  • 21. Data: 2017-05-31 14:51:48
    Temat: Re: Upał w służbie ludzkości ;)
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 31 maja 2017 08:46:11 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:
    > Liściasty jesteś na grupie budowlanej?
    > I jest jeden gość zajawiony na tym temacie (sam robił instalacje).
    > I tak średnią ma opinie na ten temat.

    W sensie pl.misc.budowanie? Czy jakaś inna?

    > Zresztą dlaczego w Krakowie namwaiają do kotłowni gazowych a nie paneli?

    Bo wywalając śmieciucha i montując gaz nie trzeba robić za wiele.
    A jakbyś chciał pędzić to fotowoltaiką to trzeba wywalić kalafiory,
    zamontować podłogówkę, zamontować pompę ciepła itp...
    To się nadaje tylko do nowych, przemyślanych i energooszczędnych domów.

    L.

  • 22. Data: 2017-05-31 17:04:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu środa, 31 maja 2017 19:59:53 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    >Rydzyk chciał podgrzać sobie basen i wyszło tak jak miało wyjść.

    Tzn podgrzal sobie basen czy nie ?

    Pierwsze z brzegu dane
    http://www.newsweek.pl/polska/geotermalna-inwestycja
    -o-tadeusza-rydzyka-w-toruniu,artykuly,379875,1.html

    2.3 km glebokosci i 61 stopni C.

    Do ogrzewania sie nadaje, do energetyki IMO nie.
    A wyzszej temperatury nie bedzie, chyba, ze glebiej nawiercisz.

    >Trzeba było wykorzystać odwierty po tych co szukali gazu łupkowego.
    >Może i nic nie znaleźli, ale dziur nawiercili :-)

    Jak najbardziej tak, ale jesli im szczelinowanie nie wyszlo, to czy
    tam na koncu jest dobry przeplyw ?

    >Nie, nie za mała. Są różne cykle niskotemperaturowe.

    Moze i sa, ale termodynamika jak na razie jest nieublagana.
    Przy temperaturach powiedzmy 61 i 11 C, 334 i 284 K, maksymalna
    sprawnosc to 15%.

    320m3 /h ? Wychodzi mi 19MW mocy cieplnej, przy zalozeniu, ze naprawde
    podgrzewa o tych 50 stopni.
    3MW mocy elektrycznej.
    W praktyce to ciekaw jestem czy uzyskasz choc polowe tego.

    No i trzeba gdzies znalezc chlodnice co ma 11C.
    Latem bedzie problem, zima ... i co z tym cieplem, do rzeki ?
    Przydaloby sie choc 31C, zeby dom ogrzewac, a wtedy sprawnosc spada.
    No ale 1MW do zasilenia Szkoly pewnie by starczyl i jeszcze dla
    sasiadow zostalo.
    Tylko czy da sie 30 tys takich inwestycji zrobic w calym kraju ?

    P.S. Jesli dobrze licze, to ten 1MW przynosilby ~500zl/h, 4.4mln
    rocznie ... odwiert nawet w sensownym czasie sie zwroci ..

    >Zresztą co tam Kalina: powyżej 31C da się z takiego źródła napędzać
    >turbinę na nadkrytycznym CO2.
    >Właśnie robię projekt dla koreańskiego klienta: dodatkowy moduł do
    >istniejących siłowni, odbierający ciepło od spalin dotychczas
    >uznawanych za doszczętnie wyssane z energii.
    >Turbiny na SCO2 są bardzo proste, nie ma skraplacza, dolne źródło to
    >zwykła chłodnica powietrzna,

    przy 15MW mocy cieplnej to moze i zwykla, ale tez duza.

    >zamiast pompy kondensatu- malutki wirnik na wspólnym wale z turbiną.

    Malutki ? Chyba calkiem spory.
    Do kondensatu wystarczylby malutki :-)

    >Żaden tam nowy wynalazek, od ponad 10 lat wszystkie największe firmy
    >energetyczne rozwijają taką technologię i oferują swoim klientom.
    >Wszystko miniaturowe, bo to ma wysoką gęstość energii.

