  • 11. Data: 2018-02-03 00:06:28
    Temat: Re: Wiertarka do pcb - mikro recenzja
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    > Rozumiem że pytasz o czarny plastik w który montuje się silnik. Otwór ma
    > 40.5mm. Sama wiertarka ma 32mm w górnej częsci i 35 w dolnej, do obu są
    > pierścienie dopasowujące (to pomarańczowe).
    Myślałem o kupnie samego stojaka (też jest taka oferta), ale do mojej
    nijak nie dopasuję.
    Dzięki, pozdrawiam.

  • 12. Data: 2018-02-03 11:13:09
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 02.02.2018 o 22:51, Sebastian Biały pisze:

    > Mialem na mysli inne narzedzia. Konkretnie mam mininarzedzie do
    > grawerowania (cyfrowy regulator prędkości) i wkretarkę. Oba zachowuja
    > sie identycznie jak ten parkside - przy nagłym obciążeniu jest
    > spowolnienie i po sekundzie "orientacja" poprzez nagłe zasilenie
    > silnika. Prawie na pewno jest tam żałosny algorytm z okolic "zbieraj
    > impulsy przez sekundę i policzymy jak szybko się kręci".

    Piszesz "ten parkside". A "ten parkside" tak się nie zachowuje! Jest tam
    regulator, ale całkiem sensowny.

    P.P.

  • 13. Data: 2018-02-03 11:37:55
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/3/2018 11:13 AM, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Piszesz "ten parkside". A "ten parkside" tak się nie zachowuje! Jest tam
    > regulator, ale całkiem sensowny.

    Mój sie tak zachowuje. Przeprowadź doświadczenie. Odpal na pełnej
    predkości. Gwałtownie zmniejsz obroty do miniumim.

    Zauważysz że prędkośc silnika zjedzie do mniejszej niz minimialna po
    czym po sekundzie zostanie skorygowana.

    Ten feler wystepuje głównie przy małych predkościach, dlatego spodziewam
    sie tam jakiegoś pustaka po stronie dev który wymyślił liczenie czasu po
    X impulsach zamiast liczenia impulsow w czasie X lub jeszcze lepiej
    liczenie okresu między impulsami.

  • 14. Data: 2018-02-03 13:08:26
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 03.02.2018 o 11:37, Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > predkości. Gwałtownie zmniejsz obroty do miniumim.
    >
    > Zauważysz że prędkośc silnika zjedzie do mniejszej niz minimialna po

    Doświadczenie wykonane. Pełna prędkość, szybko zmniejszam obroty do
    minimum (kręcąc gałką w odwrotną stronę, niż wskazuje logika). Maszynka
    nie pobiera prądu, obroty spadają. Gdy spadną do nastawionych szlifierka
    zaczyna pobierać prąd stabilizując obroty. Opisane przez Ciebie zjawisko
    nie występuje.

> [...]
    > sie tam jakiegoś pustaka po stronie dev który wymyślił liczenie czasu po
    > X impulsach zamiast liczenia impulsow w czasie X lub jeszcze lepiej

    Maszynkę kupiłem przedwczoraj, nazywa się PTSG 140 B2. Wychodzi, że coś
    tam poprawili.
    Tak nawiasem, wspomniany Proxxon stosuje bardzo proste, wręcz prymitywne
    układy zasilania silników. Na przykład we wspomnianej, skądinąd bardzo
    fajnej, wiertarce IB/E jest Graetz i prosty sterownik z tyrystorem i
    diakiem. Mimo tego bardzo przyzwoicie trzyma obroty przy obciążaniu.

    P.P.

  • 15. Data: 2018-02-03 13:43:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/3/2018 1:08 PM, Paweł Pawłowicz wrote:
> [...]
    > nie pobiera prądu, obroty spadają. Gdy spadną do nastawionych szlifierka
    > zaczyna pobierać prąd stabilizując obroty. Opisane przez Ciebie zjawisko

    https://drive.google.com/open?id=1WwTGVxckoeiVoheYY4
    L_BnYjjff6tmtV

    "kopniecie pradem" i zwiększenie obrotów do biegu jałowego w 10 sek
    (dokładnie jakies 200ms przed 10 sekundą).

    > Maszynkę kupiłem przedwczoraj, nazywa się PTSG 140 B2. Wychodzi, że coś
    > tam poprawili.

    Nie. Moja też jest "z przedwczoraj".

    Zrob inne doświadczenie: dociśnij przedmiot na *wolnych* obrotach.
    Tarcza najpier dramatycznie zwolni by po około 1sek dostać kopa.
    Identycznie zachowuje się moje mikronarzedzie McAlistera, przypuszczam
    że jakaś firma produkuje ASICe do tego za pół centa i wszyscy biorą.

    > Tak nawiasem, wspomniany Proxxon stosuje bardzo proste, wręcz prymitywne
    > układy zasilania silników.

    Dałbym wiele żeby w tym zidioceniu technologią cyfrową ktoś w końcu
    sprzedał mi szlifierkę ze stabilizacją analogową bazującą ta jakimś
    tachometrze.

  • 16. Data: 2018-02-03 14:39:07
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 03.02.2018 o 13:43, Sebastian Biały pisze:

    > https://drive.google.com/open?id=1WwTGVxckoeiVoheYY4
    L_BnYjjff6tmtV

    > "kopniecie pradem" i zwiększenie obrotów do biegu jałowego w 10 sek
    > (dokładnie jakies 200ms przed 10 sekundą).

    Maszynka taka sama, z Twojego filmiku trudno się zorientować, moja z
    grubsza zachowuje się podobnie. Ale w swojej nie obserwuję "kopnięcia
    prądem", raczej delikatne "mruczenie" po spadku obrotów. Nie ma
    przyspieszenia po spadku.

