  • 21. Data: 2018-03-27 14:22:43
    Temat: Re: Upływ w zatkanym PNP vs PMOS
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Daloby sie, o ile ... bedziesz odcinal mase, a nie zasilanie.

    No właśnie... tylko pytanie, co na to T3 ... T6, jak im emitery zaczną
    wisieć w powietrzu. Mógłbym zamiast nich wrzucić PNP, ale znów -- tego
    PNP trzeba jakoś wysterować z MCU, przez NPN...

    > albo ... malutka przetwornica, co by bramke N zasilic odpowiednio
    > wysokim napieciem :-)

    To już wolałbym miniaturowy przekaźnik zamiast tranzystora :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 22. Data: 2018-03-27 14:25:30
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Na 20 lat starczy.

    Raz na 20 lat mogę zmienić baterię ;)

    > Oczywiscie w tych najlepszych alkalicznych, bo wlasnie mam przyklad w
    > druga - bateria w pilocie wylala w ciagu 2-3 lat, jeszcze przed uplywem
    > "waznosci".

    W sumie zastanawiam się, co sprawia, że baterie wylewają. Wada fabryczna?
    Za duże obciążenie (zwarcie)? Zbyt głębokie rozładowanie? Upływ terminu
    ważności?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 23. Data: 2018-03-27 14:27:31
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Ostatnio użyłem tego:
    > https://www.tme.eu/pl/details/dmp2100u-7/tranzystory
    -z-kanalem-p-smd/diodes-incorporated/
    > ma dwa razy mniejsze RDSod przy wysterowaniu 2,5V.

    Zapisałem. Może się kiedyś przydać.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 24. Data: 2018-03-27 14:39:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >Raz na 20 lat mogę zmienić baterię ;)

    Byla marki Casio ...

> [...]
    >fabryczna?
    >Za duże obciążenie (zwarcie)? Zbyt głębokie rozładowanie? Upływ

    W tym przypadku jakas wada fabryczna.
    Druga w komplecie ciagle sprawna.

    W czasach Leclanche wiadomo - w trakcie rozladowywania cynk sie zuzywa
    i kubeczek moze sie przedziurawic.
    Zajdzie tez "samo", tylko troche czasu wymaga.

    Ale "alkaliczne" maja kubeczek stalowy i nie powinno.

    J.

  • 25. Data: 2018-03-27 14:42:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No właśnie... tylko pytanie, co na to T3 ... T6, jak im emitery
    >zaczną
    >wisieć w powietrzu.

    Nie powinno byc problemow.

    >To już wolałbym miniaturowy przekaźnik zamiast tranzystora :)

    Tez jakis pomysl.

    Ale ... jesli pin sterujacy z MCU, to zamiast podawac stale stan
    wysoki, mozna wygenerowac prostokat.
    a prostokat za pomoca kilku diod i kondensatorow latwo na +8V zamienic
    :-)

    J.

  • 26. Data: 2018-03-27 15:17:06
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2018-03-27 o 14:22, Adam Wysocki pisze:

    > No właśnie... tylko pytanie, co na to T3 ... T6, jak im emitery zaczną
    > wisieć w powietrzu. Mógłbym zamiast nich wrzucić PNP, ale znów -- tego
    > PNP trzeba jakoś wysterować z MCU, przez NPN...

    To chcesz kluczować zasilanie przetwornicy?
    Wydaje mi się, że gdzieś widziałem jakieś takie co wyłączone brały jakiś
    symboliczny prąd, ale szczegółów nie pamiętam. Wydaje się że któryś z
    nowych (ale osiągalnych w firmach typu digikey/mouser/farnell) układów
    texasa. Z tym, że ja szukałem buck i buck-boost o dość małej mocy
    wyjściowej.
    Jak natrafię na coś ciekawego (bo jeszcze nie skończyłem przeglądania)
    to mogę podesłać informację.

    > To już wolałbym miniaturowy przekaźnik zamiast tranzystora :)

    Jakby to jeszcze był bistabilny to i na długo by można było przełączać.

    Pozdrawiam

    DD

  • 27. Data: 2018-03-27 16:30:06
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie powinno byc problemow.

    Próbuję sobie wyobrazić przepływ prądu, jak masa przetwornicy będzie
    odcięta. Zastanawiam się, czy nic z procesora nie popłynie przez te
    tranzystory do plusa. Nawet jak wyjścia z MCU będą w stanie wysokim, to
    ten stan nie jest równy Vcc... może hi-z + DIDR byłby jakimś wyjściem.

    Też racja :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 28. Data: 2018-03-27 16:38:00
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > To chcesz kluczować zasilanie przetwornicy?

    Tak.

> [...]
    > nowych (ale osiągalnych w firmach typu digikey/mouser/farnell) układów
    > texasa. Z tym, że ja szukałem buck i buck-boost o dość małej mocy

    Pewnie są takie. Nawet jakby podawała w standby 3V - Uf diody na wyjściu
    (co wynika z zasady działania step-up), to byłoby OK, bo tranzystory i tak
    odłączą silnik. Fakt, że prąd upływu 4 połączonych równolegle tranzystorów
    będzie większy, niż jednego (kluczującego przetwornicę), ale może nie
    zbliży się do tej skali, żeby miało to znaczenie.

    Teraz wrzuciłem tam jakąś przetwornicę no-name na układzie w SOT-23 (nie
    wiem jakim): http://allegro.pl/item6652991895.html

    > Jakby to jeszcze był bistabilny to i na długo by można było przełączać.

    Tam nie będzie potrzebne długie przełączanie, poza tym i tak podczas
    przełączenia 150mA (ze strony 5V) będzie brał silnik. Przetwornica będzie
    wyłączona, jak silnik nie będzie chodził (bo ona jest tylko do niego).

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 29. Data: 2018-03-28 13:45:49
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2018-03-27 o 16:38, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > będzie większy, niż jednego (kluczującego przetwornicę), ale może nie
    > zbliży się do tej skali, żeby miało to znaczenie.

    Coś tam widać, jakieś takie że łączny prąd powinien być rzędu x00nA, a
    może nawet mniej? Tylko może być jakiś problem z montażem, bo raz że
    lubią jakieś uBGA, a dwa że sam laminat na takie upływności przygotować
    to też trochę zabawy.
    Co do wystawiania napięcia na wyjściu - to prawda przy starych układach.
    Nowe mają prostowanie na MOSach zrobione, więc wyłączenie nie stanowi
    problemu. Poza tym zawsze można wziąć buck-boost o ile będzie miał mały
    prąd. Po prostu nie skorzystasz z jednej opcji.

    Pozdrawiam

    DD

  • 30. Data: 2018-03-31 23:08:03
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

> [...]
    > problemu. Poza tym zawsze można wziąć buck-boost o ile będzie miał mały
    > prąd. Po prostu nie skorzystasz z jednej opcji.

    W sumie ta tania z Allegro działa... więc nie będę kombinował :) Ale
    dobrze wiedzieć, że są (nowsze i lepsze) alternatywy.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]