    To podaj jakies przykladowe parametry.
    Wielkosc, masa, temperatury pracy, moc ..

    >Jeszcze chwila i zaczną to wkładać w silniki odrzutowe w samolotach
    >pasażerskich, radykalnie zwiększając ich sprawność.

    Troche powatpiewam w te radykalnie.
    Na razie to sie chyba realizuje w elektrowniach, gdzie spaliny z
    turbiny gazowej podgrzewaja ... kociol parowy.

    A w samolocie - zysk niewielki, a masa musi latac ...

    >Widziałem nawet wymiennik do tego. Ciśnienie wysokie, więc rurki
    >muszą być malutkie. Takie jak do igieł chirurgicznych.

    NASA miala silnik Stirlinga sredniej mocy. I cos sie juz nie chwali, a
    ponoc dobry byl.

    >Plus metan, rzecz jasna.

    A to wtedy cos sie boje, ze z tego metanu bedzie znacznie wiecej
    ciepla niz kopalni :-(

    J.

  • 23. Data: 2017-05-31 18:44:17
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 31 maja 2017 11:41:25 UTC+2 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
    > To wciąż jeszcze nie jest rynek 'commodity', więc cena jest, ale trzeba
    > o nią zapytać. No i nie napisałem że to jest tanie, tylko że coraz tańsze :-)
    > Ci podają cenę na stronie: http://www.velkess.com/flywheel.html

    Całkiem zgrabne a i cena nie jest jakaś kosmiczna, jak ktoś ma potrzeby
    trochę mniej typowe od zwykłego zjadacza domu. A na upartego można by toto
    wsadzić do jakiegoś pojazdu elektrycznego, 15kWh to już pozwala przejechać
    ze 100km w ciągu godziny, z tego co mi się wydaje.

    L.

  • 24. Data: 2017-05-31 18:46:13
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 30 maja 2017 17:09:38 UTC+2 użytkownik 4...@g...com napisał:
    > Elektrownie weglowe musza sie krecic i wtedy gdy swieci sloneczko i panele daja
    prad.

    Nic się nie musi kręcić. Turasy mają wielkie tunele w górach i puszczają
    sobie nimi wodę jak potrzebują energii. Jak ktoś nie ma gór to ma problem,
    ale wystarczy wybudować parędziesiąt gazówek i po kłopocie, oczywiście
    kilka węglówek lub czegoś dużego musi stać, ale na pewno nie tyle, ile mamy
    teraz i w planach :>

    L.

  • 25. Data: 2017-05-31 18:50:27
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 31 maja 2017 13:06:33 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Na zawiasie od zewnatrz.
    > Zaleta - slonce nie podgrzewa wnetrza. O ile we wnetrzu nikogo nie ma
    > i moze by zaciemnione.

    Nie będzie zaciemnione, bo jak będziesz miał to nachylone pod kątem
    np. 40 st. to bokiem światło odbite spokojnie wpadnie, co prawda
    będzie mrocznie ale widocznie ;)

    > Plus panele ... po ~10 latach sie zwroci ... o ile falownik sie nie
    > zepsuje :-)

    No niestety, jak by nie liczył to czy to mała instalacja czy duża,
    zwróci się mniej więcej po 10 latach. Mówię tu oczywiście o bilansowaniu,
    bo na sprzedaż to przy obecnych cenach zwróci się może za 30 lat ;)

    Niemiaszki z dotacjami i cenami gwarantowanymi mają ciekawiej,
    po 5 latach mają zwrot.

    > Moze i wygeneruja, ale tym razem Unia wstrzyma pieniadze..

    Pożyjom uwidim, póki co jestem umiarkowanym pesymistą w tej kwestii...

    L.

  • 26. Data: 2017-05-31 19:03:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/31/2017 6:44 PM, Lisciasty wrote:
    > trochę mniej typowe od zwykłego zjadacza domu. A na upartego można by toto
    > wsadzić do jakiegoś pojazdu elektrycznego, 15kWh to już pozwala przejechać
    > ze 100km w ciągu godziny, z tego co mi się wydaje.

