  • 11. Data: 2019-06-13 20:58:11
    Temat: Re: Wodorowe autka - produkcja wstrzymana
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:qdu3qp$9ka$...@d...me...
    news:5d026f8a$0$17343$65785112@news.neostrada.pl...

    >Ale jest koszmarnie nieefektywny/marnotrawny.
    >Wprocesie sprężania, transportu, przechowywania dużo energii się
    >marnuje.

    Elektrolize mozna prowadzic od razu pod wysokim cisnieniem.

    >https://www.greencarreports.com/news/1113175_electr
    ic-cars-win-on-energy-efficiency-vs-hydrogen-gasolin
    e-diesel-analysis
    >https://images.hgmsites.net/lrg/uks-transport-envir
    onment-says-that-electric-cars-are-the-most-efficien
    t_100626958_l.jpg

    >Już to przerabialiśmy przecież... w autach elektrycznych na baterii
    >do kół idzie około 73% energii w przypadku wodoru tylko 22%.
    >Czy "szybkie" zatankowanie jest naprawdę aż tyle dla Ciebie warte?

    Tak.

    >Ktoś przecież za tą zmarnowaną energię zapłaci, pewnie zapłacisz Ty.

    No i widzisz - tankuje drogi ON i mowie ze elekryk nie dla mnie :-)

    Oczywiscie liczby sa przekonujace ... ale czy aby na pewno prawdziwe ?
    Cos mi sie te 22% nie podobaja.

    >Subsydia na auta wodorowe są ogromne, dużo większe w wielu
    >miejscach niż na auta elektryczne z bateriami... jak się dotacje
    >skończą
    >to ceny pójdą w górę - warto też pomyśleć o środowisku naturalnym
    >bo marnowanie energii to efekty nieporządane.

    A myslisz, ze do baterii doplaty nie ma ?

    No coz - jest i alternatywa - wymienne baterie.

    J.

  • 12. Data: 2019-06-13 21:38:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-13 o 20:16, Pszemol pisze:
    > "Marcin N" <m...@o...pl> wrote in message

    > Nie rozwiązano bo nie ma jak rozwiązać-fizyki nie oszukasz.
    > Po prostu liczą na to że co zatankujesz to szybko wyjeździsz.
    I dlatego jest to ślepa uliczka wg mnie, wodór ulatniający się cały czas
    jest problemem nierozwiązalnym.

    --
    Janusz

  • 13. Data: 2019-06-13 21:49:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-13 o 17:43, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup

    > lpg jest niebezpieczny.
    Jak każdy gaz, ale potrzebuje więcej % aby wybuchnąć niż wodór.
    > A zbiornikow wodoru jest sporo ... i jakos nie wybuchaja.
    No jak nie jak tak, na tej stacji wybuchł zbiornik, ile znasz wybuchów
    zbiornika lpg?>
    > Wodor jest bardzo ciekawy, bo mozna auto szybko zatankowac.
    LPG tak samo :)
    A w świetle info Myk-a to i sprawność większa.

    > I o ile mialem pewne watpliwosci co do tych ogniw paliwowych ... to
    > widac sa i jezdza.

    > Propan bylby lepszy. Albo metanol czy etanol.
    Do rozkłądu na węgiel i wodór to chyba za duże cząstki, im lżejszy gaz tym
    lepiej, czyli metan, a jednocześnie dający radę się przechować bez strat.

    > A co ciekawe - co chwila slychac o takich ogniwach, tylko jakos ciagle
    > nie w seryjnej produkcji.
    Czyli są problemy, gdyby były dobre to szybko by weszły do produkcji.

    > a) chyba sa,
    > b) mozna dodac generator wodoru ... tankowac sie bedzie benzyne i wode :-)
    Benzybie mówimy nie :) tylko gaz.

    > c) w sumie ... czemu nie ogniwo paliwowe na wegiel ?
    No właśnie, zamiast wody byłby dwutlenek węgla, trochę lipa byłaby z
    ekologią ale
    może zwykłych paliw by spadło znacząco zużycie i bilans by wyszedł dodatni.

    > d) ... tylko jak ten wegiel produkowac ?
    To chyba nie jest problem bo z tego co kiedyś czytałem już było ogniowo
    które
    rozkładało metan czy etan już nie pamiętam i wodór spalało a węgiel im
    zostawał
    i był problem z jego usuwaniem.

    > Tak czy inaczej - to ciagle w fazie eksperymentow. A wodor jezdzi.
    Jeździ to trochę dużo powiedziane.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2019-06-14 13:24:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup

    > lpg jest niebezpieczny.

    >Jak każdy gaz, ale potrzebuje więcej % aby wybuchnąć niż wodór.

    Akurat jakos podobnie - nieszczelnosci w zbiorniku, wymieszania z
    powietrzem, zrodla zaplonu.

    O tyle lepszy, ze cisnienie mniejsze, o tyle gorszy, ze nie ucieka
    samoczynnie w gore.

    >No jak nie jak tak, na tej stacji wybuchł zbiornik, ile znasz
    >wybuchów
    >zbiornika lpg?>

    Troche by sie znalazlo.

