  • 21. Data: 2016-11-02 11:01:58
    Temat: Re: Wiatrak od procesora
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Mon, 31 Oct 2016 00:11:43 +0100, Kamil napisał(a):

    > Ile by nie kosztował to tak, czy owak musisz kupić nowy. Żadne smarowania,
    > czyszczenie i kąpiele nie pomogą.

    Jako praktyk muszę zaprotestować.

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 22. Data: 2016-11-07 08:03:34
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Podłączę się z pytaniem:
    Akurat kupiłem najtańszą (25 zł) podkładkę pod laptopa.
    Niestety słychać ciche 'bzykanie', jakby wiatrak o coś zaczepiał (nie o szum
    powietrza chodzi).
    Wymieniłem na inny egzemplarz, bez zmiany.
    "Bzykanie" ustaje momentalnie z chwilą odłączenia prądu (wiatraczek jeszcze się kręci
    z rozpędu, a "bzykania" już nie słychać).
    O co chodzi z tym "bzykaniem" wentylatora - wiatrak o coś zaczepia (moge podkładkę
    rozkręcić i próbować tuningować), czy to efekt "elektryczny"?

  • 23. Data: 2016-11-07 11:31:17
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .11.2016 o 08:03 ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> pisze:

> [...]
    > O co chodzi z tym "bzykaniem" wentylatora - wiatrak o coś zaczepia (moge
    > podkładkę rozkręcić i próbować tuningować), czy to efekt "elektryczny"?

    Spróbuj na chwileczkę zasłonić czymś wiatraczek, bez oporu powietrza
    wzrosną obroty.
    Posłuchaj, czy ten dźwięk się zmienia.

    Spróbuj też podsłuchać ew. sprzężenie z torem m.cz. - oddal podkładkę od
    laptopa, wyłącz głośniki, kartę dźwiękową etc.

    Zakładam, że podkładka jest zasilana z USB. Spróbuj zasilić ją z innego
    źródła niż laptop i posłuchać tego dźwięku.

    --
    Trefniś

  • 24. Data: 2016-11-07 13:50:58
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-07 o 11:31, Trefniś pisze:

> [...]
    >
    > Zakładam, że podkładka jest zasilana z USB. Spróbuj zasilić ją z innego
    > źródła niż laptop i posłuchać tego dźwięku.

    Spotykałem się z wentylatorami (tymi tanimi albo kupowanymi w Action),
    które miały spory luz osiowy. Pole magnetyczne "wciągało" wirnik. Wtedy
    ten może o coś ocierać, zaś po wyłączeniu zasilania kręci się nadal, ale
    już w innym miejscu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 25. Data: 2016-11-07 14:32:08
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Dzięki, to jest jakaś myśl, czyli raczej rozkręcę i zbadam, niż zwrócę.

    -----

  • 26. Data: 2016-11-07 17:21:45
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .11.2016 o 14:32 ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> pisze:

    > Dzięki, to jest jakaś myśl, czyli raczej rozkręcę i zbadam, niż zwrócę.

    Ale zanim rozkręcisz (co zawsze zdążysz zrobić, tracąc możliwość zwrotu),
    sprawdź co napisałem.
    Ten luz możesz do pewnego stopnia zbadać dotykając wentylatorka.

  • 27. Data: 2016-11-08 09:04:09
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    > :)

    Nie ma co się śmiac, ja słysze blachę swojego NAS-a, blacha działa jak membrana
    głośnika wzmacniając dźwięki pochodzące od dysków lub wentylatora.

  • 28. Data: 2016-11-08 09:23:45
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Dzięki, sprawdzę (podobny problem miałem z łożyskowaniem pompki w filtrze wody w
    akwarium, oś silnika (wiatraczka) nie tylko obracała się, ale także podczas pracy
    chodziła rytmicznie góra-dół (wzdłuż osi napędu), co powodowało zdudnienia dźwięku,
    stukanie o obudowę i dodatkowy hałas.
    Nic dziwnego przy wiatraczku osiowym, chciałby "polecieć" jak śmigło lub śruba
    napędowa ;-)

    Pojawił się dodatkowy kłopot, otóż podłączenie zasilania podkładki chłodzącej do
    gniazda USB lapka powoduje, że wentylator w lapku nigdy się nie wyłącza (sprawdziłem,
    włączenie obciążenia pradowego gniazda USB skutkuje z automatu natychmiastowym
    włączeniem wentylatora w lapku, na najniższym biegu). Rozwiązaniem będzie osobny
    zasilacz, choć to kłopot (kable, konieczność włączania/wyłączania).

    -----

  • 29. Data: 2016-11-08 17:38:56
    Temat: Re: Wentylator od podstawki pod notebooka
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Przyjrzałem się z bliska i ewidentnie wentylator (śmigło) nie ociera, lecz coś
    'haczy' wewnątrz samego silnika.
    Element, do którego przymocowane jest śmigło wygląda na alumiowy i jakby otacza całą
    resztę silnika
    Silnik ma dość duży luz osiowy.
    Lub 'terkotanie' pochodzi od jakiejś przetwornicy w silniczku?
    Przy silniczku są dwie diody z jakąs elektroniką, ale żeby to 'cykało'?
    Rzuciłem okiem na aukcje i nie widzę osobnych wentylatorów (żeby ewentualnie
    wymienić) na 5 volt niestety, są tylko 12-woltowe (120-140mm).
    Zainteresował mnie jeden z łożyskiem magnetycznym, no ale 'napięcie startowe 5 V' to
    może być za mało dla wydajnej pracy (zasilanie z usb).

  • 30. Data: 2016-11-10 16:54:22
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .11.2016 o 17:38 ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow> pisze:

    (...)
    > Lub 'terkotanie' pochodzi od jakiejś przetwornicy w silniczku?

    Dlatego pisałem jak komu mądremu, oddal podstawkę od laptopa, wyłącz
    głośniki/kartę dźwiękową, spróbuj zasilić z innego źródła niż laptop. 5
    minut roboty.
    A Ty kombinujesz jak koń pod górkę od kilku dni, ech...

    --
    Trefniś