    > Nie. Moja też jest "z przedwczoraj".
    >
    > Zrob inne doświadczenie: dociśnij przedmiot na *wolnych* obrotach.
    > Tarcza najpier dramatycznie zwolni by po około 1sek dostać kopa.

    Ani trochę. Zwalnia, ale "kopa" nie ma. Przy drewnianej listewce
    zwolnienie nie jest dramatyczne, przy grubym mosiężnym pręcie trzeba
    dociskać bardzo delikatnie, bo rzeczywiście robi się dramat. Ale trudno
    się spodziewać innego zachowania przy tak małym silniku. Te pręty
    szlifowałem na samoróbie z silnikiem 600W, też zwalniał, ale nie
    dramatycznie. Pręt za to grzał się, że trudno było utrzymać. Tu tego nie
    ma ;-)
    Ciekawostka, całkowicie różne zachowania.

> [...]
    >
    > Dałbym wiele żeby w tym zidioceniu technologią cyfrową ktoś w końcu
    > sprzedał mi szlifierkę ze stabilizacją analogową bazującą ta jakimś

    Przypuszczam, że wystarczy przyzwoity silnik.

    P.P.

  • 17. Data: 2018-02-03 23:57:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/3/2018 2:39 PM, Paweł Pawłowicz wrote:
    > prądem", raczej delikatne "mruczenie" po spadku obrotów. Nie ma
    > przyspieszenia po spadku.

    Jest. Widac to nawet na filmie gołym okiem. Nie mam ochoty udowadniać
    oczywistości więc przepraszam że nie wykonam pomiarów. Podobnie wzrost
    obrotów po 1sek od dociśniecia przemiotu. Praca z tym i innymi
    narzedziami przypomina mi scenę z technikum gdzie uczeń stał przy
    regulatorze i kręcił potencjometrem aby obroty frezarki utrzymać "na oko
    takie jak powinny być". Mam nieodparte wrazenie że w środku tej maszynki
    siedzi krasnoludek z takim potencjometrem.

    > Przypuszczam, że wystarczy przyzwoity silnik.

    Nie. Po kopnięciu prądem narzedzie wraca do ustawionych obrotów przy tym
    samym obciążeniu ktore wczesniej powodowało spadek. Winny jest idiota
    ktory projektował regulator który nie jest regulatorem tylko cyfrową
    pomyłką. Takie czasy.

  • 18. Data: 2018-02-04 10:32:15
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 03.02.2018 o 23:57, Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > takie jak powinny być". Mam nieodparte wrazenie że w środku tej maszynki
    > siedzi krasnoludek z takim potencjometrem.

    Kiedy właśnie moja tak się nie zachowuje. Ale ten temat już wyczerpaliśmy.

> [...]
    > samym obciążeniu ktore wczesniej powodowało spadek. Winny jest idiota
    > ktory projektował regulator który nie jest regulatorem tylko cyfrową

    Dlaczego skasowałeś fragment, do którego odnosiła się moja wypowiedź:
    "Dałbym wiele żeby w tym zidioceniu technologią cyfrową ktoś w końcu
    sprzedał mi szlifierkę ze stabilizacją analogową bazującą ta jakimś
    tachometrze."
    To całkowicie zmienia sens.
    Narzędzia Proxxona udowadniają, że przyzwoity silnik jednak wystarczy.
    Pewnie układ scalony i triak jest tańszy, niż miedź i żelastwo. A
    problem niestabilności obrotów nie jest problemem cyfrowym. Ponad 20 lat
    temu zmajstrowałem regulator do wiertarki według noty aplikacyjnej ST,
    na SG3524, zachowywał się tak, jak opisałeś. Nie udało mi się dobrać
    stałych czasowych, jeśli pod obciążeniem pracował poprawnie, dostawał
    kota na wolnym biegu. Tak w nawiasie, zawziąłem się i zmajstrowałem
    kilkanaście różnych sterowników, wszystkie były do d... Aż trafiłem na
    TPIC2101 :-)

    P.P.

  • 19. Data: 2018-02-04 11:18:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > Dałbym wiele żeby w tym zidioceniu technologią cyfrową ktoś w końcu
    > sprzedał mi szlifierkę ze stabilizacją analogową bazującą ta jakimś
    > tachometrze.

    Co ma technika cyfrowa do faktu, że skorzystał z niej niekompetentny matoł?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2018-02-04 11:39:19
    Od: Tomotron <t...@o...pl>

    Witam

    Posiadam stojak MB140 i wiertareczkę proxxona.
    Osobiście rzadko używam ponieważ jest sztywna :)

    Robię płytki w których w padach są oczywiście otwory 0,6-0,7mm w celu
    łatwiejszego, precyzyjnego trafienia w środek pada.

    Przy pomocy stojaka proxxona nie ma szans na równą "linie" otworów np.
    dip14. Wiertło trafia na krawędź otworu i pięknie wierci.
    Wytrawienie dziur w padach w celu centracji wiertła na wiele się nie
    zdaje - wierci tam gdzie wiertło trafi.

    Wiercenie z ręki daje piękną równą linie wierceń, wiercę zwykłym wiertłem.

    Mam również wiertła widiowe, są super można z tysiąc otworów wywiercić i
    nie widać "wulkanu" w otworze. Ale z ręki to jak się uda 2-3 dziury
    wywiercić to jest sztuka - bardzo kruche.
    Natomiast przy stojaku to można wiercić i wiercić takim wiertłem.

    Zaletą takiego taniego stojaka jest to, że nie trzeba precyzyjnie trafić
    w otwór centrujący, bo wiertło samo wskoczy i ładnie wywierci otwór.