  • 11. Data: 2017-10-03 13:11:42
    Temat: Re: Woda, przelew i podciśnienie - robi się lejek i hałasuje
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Rozumiem, ze to ma byc przy okazji automat do utrzymywania poziomu -
    > tzn sam wlot jest takim automatem ?

    Dokładnie tak.

    > Bo obrocilbym ten wlot np w dol, to juz na pewno by nie zasysal
    > powietrza ... ale dzialaloby to skokami :-)

    Na początku nie było w ogóle kolanka, wlot był poziomo. Świszczało. Potem
    obróciłem kolanko w dół - zasysało powietrze i też świszczało (ale nie mam
    nagrania). Obróciłem w górę, ale nie pomogło, więc napisałem na grupę :)

    Wczoraj zrobiłem ten vortex breaker, dziś go założę i sprawdzę (na razie
    czekam aż zaschnie silikon i lakier, przykrywający cynę - nie chcę, żeby
    ołów wytruł mi ryby). Mam tylko nadzieję, że łopatki nie muszą wystawać
    ponad rurkę, bo u mnie nie wystają, ale jak muszą, to przerobię i będą :)

    > Z wezykiem zalozonym na wyplyw tez halasuje ?

    Tzn. od wypływu w dół do akwarium? Tak jest na nagraniu. Bez niego
    podejrzewam, że by nie hałasowało, bo nie robiłoby się takie podciśnienie.

    > Powiekszyc srednice. Samego wlotu - taki stozek szeroki.

    Jak vortex breaker nie zadziała, to tak zrobię :) Ewentualnie ta rurka
    z coraz większymi otworkami, o której potem napisałeś.

    > eee ... grozi ci raczej, ze ten waz nie bedzie calkowicie wypelniony
    > woda. A wtedy ... moze byc slychac ze woda w nim ciutrka spadajac z
    > duzej wysokosci. Zwinac w ladna spirale, zeby nie bylo pionowego spadku
    > :-)

    Zawsze można przydławić zaworem :) Zależy mi na tym, żeby przepływ był jak
    największy. Kupiłem pompkę Aquael Circulator 1500, która podnosi do 160 cm
    (tu mam jakieś 120 cm), ale u mnie jest jeszcze trochę "obciążeń" (zawór
    jednokierunkowy, rurka z otworkami do rozprowadzenia wody po dnie, czy sam
    prefiltr pod pompką, chociaż on raczej ma małe opory). Jak większy wąż nie
    zwiększy mi znacząco przepływu, to szarpnę się na Circulator 2000 (podnosi
    do 190 cm)...

    Zawór jednokierunkowy założyłem, bo pompka do działania musi być zalana.
    Jak chodziła i na chwilę ją wyłączyłem, to woda spłynęła, dostało się
    powietrze, a pompka nie miała już tyle siły, żeby zadziałać z pełną mocą
    i podnieść wodę.

    Ewentualnie od pompki do filtra (do góry) wąż gruby, a w drugą stronę (w
    dół) wąż cienki, ale tu już będę musiał poeksperymentować.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 12. Data: 2017-10-03 13:14:11
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Mam tylko nadzieję, że łopatki nie muszą wystawać ponad rurkę, bo u mnie
    > nie wystają, ale jak muszą, to przerobię i będą :)

    Jeszcze raz zerknąłem na obrazki - i wszędzie wystają... no to będą
    wystawać.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 13. Data: 2017-10-03 13:26:45
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-03 o 13:11, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > ołów wytruł mi ryby). Mam tylko nadzieję, że łopatki nie muszą wystawać
    > ponad rurkę, bo u mnie nie wystają, ale jak muszą, to przerobię i będą :)

    Podają, że powinien wystawać minimum D nad otwór i mieć gabaryt co
    najmniej 2D.
    Gdzie D to średnica otworu.

    WM

  • 14. Data: 2017-10-03 13:58:39
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Podają, że powinien wystawać minimum D nad otwór i mieć gabaryt co
    > najmniej 2D.
    > Gdzie D to średnica otworu.

