  • 61. Data: 2017-10-17 12:37:32
    Temat: Re: Woda, przelew i podciśnienie - robi się lejek i hałasuje
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    >Temat przycichł, ale nie moje starania. Porobiłem trochę
    >eksperymentów i
    >ustaliłem, że najlepszym rozwiązaniem będzie odpływ skierowany w dół,
    >przepływ z odpływu większy, niż na dolocie (z pompy). Dlaczego? Bo:

    >- przy odpływie skierowanym w dół nie robi się lejek - jedynie
    >zasysa, gdy
    >powierzchnia zrówna się z odpływem
    >Wygląda to tak (przyciąłem do momentu przelania się wody, zasysanie
    >powietrza ok. 1:05): https://youtu.be/VQUkFHb3Dzs

    mimo wszystko ladnie ci powietrze zasysa :-(

    A halasuje wszystko tak, ze nie wiem jak chcesz przy tym spac :-(

    >Do tego będzie na odpływie elektrozawór niewymagający ciśnienia
    >początkowego oraz dwa czujniki poziomu - jeden awaryjny (wyłączający
    >pompę) i jeden sterujący elektrozaworem. Elektrozawór ma cenę z
    >kosmosu:
    >http://allegro.pl/elektrozawor-2n15-1-2-cala-230v-l
    ub-12v-24v-i6200644324.html

    Na kosmiczna cene to zdecydowanie za niska :-)

    >Ten jest tańszy, ale ma dużo mniejszy przepływ (Cv=0.75 versus 4.8),
    >więc
    >raczej odpada...
    >http://allegro.pl/elektrozawor-2m15-1-2-cala-0-16ba
    r-230v-24v-12v-i6200845622.html
    >Nie ma tańszych zaworów, które nie potrzebowałyby ciśnienia do
    >działania?

    A poszukaj do kaloryferow. Ale, zawor ok 10 zl, a naped ...
    http://allegro.pl/energooszczedna-glowica-termostaty
    czna-grzejnikowa-i6982855613.html

    Ciekawe jak to zrobili - tam dosc spore sily sa potrzebne.

    >Założyć ten zawór na górze, czy na dole?

    na dole cisnienie wieksze.

    J.

  • 62. Data: 2017-10-17 14:50:23
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > mimo wszystko ladnie ci powietrze zasysa :-(

    Tak... tylko jak końcówka wylotu zrówna się z powierzchnią wody.

    > A halasuje wszystko tak, ze nie wiem jak chcesz przy tym spac :-(

    To będzie cichsze :)

    Wlot wody będzie na dole, pod wodą (teraz jest na górze). Wprawdzie po
    wyłączeniu pompy woda spłynie tym wlotem z powrotem do akwarium (zawór
    jednokierunkowy daje taki opór, że woda ledwo ciurka, więc nie może go
    być), ale nie będzie hałasowało. Po drugie w dzień działa napowietrzanie
    i to głównie jego pompka hałasuje - wyłącza się o 22, tak jak i światło.

    lub-12v-24v-i6200644324.html

    > Na kosmiczna cene to zdecydowanie za niska :-)

    Zawsze może być większa, ale wolałbym jednak połowę tego :)

> [...]
    czna-grzejnikowa-i6982855613.html

    > Ciekawe jak to zrobili - tam dosc spore sily sa potrzebne.

    Pewnie przekładnia... pytanie jak to zrobili na dwóch bateriach AA :)

    No i pytanie, jaką to ma trwałość. Kaloryferów nie regulujemy 2x na
    minutę.

    Mam jakiś zawór od pralki, porobię jeszcze z nim eksperymenty (bo jego już
    mam i nie muszę kupować).

    > na dole cisnienie wieksze.

    Racja. Tylko pytanie czy dla zaworu pracującego od 0 bar to różnica :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 63. Data: 2017-10-19 13:32:26
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Mam jakiś zawór od pralki, porobię jeszcze z nim eksperymenty (bo jego
    > już mam i nie muszę kupować).

    Do dupy. Jest potrzebne ciśnienie. Zresztą ten film dobrze to pokazuje:

    https://www.how-to-repair.com/help/how-a-washing-mac
    hine-water-valve-works/

    Rozebrałem sobie jeden z tych zaworów z ciekawości, bo i tak przeciekał,
    i wygląda to tak jak na tym filmie. Wyobrażałem sobie, że bolczyk w cewce
    będzie połączony z membraną, ale nie jest.

    http://www.chmurka.net/r/20171018_231613.jpg

    Zastanawiam się też nad podejściem z pływakiem i korkiem. Wylot skierowany
    jednak w górę i pływak, połączony śrubą z korkiem (śruba regulowana). Jak
    wzrośnie poziom, to pływak wypuści część wody wylotem. Jak poziom spadnie,
    to pływak też i korek zamknie wylot, przynajmniej na tyle, żeby pompa
    dopompowała. Z wylotem skierowanym w dół też by się dało, ale potrzebna
    byłaby dźwignia, to już większa komplikacja.

    Jak to mechanicznie zrealizować, to już inna sprawa - idealne byłoby
    gotowe rozwiązanie, ale pewnie są tylko do spłuczek, czyli działające
    odwrotnie...