    >LPG tak samo :)
    >A w świetle info Myk-a to i sprawność większa.

    Ale jak - do napedzania silnika spalinowego, czy do spalania w ogniwie
    paliwowym ?

    >Do rozkłądu na węgiel i wodór to chyba za duże cząstki, im lżejszy
    >gaz tym
    >lepiej, czyli metan, a jednocześnie dający radę się przechować bez
    >strat.

    Ale znow pod duzym cisnieniem. Tu propan lepszy.
    Ewentualna produkcja wodoru chyba tez mozliwa - ale na starcie wodoru
    w metanie duzo.

    Ogniwa bezposrednie ... jak powstana, to pewnie beda mogly i na
    metanie i na propanie ...

    >Czyli są problemy, gdyby były dobre to szybko by weszły do produkcji.

    Dokladnie.

    >Benzybie mówimy nie :) tylko gaz.

    A dlaczego nie benzyna, nafta, ON ?

    >No właśnie, zamiast wody byłby dwutlenek węgla, trochę lipa byłaby z
    >ekologią

    Tak czy inaczej ciagle nie mowimy o zrodle energii - ten metan to skad
    chcesz brac ?

    > ale może zwykłych paliw by spadło znacząco zużycie i bilans by
    > wyszedł dodatni.

    Sprawnosc silnika spalinowego mierna.

> [...]
    >ogniowo które
    >rozkładało metan czy etan już nie pamiętam i wodór spalało a węgiel

    Ale metanu tez zabraknie. I wtedy bedzie problem jak wytworzyc C z CO2

    >Jeździ to trochę dużo powiedziane.

    Chyba nie, skoro byly i samochody i stacje .. w Norwegii.

    J.

  • 15. Data: 2019-06-14 13:32:37
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > https://electrek.co/2019/06/11/hydrogen-station-expl
    odes-toyota-halts-sales-fuel-cell-cars/

    Okazuje się że mój błąd sprzedaż/produkcja jest bliski realizmu.
    Toyota ogłasza duży krok w stronę bateryjnych aut elektrycznych,
    BEV, a więc odejście od wodoru wygląda na przesądzone:
    https://insideevs.com/news/353600/toyota-six-global-
    bevs/
    https://insideevs.com/news/354272/toyota-finally-tur
    ned-corner-electric-vehicles/

  • 16. Data: 2019-06-14 13:35:09
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Chyba nie, skoro byly i samochody i stacje .. w Norwegii.

    Myślę że ostatnie ogłoszenia Toyoty wyraźnie wskazują
    na kierunek w jakim zdecyzowali się pójść...
    Jeśli dotychczasowy lider wodoru ogłasza ofensywę BEV
    (battery electric vehicle) to co to może znaczyć dla przyszłości
    technologii wodorowej?

  • 17. Data: 2019-06-14 21:16:48
    Od: p0li <p...@t...net>

    T->Dnia 2019-06-14 13:32:37 niejaki Pszemol napisał:

    > Okazuje się że mój błąd sprzedaż/produkcja jest bliski realizmu.
    > Toyota ogłasza duży krok w stronę bateryjnych aut elektrycznych,
    > BEV, a więc odejście od wodoru wygląda na przesądzone:

    trochę zbyt szybko wyciągasz wnioski

    ze względu na to że akurat pracuję w tym temacie to się wypowiem nie
    zdradzając za dużo tajemnic:

    - temat napędu wodorowego jest w powijakach ale w europie - mamy kontakt z
    firmą która produkuje 25 tys ogniw rocznie (na rynek chiński)
    - technologia nie stoi w miejscu - zbiorniki wodorowe są już 4 generacji i
    z coraz mniejszym współczynnikiem ucieczki (jak dobrze pamiętam to obecnie
    coś koło 3% miesięcznie) - co ciekawe jednym ze światowych liderów
    produkcji zbiorników wodoru jest polska firma na S ze Słupska
    - rządowe dofinansowanie dostał projekt ciężarówek zasilanych wodorem -
    planowanie jest jako jeden z kierunkow rozwoju czystego transportu
    przejęcie ok 20% rynku w ciąggu 10 lat
    - produkcja wodoru - toyota zrobiła przydomową stację elektrolizy która z
    panelów słonecznych potrafi dziennie wyprodukowac ok 10kg wodoru
    - planowane jest używanie do produkcji wodoru (elektroliza) wycofanych i
    odłaczonych od sieci energetycznej wiatraków - będzie to tańsze niż ich
    dostosowanie do nowych norm lub demontaż

    - wszystko dotyczy rynku na lewo od odry

    --
    P0zdrawiam
    p0li

  • 18. Data: 2019-06-14 21:47:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 14 Jun 2019 06:32:37 -0500, Pszemol

    > Toyota ogłasza duży krok w stronę bateryjnych aut elektrycznych,

    Na szczęście się w porę opamiętali, bo by z tymi swoimi hybrydami nosmog
    skończyli jak Nokia forsując dalej telefony na klapkę gdy za rogiem szalały
    smarkfony. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 19. Data: 2019-06-15 02:29:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "p0li" <p...@t...net> wrote in message
    > ze względu na to że akurat pracuję w tym temacie
    > to się wypowiem nie zdradzając za dużo tajemnic:

    Może zacznijmy od zalet wodorowego napędu w stosunku
    do elektrycznego/bateryjnego, bo są one dla nas niejasne...
    Pomożesz nam zrozumieć motywację amatorów wodoru?