    Gabaryt 2D, czyli jedno D wystaje, a drugie D wchodzi do środka?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 15. Data: 2017-10-03 14:00:33
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    t-1 <t...@t...pl> wrote:

    > A nie można zasysać otworem skierowanym w dół oraz odpowiednio sterować
    > pompką lub (i) zaworkiem w rurce odpływowej?

    Tzn. żeby otwierać wylot, gdy woda się podniesie znacząco ponad poziom
    odpływu (na tyle, żeby wir / lejek się nie robił) i zamykać, gdy opadnie?
    Wolałbym jednak, żeby to było jak najprostsze, ale jest to jakaś myśl :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 16. Data: 2017-10-03 15:13:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 października 2017 20:58:41 UTC+9 użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > Gabaryt 2D, czyli jedno D wystaje, a drugie D wchodzi do środka?

    Tam chodzi o to, żeby tworzyły się cztery lejki, kręcące się w tę samą stronę, czyli
    wzajemnie się hamujące. Jak nic nie będzie wystawać, to powstanie jeden duży, czyli
    będzie bez zmian.

    Wciśnij w ten wężyk pół tłoczka od strzykawki, nie kombinuj za dużo. Albo zadziała,
    albo nie. Jak masz za niski poziom wody to powietrze będzie zasysać nawet bez
    formowania się leja. Wtedy będziesz kombinował z dziurawym wężykiem idącym po dnie,
    albo z milionem innych patentów.

  • 17. Data: 2017-10-03 16:24:34
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > Albo zadziała, albo nie. Jak masz za niski poziom wody to powietrze
    > będzie zasysać nawet bez formowania się leja.

    Hmm, zerknij jeszcze raz na ten filmik ode mnie - tam jest niski poziom i
    właśnie o to chodzi - żeby umiejscowienie wylotu ustalało poziom wody. Ten
    vortex breaker zadziała w takiej sytuacji?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 18. Data: 2017-10-03 17:02:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >właśnie o to chodzi - żeby umiejscowienie wylotu ustalało poziom
    >wody. Ten
    >vortex breaker zadziała w takiej sytuacji?

    Ale Konrad ma racje - zamiast pisac, to wcisnij ... a potem napisz co
    wyszlo :-)

    J.

  • 19. Data: 2017-10-03 17:07:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >opadnie?
    >Wolałbym jednak, żeby to było jak najprostsze, ale jest to jakaś myśl

    Moze bez sterowania ?
    Jak obrocisz w dol, to napierw nie bedzie nic plynelo, a potem jak
    przeleje najwyzszy punkt przelewu i zassie, to wyssie az sie wlot
    wynurzy.
    Wtedy przerwie i poczeka az sie woda odpowiednio wysoko naleje.
    Spodziewam sie ok 1cm wahania poziomu - moze Ci nie bedzie
    przeszkadzac.

    Tylko ... gdzies przy tym wynurzaniu i zasysaniu bedzie halasowac.
    Co pare minut ... ale co szkodzi sprawdzic :-)

    J.

  • 20. Data: 2017-10-03 17:17:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >nie mam
    >nagrania). Obróciłem w górę, ale nie pomogło, więc napisałem na grupę

    Kolanko bylo jak na filmie ? po obrocie wlot powinien byc znacznie
    nizej ..
    jak pisalem obok - spodziewam sie wtedy pracy skokowej.
    Chyba, ze waz ma duzy przeplyw i pracowalo na granicy zanurzenia -
    zasysajac powietrze.

    >Tzn. od wypływu w dół do akwarium? Tak jest na nagraniu.

    A to ja slepy jestem i nie zauwazylem :-)

> [...]
    >160 cm
    >(tu mam jakieś 120 cm), ale u mnie jest jeszcze trochę "obciążeń"

    a pompa nie halasuje ?

    >Zawór jednokierunkowy założyłem, bo pompka do działania musi być
    >zalana.

    Chyba o tyle rozsadnie, ze jakby to wszystko z gory splynelo na dol,
    to bedzie powodz w pokoju :-)

    J.