    Może ten dałoby się przystosować do odwrotnej pracy? Lub ewentualnie
    założyć, bez przystosowywania, na wlocie, a nie na wylocie, i zdławić
    wylot tak, żeby wlot zawsze napełniał szybciej, niż wylot opróżnia...
    z drugiej strony zdławienie wylotu oznacza problemy z tym pierwszym
    spłynięciem, gdy jest tam jeszcze powietrze (przetestowane).

    http://allegro.pl/zawor-plywakowy-nierdzewny-dn15-na
    pelniajacy-1-2-i6759300702.html
    http://allegro.pl/zawor-plywakowy-napelniajacy-1-2-m
    osiezny-i6784627756.html

    Tylko nie widzę w tym pierwszym regulacji poziomu.

    Btw, tu piękna cena.
    http://allegro.pl/zawor-plywakowy-ze-stali-kwasoodpo
    rnej-dn50-2-i6974779355.html

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 64. Data: 2017-10-19 13:41:23
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Ja o takim przypadku mówię.
    > https://youtu.be/sKleVcvjU30?t=1m
    > Jak na wejściu tego wężyka w butelce pojawi się powietrze to już nic nie
    > siorbie.

    Bo spadek jest niski. U mnie jest wyższy, ale mechanizm jest ten sam - i
    siorbie...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 65. Data: 2017-10-19 13:43:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > https://youtu.be/_vV_z_0lFQ8?t=35

    Świetne to jest. U mnie raczej się nie przyda przez to bąblowanie, ale
    dobrze wiedzieć, że coś takiego istnieje :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 66. Data: 2017-10-19 14:06:01
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-19 o 13:32, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > dopompowała. Z wylotem skierowanym w dół też by się dało, ale potrzebna
    > byłaby dźwignia, to już większa komplikacja.

    Łatwo taki zawór zaimprowizować.
    Piłeczka gumowa w ażurowym walcowym koszyczku nałożonym na wylot.
    Poziom wzrośnie, to piłeczka odsłoni wylot.
    Poziom spadnie to piłeczka zatka wylot.
    Koszyczek nie pozwoli odpłynąć piłeczce na boki i można w nim
    ewentualnie umieścić drugą piłeczkę dociążającą pierwszą.

    WM

  • 67. Data: 2017-10-19 17:27:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-10-19 o 13:41, Adam Wysocki pisze:

    > Bo spadek jest niski. U mnie jest wyższy, ale mechanizm jest ten sam - i
    > siorbie...

    No to... duży odpływ w poziomie i bardzo duża średnica węża wylotowego.

    Robert

  • 68. Data: 2017-10-20 14:39:57
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Łatwo taki zawór zaimprowizować.
    > Piłeczka gumowa w ażurowym walcowym koszyczku nałożonym na wylot.

    I to jest bardzo dobry pomysł. Znalazłem piłeczki 3cm, tu przydałaby się
    mniejsza... ale i 3cm powinna być OK.

    Kauczuk jest chropowaty, ale są piłeczki, które wydają się gładkie, taka
    chyba będzie lepsza?

    http://allegro.pl/pilka-pileczka-gumowa-kauczukowa-3
    -cm-skaczaca-i6727870657.html
    - ta jest chropowata

    http://allegro.pl/pilka-pileczka-gumowa-kauczukowa-3
    -cm-skaczaca-i6750209032.html
    - ta jest gładka

    Tylko jak, z czego zrobić ten koszyk? Może z jakiejś ponawiercanej rurki o
    fi 3.5-4cm?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 69. Data: 2017-10-20 17:22:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    >I to jest bardzo dobry pomysł. Znalazłem piłeczki 3cm, tu przydałaby
    >się
    >mniejsza... ale i 3cm powinna być OK.

    Sa takie gotowe w maskach/rurkach do nurkowania.

    https://www.sk-sport.pl/product-pol-5586-Rurka-fajka
    -do-nurkowania-Spokey-Ritos.html
    https://www.decathlon.pl/fajka-do-maski-easybreath-i
    d_8342901.html

    tylko dawniej byla tam kulka, a teraz cos innego
    https://www.nurkomania.pl/nurkowanie_fajka.htm

    No i to dziala odwrotnie - jak koniec pod woda, to ma sie zamknac.
    Dawno temu robili odpowiednie - tylko odwrocic.

    >Kauczuk jest chropowaty, ale są piłeczki, które wydają się gładkie,
> [...]

    To nie uszczelni wlotu ... ale moze uszczelni wystarczajaco.

    Ale ... potrzebujesz lekkiej, takiej, ktora w wodzie plywa. Pustej w
    srodku np.

    J.

  • 70. Data: 2017-10-20 17:25:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Świetne to jest. U mnie raczej się nie przyda przez to bąblowanie,
    >ale
    >dobrze wiedzieć, że coś takiego istnieje :)

    Pomysl - moze sie jednak przyda.

    IMO - ma na tyle szeroki wlot dolny, ze dosc latwo sie zapowietrza.

    Ale przez to moze halasowac co pewien czas :-)

    J.