  • 11. Data: 2019-10-19 23:05:36
    Temat: Re: Wzbudzanie się zasilacza
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-10-19 o 21:02, Marvin pisze:

    > Ale korzystając z okazji się jeszcze dopytam.
    > Zasilacz ma 12V 3A. Działa od 100 do 240VAC. Jest to flyback.
    > Na wyjściu są dwa elektrolity pracujące równolegle.
    >
    > Czy to nie za mało? Nie powinny być trzy? Wydaje mi się że prąd tętnień
    > w tych kondensatorach sięga 10A. Wychodzi po 5A na pojemność.
    >
    > Jest tam kondensator Samxon GT 680uf/16V i drugi 1000uF/16V.
    > Dla nich chyba prąd dopuszczalny to 2A?
    >
    > Może te zasilacze padają dlatego właśnie?

    Jak najbardziej elektrolitów jest zdecydowanie za mało.
    W/g mnie raczej 4 niż 3 szt powinny być ale producenci oszczędzają...

    --
    pzdr, j.r.

  • 12. Data: 2019-10-20 23:25:07
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2019-10-18 o 12:59, m...@g...com pisze:
> [...]
    s/radioelektronik/radioelektronik_1984_04.pdf

    Heh - nie mogłem się powstrzymać :)
    Mam jeszcze (sprawny) własnoręcznie zrobiony zasilacz z tego nr RE 4/84
    - str. 14 :D - z dołożonym trzecim blokiem TTL

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2019-10-21 09:31:29
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 18.10.2019 11:32, Piotr Gałka wrote:

    > W 2013 nie mogłem się dostać do labu EMC bo byli zawaleni robotą bo ktoś
    > zrobił nalot na różnych drobnych producentów LEDówek i wielu z nich
    > dopiero wtedy usłyszało o EMC i się rzucili robić badania.

    I tak im to zostało niestety do dzisiaj. Ostatnio szukałem opraw
    oświetleniowych lub "świetlówek" LED pasujących do starych opraw i na
    kilka różnych zbadanych przeze mnie egzemplarzy tylko ledówki normalnych
    firm (np. osram) nie miały przekroczeń emisji. Niektóre oprawy potrafiły
    tak nadawać, że przekraczały limity dla 3m o 20dB, mimo że były
    kilkanaście metrów od anteny i do tego za ścianą. Generalnie im dłuższa
    oprawa tym gorzej.

  • 14. Data: 2019-10-21 11:27:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >mimo że były kilkanaście metrów od anteny i do tego za ścianą.
    >Generalnie im dłuższa oprawa tym gorzej.

    Jak to rozumiec - ze "lampy liniowe led, czy "swietlowki LED" nadawaly
    mocno na 100MHz ?

    Tak swoja droga czy ja dobrze widze, ze taka "swietlowka LED", to
    zasilanie bierze z jednego konca,
    na drugim koncu koncowki zwarte, a do kompletu jest "zaplonnik LED",
    ktory jest zwarciem ?
    Czyzby to bylo lepiej niz inne rozwiazania ?
    Ale skoro w ukladzie zostaje dlawik ... to jest tam w ogole
    przetwornica ?

    P.S. "zarowka" 12V, a LED ow w srodku na 18V
    https://youtu.be/pu6usLoz2GM?t=830

    Oporniki za czesto padaja, za rzadko, za drogie sa ?
    A moze juz sie zaczal wyscig o sprawnosc ?

    Czy im zalezalo na pracy 9-15V, i bylyby za duze zmiany jasnosci ?

    J.

  • 15. Data: 2019-10-21 14:02:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-10-20 o 23:25, Waldek pisze:

    > Heh - nie mogłem się powstrzymać :)
    > Mam jeszcze (sprawny) własnoręcznie zrobiony zasilacz z tego nr RE 4/84
    > - str. 14 :D - z dołożonym trzecim blokiem TTL

    Też mam zasilacz na 2N3055 i 723, ale ładnych parę lat starszy od
    oscyloskopu.
    Obudowa ze sklejki jakieś 15x15x30cm z nogami z grubego filcu.
    Transformator 100W z uzwojeniem 6+6+6+6+6+1+1+1+1+1V wyprowadzone na
    gniazdka i napięcie do dalszych stopni wybierane co 1V wtyczkami
    bananowymi aby nie przekroczyć mocy w tranzystorze (Uwy 0..40V, I wy
    0..2,5A). Nie maiłem przyzwoitego radiatora, ale miałem kawałek 10x10cm
    blachy aluminiowej o grubości 1cm (kabelki do nóżek tranzystora musiałem
    przylutować przed przykręceniem do blachy).
    Obecnie używam go praktycznie tylko czasem do zasilania lutownicy 24V.
    P.G.

