46
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    bdronka schrieb:
> [...]
    > (zastosowanie P82B715PN pośrodku trasy)
    >
    > spytam jeszcze czy pojemność mierzyć na podłączonym P82B715PN czy samej

    Rezystory musisz mieć po obu stronach drivera, na długim przewodzie
    najlepiej po obu stronach. Czyli w sumie 3 lub 4 pary rezystorów.
    Ewentualnie nawet zastosować aktywne podciągarki, można znaleźć na
    stronach Philipsa o I2C. Chwilowo mi sznurek znikł, ale pewnie znajdziesz.
    Rezystory na długiej linii muszą być dość małe (wzór jest w pdfie
    drivera), najlepiej po obu stronach, ale zacznij najpierw od strony
    termometru. Pojemność samego kabla + 10pF "na rozkusz", bierzesz opornik
    z rzędu mniejszy od tego, co ci wyszło. Od strony termometru i
    mikroprocesora możesz dać coś między 5 i 10kOhm. Na ogół wartość jest
    opisana w pdfie. W każdym razie przy MSP430Fxxxx daję 10kOhm lub 8.2k
    przy 3.3V linii, ale nie mam takich długich odcinków (góra 30cm) no i
    MSP są ultra low power.
    Jak masz oscyloskop to zobacz, jakie zbocza wychodzą i dopasuj oporniki
    tak, by było jak najprostokątniej, a drivery jeszcze w miarę zimne. ;-)

    Waldek