    Stare te nowe pomysły ;)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrobus

  • 27. Data: 2017-05-31 19:09:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 1 czerwca 2017 01:44:18 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Całkiem zgrabne a i cena nie jest jakaś kosmiczna, jak ktoś ma potrzeby
    > trochę mniej typowe od zwykłego zjadacza domu.

    To jest moim zdaniem bardzo podstawowa potrzeba. Jak będziesz miał gdzie nazbierać
    energii z belejakich źródeł typu wiatraczek na dachu albo tania spotowa nadwyżka mocy
    od dostawcy, to nagle zmienia się filozofia całego zużycia. Jeśli wytwarzasz i chcesz
    sprzedać do sieci, to możesz nazbierać w takiej kręciole, a sprzedać wtedy kiedy cena
    będzie korzystniejsza. Albo zamontuj takie coś w każdym "zawodowym" wiatraku i nagle
    nie ma marudzenia o nierównomiernej mocy, że raz wieje a raz nie. A to jest
    mechaniczny klocek plus prosty silnik, to może tylko tanieć. Zakop tego pod
    trawnikiem ileś tam sztuk i masz magazyn energii na zimę. To się kręci w próżni, na
    łożyskach magnetycznych. Zero oporu. Straty tylko w silniku i falowniku.

    > A na upartego można by toto
    > wsadzić do jakiegoś pojazdu elektrycznego

    Nie wiem, zaczną się jakieś momenty żyroskopowe czy jeszcze coś gorszego. Cieżkie to
    cholerstwo żeby się z tym wozić. Raczej domowe.

  • 28. Data: 2017-05-31 19:35:19
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 31 maja 2017 19:09:34 UTC+2 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
> [...]
    > spotowa nadwyżka mocy od dostawcy, to nagle zmienia się filozofia całego

    Oczywiście. Ale dopóki za cenę takiego kręcioła da się kupić np. 5kW instalację
    fotowoltaiczną on-grid, to niestety kręcioł przegra ekonomicznie. Oczywiście
    pod warunkiem, że jest możliwość on-grida i cena kręcioła jest wysoka.

    > to może tylko tanieć. Zakop tego pod trawnikiem ileś tam sztuk i masz magazyn
    > energii na zimę. To się kręci w próżni, na łożyskach magnetycznych. Zero
    > oporu. Straty tylko w silniku i falowniku.

    Jak potanieje to sobie na pewno kupię, choćby dla funu i experymentów,
    ale musi faktycznie mocno stanieć ;)

    > Nie wiem, zaczną się jakieś momenty żyroskopowe czy jeszcze coś gorszego.
    > Cieżkie to cholerstwo żeby się z tym wozić. Raczej domowe.

    Nie do końca ciężkie, nie wiem czy dobrze liczę na palcach, ale toto ma
    prawie 2x większą gęstość energii niż akumulator ołowiowy. Do pojazdu jak
    znalazł, tylko te momenty trzeba z niego wyrzucić gdzieś na pobocze :]

    L.

  • 29. Data: 2017-05-31 20:26:23
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-05-31 o 19:35, Lisciasty pisze:
    > Nie do końca ciężkie, nie wiem czy dobrze liczę na palcach, ale toto ma
    > prawie 2x większą gęstość energii niż akumulator ołowiowy. Do pojazdu jak
    > znalazł, tylko te momenty trzeba z niego wyrzucić gdzieś na pobocze :]
    A te łożyska magnetyczne mogą przenosić jakieś momenty?
    I dwa żyroskopy przeciwsobne już nie są żyroskopem.

    Robert

  • 30. Data: 2017-05-31 20:36:27
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 31 maja 2017 20:26:23 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > A te łożyska magnetyczne mogą przenosić jakieś momenty?
    > I dwa żyroskopy przeciwsobne już nie są żyroskopem.

    Łożyska nie, ale jak będziesz chciał wyssać energię (lub włożyć)
    to wirujący wsad musi oddziaływać na obudowę. Spróbuj odpalić
    duży silnik elektryczny bez przykręcenia go do czegoś solidnego :>

    A jakby były 2 przeciwsobne, to pewnie mogłoby to działać.

    L.