  • 1. Data: 2016-10-26 10:04:22
    Temat: Wiatrak od procesora
    Od: 2late <d...@w...pl>

    Wiatrak od procesora (140mm) ktory zwykle chodzil na 600rpm z dnia na dzien
    a wlasciwie dzisiejszej nocy zaczal pyrkotac i ma obroty ok 250 rpm.
    Probowalem przestawic w biosie na pelna szybkosci i zasuwa jak trzeba
    1500rpm. Jak sie latwo domyslic, komputer wtedy 'troche' szumi a ma byc
    nieslyszalny.
    Co z tym zrobic, jak to sprawdzic czy trzeba wymienic, da sie naprawic?
    Akurat z wiatrakami nigdy nie mialem problemow.
    https://www.google.co.uk/#newwindow=1&q=corsair+hydr
    o+series+h90+140mm+high+performance+liquid+cpu+coole

  • 2. Data: 2016-10-26 12:17:39
    Temat: Re: Wiatrak od procesora
    Od: Saiko Kila <f...@b...cy>

    Proces 2late <d...@w...pl> zwrócił błąd:
> [...]
    > https://www.google.co.uk/#newwindow=1&q=corsair+hydr
    o+series+h90+140mm+high+performance+liquid+cpu+coole

    Ja bym:1
    1. sprawdził ręcznie ustawiając mniejsze obroty, np. 250 i 600 /min
    jeśli płyta to umożliwia. Być może da się ustawić takie obroty, żeby
    wiatrak nie terkotał a jeszcze nie był głośny.
    2. sprawdził na innej płycie.

    Wygląda, że pada układ PWM, albo płyta ma z nim problem. Ewentualnie
    wentylator się zużył/zabrudził i nie ma siły na poprawną pracę przy 600
    rpm (czy ile jest minimum), wtedy jego stan jest niezdeterminowany, i
    może tak dziwnie działać przy kontroli przez PWM (bo standard zakłada
    poprawną pracę tylko w zakresie od minimalnych obrotów do maksymalnych,
    a jeśli są poniżej minimalnych to już chaos rządzi).

    --
    Saiko Kila
    The Stray war Tiger attacks the Cat but he jumps away!

  • 3. Data: 2016-10-26 14:46:52
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2016-10-26 o 10:04, 2late pisze:
> [...]
    > https://www.google.co.uk/#newwindow=1&q=corsair+hydr
    o+series+h90+140mm+high+performance+liquid+cpu+coole

    Może umyć spirytusem. Na wiatrakach zbiera się gruba warstwa kurzu, brudu.

    --
    animka

  • 4. Data: 2016-10-26 20:35:19
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Wed, 26 Oct 2016 14:46:52 +0200, Animka napisał(a):

    > Może umyć spirytusem. Na wiatrakach zbiera się gruba warstwa kurzu,
    > brudu.

    Zdemontować, przedmuchać, odkurzyć. Jak się da, wyjąć trzpień ze
    śmigłami z łożyska. Wytrzeć, przedmuchać. Nałożyć smaru do łożysk (np.
    ŁT-43). Rozruszać, nałożyć ponownie. Złożyć, zamknąć, zamontować, mieć
    spokój na kolejne kilka lat.

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 5. Data: 2016-10-27 21:40:05
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 26/10/2016 11:17, Saiko Kila wrote:
> [...]
    > jeśli płyta to umożliwia. Być może da się ustawić takie obroty, żeby
    > wiatrak nie terkotał a jeszcze nie był głośny.

    Ustawilem w BIOSie tryb 'silent' i przy tym bylo 600rpm

    > 2. sprawdził na innej płycie.

    Nie mam gdzie.

> [...]
    > poprawną pracę tylko w zakresie od minimalnych obrotów do maksymalnych,
    > a jeśli są poniżej minimalnych to już chaos rządzi).

    Faktycznie bylo sporo kurzu miedzy wiatrakiem a chlodnica ale taki
    puszysty, raczej wiatraka nie mog zatrzymac. Wyczyscilem wszystko ale
    chodzi jakby jeszcze wolniej. Ostatecznie ustawilem na maksa ten jeden
    wiatrach. Troche poszumi dopoki jakos tego nie rozwiąże.
    Gdybym kupowal taki wiatrak jak sie upewnic ze jest cichy?
    Wyawlilem kupe kasy na super cicha obudowe i chlodzenie wodne zeby tego w
    ogole nie slyszec i nie chcialbym kupic jakiegos totalnego gniota.

  • 6. Data: 2016-10-27 21:41:08
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 26/10/2016 01:46, Animka wrote:
    o+series+h90+140mm+high+performance+liquid+cpu+coole

    > Może umyć spirytusem. Na wiatrakach zbiera się gruba warstwa kurzu, brudu.

    Wykapalem na razie w mleku kondensatorowym. Jak podeschnie to sie zobaczy.

  • 7. Data: 2016-10-27 21:47:47
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 26/10/2016 07:35, Marsjanin wrote:

> [...]
    > śmigłami z łożyska. Wytrzeć, przedmuchać. Nałożyć smaru do łożysk (np.
    > ŁT-43). Rozruszać, nałożyć ponownie. Złożyć, zamknąć, zamontować, mieć

    Zdemontowalem, przedmuchalem, odkurzylem. Nie pomoglo.
    Myslisz ze taki wiatrak da sie rozebrac?
    http://imgur.com/a/JxT9N
    Jesli tak to jak. To jest jakis bezszczotkoway to tam jest w ogole co smarowac?

    Mam trzy podobne wiatraki w tym kompie roznia sie tylko kablami i wtyczka,
    sa trzy-zylowe a ten wlasciwy ma 4 i gniazdko na plycie glownej tez.

    Pozdrawiac

  • 8. Data: 2016-10-27 23:01:50
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "2late" napisał:

    > Co z tym zrobic, jak to sprawdzic czy trzeba wymienic, da sie naprawic?

    Zawracanie d... o element za 10 zł. Kupić, wymienić i spadać z grupy.

    Pzdr

  • 9. Data: 2016-10-27 23:13:38
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "2late" napisał w wiadomości grup
    > Wyawlilem kupe kasy na super cicha obudowe i chlodzenie wodne zeby tego w
    > ogole nie slyszec i nie chcialbym kupic jakiegos totalnego gniota.

    Co to jest cicha obudowa? Słyszysz blachę? Po co wiatrak na cpu jak masz
    chłodzenie wodne?

  • 10. Data: 2016-10-27 23:58:44
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 27/10/2016 10:13, qwerty wrote:
    > Użytkownik "2late" napisał w wiadomości grup
    >
    > Co to jest cicha obudowa?

    Fractal Define XL

    Słyszysz blachę?

    :)

    > Po co wiatrak na cpu jak masz
    > chłodzenie wodne?

    No wiatrak nie jest bezposrednio na CPU ale rurami podlaczony do tylu
    obudowy za radiatorem. Wyslalem linka, bylo zdjecie.