  • 16. Data: 2019-10-21 14:56:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Też mam zasilacz na 2N3055 i 723, ale ładnych parę lat starszy od
    >oscyloskopu.
    >Obecnie używam go praktycznie tylko czasem do zasilania lutownicy
    >24V.

    Taa ... tez teraz uzywam, nowoczesny, chinski ... a potem pisze, ze mi
    radia AM nie chca odbierac :-(

    J.

  • 17. Data: 2019-10-21 18:52:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-10-21 o 14:56, J.F. pisze:

    > Taa ... tez teraz uzywam, nowoczesny, chinski ... a potem pisze, ze mi
    > radia AM nie chca odbierac :-(

    Nie rozumiem skojarzenia.
    Jak zasilam lutownicę to wtykam się zamiast tych wtyczek bananowych
    pobierających napięcie z transformatora.
    Więc nic tu nie sieje - cała reszta zasilacza nie jest zasilona.

    To jest klasyczna lutownica - chyba 25W więc rozgrzewa się powoli. Jak
    chcę aby "czekała w gotowości" to wtykam ją w mniejsze napięcie.
    P.G.

  • 18. Data: 2019-10-21 19:03:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Nie rozumiem skojarzenia.
    >Jak zasilam lutownicę to wtykam się zamiast tych wtyczek bananowych
    >pobierających napięcie z transformatora.
    >Więc nic tu nie sieje - cała reszta zasilacza nie jest zasilona.

    Twoj nie sieje, moje stare nie sieja, ale teraz pod reka mam
    nowoczesny, impulsowy, a tamte stare to rzadko uzywane, np do
    lutownicy :-)

    J.

  • 19. Data: 2019-10-21 22:33:30
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F. wrote on 21.10.2019 11:27:

    > Jak to rozumiec - ze "lampy liniowe led, czy "swietlowki LED" nadawaly
    > mocno na 100MHz ?

    Z grubsza tak. Emisje z zasilaczy są szerokopasmowe i to nie są
    pojedyncze piki tylko raczej góry i doliny o szerokości
    kilku...kilkunastu MHz wokół np. 50MHz.

    > Tak swoja droga czy ja dobrze widze, ze taka "swietlowka LED", to
    > zasilanie bierze z jednego konca,
    > na drugim koncu koncowki zwarte, a do kompletu jest "zaplonnik LED",
    > ktory jest zwarciem ?

    Nie pamiętam już dokładnie, ale chyba te ledówki liniowe, które miałem w
    ręku miały zasilanie na przeciwnych końcach i do tego chyba na "ukos".

    https://www.smd-led.pl/img/img_1530286675.jpg

  • 20. Data: 2019-10-21 22:41:52
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2019-10-21 o 14:02, Piotr Gałka pisze:

    > Też mam zasilacz na 2N3055 i 723, ale ładnych parę lat starszy od
    > oscyloskopu.
    > Obudowa ze sklejki jakieś 15x15x30cm z nogami z grubego filcu.

    To była moje pierwsza "zaawansowana mechanicznie" konstrukcja,
    po skończeniu technikum elektronicznego - dlatego wspominam z
    sentymentem i dalej posiadam, choć prawie nie używam.
    Plecki z litego radiatora z wyfrezowanymi 2 żebrami na tranzystory mocy
    czołówka alu #3mm połączona słupkami konstrukcyjnymi z pleckami + boczki
    z blachy. 30V/2A - dwa oddzielne kanały, regulacja skokowa co 1V (na
    isostatach :) + płynna 1-2V.

    A oscyloskop też miałem robić, wszedłem nawet w posiadanie radzieckiej
    lampy fi 10cm do której na zamówienie znajomy zrobił "profesjonalny"
    ekran bodajże z permalloy-u, ale później moje drogi z elektroniką się
    rozjechały no i projekt nie doczekał finalizacji.
    Nie wiem czy gdzieś na strychu jeszcze nie znalazłbym klamotów :)

    Zaś pierwsze "poważne" - LOL - zamówienie jeszcze w technikum,
    to miałem na prostownik do trabanta (6V) o dużym prądzie wyjściowym.
    Na tyle dużym, że wtórne nawijałem drutem w bawełnie coś koło 2,5-3 mm
    - już nie pamiętam dokładnie - ale wyszła z tego taka mini zgrzewarka :D