    > - temat napędu wodorowego jest w powijakach ale w europie - mamy
    > kontakt z firmą która produkuje 25 tys ogniw rocznie (na rynek chiński)

    I czemu tych 25 tys ogniw rocznie nie produkują na inne rynki?

> [...]
    > obecnie coś koło 3% miesięcznie) - co ciekawe jednym ze światowych
    > liderów produkcji zbiorników wodoru jest polska firma na S ze Słupska

    A nazwa firmy to jakaś tajemnica? Czemu taki tajemniczy jesteś? :-)

    > - rządowe dofinansowanie dostał projekt ciężarówek zasilanych
    > wodorem - planowanie jest jako jeden z kierunkow rozwoju
    > czystego transportu przejęcie ok 20% rynku w ciąggu 10 lat

    No właśnie ciekawi mnie czemu nisko-wydajny napęd wodorowy
    marnotrawiący energię, dostaje rządowe dofinansowanie zamiast
    dodać kasy na o wiele bardziej wydajny napęd bateryjny?

    > - produkcja wodoru - toyota zrobiła przydomową stację elektrolizy
    > która z panelów słonecznych potrafi dziennie wyprodukowac
    > ok 10kg wodoru

    I ile kilometrów możemy przejechać samochodem na tych 10kg
    wodoru w porównaniu do możliwości przejechania na tej samej
    energii zgromadzonej w bateriach litowych w takiej Bolt/Ampere?

    > - planowane jest używanie do produkcji wodoru (elektroliza) wycofanych i
    > odłaczonych od sieci energetycznej wiatraków - będzie to tańsze niż ich
    > dostosowanie do nowych norm lub demontaż

    ha ha... coś jak sprowadzenie wycofanych tramwajów z Bawarii
    do Krakowa? Niech się Polacy bujają z obsługą starzejącego się
    sprzętu a ktoś będzie mieć z głowy problem demontażu... jasne.

    > - wszystko dotyczy rynku na lewo od odry

    Bardzo na lewo, i potem dookoła 40 tyś km skoro wysyłają do Chin... :-)

  • 20. Data: 2019-06-15 11:08:47
    Od: p0li <p...@t...net>

    T->Dnia 2019-06-15 02:29:22 niejaki Pszemol napisał:

    > Może zacznijmy od zalet wodorowego napędu w stosunku
    > do elektrycznego/bateryjnego, bo są one dla nas niejasne...
    > Pomożesz nam zrozumieć motywację amatorów wodoru?

    łączy zalety elektrycznego (cichy, bezemisyjny) z benzynowym (krótki czas
    tankowania)

    > I czemu tych 25 tys ogniw rocznie nie produkują na inne rynki?

    bo inne rynki nie są zainteresowane zakupem

    jeszcze

    > A nazwa firmy to jakaś tajemnica? Czemu taki tajemniczy jesteś? :-)

    bo lubię swoją pracę - ale jeżeli nie kojarzysz producenta zbiorników ze
    słupska to i reszta argumentów niekoniecznie może cię przekonać

    > No właśnie ciekawi mnie czemu nisko-wydajny napęd wodorowy
    > marnotrawiący energię, dostaje rządowe dofinansowanie zamiast
    > dodać kasy na o wiele bardziej wydajny napęd bateryjny?

    a czemu solary mają dofinansowanie jeśli mają 15-20% wydajności_ nie wiem

    zadzwoń do rządu i zapytaj

    > I ile kilometrów możemy przejechać samochodem na tych 10kg
    > wodoru w porównaniu do możliwości przejechania na tej samej
    > energii zgromadzonej w bateriach litowych w takiej Bolt/Ampere?

    w osobówkach spalanie rzędu 0,6-0,8 kg/100km - przeliczysz?

    > ha ha... coś jak sprowadzenie wycofanych tramwajów z Bawarii
    > do Krakowa? Niech się Polacy bujają z obsługą starzejącego się
    > sprzętu a ktoś będzie mieć z głowy problem demontażu... jasne.

    no właśnie nie polacy - wiatraki zostają gdzie były tylko bedą odłaczone od
    sieci energetycznej.

    > Bardzo na lewo, i potem dookoła 40 tyś km skoro wysyłają do Chin... :-)

    oni to produkują w chinach - a my chcemy od nich kupować

    a słyszałeś może o hyunday nexo? a słyszałeś że audi po porażce z e-tronem
    też chce produkować wodorowce właśnie na technologii hyundaja? i nazwać go
    h-tron?

    --
    P0zdrawiam
    p0li